فراموشی مطالب کنکور اتفاق عجیبی نیست. احتمالاً شما هم با این پرسش مواجه شده‌اید: آیا شما هم فراموش‌کارید؟ برخی از داوطلبان مطالعه‌ی بسیار زیادی دارند و ساعات بسیار زیادی از روز را به مطالعه اختصاص می‌دهند، اما در آزمون‌ها و بعد از چند وقت که به‌سراغ مطالب می‌روند چیزی از آن بخش را به یاد نمی‌آورند. تکنیک‌های زیادی برای درس‌خواندن وجود دارد که بتوانید نتیجه بهتری از مطالعه خود بگیرید و دیرتر و کمتر آن‌ها را فراموش کنید. در ادامه به‌صورت مفصل به فراموشی مطالب کنکور و مطالعه عمیق پرداخته‌ایم.

فراموشی مطالب کنکور

حافظه، نوعی توانایی است که در همه‌ی افراد وجود دارد، با این تفاوت که عده‌ای می‌توانند از این نیروی خدادادی خوب استفاده کنند و قابلیت‌های آن را به کار بگیرند، اما افرادی را هم سراغ داریم که همیشه از ضعف حافظه شکایت می‌کنند؛ بنابراین تنها شما نیستید که مشکل حافظه دارید. راهکارهایی برای تقویت حافظه در زمان مطالعه و جلوگیری از فراموشی مطالب کنکور وجود دارد. با به‌کارگیری آن‌ها فراموشی مطالب می‌تواند حداقل شود. در ادامه برخی از این راهکارها را بررسی می‌کنیم.

راه‌های تثبیت مطالب در ذهن

اگر انتظار دارید بدون استفاده از راه‌های تثبیت مطالب در ذهن، مطلبی را فراموش نکنید سخت اشتباه می‌کنید. درصورتی‌که نتوانید مطالب را تثبیت کنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که در روزهای انتهایی آمادگی برای کنکور بر همه‌ی مطالب تسلط داشته باشید. بهترین روش این است که با راه‌های اصولی مطالعه آشنا شوید. در ادامه ۶ اصل مهم برای جلوگیری از فراموشی مطالب کنکور را برای‌تان آورده‌ایم.

اگر با طرز اصولی مطالعه برای کنکور آشنا نیستید، این مطلب را حتماً مطالعه کنید:

اصول مطالعه صحیح را یاد بگیرید!

مرور و تکرار

مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از فراموشی مطالب مرور و تکرار آن‌هاست. زمانی که مطلب جدیدی را می‌خوانید، تلاش کنید در انتهای همان روز و کمتر از بیست‌وچهار ساعت مطلب را دوباره مرور کنید. اگر بعد از چند روز به‌سراغ مرور مطلب مدنظر بروید، طبیعتاً بخشی از مباحث را فراموش می‌کنید.

بهترین کار مرور مطلب در همان روز، روز بعد و ۱‍۰ روز بعد و یک ماه بعد از مطالعه اول است تا مطالب برای یک سال به‌طور کامل در ذهن شما باقی بماند.

نگران زمان موردنیاز برای هر مرور هم نباشید؛ اگر شما برای مطالعه یک درس ۱/۵ ساعت وقت بگذارید، در مرورهای بعد مدت‌زمانی که برای مطالعه‌ی اولیه گذاشته‌اید نصف و کمتر و کمتر خواهد شد و خیلی زمان کمتری از شما می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم در کنار مرور و تکرار حتماً تصویرسازی ذهنی هم انجام دهید. برای آشنایی با تصویرسازی ذهنی این مطلب را حتماً مطالعه کنید:

نقشه ذهنی یا Mind Map چیست و چه کاربردی در مطالعه برای کنکور دارد؟

تست‌زنی و حل تمرین

یکی از روش‌های جلوگیری از فراموشی مطالب کنکور تمرین و تست‌زنی است. تمرین و تست‌زدن شکاف‌های اطلاعاتی ذهن شما را پر خواهد کرد. شما برای هر مرحله از مطالعه‌ی خود به تست‌زنی متفاوتی نیاز دارید:

  • در مرحله‌ی اول و یادگیری به تست کمتری نیاز دارید تا بتوانید مطالب را به‌طور کامل فرا گیرید.
  • در مرحله‌ی دوم شما نیاز دارید تست‌های بسیار زیادی بزنید تا هم مطالب مرور شود، هم ادامه‌ی یادگیری برای‌تان اتفاق بیفتد.
  • در مرحله‌ی سوم و آخر نیز شما تست کمتری از مرحله‌ی دوم نیاز دارید، اما نوع تست‌های این بخش با بخش قبل متفاوت است و درعین‌حال باید روی سرعت تست‌زنی خود نیز کار کنید.

برای آشنایی با زمان مناسب تست‌زنی این مطلب را مطالعه کنید:

زمان مناسب تست زنی بعد از مطالعه درس

این تست‌زنی چندمرحله‌ای به شما کمک می‌کند مطالب در ذهن‌تان باقی بماند و آن‌ها را فراموش نکنید؛ هم‌چنین اگر حس می‌کنید مطلبی را فراموش کرده‌اید، بهترین کار برای آزمودن این مسئله که فراموشی برای‌تان اتفاق افتاده یا خیر، تست‌زنی و حل تمرین در مبحث موردنظر است.

برای آشنایی با شیوه‌ی اصولی تست‌زنی این مطلب را حتماً مطالعه کنید:

بهترین روش تست‌زنی برای کنکور: فیدبک یا واش‌بک؟

یادداشت‌برداری

نوشتن باعث می‌شود مطالب بیشتر در حافظه باقی بماند و از فراموشی مطالب کنکور جلوگیری شود. هنگام مطالعه دروس کاغذ و قلمی را در کنار خود داشته باشید و مطالبی را که مطالعه می‌کنید در حد چند کلمه نکته‌برداری کنید. این نوشته‌ها، نه‌تنها به فراموش‌نشدن مطالب در ذهن شما کمک بسیار زیادی می‌کنند، به جلوگیری از حواس‌پرتی‌ هم کمک زیادی می‌کنند که کیفیت مطالعه شما را هم بالاتر می‌برد.

برای آشنایی با روش‌های تمرکز در مطالعه پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید:

تکنیک های تمرکز در مطالعه را بشناسید

خلاصه‌نویسی

برای مرور در مرحله‌ی اول مطالعه نباید خلاصه‌ی مفصلی بنویسید. در مرحله‌ی اول همه‌چیز برای شما جدید است و این حجم خلاصه‌نویسی‌های شما را بسیار زیاد می‌کند.

خلاصه‌نویسی از تکنیک‌هایی است که در مرحله‌ی سوم مطالعه به کمک شما می‌آید و با آن می‌توانید در روزهای باقی‌مانده تا کنکور از جزوه‌های سنگین و قطور دوری‌کنید.

شما می‌توانید این خلاصه‌ها را قبل از شروع تست‌زنی در روز مرور کنید و بعد مطالب مرورشده را در قالب تست تمرین و تکرار کنید. این کار به تثبت مطالب آموخته‌شده و جلوگیری از فراموشی مطالب کنکور کمک بسیاری می‌کند.

برای آشنایی با روش اصولی خلاصه‌نویسی برای کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

۱۲ اشتباه رایج در خلاصه‌نویسی مطالب کنکور

اعتمادبه‌نفس

اگر کتابی را مطالعه کنیم، ولی اطمینان نداشته باشیم که در کلاس و موقع امتحان بتوانیم مطالب آن را به یادآوریم، واقعاً چنین خواهد شد. اگر فردی متقاعد شود که حافظه‌اش ضعیف است و به‌هیچ‌ وجه نمی‌تواند از پس امتحان برآید، تلقین اثر خود را می‌گذارد. ممکن است پس از مدتی واقعاً فرد نتواند مطالب را به یاد آورد.

اعتمادبه‌نفس بالا یک خصیصه‌ی اکتسابی است. برای بالابردن اعتمادبه‌نفس باید با عادت‌های رتبه‌برترها آشنا شوید؛ این کار به شما کمک می‌کند اعتمادبه‌نفس خود را پرورش دهید:

۷ عادت رتبه برترها را بشناسید!

استفاده از نرم‌افزارها

امروزه ابزارهای مختلفی برای جلوگیری از فراموشی مطالب کنکور به وجود آمده‌اند. این نرم‌افزارها از مرور با فاصله‌های مختلف کمک می‌گیرند تا به‌طور کامل بتوانید دروس را در ذهن خود جای‌گذاری کنید و در زمان نیاز دسترسی بهتری به آن‌ها داشته باشید.

یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارها در این بخش جعبه‌ی لایتنر است. این نرم‌افزارها که اکثراً از فلش‌کارت استفاده می‌کنند راه بسیار مناسبی برای کاهش فراموشی هستند.

برای آشنایی با یکی از بهترین نرم‌افزارها برای یادگیری و مرور مطالب زبان برای کنکور ارشد و جلوگیری از فراموشی مطالب کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

با اپلیکیشن Anki چقدر آشنا هستید؟