المپیاد ادبی یکی از المپیادهای پرطرفدار است. هر سال تعداد زیادی از دانش‌آموزان، از هر رشته‌ای، در این المپیاد شرکت می‌کنند. بااین‌که برای این المپیاد مسابقات جهانی برگزار نمی‌شود و مدال‌آوران فقط می‌توانند در المپیاد ادبی اکو شرکت کنند، این آزمون با استقبال همیشگی دانش‌آموزان همراه می‌شود. برای آشنایی بیش‌تر با این المپیاد و چندوچون آن پای صحبت با آتنا کریم‌زاده، مدال طلای المپیاد ادبی سال ۹۸، نشستیم. متن گفت‌وگوی ما پیش روی شماست.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. پیش از هر چیز کمی درباره‌ی خودتان بگویید. چند سال دارید، کجا درس خواندید و رشته‌ی تحصیلی‌ چه بود؟ معدل‌تان چند بود؟
  2. 2. المپیادی‌بودن چه‌شکلی است؟ دیگران به شما چطور نگاه می‌کنند؟
  3. 3. چقدر به المپیادی‌شدن فکر می‌کردید؟ امید داشتید مدال بگیرید؟
  4. 4. المپیاد چقدر زندگی شما را تغییر داد؟ از زمانی‌که تصمیم گرفتید در المپیاد شرکت کنید تا مرحله‌ی آخر تغییراتی در زندگی شما و مهم‌تر از آن در خودتان ایجاد شد؟
  5. 5. مطالعه برای المپیاد را از چه زمانی شروع کردید؟
  6. 6. روزانه چند ساعت مطالعه می‌کردید؟
  7. 7. مدرسه‌ای که در آن درس خواندید چقدر بر موفقیت شما مؤثر بود؟
  8. 8. جدای از کلاس‌های مدرسه، از کلاس‌های آموزشی دیگری هم استفاده کردید؟
  9. 9. چه منابعی را خواندید؟
  10. 10. در طول ر زمانی که برای المپیاد درس می‌خواندید پیش آمد که ناامید شوید؟ انگیزه‌تان برای المپیاد را چطور حفظ می‌کردید؟
  11. 11. مهم‌ترین تجربه‌ای که در مسیر المپیادی‌شدن به دست آوردید چه بود؟
  12. 12. به‌نظرتان کلاس‌های آنلاین المپیاد می‌تواند مؤثر باشد؟ چقدر در ایجاد فرصت برابر برای موفقیت در المپیاد نقش دارد؟
  13. 13. اگر به عقب بازگردید، ترجیح می‌دهید همچنان برای المپیاد تلاش کنید یا روی کنکور تمرکز می‌کنید؟ المپیاد و کنکور چقدر از هم جدا هستند؟
  14. 14. برای کسانی‌که داوطلب المپیاد هستند چه پیشنهادی دارید؟
  15. 15. به‌نظرتان برای موفقیت در المپیاد باید از چه زمانی شروع کرد؟
  16. 16. مشاوره‌ی رایگان و شرکت در کلاس آنلاین المپیاد ادبی

پیش از هر چیز کمی درباره‌ی خودتان بگویید. چند سال دارید، کجا درس خواندید و رشته‌ی تحصیلی‌ چه بود؟ معدل‌تان چند بود؟

من آتنا کریم‌زاده‌ هستم. هجده‌ساله‌ام، انسانی خونده‌ام و توی فرزانگان ۶ درس خوانده‌ا‌م.

المپیادی‌بودن چه‌شکلی است؟ دیگران به شما چطور نگاه می‌کنند؟

المپیادی‌بودن برای من یعنی یاد بگیرم که فقط روی یک چیز تمرکز کنم، دربارهٔ موضوعی که دوست دارم تا جایی که ممکن است یاد بگیرم و بتوانم برای هدفی که دارم زحمت بکشم.

خوبی المپیاد ادبی این است که هر داستانِ خوب یا شعرِ خوبی که بخوانید، برای شما به‌نوعی مطالعه‌ی درسی به حساب می‌آید و به‌طور کلی فرایند شیرینی دارد.

چقدر به المپیادی‌شدن فکر می‌کردید؟ امید داشتید مدال بگیرید؟

من از کلاس دهم المپیاد را به‌صورت جدی توی ذهنم داشتم. واقعاً هم دلم می‌خواست به‌جای کنکور توی آزمون المپیاد شرکت کنم، اما تا لحظه‌ی آخر هم فکر نمی‌کردم مدال بگیرم.

المپیاد چقدر زندگی شما را تغییر داد؟ از زمانی‌که تصمیم گرفتید در المپیاد شرکت کنید تا مرحله‌ی آخر تغییراتی در زندگی شما و مهم‌تر از آن در خودتان ایجاد شد؟

المپیادی‌بودن سبک زندگی من رو به‌طور کامل تغییر داد. زمانی‌که برای مرحله‌ی دوم درس می‌خواندم به من یاد داد چطور برای هدفم زحمت بکشم و چطوری زمانم را مدیریت کنم.

مطالعه برای المپیاد را از چه زمانی شروع کردید؟

ما از سال دهم توی مدرسه کلاس داشتیم.

روزانه چند ساعت مطالعه می‌کردید؟

بستگی دارد چه زمانی را بگویید، اما برای مرحله‌ی دوم پیش می‌آمد که روزانه ۱۰ ساعت یا حتی دوازده ساعت هم درس بخوانم.

مدرسه‌ای که در آن درس خواندید چقدر بر موفقیت شما مؤثر بود؟

مدرسه‌ی خیلی با ما همراهی می‌کرد و حتی کلاس‌های‌مان را هم جدا کرده‌ بود. تا جایی که توانستند ما را از نظر برنامه‌ریزی کلاسی و حمایت‌های روحی و غیره همراهی کردند.

برای بچه‌هایی که در شهرهایی به‌جز تهران هستند و دسترسی‌شان به معلم با مشکل مواجه است کلاس‌های آنلاین می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد؛ علاوه‌براین، بچه‌هایی که شاید نخواهند یا نتوانند به‌اندازه‌ی دیگران برای المپیاد هزینه بکنند، می‌توانند از این کلاس‌ها استفاده کنند. 

جدای از کلاس‌های مدرسه، از کلاس‌های آموزشی دیگری هم استفاده کردید؟

نه، من فقط از کلاس‌های مدرسه‌ی خودمان استفاده کردم.

چه منابعی را خواندید؟

جزواتی که معلم‌های خودمان در اختیارمان قرار دادند و منابعی را که اعلام کردند خواندیم.

در طول ر زمانی که برای المپیاد درس می‌خواندید پیش آمد که ناامید شوید؟ انگیزه‌تان برای المپیاد را چطور حفظ می‌کردید؟

بله. خیلی پیش می‌آمد که با خودم فکر کنم قبول نمی‌شوم یا از کنکورِ سال بعدش بترسم، اما خدا را شکر معلم‌هایی داشتم که هر وقت به آن‌ها رجوع می‌کردم به من اطمینان می‌دادند. نکته‌ی دیگری که خیلی خیالم را راحت کرد این بود که المپیاد ادبی تقریباً به سه درس کنکورم کمک می‌کرد.

نمی‌شود گفت مسیر المپیاد ادبی از کنکور کاملاً جداست. سه درس کنکور، یعنی فارسی عمومی و فارسی تخصصی و عربی، در المپیاد ادبی هم هستند و در کنار آن المپیاد به آدم درس‌خواندن شدید را یاد می‌دهد؛ این چیزی است که احتمالاً بچه‌ها توی سال دوازدهم یاد می‌گیرند.

مهم‌ترین تجربه‌ای که در مسیر المپیادی‌شدن به دست آوردید چه بود؟

از ترس‌هایم به‌عنوان موتور حرکتم به‌سمت جلو استفاده کنم.

به‌نظرتان کلاس‌های آنلاین المپیاد می‌تواند مؤثر باشد؟ چقدر در ایجاد فرصت برابر برای موفقیت در المپیاد نقش دارد؟

به‌نظرم می‌تواند در وضعیت خاصی مؤثر باشد؛ به‌خصوص برای بچه‌هایی که در شهرهایی به‌جز تهران هستند و دسترسی‌شان به معلم با مشکل مواجه است این کلاس‌ها می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد؛ علاوه‌براین، بچه‌هایی که شاید نخواهند یا نتوانند به‌اندازه‌ی دیگران برای المپیاد هزینه بکنند، می‌توانند از این کلاس‌ها استفاده کنند.

اگر به عقب بازگردید، ترجیح می‌دهید همچنان برای المپیاد تلاش کنید یا روی کنکور تمرکز می‌کنید؟ المپیاد و کنکور چقدر از هم جدا هستند؟

قطعاً دوباره مسیر المپیاد را طی می‌کنم. از المپیاد ادبی خبر دارم که نمی‌شود گفت مسیرش از کنکور کاملاً جداست. سه درس کنکور، یعنی فارسی عمومی و فارسی تخصصی و عربی، در المپیاد ادبی هم هستند و در کنار آن المپیاد به آدم درس‌خواندن شدید را یاد می‌دهد؛ این چیزی است که احتمالاً بچه‌ها توی سال دوازدهم یاد می‌گیرند.

برای کسانی‌که داوطلب المپیاد هستند چه پیشنهادی دارید؟

علاقه و عشق به ادبیات یا هر چیزی که می‌خوانید چیزی است که شما را به راهی که در پیش گرفته‌اید مطمئن می‌کند. درنهایت، موفقیت در المپیاد ادبی به خودتان وابسته است؛ به این‌ بستگی دارد که چقدر زحمت می‌کشید و چقدر مطالعه می‌کنید و چقدر شمّ ادبی‌تان را تقویت کرده‌اید و چقدر علاقه به آن علاقه دارید. وضعیت مالی یا دوری از استان تهران یا حتی مرکز استان‌ها درمورد این المپیاد اصلاً ترسناک نیست؛ منظورم این است که خودتان از همه‌ی این‌ عوامل مؤثرتر هستید و با برنامه‌ریزی درست موفق خواهید شد.

به‌نظرتان برای موفقیت در المپیاد باید از چه زمانی شروع کرد؟

هر قدر زودتر شروع کنید، احتمالِ موفقیت‌تان بیش‌تر است. منظورم از شروع‌کردن در پایه‌های پایین، مثلاً پایه‌ی نهم، این نیست که از همان زمان تست بزنید یا «تاریخ جهانگشا» بخوانید؛ منظورم جدی‌ترشدن توی ادبیات و حساس‌شدن روی موارد مربوط به آن است؛ علاوه‌براین مطالعه‌های متفرقه بسیار مهم است. خوبی المپیاد ادبی این است که هر داستانِ خوب یا شعرِ خوبی که بخوانید، برای شما به‌نوعی مطالعه‌ی درسی به حساب می‌آید و به‌طور کلی فرایند شیرینی دارد.

مشاوره‌ی رایگان و شرکت در کلاس آنلاین المپیاد ادبی

اگر دوست دارید درباره‌ی المپیاد ادبی بیش‌تر بدانید، می‌توانید با ثبت مشخصات خود در کلاس‌های آنلاین المپیادی شو، با اساتید المپیاد کافه‌تدریس به‌صورت رایگان مشاوره کنید.

المپیادی شو اولین و جامع‌ترین کلاس آنلاین المپیاد است. این دوره کلاس‌ها را کافه‌تدریس با همکاری تیم اپکس برگزار می‌کند. برای آشنایی بیش‌تر با المپیادی شو و مشاوره‌ی رایگان روی این لینک کلیک کنید:

 

مشاوره‌ی رایگان و ثبت‌نام در المپیادی شو