طرز مطالعه کنکور MBA برای موفقیت در این آزمون نقش مهمی دارد. در این میان رتبه‌های برتر کنکور MBA راهنماهای خوبی برای موفقیت داوطلبان کنکور رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار (MBA) به شمار می‌روند. محمدسجاد زنده‌دل رتبه‌ی ۲ کنکور رشته‌ی MBA سال ۹۹ است. با او درباره‌ی نحوه‌ی مطالعه و برنامه‌ریزی و عوامل موفقیتش در کنکور مدیریت کسب‌وکار گفت‌وگو کرده‌ایم. خلاصه‌ی این گفت‌وگو پیش روی شماست.

کمی از خودتان بگویید؛ کارشناسی‌ارشد را در کجا خواندید؟

من در مقطع کارشناسی رشته‌ی مهندسی مکانیک خواندم.  در این رشته با معدل ۱۳.۵۱ از دانشگاه خواجه نصیر فارغ‌التحصیل شدم.

برای کنکور ارشد به‌سراغ رشته‌ی مدیریت کسب و کار (MBA) رفتم و رتبه‌ی ۲ را به دست آوردم.

چه شد که به فکر تغییر رشته افتادید؟

من در دانشگاه خیلی درس‌خوان نبودم، مخصوصاً در دو سال اول خیلی سردرگم بودم. برای همین خیلی درمورد آینده فکر نمی‌کردم. درنهایت تصمیم گرفتم به حوزه‌ی جدیدی وارد شوم. با مشورت با اساتید و تحقیق در این باره تصمیم گرفتم به حوزه‌ی کسب‌وکار و کارآفرینی وارد بشوم.

یک سال بعد از کارشناسی به صنعت وارد شدم و فهمیدم که در صنایع کشور ضعف مدیریتی شدیدی وجود دارد؛ برای همین تصمیم گرفتم خودم را در این زمینه تقویت کنم. رشته MBA یکی از بهترین رشته‌ها برای تقویت مهارت‌های مدیریتی است و به‌همین دلیل این رشته را انتخاب کردم.

مهم‌ترین عامل در انتخاب این رشته چه بود؟

یکی از عوامل مهم در انتخاب رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار (MBA) برای من این بود که این رشته گرایش‌های متنوعی دارد و درمورد تمامی چالش‌ها و موضوعات مدیریت یک کسب‌وکار و یا یک سازمان بزرگ بحث می‌کند. من در ابتدا فکر می‌کردم رشته‌ MBA فقط برای کارآفرینی است، ولی الان متوجه شدم این رشته خیلی گسترده است.

برای کسب رتبه برتر طرز مطالعه کنکور MBA را چطور پیش گرفتید؟ از کی مطالعه شروع کردید؟

من از اواخر شهریور مطالعه کنکور MBA را شروع کردم. ابتدا تمرکزم روی مطالعه‌ی ریاضی بود؛ زمانی که مطالعه را شروع کردم کلاس درس و تست ریاضی با تدریس استاد رضا شکرزاد شروع شده بود و من چند جلسه عقب بودم. طرز مطالعه کنکور MBA در همین کلاس برای من شکل گرفت. بعد از ثبت‌نام کلاس ویدیوهای جلسات برگزارشده را مشاهده کردم. طبق نظر استاد خیلی دقیق و با تمرکز ویدئوها را می‌دیدم.

روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟

من در ابتدا با دو تا سه ساعت در روز شروع کردم و راضی بودم. درنهایت به شش تا هفت ساعت رساندم و در این حد نگه داشتم. در طول مسیر کنکور بالاپایین‌ها و روزهای خوب و بد زیادی پیش می‌آید. باید سعی کرد تعادل را حفظ کرد. اتفاق خوبی که برای من افتاد این بود که کارهای دیگرم را کم کم کنار گذاشتم و روی درس تمرکز کردم.

نحوه‌ی مطالعه‌تان چطور بود؟ چقدر وقت می‌گذاشتید؟

نکات درمورد طرز مطالعه کنکور MBA زیاد است. نکته‌ی اول این است که برای موفقیت ابتدا لازم نیست خیلی ‌پیشینه‌ی قوی داشته باشید. شما باید مهارت کسب کنید؛ مثلاً در درس ریاضی باید به این نکته توجه کرد که جدای از یادگرفتن مطالب شما باید این مهارت را یاد بگیرید که ذهن‌تان میان مطالب رفت‌وبرگشت کند و بتوانید بعد از خواندن سؤال سریعاً روش حل را در ذهن خود بسازید. این نکته در درس جی‌مت هم وجود دارد. برای کنکور MBA لازم است این مهارت‌ها آموخته شود.

مرور و خلاصه‌نویسی‌تان به چه صورت بود؟

خلاصه‌نویسی را هم از دور دوم درس‌خواندم شروع کردم. درواقع از آنجا که در ابتدای کار برای درس‌های ریاضی و جی‌مت و بعد از برای زبان کلاس می‌رفتم، خلاصه‌نویسی نمی‌کردم. در دور دوم مطالعه‌ام، همراه با مرور جزوه‌ها، خلاصه‌نویسی کردم و تا زمان کنکور مطالبم را به‌روز می‌کردم. بعد از هر دوره درس‌خواندن ضعف‌ها و کمبودها را به خلاصه‌نویسی‌هایم اضافه می‌کردم.

در کنکور چه درصدهایی به دست آوردید؟

زبان را ۸۱ درصد و درس جی‌مت را ۶۰ درصد و ریاضی را ۹۰ درصد زدم.

از کی در کلاس‌های آنلاین شرکت کردید؟ چقدر به شما کمک کرد؟

من برای درس ریاضی در کلاس آنلاین که شرکت کردم. هر سه کلاس آنلاین ریاضی عمومی استاد شکرزاد، یعنی کلاس «درس و تست ریاضی عمومی ۱و۲»، «تمرین و تست» و «نکته و تست» را شرکت کردم. اگر بخواهم پیشنهادی برای درس ریاضی بدهم، قطعاً کلاس‌های استاد شکرزاد خواهد بود؛ زیرا شما را از هر منبع دیگری بی نیاز می‌کند و صفر تا صد ریاضی را به شما آموزش می‌دهد.

نکته‌ی مهم دیگر درمورد این کلاس این است که من، نه‌تنها ریاضی را کامل یاد گرفتم، روحیه‌ی درس‌خواندن و موفقیت خود را از این کلاس گرفتم. من خود را شدیداً مدیون استاد شکرزاد می‌دانم و هم‌چنین دوستانی که در این کلاس بودند و در کنار یکدیگر مطالعه می‌کردیم.

برای درس جی‌مت چطور مطالعه کردید؟

وضعیت درس جی‌مت مقداری متفاوت است. این تفاوت هم به خود این درس بازمی‌گردد. برای به‌دست‌آوردن رتبه برتر کنکور MBA باید نگاه‌تان به درس جی‌مت هوشمندانه باشد؛ نباید نکته‌محور به مسائل این درس نگاه کنید. هر قدر شما جی‌مت بخوانید، بازهم ممکن است سؤالات جدیدی در کنکور مشاهده کنید. بهترین پیشنهادی که می‌توانم بدهم این است که مهارت خود را با حل سؤالات زیاد بالا ببریم. حل زیاد سؤال می‌تواند به موفقیت در این درس کمک کند؛ زیرا این درس خیلی تحلیل‌پذیر نیست.

برای زبان چطور؟

درمورد درس زبان باید بگویم زبان انگلیسی من خوب بود و شاید خیلی راهنمای خوبی برای مطالعه‌ی زبان کنکور MBA نباشم، ولی نکته‌ی مهم درمورد زبان کنکور این است که باید از ابتدا این موضوع را به‌عنوان پروژه‌ای بزرگتر نگاه کنید و دید شش‌ماهه به آن نداشته باشید؛ بلکه باید تلاش برای یادگیری زبان را برای اهداف آینده در نظر بگیرید.

زمان‌هایی پیش آمد که خسته و ناامید شده باشید؟ در آن زمان‌ها چه می‌کردید؟

یکی از عواملی که خیلی به من کمک کرد گروه رفع‌اشکال کلاس بود. در آن همه کنکوری بودیم و فضایی دوستانه و درعین‌حال حالت رقابت وجود داشت. در شرایط مختلف به هم روحیه می‌دادیم و کمک می‌کردیم. خوبی این گروه این بود که همیشه چند نفر آنلاین بودند و هر سوالی که پیش می آمد کمک می‌کردند و پاسخ می‌دادند.

با توجه به اینکه کنکور ما چند بار به تعویق افتاد، بودن این گروه و مشاوره‌های استاد شکرزاد خیلی به حفظ روحیه‌ی من کمک کرد.

نکته‌ی دیگر فکرکردن به هدف‌ها و روزهای بهتر است که کمک می‌کند روحیه حفظ شود.

برای رسیدن به رتبه‌ی بهتر در کنکورهای آزمایشی هم شرکت کردید؟

من آزمون آزمایشی شرکت کردم و از شرکت در آزمون‌های آزمایشی هم بسیار رضایت دارم. این آزمون‌ها کمک می‌کند خودتان را در وضعیت آزمون اصلی قرار دهید. نکته‌ای که در آزمون مهم است روند روبه‌رشد است، نه رتبه‌ی دقیق. شما باید تلاش کنید روند روبه‌رشدی داشته باشید و نکته‌ی مهم‌تر این است که شرایط‌ آزمون اصلی را برای خودتان شبیه‌سازی کنید و روی روحیه‌ی خود سر جلسه آزمون کار کنید. من بهترین رتبه‌ای که در آزمون‌های آزمایشی به دست آوردم ۸ بود؛ رتبه‌ی ۲۰۰ هم داشتم.

به‌عنوان رتبه برتر کنکور MBA به داوطلبان توصیه‌ی خاصی دارید؟

چند نکته‌ی مهم به ذهنم می‌رسد که به داوطلبان بگویم. نکته‌ی اول داشتن اطلاعات کامل است. هرچه شما درمورد سه درس کنکور MBA بیشتر اطلاعات درست و مفید داشته باشید، می‌تواند بر فرایند مطالعه و کیفیت یادگیری شما تأثیرگذار باشد؛ مثلاً همین که بدانید درس ریاضی چطور درسی است و چگونه باید مطالعه شود یا درس جی‌مت چه فرایندی دارد، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

نکته‌ی بعدی داشتن یک گروه دوستان برای حفظ روحیه و حفظ انگیزه است. نکته‌ی سوم هم داشتن برنامه است . زمانی که شما بدانید از کجا شروع می‌کنید و هدف و برنامه شما چیست، خیلی می‌تواند در فرایند موفقیت به شما کمک کند.

برنامه‌ریزی برای کنکور MBA را جدی بگیرید!

برنامه‌ریزی برای کنکور ارشد یکی از دلایل موفقیت رتبه‌های برتر بوده است. رتبه‌های برتر کنکور ۱۳۹۹ در مسیر موفقیت با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بودند که تعویق چندباره کنکور یکی از آن‌ها بود.

در کنار آشنایی با طرز مطالعه کنکور MBA توصیه می‌کنیم این مطلب را بخوانید تا با برنامه‌ریزی برای کنکور بیشتر آشنا شوید:

برنامه ریزی کنکور MBA در مصاحبه با فاخته جهانبخش، رتبه ۷۷ کنکور MB

دپارتمان MBA کافه تدریس