اشتباهات کنکوری کارهای ساده‌ای است که بسیاری از داوطلبان به‌صورت معمول انجام می‌دهند. نکته‌ی مهم این است که این اشتباه‌ها در بازه‌ای طولانی‌مدت انجام می‌شوند. مرتکب‌شدن هر یک از این ۷ اشتباهی که در ادامه می‌آوریم به‌تنهایی می‌تواند رتبه‌ی کنکور شما را بالا ببرد. در این حالت، شما، با وجود تمامی تلاش‌هایی که انجام داده‌اید، درصد موفقیت خود را کم کرده‌اید.

اشتباهات کنکوری چه کارهایی را دربرمی‌گیرد؟

از زمانی که برنامه‌ریزی برای آمادگی کنکور را شروع می‌کنید، هر چند وقت یک بار باید روندی را که طی کرده‌اید بررسی کنید. این بررسی فقط نتایج و اهداف محقق‌شده و تیک‌خورده را شامل نیست. شما باید به کارهای روزانه‌ای هم که انجام می‌دهید و فرایندی که طی می‌کنید نگاه کنید. گاهی اشتباه‌های بسیار ساده می‌تواند شما را از نتیجه‌ی عالی دور کند. این کارهای ساده می‌تواند به کیفیت یا میزان مطالعه مربوط شود یا صرفاً به کم‌شدن انگیزه‌ی شما بازگردد.

نکته‌ی مهم اینجاست که فقط خود شما هستید که می‌توانید روندهای اشتباه را شناسایی کنید. این کار هم فقط با اندکی درنگ و بررسی‌کردن رفتارهای روزانه و هفتگی‌تان میسر می‌شود.

جدای از اشتباهات کنکوری که خودتان ممکن است در عملکردتان پیدا کنید، هفت مورد از اشتباهات کنکوری معمول را در ادامه آورده‌ایم. می‌توانید برای بررسی عملکردتان از این هفت مورد کمک بگیرید:

اولویت‌ندادن به درس‌های مهم و غافل‌شدن از نقاط قوت

هر فردی توانمندی‌های مختص به خودش دارد. شما ممکن است در درسی قوی باشید و در درسی نه. پیش از هر چیز شما باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و با درنظرگرفتن درس‌های مهم در کنکور، آن‌ها را در برنامه‌ی مطالعاتی خود بگنجانید.

بسیاری از داوطلبان به‌اشتباه و فقط به‌دلیل اینکه در درسی قوی هستند، به‌کلی مطالعه‌ی آن را کنار می‌گذارند. مطالب درسی بیش از آن چیزی که تصور می‌کنند فرار هستند. شما باید در طول دوره‌ی آمادگی برای آزمون به‌صورت پیوسته برای مرور مطالب خوانده‌شده وقت بگذارید.

آشنانبودن با روش‌های صحیح مطالعه و تست‌زنی

آشنانبودن با اصول مطالعه، خلاصه‌نویسی و تست‌زنی می‌تواند تمامی تلاش شما را از بین ببرد. بسیاری از افراد، با وجود مطالعه‌ی بسیار و تلاش فراوان، نمی‌توانند در کنکور نتیجه بگیرند. یکی از دلایل شکست بسیاری از دواطلبان کنکور را باید در کیفیت مطالعه و خلاصه‌نویسی و تست‌زنی جست‌وجو کرد.

بهترین شکل مطالعه زمانی اتفاق می‌افتد که به یادگیری عمیق بینجامد. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد، اما همه‌ی روش‌ها در اصول خاصی یکسان هستند. برای آشنایی با طرز صحیح مطالعه و رسیدن به یادگیری بدون فراموشی این مطلب را بخوانید:

خلاصه نویسی به روش هاروارد را یاد بگیرید

درس‌خواندن بدون تست‌زنی و ارزیابی‌نکردن سطح علمی

اگر با اصول مطالعه آشنا باشید، به‌صورت خودکار تست‌زنی را در سیر مطالعاتی خود انجام می‌دهید، اما کم نیستند داوطلبانی که تست‌زنی را فرایندی جدای از مطالعه می‌دانند. بسیاری از افراد هم از ترس مواجهه با تست‌زنی و آزمون، مدام آن را عقب می‌اندازند. همه‌ی این‌ها در حالی است که برای رسیدن به یادگیری عمیق باید در مقطع‌های زمانی مختلف تست زد و مهم‌تر از آن، از تست‌ها بازخورد گرفت.

شما پیش و پس از مطالعه‌ی هر مبحث جدید باید به تست‌های آن‌ مبحث مراجعه کنید. پیش از این اصول تست‌زدن و فاصله‌ی مطالعه و تست‌زنی را در مطلبی جداگانه توضیح داده‌ایم. با کلیک روی این لینک آن را مطالعه کنید:

فاصله مطالعه و تست‌زنی باید چقدر باشد؟

کم تست‌زدن

کسانی‌که در کنکور موفق می‌شوند، تست‌های فراوانی را دیده و حل کرده‌اند. هر قدر شما بتوانید تست‌های بیشتری را مطالعه کنید، به نقاط ضعف خود بیشتری آگاه می‌شوید و آن‌ها را برطرف می‌کنید، مطالب بیشتری را مرور می‌کنید، وضعیت و شرایط کنکور را بهتر شبیه‌سازی می‌کنید و اعتمادبه‌نفس بیشتری به دست می‌آورید.

در دوره‌ی آمادگی برای کنکور و مخصوصاً در دوره‌ی جمع‌بندی و مرور شما باید بتوانید روزانه ۳۰ تا ۱۰۰ تست را حل کنید. برای اینکه بتوانید چنین عملکردی داشته باشید، باید پیش از هر چیز با روش‌های تست‌زنی آشنا باشید. برای آشنایی با روش‌های تست‌زنی این مطلب را حتماً بخوانید:

بهترین روش تست‌زنی برای کنکور: واش‌بک یا فیدبک؟

وفادارنبودن به برنامه‌ریزی

لازمه‌ی موفقیت برنامه‌ریزی است، اما مهم‌تر از خود برنامه‌ریزی وفادارماندن به آن است. بسیاری از داوطلبان بهترین برنامه‌ریزی را برای خود در نظر می‌گیرند، چند روزی آن را انجام می‌دهند و بعد از آن به‌دلایل مختلف، پیش‌رفتن طبق برنامه‌ریزی را رها می‌کنند. شما باید برنامه‌ی طولانی‌مدت و میان‌مدت و کوتاه‌مدت خود را پیوسته در نظر داشته باشید و آن را مرور کنید. رسیدن به هر یک از اهدافی که در برنامه‌ریزی شما قرار گرفته است به شما روحیه و اعتمادبه‌نفس بیشتری هم می‌دهد.

برای رسیدن به تمامی اهداف تعیین‌شده در برنامه‌ریزی درسی، شما باید برای تمامی کارهایی که انجام می‌دهید برنامه‌ی مشخص روزانه داشته باشید. برای رسیدن به این کار باید بتوانید سبک زندگی‌تان را برای کنکور تنظیم کنید. برای رسیدن به چنین هدفی پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید:

سبک زندگی کنکوری را از همین امروز در پیش بگیرید!

مطالعه و یادگیری مطالب جدید در روزهای نزدیک به کنکور

کم نیستند داوطلبانی که تا روز کنکور هم دست‌بردار مطالب جدید نمی‌شوند. این کار یکی از اشتباهات کنکوری مهلک است. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که تا روز کنکور مطالب جدید را مطالعه کنید و یادگیری عمیقی داشته باشید.

حتی اگر طبق برنامه‌ریزی پیش رفته‌اید و فقط یک درس را جا انداخته‌اید، از یک ماه مانده به کنکور به‌سراغ هیچ مبحث جدیدی نروید و تمامی وقت خود را برای مرور و جمع‌بندی و شبیه‌سازی کنکور اختصاص دهید.

شبیه‌سازی‌نکردن شرایط آزمون

شما باید چندین بار شرایط آزمون را کاملاً شبیه‌سازی کنید. در شبیه‌سازی شرایط آزمون باید سه نکته را مد نظر دانشته باشید:

  • اتقاق‌های غیرمنتظره در آزمون را پیش‌بینی کنید؛
  • روش‌های مختلف تست‌زنی را آزمایش کنید و بسته به وضعیت خودتان، بهترین را انتخاب کنید؛
  • نحوه‌ی پیمایش دفترچه‌ی آزمون را به‌خوبی بدانید و تمرین کنید.

پیش از این درباره‌ی دو نکته‌ی ابتدایی به‌صورت خلاصه توضیح دادیم. بلدنبودن پیمایش دفترچه آزمون یکی از اشتباهات کنکوری است. شما باید حتماً این مهار را کسب کنید. برای آشنایی با نحوه‌ی پیمایش دفترچه‌ی آزمون حتماً این مطلب را بخوانید:

نحوه‌ی پیمایش دفترچه آزمون و استراتژی آن را یاد بگیرید