در این مقاله به صورت اجمالی به معرفی دانشگاه‌های برتر کشور در رشته‌ MBA برای داوطلبان کنکور MBA می‌پردازیم. همچنین ظرفیت رشته MBA این دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ظرفیت رشته MBA دانشگاه شریف

پذیرش دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف از سال ۱۳۷۹ همزمان با توسعه اقتصادی و منابع انسانی دوره اصلاحات به طور رسمی شروع شد. در آن‌ سال‌ها ظرفیت پذیرش این دانشگاه حدود ۶۰ دانشجو برای نوبت روزانه و ۶۰ دانشجو برای نوبت شبانه یعنی در مجموع ۱۲۰ دانشجو بود. بعد از آن در دولت‌های نهم و دهم تلاش بسیار زیادی برای تضعیف این رشته خصوصا در دانشگاه شریف شد، طوریکه سال ۹۲ (آخرین سال فعالیت دولت دهم) ظرفیت MBA دانشگاه شریف صفر اعلام شد که البته با اعتراض سراسری داوطلبان فقط حدود ۳۰ نفر به ظرفیت نوبت روزانه اختصاص داده شد. در دولت یازدهم و دوازدهم مجددا روند معکوس رو به رشد در حال اتفاق افتادن است و امیدواریم در سال‌های آتی به ظرفیت سال‌های دولت اصلاحات نزدیک شویم.

ظرفیت رشته MBA در دانشگاه شریف در سال ۹۸-۹۶

دانشگاه امیرکبیر

رشته MBA از سال ۱۳۹۰ در دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه پلی تکنیک تهران (امیر کبیر) به طور رسمی ارائه شد. در سال‌های اولیه، با هدف جذب متقاضیان بین المللی، دوره‌های خود را به زبان انگلیسی برگزار ‌می‌کرد. همچنین در آن سال‌ها نیز برگزار کننده آزمونی مستقل از فرآیند آزمون سازمان سنجش بود. در سال‌های اخیر این دانشگاه تصمیم به جذب دانشجو برای رشته MBA از طریق کنکور MBA گرفت. با بررسی روند ظرفیتی، زیرساختی و تخصص اساتید این دانشکده متوجه می‌شویم که این دانشکده در حال حاضر آماده ارائه گرایش‌های بازاریابی، فناوری و مالی با ظرفیت مشابه است.

با دپارتمان MBA دانشگاه صنعتی امیرکبیر آشنا شوید!

ظرفیت رشته MBA در دانشگاه امیر کبیر در سال ۹۸-۹۶

دانشگاه تهران

در راستای توسعه رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، گروه آموزشی رشته MBA در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و در سال ۱۳۹۲ نخستین فعالیت آموزشی خود را به انجام رساند. در سال‌های اولیه، هر ۷ گرایش این رشته ارائه شد ولی در سال‌های اخیر شاهد حذف گرایش سیستم‌های اطلاعاتی رشته MBA از دانشکده مدیریت بودیم. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران واقع در غرب تهران، منطقه گیشا است. این دانشگاه جزء برترین دانشگاه‌هایی است که رشته MBA در آن ارائه می‌شود. بررسی روند تغییرات ظرفیت این دانشگاه نشان می‌دهد، ظرفیت پذیرش‌ خود دانشکده مدیریت (منهای پردیس‌های آن) مجددا افزایش یافته است.

با MBA دانشگاه تهران به‌صورت کامل آشنا شوید!

ظرفیت رشته MBA در دانشگاه تهران در سال ۹۸-۹۶

دانشگاه خوارزمی

آغاز جذب دانشجو در رشته MBA و در دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی به طور رسمی از سال ۱۳۹۲ بوده است. این دانشگاه شاید از نظر اسم و رسم نتواند با نام‌هایی مانند دانشگاه‌های خواجه نصیر یا علم و صنعت آنچنان رقابتی داشته باشد ولی از منظر پکیج آموزشی‌ای که ارائه می‌دهد، از دانشگاه‌های یاد شده قوی‌تر عمل می‌کند. روند تغییرات ظرفیت در ۳ سال اخیر نشان می‌دهد که به استثنای گرایش بازاریابی، سایر گرایش‌ها در این دانشگاه، ظرفیت رو به کاهش دارند.

با MBA دانشگاه خوارزمی به‌صورت کامل آشنا شوید!

ظرفیت دانشگاه خوارزمی در سال ۹۸-۹۶

دانشگاه خواجه نصیر

در سال‌های اخیر، دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه خواجه نصیر تصمیم به جذب دانشجو در رشته MBA گرفته است. در این دانشکده گروه‌های مالی، IT ، سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی نیز فعالیت دارند. روند تغییرات ظرفیت نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی خاصی برای رشته MBA در این دانشگاه وجود ندارد و چشم انداز این رشته کمی مبهم خواهد بود. در حال حاضر این دانشگاه فقط در دو گرایش بازاریابی و مالی و نظام آموزشی روزانه مجموعا ۲۰ دانشجو جذب می‌کند.

ظرفیت دانشگاه خواجه نصیر در سال ۹۸-۹۶

دانشگاه شهید بهشتی

ورود رشته مدیریت کسب و کار به دانشگاه شهید بهشتی با برگزاری دوره‌های یک ساله آزاد MBA بود. بعد از آن در سال‌های اخیر دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی تصمیم به جذب دانشجو از طریق آزمون هماهنگ با آزمون سازمان سنجش و کنکور MBA برای تک گرایش استراتژی نمود. کیفیت آموزشی در این دانشگاه قابل قبول است ولی با ایده‌آل فاصله زیادی دارد. بررسی روند تغییرات ظرفیت رشته MBA در دانشگاه بهشتی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی خاصی برای توسعه این رشته در این دانشگاه وجود ندارد، طوریکه از سال 99 این دانشگاه رشته MBA را ارائه نداد.

ظرفیت دانشگاه بهشتی در سال ۹۸-۹۶

دانشگاه الزهرا

در دهه ۹۰ شروع فعالیت گروه مدیریت رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا کلید خورد. در سال‌های اخیر شاهد تغییرات زیاد در ارائه ظرفیت آموزشی از طرف این دانشگاه بوده‌ایم. آنچنان‌که در سه سال اخیر تنها به ارائه یک گرایش بسنده کرده است. تنها گرایش انتخابی داوطلبان در سال‌های ۹۶ و ۹۷، گرایش بازاریابی و در سال ۹۸ تک گرایش استراتژی بوده است. ظرفیت پذیرش این دانشگاه در سال جاری نسبت به سال ۹۷، حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

ظرفیت دانشگاه الزهرا در سال ۹۸-۹۶

دانشگاه علم وصنعت

دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت با هدف توسعه تمدن نوین اسلامی در قالب نظریه پردازی و الگوسازی فرهنگ اسلامی از سال تحصیلی ۹۰-۹۱ اقدام به پذیرش دانشجو (فقط آقایان) کرده است. در ابتدای کارِ این دانشکده، جذب متقاضیان در گرایش‌های تکنولوژی و توسعه اقتصادی بود و سپس گرایش‌های دیگر نیز اضافه شدند. ولی در سال‌های اخیر تنها دو گرایش استراتژی و بازاریابی، هدف فعالیت این گروه آموزشی بوده است. بررسی روند تغییرات ظرفیت این دانشگاه نشان می‌دهد که یک ثبات نسبی در ۳ سال اخیر وجود داشته است.

ظرفیت دانشگاه علم و صنعت در سال ۹۸-۹۶

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی با داشتن یک تجربه موفق در برگزاری دوره‌های آزاد مدیریت کسب و کار یک ساله، تصمیم به برگزاری رشته MBA در قالب رشته تخصصی دانشگاهی و جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نموده است. روند تغییرات ظرفیت نشان می‌دهد این دانشگاه جهت توسعه رشتهMBA برنامه‌های بلند مدتی دارد.

با MBA دانشگاه علامه طباطبایی آشنا شوید!

ظرفیت دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۹۸-۹۷

مقایسه‌ی کلی ظرفیت‌ها

مطالب بیشتری در وبلاگ کافه تدریس بخوانید:

معرفی دانشگاه‌های کشور در رشته MBA

بررسی کارنامه‌ کنکور MBA

با کلاس‌های آنلاین دپارتمان MBA کافه‌تدریس رتبه‌برتر کنکور ارشد شوید!

اگر برای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) آماده می‌شوید، کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) کافه‌تدریس به شما کمک می‌کند به‌صورت جامع برای کنکور ارشد برنامه‌ریزی کنید.

بهترین استادان کنکور کارشناسی ارشد MBA در دپارتمان کنکور مدیریت کسب و کار کافه‌تدریس جمع‌اند و شما از هر نقطه‌ی جغرافیایی می‌توانید از بهترین و کامل‌ترین آموزش بهره‌مند شوید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین دپارتمان MBA کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین کنکور ارشد MBA

سوالات متداول

دانشگاه بهشتی باز هم این رشته را ارائه می‌دهد؟

سال 1402 بعد از 3 سال این دانشگاه رشته MBA را ارائه داد. باتوجه به کمبود قبلی استاد این رشته در دانشگاه بهشتی، این رشته دوباره در این دانشگاه راه اندازی شده است.

بهترین دانشگاه در رشته MBA کدام است؟

بهترین دانشگاه و اولین دانشگاه ارائه دهنده این رشته دانشگاه شریف است. بعد از این دانشگاه، دانشگاه تهران و امیرکبیر از دانشگاه‌های خوب رشته MBA هستند.

احتمال اشباع این رشته در بازار کار چقدر است؟

باتوجه به بازار کار متنوع این رشته، احتمال اشباع بازار کار در آن بسیار کم است و تا 10 سال آینده پیش‌بینی برای کم بودن موقعیت‌های شغلی در این رشته نداریم.

رشته MBA چه گرایش‌هایی دارد؟

MBA در 7 گرایش در دانشگاه‌های سراسر کشور ارائه می‌شود. این رشته گرایش‌های مالی، بازاریابی، منابع انسانی، استراتژی، فناوری، عملیات و فناوری اطلاعات را در بر می‌گیرد.