کنترل استرس کنکور یکی از معضلات داوطلبان در دوره‌ی آمادگی برای آزمون کارشناسی ارشد است. استرس می‌تواند بدترین دشمن شما در این دوره باشد و بسیاری از کارهای شما را مختل کند یا کیفیت آن را کم کند. شما برای مطالعه‌ی مناسب به تمرکز نیاز دارید و استرس کاری می‌کند تا نتوانید کارتان را به‌درستی انجام دهید و آن را به تأخیر بیندازید. این مسئله ضربه‌ی زیادی را به شما وارد می‌کند که می‌تواند درنهایت به نتیجه‌ی نهایی دلخواه‌تان آسیب برساند.

استرس کنکور

بدون شک موفقیت تحصیلی، کسب رتبه و قبولی در رشته‌ی دلخواه هدفی است که هر داوطلب کنکور به دنبال آن است. در این راه داوطلبان متحمل استرس و فشار روانی زیادی خواهند شد. بی‌توجهی به درمان اضطراب و استرس کاری می‌کند که بسیاری از افراد، به‌رغم مطالعه‌ی زیاد و آمادگی بالای تحصیلی، نتوانند در کنکور نتیجه‌ی مناسبی را کسب کنند. کنترل استرس مهارتی است که در هر سنی می‌تواند پیشرفت و ابزاری برای رسیدن به اهداف‌تان را رقم بزند.

کنکور یکی از چالش‌هایی است که نتایج آن تا سال‌ها بر مسیر زندگی تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین برای موفقیت در کنکور، علاوه بر دانش، به مهارت کنترل استرس در کنکور نیز نیاز دارید.

نحوه‌ی ایجاد استرس کنکور

برای رفع استرس نخست باید منشأ و عوامل ایجادکننده‌ی آن شناسایی شوند؛ استرس منشأ روان‌شناختی دارد و هر یک از مؤلفه‌های روان‌شناختی که داوطلبان کنکور تجربه می‌کنند به‌علت اعتقاد، باور و تفکری است که شخص درمورد یک فرایند، مانند کنکور، دارد.

اگر بخواهیم دلایل تفاوت میزان استرس را در داوطلبان مختلف بررسی کنیم، باید بگوییم یکی از علل این است که داوطلبان درمورد کنکور باورهای ذهنی متفاوتی دارند؛ برای نمونه، در ذهن خویش از آن غول می‌سازند یا آن را مرگ و زندگی می‌دانند، حتی امکان دارد تعریف اطرافیان از کنکور استرس در داوطلب را تشدید کند.

علت دوم استرس داوطلبان کنکور از باورهای آنان درمورد روش مطالعه سرچشمه می‌گیرد؛ آنان خیال می‌کنند میزان مطالعه‌ای که داشته‌اند به درد نمی‌خورد و دائم کارنامه‌ها، پیش‌بینی اتفاقی که برایشان رخ می‌دهد و تخمین‌های مختلف را در ذهن خویش مرور می‌کنند؛ همگی این‌ها استرس خواهد آورد.

شما می‌توانید از استرس کنکور و اضطراب برای رسیدن به موفقیت کمک بگیرید. برای آشنایی بیشتر نقش مثبت اضطراب در موفقیت این مطلب را مطالعه کنید:

چگونه با غلبه بر اضطراب کنکور رتبه‌ی بهتری به دست آورید؟

تکنیک کنترل استرس کنکور

در ادامه روش‌هایی ارائه می‌کنیم تا بتوانید با مدیریت فشارهای روانی و استرس‌تان بهترین عملکرد خود را در کنکور داشته باشید. این روش‌ها بدون تمرین و برنامه‌ریزی به نتیجه‌ای نمی‌رسد. شما می‌توانید با دریافت مشاوره‌ی تحصیلی روی اهداف خود برنامه‌ریزی کنید و با اطمینان بیشتری به آن‌ها برسید.

برنامه‌ریزی و مدیریت زمان داشته باشید

ریشه‌ی بسیاری از ترس‌ها و استرس‌ها ناآگاهی است؛ پس لازم است در ابتدا اطلاعات کافی درمورد کنکور و منابع آن به دست آورید تا بتوانید برنامه‌ریزی مناسبی برای مطالعه‌ی منابع براساس زمان باقیمانده‌تان داشته باشید. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا آرامش و نظم ذهنی پیدا کنید و بتوانید بهتر از زمان‌تان استفاده کنید و استرس‌تان را به حداقل برسانید.

برای برنامه‌ریزی بهتر می‌توانید از اکسل برنامه‌ریزی استفاده کنید:

برنامه‌ریزی کنکور MBA با اکسل هوشمند

مراقبه کنید

تلاش کنید روزی ۱۰ تا پانزده دقیقه مراقبه یا مدیتیشن انجام دهید. این کار به آرامش ذهن‌تان کمک می‌کند و کاری می‌کند تا بتوانید سطح استرس خود را به حداقل برسانید. آساناهای مختلف را جست‌وجو کنید و ساده‌ترین آن‌ها را برای خود برگزینید و هر روز آن را انجام دهید. این کار ذهن‌تان را باز و آرامش شما را بیشتر می‌کند.

خواب کافی داشته باشید

بدون داشتن خواب مناسب نمی‌توانید تمرکز کافی روی دروس داشته باشید؛ هم‌چنین کم‌خوابی استرس و احساس خستگی می‌آورد و قدرت یادگیری و حافظه را کاهش می‌دهد. سعی کنید تا هر شب حداقل ۶ ساعت خواب کافی در زمان مناسب داشته باشید. استفاده از دم‌نوش‌های آرامش‌بخش می‌تواند به کنترل استرس و خواب‌تان کمک کند.

برای داشتن خواب باکیفیت این مطلب را مطالعه کنید:

۷ راهکار برای داشتن خواب عمیق را از امشب به کار برید!

محتواهای آرامش‌بخش را گوش کنید و بخوانید

بسیاری از ما زمان استراحت را در شبکه‌های مجازی می‌گذرانیم که این کار، نه‌تنها زمان ما را می‌کشد و کنترل آن دشوار است، بیشتر اضطراب می‌آورد. سعی کنید در زمان استراحت‌تان مطالب آرامش‌بخش، شعری کوتاه یا موسیقی‌های بی‌کلام و آرامش‌بخش را گوش کنید تا سطح استرس‌تان کاهش یابد.

تفریح کنید

برخی از داوطلبان فکر می‌کنند باید تفریح را کاملاً حذف کنند، اما این کار اشتباه است. ساعت‌هایی از هفته را به پرداختن کارهای موردعلاقه یا دیدن دوستان و آشنایان بگذرانید و سعی کنید برای لحظه‌هایی به درس فکر نکنید؛ علاوه‌براین از ورزش و نرمش‌های روزانه غافل نشوید. ۱۰ دقیقه ورزش سبک روزانه هم به کاهش استرس و هم به افزایش گردش خون برای مطالعه‌ی باکیفیت‌تر کمک می‌کند.

بایدها و نبایدها تفریح در زمان کنکور کارشناسی ارشد چیست؟

نگرانی‌های خود را یادداشت کنید

نوشتن یکی از کارهایی است که به ذهن نظم می‌دهد. سعی کنید نگرانی‌های خود را روی کاغذ بیاورید و اگر راه‌حلی برای آن نیز در نظر دارید کنار آن یادداشت کنید. این کار کمک می‌کند که هم بتوانید استرس خود را کم کنید و هم متوجه شوید اگر راه‌حلی برای آن است، آن را انجام دهید و از ذهن خودتان خارجش کنید.

برای کنترل استرس کنکور و رسیدن به موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

۷ راهکار کنترل اضطراب کنکور را بشناسید!