آمار کنکور ارشد مدیریت فقط برای گذشتن از آزمون نیست. پس از قبولی در دانشگاه با وارد مقطع ارشد خواهید شد و آمار یکی از درس‌های مهم ارشد است. چراکه به‌هرحال نیاز به کارهای پژوهشی دارید و درصورتی‌که آمار را به‌خوبی نشناسید در این زمینه به مشکل خواهید خورد. بنابراین این یک فرصت است که هم در کنکور موفق شوید و هم بعد از کنکور در آمار ضعیف نباشید. آمار در کنکور ارشد هم درسی است که خیلی از داوطلبان در آن قوی نیستند و بخش زیادی هم این درس را کلا کنار می‌گذارند. اگر در این درس درصد خوبی کسب کنید، یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر خواهید بود. بنابراین چه در این درس قوی هستید چه ضعیف، این درس انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاری است؛ چون در چند ماه می‌توانید به تسلط کامل در درس آمار برسید. در این مقاله به بررسی بودجه بندی آمار کنکور ارشد مدیریت و منابع آمار کنکور ارشد مدیریت هم پرداخته‌ایم. این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

ضریب درس آمار در کنکور ارشد مدیریت

سوالات آمار و ریاضی در یک درس مطرح می‌شوند و این درس در تمام رشته‌های مجموعه مدیریت ضریب مثبت دارد. این درس در رشته‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت تکنولوژی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بحران، مدیریت اماکن متبرکه و سیاست‌گذاری علم و فناوری ضریب ۲، در رشته‌های مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، کارآفرینی، مدیریت حمل‌ونقل دریایی، مالی و مربیگری کسب‌وکار ضریب ۳ و در رشته‌ی مدیریت بازرگانی دریایی ضریب ۴ دارد. بنابراین آمار هم از آن دسته درس‌هایی است که باعث می‌شود در چند رشته و گرایش شانس رقابت بالایی داشته باشید.

سرفصل‌های آمار کنکور ارشد

  • آنالیز ترکیبی
  • احتمال و احتمال شرطی
  • متغیرهای گسسته
  • متغیرهای پیوسته
  • توزیع توام
  • آمار توصیفی
  • توزیع نمونه‌ای
  • برآوردهای نقطه‌ای و فاصله‌ی
  • آزمون فرض
  • رگرسیون

بودجه بندی آمار کنکور ارشد مدیریت

معمولا تعداد سوالات آمار در سال‌های گذشته متفاوت بوده است اما به‌طورمعمول می‌توان گفت از آمار بین ۱۰ تا ۱۲ سوال مطرح می‌شود که طبیعتا با کم و زیاد شدن تعداد سوالات ممکن است از فصل‌های متفاوتی مطرح شود. از طرفی بهتر است همه آمار را مطالعه کنید و فقط روی یکی دو فصل سرمایه‌گذاری نکنید. چراکه نوع سوالات آمار معمولا تغییر دارد و ممکن است سر جلسه کنکور غافلگیر شوید. فرمت سوالات سال گذشته آمار به‌صورت زیر بود:

عنوان فصل۱۳۹۸۱۳۹۹۱۴۰۰۱۴۰۱
آنالیز ترکیبی۰۰۱۰
احتمال و احتمال شرطی۰۳۱۱
متغیرهای گسسته۴۰۱۳
متغیرهای پیوسته۳۱۱۱
توزیع توام۰۲۱۱
آمار توصیفی۲۳۲۲
توزیع نمونه‌ای۰۱۰۱
برآوردهای نقطه‌ای و فاصله‌ی۱۲۴۰
آزمون فرض۰۰۱۱
رگرسیون۱۰۱۱
بودجه بندی آمار کنکور ارشد مدیریت

همان‌طور که پیداست از هر بخش آمار سوالات مطرح‌شده بودند و به‌این‌ترتیب بهتر بود همه بخش‌های آمار را مسلط باشید. اگر بخواهیم در یک بازه چندساله به سوالات نگاه کنیم از فصول آمار توصیفی، برآورد نقطه‌ای و فاصله‌ای و احتمال و احتمال شرطی سوالات بیشتری در کنکور مطرح شده است.

منابع آمار کنکور ارشد مدیریت

درس‌های محاسباتی رفرنس‌های نسبتا مشخصی دارند اما در کنکور ارشد باید سعی کنید مباحث کنکوری را هم در نظر بگیرید. مطالعه کتاب‌های رفرنس برای یادگیری آمار انتخاب بهتری است؛ کتاب‌هایی مثل آمار و کاربرد آن در مدیریت نوشته عادل آذر. اما برای موفقیت در کنکور باید آمار را در قالب شخصیت کنکور مدیریت یاد بگیرید. این نوع کتاب‌های بیشتر برای یادگیری دانشگاهی مناسب هستند و زمان زیادی را هم از داوطلبان می‌گیرند. اگر به دنبال کتاب‌ مناسب برای مطالعه خود خوان هستید، می‌توانید از کتاب آمار و احتمال و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری نوشته هادی رنجبران انتخاب بهتری است.

  • آمار و احتمال و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری؛ هادی رنجبران، انتشارات اثبات

آموزش آمار ارشد مدیریت

معمولا یادگیری درس‌های محاسباتی بدون کلاس کمی مشکل و مهم‌تر از آن زمان‌بر است. زمان در کنکور اهمیت زیادی دارد و باید در آن صرفه‌جویی کرد. مثلا اگر آمار را در ۳ ماه مطالعه کنید و ۶ ماه با کنکور فاصله داشته باشید، زمان باقیمانده فرصت خوبی است تا در این درس به تسلط بیشتر برسید یا درس دیگری را مطالعه کنید. اما اگر فرایند مطالعه ۶ ماه طول بکشد با تسلط نسبی وارد آزمون می‌شوید و همین تسلط کمتر می‌تواند استرس آزمون را بیشتر کند تا همان مطالب خوانده‌شده هم فراموش کنید. بنابراین برای یادگیری این درس پیشنهاد می‌کنیم از کلاس‌های آمار کنکور ارشد کافه تدریس استفاده کنید.

کلاس آمار ویژه کنکور ارشد مدیریت و حسابداری

درصد آمار در کنکور ارشد مدیریت

طبیعتا به دلیل اینکه این درس و درس ریاضی به‌عنوان یک درس در کنکور مطرح می‌شوند، اطلاعات درصد آمار به‌تنهایی وجود ندارد اما درصد ریاضی و آمار در رشته‌های مختلف قابل‌بررسی است. داوطلبان مدیریت صنعتی و مالی معمولا ریاضی و آمار بالاتری دارند. میانگین رتبه‌های برتر مدیریت صنعتی در این درس حدود ۵۰ درصد و داوطلبان مدیریت مالی حدود ۶۰ درصد است. در رشته‌های مدیریت بازرگانی و مدیریت دولتی این درصد پایین‌تر و کمتر از ۲۰ درصد است. اگر برای رشته‌هایی مثل مدیریت مالی یا صنعتی آماده می‌شوید، مجبورید که در این درس مسلط‌تر باشید. اما برای رشته‌های بازرگانی و دولتی این درس یک اجبار نیست بلکه مزیت رقابتی است. بالا زدن این درس می‌تواند شما را از بقیه جدا کند. اگر قصد مطالعه ریاضی و آمار را دارید، مقاله زیر را هم مطالعه کنید تا درک کاملی از ریاضی کنکور ارشد مدیریت پیدا کنید.

برنامه‌ریزی جامع مطالعه درس ریاضی کنکور ارشد مدیریت

آمار را در کنکور حذف کنیم؟

یکی از مهم‌ترین دروس کنکور ارشد مدیریت آمار است. شاید در نگاه اول و با دیدن کارنامه‌ها تصور کنیم این درس اهمیت زیادی ندارد و بیشتر داوطلب‌های کنکور آن را حذف می‌کنند؛ اما این درس سال‌ها با شما خواهد بود. چه در کارهای پژوهشی حین تحصیل و چه در فضای بازار کار، حتما به درس آمار نیاز پیدا خواهید کرد. تسلط بالا در درس آمار می‌تواند تمایز بسیار خوبی برایتان ایجاد کند. اهمیت آمار در عصر دیتا، مانند اهمیت زبان است و اگر تسلط بالایی در آمار داشته باشید حتما به یک مدیر متفاوت تبدیل خواهید شد. از طرفی بخش زیادی از کار پژوهشی ارشد و به ویژه دکتری، مباحث آماری است که نیاز به تسلط بالا در این درس دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم از همین امروز این درس را جز برنامه خود قرار دهید تا علاوه بر بازار کار و کارهای پژوهشی، در کنکور هم از این درس استفاده و رتبه خوبی کسب کنید.

سوالات متداول

۱. من در ریاضی و آمارم ضعیف هستم، امکان رقابت با بقیه داوطلبان را دارم؟

بله. در یک بازه چندماهه می‌توانید در این درس به تسلط برسید.

۲. برای درس آمار چه کتابی مطالعه کنم؟

کتاب آمار و احتمال و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری نوشته هادی رنجبران

۳. کلاس برای درس آمار ارشد مدیریت چقدر کمک می‌کند؟

بازدهی کلاس در این درس چندین برابر مطالعه کتاب استو اگر مکان شرکت در کلاس را دارید، حتما به آن فکر کنید.

۴. زمان مناسب برای شروع این درس کی است؟

این مورد بستگی به آشنایی قبلی شما با این درس دارد. سعی کنید حداقل از اواخر تابستان مطالعه آمار را شروع کنید تا نگران زمان نباشید.