سه ماه طلایی تا کنکور ارشد کامپیوتر و IT سال ۱۴۰۰ مهم‌ترین برهه‌ی زمانی تا آزمون است. این سه ماه نقشی تعیین‌کننده در نتیجه کنکور داوطلبان مختلف دارد؛ به‌صورتی‌ که هر یک از داوطلبان، با هر سطح مطالعه و دانش، می‌توانند با عملکرد مناسب در این سه ماه به نتیجه‌ی خوبی در کنکور دست پیدا کنند.

وبینار «سه ماه طلایی تا کنکور ارشد کامپیوتر و IT» در ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ و با حضور استاد رضوی و چهار نفر از رتبه‌های برتر سال‌های گذشته برگزار شد. ادامه‌ی این مطلب گزارش کامل وبینار سه ماه طلایی تا کنکور ارشد کامپیوتر و IT است.

سه ماه طلایی تا کنکور ارشد کامپیوتر کجای مسیر هستید؟

پیش از اینکه به‌سراغ هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، نحوه‌ی مطالعه و اولویت‌بندی درس‌ها بروید، باید برای خودتان مشخص کنید که در کجای مسیر آمادگی برای کنکور ۱۴۰۰ مهندسی کامپیوتر و IT هستید.

داوطلبان مختلف، بسته به درس‌هایی که سه ماه مانده به آزمون مطالعه کرده‌اند، در ابتدا، میانه یا انتهای مسیر قرار دارند:

  • انتهای مسیر: داوطلبانی که در انتهای مسیر هستند کسانی‌اند که ۸۰ درصد درس‌ها را مطالعه کرده‌اند. این افراد احتمالاً فقط ۵ درصد داوطلبان کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر و IT را تشکیل می‌دهند.
  • میانه‌ی مسیر: داوطلبانی که در میانه‌ی مسیرند ۷۰ تا ۷۵ درصد داوطلبان را تشکیل می‌دهند و به سه دسته تقسیم می‌شوند: ۱. افرادی که دو یا سه درس را خوانده‌اند؛ ۲. افرادی که چهار تا پنج درس را خوانده‌اند؛ ۳. افرادی که شش تا هفت درس را خوانده‌اند.
  • ابتدای مسیر: افرادی که تازه می‌خواهند مسیر آمادگی برای کنکور را طی کنند.

برنامه‌ی پیشنهادی برای هر یک از این دسته‌ها از این قرار است:

انتهای مسیر

  • داوطلبانی که در سه ماه مانده تا آزمون در انتهای مسیر مطالعه قرار دارند و تقریباً ۸۰ درصد درس‌ها را مطالعه کرده‌اند بهترین فرصت را برای جمع‌بندی و انجام‌دادن کارهای پرفشار دارند. اگر جزو این دسته از داوطلبان هستید، این کارها را انجام دهید:
  • تمامی درس‌های تخصصی را مطالعه کنند و هیچ درسی را نخوانده باقی نگذارند.
  • تصویرسازی ذهنی را حتماً هر روز انجام دهید.
  • کارهای پرفشار انجام دهید؛ مثلاً طی دو روز همه‌ی تست‌های معماری را بزنید یا یک روز همه‌ی تست‌های نکته‌وتست شبکه را بزنید. به‌این طریق می‌توانید عمق یادگیری را بیشتر کنید.
  • مواردی را که سطحی خوانده‌اید، مرور کنید و روی آن‌ها عمیق شوید.
  • نکته و تست‌ها را چند دور بزنید و مرور کنید.
  • وقتی به تسلط صددرصد رسیدید خلاصه‌نویسی و بعد از آن جمع‌بندی را انجام دهید.
  • به سراغ شبیه‌سازی بروید. ۸۳ تا ۹۰ را دفترچه‌ای بزنید و از ۹۰ به‌بعد را شبیه‌سازی کنید. نیمی از روز را به این کار اختصاص دهید و نیمی دیگر را رفع اشکال کنید.
  • اگر همه کارها را انجام دادید، می‌توانید به‌سراغ کتاب‌های رفرنس بروید.
  • فراموش نکنید که اگر ۷۰ درصد مباحث را صد درصد بخوانید، خیلی بهتر است تا صددرصد مباحث را هفتاد درصد بخوانید.

میانه‌ی مسیر

همان‌طور که گفتیم این دسته از داوطلبان به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ کسانی‌ که دو یا سه درس خوانده‌اند، کسانی که چهار یا پنج درس خوانده‌اند و کسانی که شش یا هفت درس را مطالعه کرده‌اند.

بسته به قرارگیری در هر دسته و میزان تلاش‌ و وقت‌تان و همین‌طور بسته به پایه و دانشگاه کارشناسی، می‌توانید دو تا چهار درس به برنامه‌تان اضافه کنید.

اگر جزو هر یک از این گروه‌ها هستید، به صفحه‌ی بودجه‌بندی کنکور کامپیوتر در وب‌سایت کنکور کامپیوتر سر بزنید. به‌این ترتیب، می‌توانید از روی بودجه‌بندی تشخیص دهید که کدام درس‌ها را می‌توانید حذف کنید. برای بودجه‌بندی کنکور روی این لینک کلیک کنید:

بودجه‌بندی کنکور ارشد کامپیوتر و IT

به‌صورت کلی و بسته به اینکه چقدر از درس‌ها را مطالعه کرده‌اید، این راهکارها را در پیش بگیرید:

  • به‌هیچ وجه درس‌های منطقی و معماری و نظریه و هوش و پایگاه و شبکه را حذف نکنید.
  • اگر سیگنال را حذف می‌کنید، به‌هیچ وجه نظریه را کنار نگذارید.
  • پایگاه داده و منطقی و معماری می‌تواند جزو درس‌های امن شما باشد و درصد خوبی در کنکور از آن‌ها به دست آورید.
  • فصل‌های مهم گسسته، یعنی بازگشتی و منطق و گراف، را حتماً بخوانید. بهتر است شمارش را هم مطالعه کنید.
  • درس شبکه در کنکور ۹۹ بیشتر به‌صورت تئوری آمد؛ داوطلبان انتظارش را نداشتند و به‌همین دلیل درصدهای بالایی به دست نیاوردند؛ درنتیجه، هم تئوری و هم سؤالات عددی را بخوانید.
  • اگر جزو داوطلبانی هستید که هفتاد درصد درس‌ها را خوانده‌اید، طی یکی‌دو هفته قبل از عید درس‌های باقیمانده را تمام کنید.
  • برای مرور تست‌ها و نکته‌وتست‌ها را مرور کنید.
  • باقی درس‌هایی را هم که می‌خواهید اضافه کنید به‌سرعت بخوانید.
  • تمامی وقت‌تان را به درس‌های جدید اختصاص دهید، به‌جز سی درصد وقت‌تان که باید به مرور با تست اختصاص دهید.
  • در خواندن دروس جدید سعی کنید پیش‌نیازها را رعایت کنید. مثلا پایگاه را بعد از نظریه بخوانید. یا اول ساختمان داده و الگوریتم را بخوانید و بعد هوش را مطالعه کنید.

ابتدای مسیر

همان‌طور که گفتیم شما باید بسته به زمان و توان‌تان در سه ماه طلایی تا کنکور استراتژی مناسب را انتخاب کنید. اولین قدم برای این کار این است که واقعی برخورد کنید. اگر ازجمله‌ی افراد با توان بسیار بالا نیستید، فرصت باقیمانده تا کنکور زمانی ایده‌آل برای کسب رتبه‌ی عالی نیست. درواقع افرادی که در ابتدای راه هستند بخت کمتری برای قبولی در دانشگاه‌های برتر کشور دارند.

به‌صورت کلی می‌توان گفت که اگر در ابتدای راه هستید، می‌توانید دو تا سه درس و همین‌طور ریاضیات را حذف کنید. برای پایه‌ریزی استراتژی مناسب از این راهنمایی‌ها پیروی کنید:

  • هر گرایشی که می‌خواهید شرکت کنید، منطقی و نظریه و هوش و پایگاه داده را بخوانید.
    ترتیب خواندن بستگی به خودتان دارد.
  • بسته به گرایشی که می‌خواهید شرکت کنید، سه درس دیگر می‌توانید اضافه کنید که می‌تواند معماری، شبکه، سیستم‌عامل، بسته به هر فرد، می‌تواند متفاوت باشد.
  • افراد خاص شاید بتوانند دروس بیشتری بخوانند، اما به‌صورت کلی این هفت درس کم نیست؛ اگر همین هفت درس را با درصد بالا بزنید، می‌توانید رتبه زیر صد کسب کنید.

بایدهای سه ماه طلایی تا کنکور ۱۴۰۰

فارغ از اینکه در میان کدام‌یک از دسته‌های بالا قرار دارید، در سه ماه باقیمانده تا آزمون کارشناسی‌ارشد باید کارهایی را انجام دهید. استفاده از این راهنمایی‌ها می‌تواند شما را در مسیر موفقیت در کنکور قرار دهد:

پیروی از الگوهای موفقیت

برای گرفتن نتیجه عالی باید کارهایی را انجام دهید که افراد موفق انجام می‌دهند. در مسیر آمادگی برای کنکور اگر مشکلی پیش روی شماست، باید آن را حل کنید؛ نباید آن را انکار کنید. استفاده از تجربه‌ی رتبه‌برترهای سالا‌های گذشته می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

برنامه‌ریزی و استراتژی مناسب

همیشه به یاد داشته باشید که اگر با برنامه جلو بروید، با تلاش کمتر بیشتر نتیجه می‌گیرید. در هر سطحی که هستید باید استراتژی مناسب را در پیش بگیرید: اگر اول راه هستید باید مطالعه را در اولویت قرار دهید و به‌صورت فشرده تست بزنید. اگر در میانه راه هستید، باید هم دروس جدید را مطالعه کنید و هم دروس قبلی را جمع‌بندی کنید. اگر در انتهای راه هستید باید جمع‌بندی کنید و تست بزنید. باید متناسب با وضعیت خودتان استراتژی‌ای را انتخاب کنید که نتیجه متناسب با عملکرد شما را ایجاد کند.

برای برنامه‌ریزی بهتر پیشنهاد می‌کنیم گزارش وبینار سه ماه طلایی تا کنکور سال گذشته را مطالعه کنید:

سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر

نگاه واقع‌بینانه

نگاه‌تان به سه ماه باید واقع‌بینانه باشد. سه ماه زمان محدودی است. افرادی در سه ماه موفق می‌شوند کسانی هستند که بهینه و با توجه به توانایی‌های‌شان عمل می‌کنند. حداکثر زمان‌تان را در نظر بگیرید، مقداری از آن را برای انعطاف‌پذیری برنامه‌تان کنار بگذارید و نهایت تلاش‌تان را انجام دهید.

تسلط نسبی یا تسلط کامل

هرگز عالی وجود ندارد، اما همیشه بهتر وجود دارد. لازم نیست که شما کامل باشید و همه درس‌ها را خوانده باشید. به یاد داشته باشید که نیاز نیست تمامی مباحث را خوانده باشید، ولی باید هر مبحث را به‌صورت صددرصدی خوانده باشید.

غلبه بر خستگی و افزایش انگیزه

خستگی کاملاً طبیعی است اما نباید خستگی شما ادامه‌دار باشد. زمان‌هایی که خسته می‌شوید به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین دلیل خستگی افت انگیزه است. برای بالابردن انگیزه، ضمن لذت‌بردن از مسیری که طی می‌کنید، آینده دلخواه‌تان را تصور کنید. همین‌طور پیشنهاد می‌کنیم کلیپ‌های انگیزشی مناسب خودتان را نگاه کنید.

غلبه بر استرس و اضطراب

تنها راه برطرف‌کردن استرس این است که دلیل ایجاد استرس را از بین ببرید. نرسیدن به اهداف غیرواقعی استرس شما را بیشتر می‌کند. با توجه به تلاش و زمان‌تان به دنبال نتیجه منطقی باشید. شما می‌توانید از اضطراب برای رسیدن به نتیجه بهتر استفاده کنید. برای این کار توصیه می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید:

چگونه با غلبه بر اضطراب کنکور رتبه‌ی بهتری به دست آورید؟

شبیه‌سازی کنکور

پیش از هر چیز به خاطر داشته باشید که بدون تسلط سراغ کنکور آزمایشی نروید؛ چون روحیه‌تان را از دست می‌دهید. آزمون‌های آزمایشی را شرکت کنید. باید فشار آزمون را تمرین کنید. شبیه‌سازی کنکور به شما در موفقیت بسیار کمک می‌کند.
شرایط کنکور را متناسب با شرایط و پروتکل‌های کوویدـ۱۹ شبیه‌سازی کنید. نتیجه آزمون آزمایشی تا حدی مهم است. به‌این معنی که در هر صورتی نتیجه آزمون آزمایشی باید برای شما محرکی باشد. تمرکز سر جلسه کنکور را باید تمرین کنید. استراحت‌های شما باید بسیار کنترل‌شده باشد. باید متناسب با فعالیتی که انجام داده‌اید استراحت کنید، ولی حتماً استراحت را داشته باشید.

اگر هنوز برای شبیه‌سازی کنکور برنامه‌ای در نظر نگرفته‌اید، همین حالا در کنکورهای آزمایشی کنکور کامپیوتر ثبت‌نام کنید:
ثبت‌نام در آزمون‌های آزمایشی

سبک زندگی کنکوری

سه ماه طلایی شاید مهم‌ترین سه ماه در زندگی شماست. برای رسیدن به موفقیت باید بهترین شرایط را فراهم کنید. حواشی اطراف را از زندگی‌تان خارج کنید تا تمرکز بیشتری به دست آورید.

تناسب میان مطالعه و استراحت نقشی کلیدی در موفقیت شما دارد. همچنین اگرچه به چشم نمی‌آید، تغذیه بر میزان موفقیت شما بسیار تأثیر می‌گذارد.

تصویرسازی ذهنی

تصویرسازی ذهنی و ترسیم نقشه‌ی ذهنی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های روزانه‌ی شماست. باید این کار به‌صورت منظم روزانه انجام دهید. تأثیر این کار به‌سرعت خودش را نشان می‌دهد.

اگر با تصویرسازی ذهنی آشنایی کامل ندارید، این مطلب را حتماً مطالعه کنید:

نقشه ذهنی یا Mind Map چیست و چه کاربردی در مطالعه برای کنکور دارد؟

تمرین تست‌زنی

تکنیک‌های تست‌زنی و تست‌زنی سریع را تمرین کنید؛ برای این کار باید استراتژی تست‌زدن را تعیین و آن را تمرین کنید. با یک بار خواندن سؤال باید تشخیص دهید سوال از شما چه می‌خواهد. در تست‌زدن باید سرعت و دقت و تمرکز را تقویت کنید.

مرورکردن

نباید خلاصه ورق بزنید. مرورکردن باید حتماً با تست انجام شود. تسلط فقط با تمرین‌کردن ایجاد می‌شود.
تست‌زدن باید نقاط ضعف شما را پوشش دهد. هر تستی را که غلط می‌زنید باید کل آن مبحث را از اول مطالعه کنید.
تمرین تست‌زدن، رفع اشکال و مرورکردن سه کاری است که باید همراه با تست‌زدن انجام دهید.

پروفایل‌کردن کارنامه‌ها

پروفایل‌کردن کارنامه‌ها دید بسیار خوبی به شما می‌دهد. برای پروفایل‌کردن کارنامه‌ها درصدهای سال‌های قبل را برای هر رتبه را در نظر بگیرید. درصدهای خودتان در آزمون‌های آزمایشی را با آن‌ها مقایسه کنید.

تسلط کامل با کمک‌گرفتن از کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی

کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و IT می‌تواند به تسلط شما کمک فراوانی کند. همین‌طور با کمک ویدئوهای آموزشی می‌توانید با سرعت خیلی زیادی درس‌ها را جمع‌بندی کنید و به تسلط برسید.

دست‌کم سعی کنید پکیج ۶ نکته و تست را تهیه کنید و کامل ببینید. اگر از نظر زمانی و مالی دست‌تان باز است، ۱۰ فیلم و ۹ نکته و تست را تماشا کنید.

برای تکمیل بسته‌ی آموزشی سه ماه طلایی تا کنکور ارشد کامپیوتر و IT اینجا را کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور ارشد کامپیوتر و IT