چقدر با اصول افزایش میزان مطالعه آشنا هستید؟ به‌عبارت ساده‌تر، چطور می‌توانیم زیاد درس بخوانیم؟ بسیاری از داوطلبان می‌خواهند که زیاد درس بخوانند، اما نمی‌توانند این کار را انجام دهند. درحقیقت اگر شما تا قبل از این عادت به مطالعه نداشته باشید و الان بخواهید ۱۰ ساعت درس بخوانید، برای‌تان ممکن نیست. زیاددرس‌خواندن اصول اولیه‌ای دارد که ما آن را به شما خواهیم گفت.

چطور موقع درس‌خواندن خسته نشویم؟

جواب این سؤال به یک یا دو جمله ختم نمی‌شود. برای شروع بهتر مطالعه است از خودمان شروع کنیم و بعد به سراغ عوامل خارجی برویم. گاهی انگیزه ما برای درس‌خواندن به‌قدری قوی نیست که به‌خاطرش سختی‌ها و مشکلات این مسیر را تحمل کنیم؛ صرفاً آن را به‌عنوان یک کار معمول انجام می‌دهیم.

افکار ما بر اعمال ما تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. زمانی‌که با خودمان می‌گوییم من نمی‌توانم، بخش بسیار بزرگی از قدرت ذهنی و عملکرد خودمان را با دستان خود می‌کُشیم. بخشی از این فکر به اعتمادبه‌نفس ما بازمی‌گردد.

با راهکارهای افزایش انگیزه برای درس‌خواندن این مطلب را مطالعه کنید:

راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن چیست؟

اصول افزایش میزان مطالعه چیست؟

برای زیاددرس‌خواندن در ابتدا باید قدم‌هایی را بردارید تا بتوانید ساعت‌های مطالعه‌ی خود را بالا ببرید. این قدم‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم:

قدم اول: زمان بیشترین بازدهی مغزتان را بشناسید

مغز ما در ساعت‌هایی از روز بیشترین میزان بازدهی را دارد. این زمان بهترین وقت برای مطالعه، به‌خصوص مطالعه دروس اصلی و تخصصی، است؛ پس در اولین قدم این زمان‌ها را بشناسید و از آن‌ها برای افزایش میزان مطالعه استفاده کنید.

ساعت‌های مطالعه و یادگیری در هر فرد کاملاً خاص است و هر فرد با فردی دیگر از این نظر متفاوت است. برخی از افراد در هنگام صبح بازدهی بالاتری برای یادگیری دارند و به‌همین دلیل، در هنگام صبح تا ظهر که انرژی بیشتری دارند مطالعه می‌کنند و بازخورد بسیار خوبی را کسب می‌کنند؛ درمقابل برخی از افراد توانایی یادگیری و مطالعه در طول روز را ندارند و ممکن است در اوایل شب تا اواخر شب حس مطالعه در آنان به وجود آید. آنان در شب‌هنگام مطالعه می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان برای تمامی افراد فقط یک ساعت مشخص را برای مطالعه اعلام کرد.

برای رسیدن به بهترین نتیجه شما باید روتین‌های‌تان را بشناسید و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. برای رسیدن به این هدف این مطلب را مطالعه کنید:

روتین برای کنکور چیست و چطور آن را عملی کنیم؟

قدم دوم: ظرفیت خود را بشناسید

اگر تابه‌حال ساعت‌های طولانی مطالعه نکرده‌اید، نمی‌توانید در روز اول هشت ساعت مطالعه کنید. مغز شما توانایی این حجم از کار را بدون تمرین قبلی نخواهد داشت. با این کار شما مانند ورزشکاری خواهید بود که بدون تمرین در دوی ماراتون شرکت کرده است؛ به‌همین دلیل، سعی کنید روزهای اول در حدی که نهایت توان‌تان است مطالعه کنید تا بتوانید میزان ساعت برای شروع مطالعه خود را پیدا کنید. بعدازآن می‌توانید برنامه‌ریزی مناسب خود را تهیه کنید. این کار یکی از اصول افزایش میزان مطالعه است.

قدم سوم: به‌مرور ساعات را اضافه کنید

زمانی که در قدم دوم کشش مغزتان را شناختید و بر آن مسلط شدید، حال زمان آن است که ساعت‌های مطالعه‌ی خود را افزایش دهید. در ماه اول هر روز ده‌ تا پانزده دقیقه به ساعت‌های مطالعه روزانه خود اضافه کنید و به‌تدریج از ماه بعدی هر روز نیم‌ساعت به برنامه خود اضافه کنید. این کار به شما کمک می‌کند بدون اینکه احساس خستگی کنید، بتوانید ساعت‌های مطالعه خود را بالا ببرید.

بعد از چند وقت متوجه خواهید شد که به‌راحتی می‌توانید میزان بیشتری به درس‌خواندن اختصاص دهید.

برای رسیدن به بهترین نتیجه شما باید ساعت زیستی بدن‌تان را کوک کنید. این کار جزو اصول افزایش میزان مطالعه نیست، اما جزو شرایط لازم برای رسیدن به نتیجه بهتر است.

برای کوک‌کردن ساعت زیستی بدن‌تان این مطلب را مطالعه کنید:

ساعت زیستی بدن خود را تا دیر نشده کوک کنید!