چگونه وبینار برگزار کنیم این روزها به یکی از پرسش متداول بسیاری از افراد تبدیل شده است. افرادی که به‌دنبال برگزاری وبینار هستند برای کاربردهای متفاوتی سراغ این ابزار می‌روند. به‌طور کلی کسانی‌که تدریس می‌کنند، همایش برگزار می‌کنند، در کار تبلیغات و بازاریابی هستند، می‌خواهند جلسه‌ای را به‌صورت آنلاین برگزار کنند یا می‌خواهند هر نوع اطلاعاتی را به‌صورت زنده و تعاملی منتقل کنند ازجمله کاربران بالقوه‌ی وبینار هستند. در این مطلب به‌صورت جامع به این پرسش پاسخ داده‌ایم: چگونه وبینار برگزار کنیم؟

وبینار چیست؟

وبینار یا به‌انگلیسی Webinar مخفف عبارت Web-Based Seminar است. درواقع وبینار سیمناری است که به‌صورت آنلاین و تعاملی و دوطرفه، تحت شبکه‌ی وب، برگزار می‌شود. در یک وبینار شما می‌توانید به‌صورت آنلاین با تعداد نامحدودی مخاطب، در هر جای جهان هستند، ارتباط برقرار کنید. می‌توانید با آن‌ها پرسش‌وپاسخ کنید، اطلاعات و منابع را با آن‌ها به اشتراک بگذارید، از امکاناتی مانند به‌اشتراک‌گذاری تخته‌سیاه یا دسکتاپ استفاده کنید و فضایی مانند یک همایش حضوری را به‌صورت آنلاین به وجود آورید.

مزایای استفاده از وبینار چیست؟

وبینار، مانند بسیاری از ابزارهای آنلاین دیگر، امکان‌های بسیاری زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این مزایا حتی وبینار را مناسب‌تر از برگزاری حضوری رویداد به‌صورت حضوری می‌کند. همچنین دلایل خوبی است که هر کسی برای برگزاری وبینار اقدام کند و برای پاسخ به سؤال چگونه وبینار برگزار کنیم برآید. مزایای استفاده از وبینار به‌صورت کلی از این قرار است:

  • کم‌شدن رفت‌وآمد
  • استفاده‌ی بهینه از وقت
  • کم‌شدن ترافیک
  • دورماندن از آلودگی‌های محیطی، ازجمله آلودگی هوا و آلودگی‌های صوتی
  • دسترسی نامحدود به کاربران در هر نقطه جغرافیایی
  • نداشتن محدودیت در زمان برگزاری رویداد
  • کم‌شدن هزینه‌های برگزاری رویداد به‌صورت چشمگیر
  • ارتباط کاملاً دوطرف و تعاملی با تمامی مخاطبان رویداد
  • دسترسی به فایل ضبط‌شده‌ی وبینار

آیا برای برگزاری وبینار باید حتماً وب‌سایت داشت؟

اگر به دنبال پاسخ این پرسش هستید که چگونه وبینار برگزار کنیم، خبر خوب این است که شما برای این کار به داشتن وب‌سایت اختصاصی خودتان هیچ نیازی ندارید. شما صرفاً با داشتن امکانات ساده و البته اینترنت پایدار می‌توانید رویداد را برگزار کنید.

سرعت اینترنت لازم برای برگزاری وبینار چقدر است؟

شما، به‌عنوان کسی که قصد برگزاری وبینار دارد، نیاز به سرعت اینترنت بسیار بالایی ندارید. درواقع بستگی به نوع اتفاقاتی که رویداد شما رخ می‌دهد می‌توانید از اینترنت‌هایی با سرعت‌های مختلف استفاده کنید.

به‌طور کلی شما بیش از هر چیز به اینترنت پایدار نیاز دارید؛ به‌همین دلیل، استفاده از اینترنت ای‌دی‌اس‌ال برای این کار از باقی انواع اینترنت مناسب‌تر است. برای برگزاری وبینار شما می‌توانید از اینترنت یک مگابایت استفاده کنید.

درمورد سرعت اینترنت باید حواس‌تان باشد که سرعت آپلود اینترنت شما مهم‌تر از سرعت دانلود شماست؛ پس پیش از برگزاری وبینار با ابزارهای مختلف تست سرعت، از سرعت آپلود اینترنت خود مطلع شوید.

برای تست سرعت اینترنت می‌توانید از روی این لینک کلیک کنید و به‌راحتی سرعت اینترنت خود را بررسی کنید:

www.speedtest.net

سرعت اینترنت مخاطبان وبینار شما باید چقدر باشد؟

بسته به نوع اتفاقاتی که در وبینار شما می‌افتد، کاربران می‌توانند از اینترنت‌هایی با سرعت‌های مختلف استفاده کنند. نکته‌ی مهم استفاده از اینترنت پایدار است؛ بنابراین اینترنت ای‌دی‌اس‌ال، در مقایسه با اینترنت دیتای تلفن‌همراه، مزیت دارد.

برای برگزاری وبینار به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

شما، به‌عنوان برگزارکننده‌ی وبینار، به تجهیزاتی حداقلی و البته ساده نیاز دارید. ناگفته پیداست که دسترسی به اینترنتیبا سرعت آپلود مناسب شرط اولیه است؛ همچنین شما به لپ‌تاپ یا رایانه‌ای با سرعت خوب نیاز دارید. باید از یک سامانه‌ی سرویس‌دهنده‌ی وبینار هم استفاده کنید که معمولاً با نصب یک اپلیکیشن ساده میسر می‌شود. تجهیزاتی مانند میکروفن و وب‌کم ازجمله ملزومات دیگر برگزاری وبینار است. شما، بسته به شکل رویدادتان، می‌توانید از تخته‌سیاه مجازی یا کاغذ الکترونیکی و غیره نیز استفاده کنید.

شرکت‌کنندگان در وبینار به چه تجهیزاتی نیاز دارند؟

اگر شما هم به‌دنبال رسیدن به پاسخ این پرسش هستید که چگونه وبینار برگزار کنیم و دغدغه‌ی مخاطبان وبینارتان را دارید، در این باره نباید جای نگرانی چندانی داشته باشید. مخاطبان شما با هر دستگاهی، لپ‌تاپ، رایانه‌ی شخصی، گوشی تلفن‌همراه یا تبلت، می‌توانند از وبینار شما استفاده کنند. درصورتی‌که وبینار شما حالت تعاملی و دوطرفه دارد، بهتر است آن‌ها نیز از وب‌کم و میکروفن استفاده کنند. طبیعتاً استفاده از تبلت یا گوشی تلفن‌همراه نیاز به این وسایل را هم برطرف می‌کند.

آیا با سرعت فعلی اینترنت می‌توان وبینار برگزار کرد؟

با توجه به گسترش دسترسی اینترنت در جای‌جای کشورمان اغلب افراد به اینترنت باکیفیت دسترسی دارند. در پاسخ به این نگرانی باید گفت که همین حالا هم که مشغول خواندن این سطرها هستید، وبینارهای زیادی در کشور برگزار می‌شود. برای برگزاری وبینار با سرعت فعلی اینترنت مشکلی وجود ندارد. شما برای اطمینان‌خاطر می‌توانید قبل از برگزاری وبینار سرعت اینترنت خود و مخاطبان‌تان را بررسی کنید و از دسترسی آن‌ها به وبینار خاطرجمع شوید.

کدام سرویس‌های خارجی وبینار در ایران کار می‌کنند؟

به‌طور کلی اغلب سرویس‌های وبینار و البته سرویس‌های برگزاری ویدئوی زنده‌، ازجمله لایو اینستاگرام و غیره، در ایران کار می‌کنند. مرسوم‌ترین سرویس‌های خارجی وبینار که در ایران استفاده می‌شود سرویس وبینار ادوبی و همچنین سرویس زوم (zoom) استفاده کنید.

کاربردهای وبینار چیست؟

وبینار یکی از ابزار پرکاربرد برای بسیاری از افراد است. به‌طور کلی از وبینار برای این کاربردها استفاده می‌شود:

  • برگزاری همایش
  • برگزاری نشست‌های خبری
  • برگزاری مصاحبه‌های خبری یا کاری و غیره
  • برگزاری کلاس‌های درس
  • برگزاری سخنرانی
  • برگزاری جلسات پرسش‌وپاسخ
  • ارائه‌ی تبلیغات و بازاریابی

سریع‌ترین راه برگزاری وبینار چیست؟

سریع‌ترین و بهترین راه برگزاری وبینار استفاده از شرکت‌های سرویس‌دهنده‌ی این ابزار است. استفاده از این شرکت‌ها که کافه‌تدریس هم ازجمله‌ی آن‌هاست این مزیت‌ها را برای شما دارد:

  • دسترسی نامحدود به مخاطبان در هر مکان
  • شرکت نامحدود گردانندگان وبینار در رویداد
  • به‌اشتراک‌گذاری نامحدود منابع
  • پشتیبانی کامل و بدون محدودیت زمانی
  • امنیت کامل برگزاری وبینار
  • دسترسی به فایل ضبط‌شده‌ی وبینار

چگونه وبینار برگزار کنیم

تا اینجا از پیش‌نیازهای برگزاری وبینار برای‌تان گفتیم. همان‌طور که در پاسخ به پرسش قبلی توضیح دادیم، سریع‌ترین و بهترین راه برگزاری وبینار استفاده از پلتفرم‌های برگزاری وبینار است. کافی است وبینار خودتان را تعریف کنید، مقدمات آن را فراهم کنید و با یکی از برگزارکننده‌های وبینار تماس بگیرید.

کافه‌تدریس، برگزارکننده‌ی وبینار

کافه‌تدریس یکی از قوی‌ترین برگزارکننده‌های وبینار است. کافه‌تدریس تابه‌حال بیش از پنجاه‌هزار ساعت وبینار برگزار کرده است؛ همچنین بسیاری از مؤسسات معتبر داخلی و همین‌طور بسیاری از استادان در رشته‌های مختلف و با ما موضوعات متنوع از سامانه‌ی وبینار کافه‌تدریس استفاده کرده‌اند. برای آشنایی با سامانه‌ی وبینار کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

برگزاری کلاس آنلاین و وبینار