انتخاب رشته MBA چگونه است؟ انتخاب رشته ازجمله مهم‌ترین قدم‌ها در آزمون کارشناسی‌ارشد است. انتخاب هر یک از کد رشته‌ها می‌تواند بر نتیجه‌ای که به دست می‌آورید تأثیرگذار باشد؛ پس باید بیشترین دقت را در آن انجام دهید. در کنکور MBA شما با ۱۰۰ جایگاه برای انتخاب و بیش از ۱۰۰۰ کد رشته متفاوت روبه‌رو هستید که باید از میان آن‌ها کد رشته‌هایی را انتخاب کنید که مناسب شما هستند. در ادامه این مطلب نحوه‌ی صحیح انتخاب رشته MBA را برای شما شرح می‌دهیم.

انتخاب رشته

مرحله انتخاب رشته یکی از مراحل سرنوشت‌ساز است. پس از دریافت کارنامه اولیه کارشناسی ارشد، داوطلبان حدوداً 5 روز تا یک هفته فرصت انتخاب دانشگاه و گرایش خود را دارند. شما ابتدا باید دفترچه انتخاب رشته را از سایت سنجش و آموزش کشور دریافت کنید و شرایط و ضوابط انتخاب رشته را مطالعه کنید. در زمان انتخاب‌رشته شما باید کد رشته‌های مدنظرتان را در سایت سنجش به ترتیب اولویت خود انتخاب کنید و در 100 انتخاب خود این کد رشته‌ها را لحاظ کنید. نحوه اولویت‌بندی در قبولی نهایی شما تاثیرگذار است.

انتخاب رشته MBA

مدیریت MBA در سال ۱۳۸۷ در ایران راه‌اندازی شد و برای افرادی که پیشینه‌ی مهندسی داشتند یا به کسب مهارت‌های مدیریتی برای به‌کارگیری در رشته‌ی تخصصی خود نیازمند بودند جذاب به نظر می‌رسید. در آن زمان انتخاب رشته MBA کار دشواری به نظر نمی‌رسید.

انتخاب رشته در کارشناسی ارشد MBA در سال‌های اخیر به کاری دشوار تبدیل‌شده است؛ گرایش‌های متنوع و دانشگاه‌های متفاوت در تهران و شهرستان‌ها و شناوربودن رشته در MBA دلیل دشواری آن است؛ البته اگر شما به‌درستی بتوانید انتخاب رشته‌ی خود را انجام دهید، می‌توانید مرحله‌ی آخر کنکور را هم با خیال راحت طی کنید و با آرامش منتظر مرحله‌ی بعدی در دانشگاه قبولی خود باشید.

برای انتخاب رشته در مدیریت کسب‌وکار باید جوانب متنوعی را بسنجیم تا بتوانیم به بهترین ترکیب انتخاب رشته برسیم. در ادامه شاخصه‌های متنوع انتخاب رشته را بررسی می‌کنیم.

کارنامه اولیه

در این کارنامه اطلاعات فردی داوطلب، درصد دروس، معدل موثر، رتبه داوطلب در کل و در سهمیه و تراز او درج شده است. بررسی این کارنامه از قدم‌های اولیه برای انتخاب رشته است. داوطلب باید به‌دقت این دفترچه را بررسی کند. رشته مدنظر شما ممکن است شامل زیرگروه‌های مختلفی باشد و شما باید برای انتخاب‌رشته در هر گروه با توجه به اطلاعات مربوط به آن گروه اقدام به انتخاب رشته نمایید. در رشته MBA که با کد 1148 در دفترچه انتخاب رشته ارائه می‌شود شما باید اطلاعات مربوط به گروه 1 را مدنظر قرار دهید و با توجه به رتبه خود در این گروه اقدام به انتخاب رشته نمایید.

گرایش‌های MBA را بشناسید

اولین قدم برای انتخاب رشته شناخت درست گرایش‌های مختلف MBA است. این رشته در ۷ گرایش ارائه می‌شود و برای انتخاب رشته‌ی درست و اصولی شما باید به‌طور کامل، با تمامی این گرایش‌ها آشنا شوید.

شما در دانشگاه باید علاوه بر دروس اصلی که در تمامی گرایش‌ها مشترک است، درس‌های تخصصی گرایش خود را بخوانید؛ بنابراین باید آشنایی داشته باشید تا بدانید به این دروس علاقه دارید یا خیر. برای شناخت درست این گرایش‌ها مقالات مرتبط با انتخاب رشته که در وبلاگ کافه‌تدریس منتشر شده راهنمای خوبی است؛ همچنین می‌توانید با اساتید مختلف این رشته ارتباط برقرار کنید یا با دانشجویانی صحبت کنید که در گرایش‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند. همین‌طور می‌توانید چارت دروس گرایش‌های مختلف را بررسی کنید و بهتر و دقیق‌تر با هر یک آشنا شوید.

برای آشنایی با گرایش‌های رشته‌ی MBA در کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

گرایش های کنکور کارشناسی ارشد MBA را بشناسید

دانشگاه‌های ارائه‌کننده‌ی MBA را بشناسید

یکی دیگر از قدم‌های اولیه برای انتخاب رشته شناخت دانشگاه‌های ارائه‌کننده‌ی آن است. رشته‌ی MBA در بسیاری از دانشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها، مثل شریف، امیرکبیر، تهران، الزهرا، تبریز، مشهد و غیره، ارائه می‌شود.

در رشته‌ی MBA اهمیت دانشگاه از رشته بالاتر است؛ پس این مرحله در زمان انتخاب رشته MBA اهمیت بالایی دارد. برای شناخت درست دانشگاه‌ها شما باید با رتبه‌ی دانشگاه، هیئت‌علمی، استادهای مدعو و قدمت ارائه‌ی رشته در آن آشنا باشید؛ همچنین بهتر است میزان هزینه‌ی دوره‌های مختلف آن را به دست آورید تا بتوانید در زمان انتخاب رشته انتخاب درستی داشته باشید. همین‌طور می‌توانید از دانشجویان در حال تحصیل یا فارغ‌التحصیل این رشته نیز درباره‌ی دانشگاه اطلاعات خوبی کسب کنید.

برای آشنایی با بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته MBA این مطلب را بخوانید:

معرفی دانشگاه‌های کشور در رشته MBA

بررسی دقیق ظرفیت در دفترچه‌ی انتخاب رشته MBA

زمانی که شما دفترچه‌ی انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد را دریافت می‌کنید و به‌سراغ کد ۱۱۴۸ می‌روید، با خیل عظیمی از ظرفیت‌های مختلف در انواع گرایش‌ها در نوع روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، مجازی و پردیس می‌شوید. بررسی این ظرفیت‌ها از کارهای ابتدایی است که شما باید انجام دهید.

به‌طور حدودی بررسی کنید دانشگاه‌ها و دوره‌های مدنظر شما چقدر ظرفیت دارد و از این تعداد ظرفیت چه تعداد به خانم‌ها و چه تعداد به آقایان اختصاص داده ‌شده است.

برخی از دانشگاه‌ها هرسال رشته‌ی MBA را ارائه نمی‌کنند و برای مثال، در سال ۹۹ دانشگاه شهید بهشتی هیچ گرایشی از رشته مدیریت کسب‌وکار را ارائه نکرد؛ به‌همین دلیل، باید به ظرفیت و گرایش‌های ارائه‌شده‌ی دانشگاه‌ها توجه کنید.

بررسی کارنامه قبولی‌های سال‌های قبل

در زمان انتخاب رشته MBA شما باید رتبه و تراز خود را با سال‌های گذشته مقایسه کنید تا بتوانید واقع‌بینانه‌تر و دقیق‌تر انتخاب رشته خود را انجام دهید. در این حالت می‌توانید فهرست قبولی‌های سال قبل و کارنامه‌ی آنان را مشاهده کنید، آنان را با کارنامه‌ی خود مقایسه کنید و محل‌ها و کد رشته‌های نزدیک به رتبه‌ی خود را به دست آورید. بعد از به‌دست‌آوردن محل‌های قبولی می‌توانید این کد رشته‌ها را به‌ترتیب به سامانه وارد کنید.

در این مطلب می‌توانید به‌صورت کامل با کارنامه‌های آزمون ارشد MBA آشنا شوید:

بررسی کارنامه‌های کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار MBA

اولویت‌های کاری و درسی را مشخص کنید

برخی از دانشگاه‌ها اهمیت درس را در زمان تحصیل بیشتر از کار می‌دانند. برخلاف کنکور رشته MBA که ساده‌تر است، این رشته برنامه‌ی تحصیلی دشوارتری در مقایسه با رشته‌های مهندسی دارد. شما باید اولویت‌های خود را در ابتدا مشخص کنید تا در زمان تحصیل به چالش‌های اضافی دچار نشوید. برنامه دانشگاه‌ها در سایت‌های خود دانشگاه عموماً مشخص است و می‌توانید از نحوه‌ی چینش دروس تا حد زیادی به آن پی ببرید؛ همچنین صحبت‌های افرادی نیز که در هر دانشگاه درس‌ خوانده‌اند می‌تواند دید کلی نسبت به این موضوع به شما بدهد تا بتوانید دانشگاهی مناسب خود برگزینید.

برای درنظرگرفتن اولویت‌های کاری و درسی این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین گرایش کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) کدام است؟

ملاک‌‌های انتخاب دانشگاه و گرایش

در زمان انتخاب رشته ملاک‌های بسیاری در انتخاب کد رشته‌های مختلف تأثیرگذارند که می‌شود گفت بسیاری از آن‌ها به هدف آینده شما بستکی دارد. در ادامه برخی از ملاک‌هایی که در زمان انتخاب رشته باید مدنظر قرار دهید را مرور خواهیم کرد:

علاقه

مهم‌ترین ملاک در انتخاب دانشگاه و گرایش علاقه شماست. شما در طی تحصیل خود باید کمابیش درس‌های مرتبط با گرایش خود را بخوانید و تحقیقات و پژوهش‌های درسی شما در راستای گرایش شما خواهد بود. هرچند امکان انتخاب موضوع پایان‌نامه از گرایش‌های دیگر نیز وجود دارد، اما در شرایطی که فردی از همان گرایش نیز درخواست موضوع مشابه را داشته باشد و تنها یک موقعیت در دسترس باشد افرادی که در همان گرایش هستند در اولویت قرار می‌گیرند. پس در زمان انتخاب رشته به این موضوع توجه کامل داشته باشید.

آگاهی درباره هر گرایش

آگاهی داشتن نسبت به شرایط هر گرایش از موارد بااهمیت در زمان انتخاب رشته است. قبل از آنکه اقدام به انتخاب رشته نمایید به‌طور کامل درباره هرکدام از گرایش‌ها اطلاعات به دست آورید. در 2 تا 3 سال آینده قرار است در این گرایش تحصیل کنید و آینده شما به گرایش شما مرتبط خواهد بود پس به این نکته توجه داشته باشید.

در زمان کسب اطلاعات درباره گرایش به دروس اختصاصی رشته، بازار کار آن و آینده تحصیلی گرایش‌ها توجه داشته باشید و در صورت امکان از افرادی که در این گرایش‌ها در حال تحصیل و کار هستند اطلاعات کسب کنید. این به دید بهتر شما نسبت به این گرایش‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

گرایش های کنکور کارشناسی ارشد MBA را بشناسید

رنک دانشگاه

در رشته MBA اهمیت دانشگاه از گرایش بیشتر است. به همین دلیل سعی کنید که دانشگاه‌هایی که با توجه به رتبه خود انتخاب کرده‌اید را به ترتیب رنک بچینید. دانشگاه‌های شناخته‌شده‌تر و دانشگاه‌هایی که از سطح بالاتری برخوردارند را اول انتخاب کنید و بعد به سراغ بقیه دانشگاه‌ها بروید. در زمان چک دانشگاه‌ها به اساتید هیئت‌علمی آن دانشگاه و کارنامه کاری و درسی آن‌ها، ارتباط این اساتید با صنعت را هم موردتوجه قرار دهید. همچنین دقت کنید که این دانشگاه‌های چه اساتید مدعوی دارند و در انتخاب اساتید مدعو چقدر دقت به خرج داده‌اند. این اطلاعات عموماً در سایت اصلی دانشگاه‌ها موجود است. همچنین از دانشجویان در حال تحصیل این دانشگاه‌ها نیز می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره نحوه تدریس اساتید این رشته به دست آورید.

هزینه

در زمانی که می‌خواهید بین دانشگاه‌های مختلف انتخاب کنید و در بین انتخاب‌های شما کد رشته‌های شبانه و پردیس نیز وجود دارد به این مسئله نیز توجه کنید. برخی از دانشگاه‌ها هزینه کمتر و برخی هزینه بیشتری برای تحصیل دریافت می‌کنند به همین دلیل شما باید به هزینه‌های دانشگاهی و اگر شهر دیگری را برای تحصیل انتخاب می‌کنید، هزینه‌های زندگی در آن شهر توجه کنید.

هزینه‌های ثابت و متغیر دروس در وب‌سایت دانشگاه‌ها موجود است و شما می‌توانید بین دانشگاه‌های مختلف مقایسه کرده و بهترین را با توجه به شرایطتان مدنظر قرار دهید.

انتخاب رشته

ماندن یا رفتن

یکی از ملاک‌های مهم در زمان انتخاب رشته این است که هدف آینده شما چیست؟ قصد ادامه تحصیل و کار در ایران را دارید یا هدف شما رفتن به دانشگاه‌های خارج از کشور است. برخی از گرایش‌های MBA برای رفتن مناسب‌تر هستند و برخی برای ماندن.

گرایش‌هایی مانند منابع انسانی و زنجیره تأمین به دلیل اینکه به شرایط و فرهنگ هر کشور وابسته هستند و اصولاً اساتید با توجه به شرایط داخلی کشور و در نظر گرفتن فرهنگ‌عامه مردم و تأثیرات فرهنگی آن، دروس مربوط به این رشته را تدریس می‌کنند. در تمام دنیا همین‌گونه است و فرهنگ و سنت‌های آن کشور در گرایشی مانند منابع انسانی که به‌طور مستقیم با مردم سروکار دارد، در نظر گرفته می‌شود. از طرف دیگر رشته‌های مرتبط با مالی و فناوری که در تمام دنیا چارچوبی تقریباً یکسان دارند برای گرفتن پذیرش نسبت به گرایش‌های قبل راحت‌تر هستند. بدین ترتیب در زمان انتخاب گرایش باید به این مسئله که هدفتان برای آینده چیست باید دقت کنید.

نحوه‌ی انتخاب رشته کنکور MBA

بعد از اینکه با کلیت رشته و دانشگاه آشنا شدید، باید بتوانید میان دانشگاه و گرایش‌های مختلف برای خود تمایز ایجاد کنید. در زمان انتخاب رشته باید به این نکته توجه کنید که اولویت دانشگاه بیشتر از گرایش است و شما می‌توانید در دانشگاه دروس گرایش دیگر را هم مطالعه کنید. دفترچه‌ی انتخاب رشته را دقیق مطالعه کنید و تغییرات آن را در مقایسه با سال‌های قبل به دست آورید. شهریه‌ی هر دانشگاه را هم از وب‌سایت آن دانشگاه به دست آورید و دانشگاه‌هایی را که در ردیف بودجه شما نمی‌گنجند کنار بگذارید.

درنهایت با توجه به قبولی سال‌های گذشته انتخاب رشته مناسب خود را چینش کنید. مشاوره‌کردن با افراد متخصص می‌تواند به شما کمک بسیاری کند تا گره‌های ذهنی خود را باز کنید. دپارتمان MBA کافه‌تدریس با کمک رتبه‌های برتر سال‌های گذشته می‌تواند به شما برای انتخاب رشته بهتر کمک کند. شما می‌توانید از طریق تلگرام با ما در ارتباط باشید.

دانشگاه یا گرایش؛ اولویت کدام‌یک در انتخاب‌رشته بیشتر است؟

در زمان انتخاب رشته اگر در دو رشته شرکت کرده‌اید باید توجه کنید که 100 انتخاب شما برای هر دو رشته است و باهم موردبررسی قرار می‌گیرند، بنابراین به این مسئله که کدام رشته برایتان اهمیت بیشتری دارد نیز توجه کنید. ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های ایران همیشه جذاب است، اما بسیاری از داوطلبان صرفاً به‌دلیل تحصیل در یک گرایش خاص، رشته مدیریت کسب‌وکار را انتخاب می‌کنند. درواقع سؤال اصلی اینجاست که باید کدام را اولویت قرار دهید.

اگر برای کنکور کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) آماده می‌شوید یا در مرحله‌ی انتخاب رشته قرار دارید، مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

اولویت انتخاب رشته چیست؟ دانشگاه مهم‌تر است یا گرایش؟

دپارتمان MBA کافه تدریس

سوالات متداول

بین دانشگاه‌ امیرکبیر و دانشگاه تهران کدام را انتخاب کنیم؟

این دو دانشگاه جو بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند. شما می‌توانید با توجه به گرایش مورد علاقه خود از بین این دو دانشگاه یکی را انتخاب کنید.

دوره‌های آزاد MBA را انتخاب کنم یا وارد دانشگاه شوم؟

اگر شما از مدیرانی هستید که می‌خواهید دانش بیزنس در یک بخش پیدا کنید دوره آزاد می‌تواند مناسب شما باشد. اما اگر تازه می‌خواهید وارد بازار کار شوید یا می خواهید رشته خود را تغییر دهید دوره‌‌‌های دانشگ

رشته MBA مناسب چه کسانی است؟

این رشته مناسب تمام افرادی است که به فکر تغییررشته افتاده‌اند و می‌خواهند وارد دنیای کسب و کار و بیزنس شوند. همچنین برای کسانی که به کارآفرینی علاقه مند هستند نیز بسیار مناسب است.

رشته MBA در چه دانشگاه هایی ارائه می‌شود؟

این رشته در بسیاری از دانشگاه‌های تهران مانند صنعتی شریف، تهران و صنعتی امیرکبیر و دانشگاه‌های شهرستان ها در ۷د گرایش مختلف ارائه می‌شود.