عوامل شکست در کنکور چیست؟ کنکور زمان مهمی برای بسیاری از افراد است تا بتوانند به‌کمک آن آینده خود را تغییر دهند، اما بسیاری از این افراد خطاهایی را در طی مسیر دارند که باعث می‌شود نتوانند بهترین نتیجه را از مطالعه خود بگیرند. همه‌ی ما دوست داریم در کنکور رتبه‌ی خوب به دست آوریم، همان‌طور که دوست داریم در همه‌ی زمینه‌های زندگی موفق باشیم. بخش عمده‌ای از موفقیت ما در کنکور و همین‌طور در دیگر عرصه‌ها شناخت اشتباه‌ها و عواملی است که می‌توانند شکست ما را رقم بزنند. این اشکالات ممکن است در همه‌ی ما وجود داشته باشند، اما اصلاح‌شدنی است و می‌توان با رفع آن‌ها به نتیجه بهتری دست پیدا کرد. در ادامه ۵ مورد از عوامل شکست در کنکور را برشمرده‌ایم.

عوامل شکست در کنکور را بشناسید!

در این مقاله پنج خطای ساده ولی مهم کنکوری را گرد آوردیم تا شما با تشخیص به‌موقع آن‌ها بتوانید از این اشکالات و خطاها جلوگیری کنید و به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. این خطاها ممکن است در ناخودآگاه شما باشد و شما از آن‌ها اطلاع نداشته باشید، اما بر روند شما تأثیرگذارند. اگر تا امروز این خطاها را انجام داده‌اید، از همین حالا برای اصلاح آن‌ها و تکرارنکردن‌شان تلاش کنید.

عجله

بسیاری از داوطلبان در زمان کنکور عجله‌ی زیادی می‌کنند؛ می‌خواهند در همان دوره‌ی اول مطالعه تمامی سؤالات را پاسخ دهند. این کار یکی از بزرگ‌ترین خطاهای کنکوری است. در دوره‌ی آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد نباید عجله کنید و باید برای تمامی درس‌ها صبروحوصله به خرج دهید تا نمودار و روند صعودی را در طی زمان مشاهده کنید.

اگر در درسی مشکل دارید، نباید انتظار داشته باشید با دو تا سه ماه مطالعه به بهترین و بالاترین حد آن برسید، بلکه نیاز به ‌مرور مستمر و تلاش پیوسته دارید. در طی هشت‌نه‌ماهی که برای کنکور مطالعه می‌کنید مطمئن باشید اگر مطالعه‌ی خوب و پیوسته داشته باشید، می‌توانید نتیجه‌ی خوبی را بگیرید؛ پس با صبروحوصله و در روندی مناسب تلاش خود را به پایان برسانید.

یکی از دلایل ناامیدی داوطلبان را باید در همین عجله جست‌وجو کرد. بسیاری از داوطلبان درست پس از مطالعه انتظار دارند همه‌ی تست‌ها را به‌خوبی حل کنند، حال‌اینکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب شما به طی یک فرایند مشخص نیاز دارید. برای رسیدن به بهترین نتیجه در تست‌زنی پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید:

فاصله مطالعه و تست‌زنی باید چقدر باشد؟

سینوسی‌بودن مطالعه

مطالعه‌ی شما در طی کنکور باید پیوسته و صعودی باشد؛ حتی اگر شیب مطالعه‌ی شما بسیار کم است، در درازمدت پیشرفت خواهید کرد. بسیاری از داوطلبان در طی کنکور سیر مطالعه‌ی سینوسی دارند و یک روز چندین و چند تست می‌زنند و روز بعد به‌کلی تست‌زدن و مطالعه را رها می‌کنند. این شیوه نامناسب است.

در طی کنکور ممکن است برخی از روزها مطالعه‌ی کمتری انجام دهید، ولی این روند نباید هر هفته اتفاق بیفتد؛ باید تلاش کنید برنامه‌ی منظم و تنظیم دقیق زمان را در ساعت‌های مطالعه‌ی خود بگنجانید.

برای رسیدن به این منظور می‌توانید از اکسل برنامه‌ریزی برای کنکور کمک بگیرید. این اکسل طوری برنامه‌ریزی شده است که شما را به بهترین بازدهی برساند. برای آشنایی با اکسل هوشمند و دانلود رایگان آن کلیک کنید:

برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مطالعه پیشنهاد می‌کنیم حتماً این مطلب را مطالعه کنید:

خلاصه نویسی به روش هاروارد را یاد بگیرید

تنبلی

تنبلی دشمن بزرگ شما در دوره‌ی کنکور خواهد بود. برای کسب نتیجه‌ی خوب شما باید بتوانید بر تمامی سختی‌ها و بی‌حوصلگی‌ها غلبه کنید. اگر هر روز که از خواب بیدار می‌شوید، برنامه‌تان را پشت‌گوش بیندازید، نمی‌توانید انتظار نتیجه خوب داشته باشید یا اگر ساعت ۱۲ ظهر از خواب بلند شوید و با کسلی مطالعه را شروع کنید، کیفیت مناسب را نخواهید داشت. سعی کنید زود از خواب بیدار شوید و باانرژی مطالعه کنید و تنبلی را کنار بگذارید. ایجاد روتین‌های مناسب و تکیه‌کردن و پایبندی به آن‌ها می‌تواند در این راه بسیار به شما کمک کند.

برای آشنایی با نقش روتین‌های مناسب و آشنایی با آن‌ها این مطلب را مطالعه کنید:

روتین برای کنکور چیست و چطور آن را عملی کنیم؟

بی‌برنامگی

داشتن برنامه‌ی مناسب و بررسی دقیق آن در پایان هر دوره مهم‌ترین کاری است که شما از روز اول تا زمان آزمون باید انجام دهید. برنامه‌ریزی اصول خاصی دارد که با انجام‌دادن آن از مطالعه‌ی خود نتیجه‌ی مطلوب را دریافت می‌کنید. چه‌بسا کسانی که مطالعه‌ی زیادی دارند، اما به‌دلیل نداشتن برنامه‌ی دقیق و منظم نتوانسته‌اند نتیجه‌ی درست را بگیرند؛ پس قبل از شروع برای کار خود برنامه‌ی مطالعاتی خود را به‌طور دقیق تدوین کنید و در آخر هر هفته روند خود را چک کنید.

برای آشنایی با بایدها و نبایدهای برنامه‌ریزی برای کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

برنامه ریزی کنکور MBA ـ نبایدها و بایدهای برنامه‌ریزی موفق

باورنداشتن خود

اگر خودتان را باور ندارید، یعنی خودتان مانع پیشرفت‌تان شده‌اید و انرژی منفی را به خودتان وارد می‌کنید. این موضوع کاری می‌کند که به‌مرور زمان هدف‌تان را رها کنید و نتوانید به چیزی که می‌خواهید دست یابید.

همواره در کارهای خود تلاش کنید تا بر اهداف و توانایی‌های‌تان اعتماد کنید و برای تقویت آن‌ها بجنگید تا راه موفقیت را بهتر و باکیفیت بالاتر طی کنید و بتوانید راه دشوار کنکور را به انتها برسانید. بد نیست که این سؤال را امروز از خودتان بپرسید که خودتان را به چه رتبه‌ای تصور می‌کنید.

برای رسیدن به بهترین نتیجه توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید:

تصور رتبه کنکور چه نقشی در موفقیت شما دارد؟

برنامه‌ریزی مکتوب، نقشه‌راه رسیدن به موفقیت در کنکور ارشد

اگر برای کنکور کارشناسی‌ارشد آماده می‌شوید، برنامه‌ریزی مکتوب و پیروی از آن نقشه‌راه رسیدن به موفقیت را برای شما ترسیم می‌کند. حتی اگر برنامه‌ریزی مشخصی انجام داده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً ویدئوی وبینار برنامه‌ریزی مکتوب را تماشا کنید:

تماشای وبینار برنامه‌ریزی مکتوب