شروع آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد چه مراحلی دارد؟ مانند بسیاری از کارها که رسیدن‌شان به نتیجه به مقدمات نیاز دارد، کنکوری‌شدن هم مقدماتی نیاز دارد که باید آن‌ها را بدانیم تا بتوانیم موفق شویم. در این طلب می‌خواهیم با هم برای شروع کنکور قدم برداریم.

شروع آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد

اگر فکر می‌کنید وقتی کارشناسی گرفته‌اید، پس پله‌های علم را طی کرده‌اید و قرار است به‌زودی خیلی موفق شوید، کاملاً در اشتباه هستید! شما باید خودتان را با سطح جامعه مقایسه کنید و اینکه چه مدرکی در رشته‌ی تحصیلی شما اعتبار کافی برای یافتن شغل مناسب دارد.

در جامعه‌ی کنونی تعداد افرادی که کارشناسی دارند خیلی زیاد است؛ پس اگر می‌خواهید قدری خاص‌تر شوید، نیاز است کارشناسی ارشد بخوانید و در کنار آن مهارت‌های عملی مرتبط با رشته‌ی خود را ارتقا بدهید.

کارشناسي ارشد مزايايي دارد که ساده‌ترين و مشخص‌ترين آن ترفيع سطح اجتماعي شماست. در کنار اين قضيه براي آقاياني هم که می‌خواهند به‌هر نحوي از زير خدمت مقدس سربازي فرار کنند گزینه‌ی مناسبي به حساب می‌آید؛ علاوه‌براين با تحصیل در کارشناسي‌ارشد می‌توانند تخفیف‌هایی در خدمت سربازي بگيرند؛ برای مثال، می‌توانند پروژه‌هايي را برای سازمان‌ها انجام دهند که بسته به کارشان، چند ماه کسری خدمت می‌گیرند و اين يک مزيت به حساب می‌آید.

بااین‌حال کنکور کارشناسی ارشد تفاوت زیادی با کنکور کارشناسی دارد. در کنکور ارشد شما دیگر بی‌تجربه نیستید. در این مقطع شما خودتان تصمیم می‌گیرید درس را ادامه دهید یا وارد بازار کار شوید. در کنار آن تصمیم می‌گیرید رشته‌ی خودتان را ادامه دهید یا مانند بسیاری از افراد متوجه می‌شوید که رشته‌ی کارشناسی شما به‌هر دلیلی مناسب‌تان نبوده است و اقدام به تغییررشته می‌کنید؛ پس این مقطع اهمیت بسیار بالاتری از کارشناسی شما دارد.

قدم‌های ورود به کنکور

قبولی در کنکور کارشناسی ارشد شاید آسان به نظر برسد، اما اگر شما هدف‌تان را برای دانشگاه‌های برتر در نظر گرفته باشید و صرفاً به دنبال مدرک نباشید، مسیری پرپیچ‌وخم و طولانی، مانند مسیر کارشناسی، در پیش روی شماست. در ادامه قدم‌هایی را که به‌عنوان یک کنکوری باید بردارید بررسی می‌کنیم.

قدم اول

در ابتدای کار شما باید شرایط‌تان را بررسی کنید. باید بدانید که در زمان کنکور محبورید چه کارهای دیگری را هم‌زمان انجام دهید و چه میزان وقت خالی دارید؛ برای مثال، شما اگر در سال کنکورتان دانشجو باشید و هم‌زمان درگیر پروژه‌ی کارشناسی هم باشید یا فردی باشید که مشغول‌به‌کار هستید، باید خیلی دقیق شرایط‌تان را بررسی و زمان‌های خالی خود را پیدا کنید. این کار در قالب برنامه‌ریزی بلندمدت شما خودش را نشان خواهد داد.

قدم دوم

در مرحله‌ی دوم، با توجه به شرایط‌ خود، باید نیازهای‌تان را بشناسید. باید بدانید که در ابتدای کار چه پایه و سطحی را دارید و با توجه به آن تصمیم بگیرید که می‌خواهید خودخوان پیش بروید یا در کلاس ثبت‌نام کنید؛ البته به‌طور کلی، شرکت در کلاس زمان شما را ذخیره می‌کند و شما می‌توانید از باقی زمان‌تان برای تست‌زدن بیشتر و تمرین استفاده کنید، اما باید بدانید که در ابتدای کار در چه سطحی هستید و نیازمندی شما چیست.

برای آشنایی با اصولی برنامه‌ریزی کنکور کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

برنامه ریزی کنکور MBA ـ نبایدها و بایدهای برنامه‌ریزی موفق

قدم سوم

بعد از مشخص‌کردن منابع باید نقشه راه‌تان را تا کنکور مشخص کنید و برنامه‌ی بلندمدت خودتان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. این کار را در سه مرحله باید انجام دهید و بدانید تا چه زمانی درس‌ها را تمام خواهید کرد، تا چه زمانی باید به تست و تمرین مشغول شوید و از چه زمانی باید خلاصه‌نویسی و جمع‌بندی را شروع کنید. این نقشه راه به شما کمک می‌کند تا خودتان را در تمامی مسیر زیر نظر داشته باشید.

قدم چهارم

بعد از مشخص‌کردن نقشه‌ راه‌تان، زمان مشخص‌کردن برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت‌تان است. در اینجا شما باید برای کل هفته آینده و به‌صورت ریزبه‌ریز برنامه بریزید. شما باید برای تمامی طول هفته‌تان برنامه را مشخص کنید. اگر نگران این هستید که ممکن است یک روز به برنامه نرسید، بهتر است یک روز از هفته خود را سبک‌تر در نظر بگیرید تا بتوانید خودتان را به برنامه برسانید.

قدم پنجم

تنظیم خواب هم یکی از کارهایی است که باید در آخر انجام دهید؛ به‌خصوص اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که شب‌ها بیدار می‌مانید و روز را به خواب اختصاص می‌دهید این مرحله برای شما اهمیت بالایی دارد. کنکورها عموماً در صبح برگزار می‌شوند و شما باید بتوانید از بالاترین حجم کاری مغزتان استفاده کنید. سعی کنید از همان روز اول با حتی ۵ دقیقه بهبود ساعت در هر روز خودتان را به زمان روز عادت دهید تا در روز کنکور و هفته‌های پایانی اذیت نشوید.

قدم آخر

در آخر این را در نظر بگیرید که کنکور آزمون‌وخطاست و با توجه به اینکه شما زمان زیادی را برای خطای زیاد ندارید، بهتر است از مشاوران و رتبه‌های برتر سال‌های گذشته برای بهبود عملکرد خودتان استفاده کنید.

اساتید و مشاوران کافه‌تدریس برای کمک به شما و همراهی شما در این مسیر آماده هستند تا بتوانید کنکورتان را با خیال راحت‌تر سپری کنید.

برای آشنایی با خدمات کافه‌تدریس برای کنکور کارشناسی ارشد و دکتری روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور ارشد و دکتری کافه‌تدریس