درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی یکی از درس‌های مهم کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق است. تسلط کامل بر این درس برای کسب بهترین نتیجه در کنکور ارشد برق ضرور است. در هر یک از گرایش‌های کنکور ارشد مهندسی برق هم این درس ضریب متفاوتی دارد. در ادامه‌ی این مطلب به‌صورت کامل با این درس آشنا می‌شوید. ابتدا درباره‌ی کلیات آن می‌خوانید، با ضرایب این درس در گرایش‌های مختلف آشنا می‌شوید، مباحث مهم هر فصل از این درس را مرور می‌کنید، بودجه‌بندی سؤالات این درس در کنکور ارشد سال‌های اخیر را مطالعه می‌کنید و با طرز اصولی مطالعه درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی آشنا می‌شوید.

درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی

در درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی که با نام «بررسی سیستم‌های قدرت» نیز آن را می‌شناسیم به نحوه‌ی انتقال انرژی الکتریکی از سمت تولید به‌سمت مصرف پرداخته می‌شود. مفاهیم توان و مدارهای سه‌فاز، مدل‌سازی خطوط انتقال انرژی، مدل‌سازی ترانسفورماتورها و تجزیه‌وتحلیل ماشین‌های سنکرون ازجمله مباحث مهم این درس به شمار می‌آید.

درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱ قبل از سال ۱۳۹۶ به‌صورت یک درس جداگانه در دفترچه‌ی دروس تخصصی ارائه می‌شد. از سال ۱۳۹۶ تاکنون این درس به‌طور مشترک و به‌تعداد پنج سؤال در کنار سؤال‌های درس ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲ قرار گرفته است.

ضریب درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱ در گرایش‌های مختلف

درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی در هر یک از گرایش‌های کنکور ارشد مهندسی برق ضریب‌های متفاوتی دارد. ضریب این درس در هر رشته از این قرار است:

ضریب درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱ در گرایش‌های مختلف
ضریب درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱ در گرایش‌های مختلف

برای آشنایی با ضریب درس‌های مختلف در کنکور ارشد مهندسی برق این مطلب را مطالعه کنید:

گرایش‌های رشته مهندسی برق در کارشناسی‌ارشد را بشناسید

فصل‌های درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱

در ادامه مهم‌ترین مباحث هر یک از فصل‌های درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱ را توضیح داده‌ایم:

فصل اول: مرور کلی سیستم‌های قدرت

در این فصل از درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی با ساختار کلی صنعت برق و نحوه‌ی تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی آشنا می‌شویم. مباحث موجود در این فصل دید کلی بسیار خوبی درمورد یک شبکه‌ی قدرت و نحوه‌ی عملکرد آن به ما خواهد داد.

فصل دوم: بار و توان

در این فصل به مفاهیم توان و مدارهای سه‌فاز پرداخته می‌شود. مباحثی مانند توان مختلط، اصلاح ضریب قدرت، پخش توان مختلط، مدارهای سه‌فاز متعادل و بارهای ستاره و مثلث در این فصل بررسی می‌شود.

فصل سوم: مدل‌های ژنراتور و ترانسفورماتور

این فصل مربوط به نمایش و مدل‌سازی ماشین‌های سنکرون و ترانسفورماتورها در حالت ماندگار است. در این فصل به مشخصه‌های حالت ماندگار، مدار معادل و نحوه‌ی اتصال ترانسفورماتورها و تعیین پارامترهای مدار معادل پرداخته می‌شود.

فصل چهارم: پارامترهای خط انتقال

در این فصل پارامترهای خطوط انتقال، مانند اندوکتانس و ظرفیت خازنی، بررسی می‌شود. در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی برق سال‌های اخیر از مباحث موجود در این فصل حداقل یک سؤال طرح شده است. پیشنهاد می‌کنیم که مطالب موجود در این فصل را به‌دقت مطالعه کنید.

فصل پنجم: مدل و عملکرد خط انتقال

در این فصل مدل‌سازی خط انتقال و عملکرد جبران‌سازی خطوط بررسی می‌شود. از مباحث مهم این فصل می‌توان مدل خط کوتاه، متوسط و بلند، شکل موج‌های ولتاژ و جریان، پخش توان مختلط در خطوط انتقال و جبران‌سازی با خازن‌های سری موازی اشاره کرد.

فصل ششم: تجزیه‌وتحلیل پخش بار

این فصل پوشش جامعی از حل مسئله پخش بار یک سیستم قدرت به‌هم‌پیوسته در حین بهره‌برداری را دربرمی‌گیرد. در این فصل ابتدا درباره‌ی روش‌های متداول برای حل معادله جبری غیرخطی، مانند روش گوس‌ـ‌سایدل و نیوتن‌ـ‌رافسون بحث می‌شود و سپس چندین روش حل مسئله پخش بار بیان می‌شود.

فصل هفتم: توزیع بهینه

در این فصل بعضی از روش‌های کلاسیک بهینه‌سازی توابع پیوسته و کاربرد آن‌ها در توزیع بهینه بررسی می‌شود.

بودجه‌بندی سؤالات درس تحلیل سیستم‌های الکتریکی

براساس دفترچه سؤالات کنکورهای چهار سال اخیر، بودجه‌بندی سؤالات درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱ از این قرار است:

بودجه‌بندی سؤالات درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱
بودجه‌بندی سؤالات درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱

برای بودجه‌بندی دروس مختلف مهندسی برق در آزمون‌های کارشناسی ارشد سال‌های اخیر این مطلب را مطالعه کنید:

بودجه بندی سؤالات آزمون ارشد برق برای کنکور ۱۴۰۰ چگونه است؟

طرز مطالعه‌ی درس تحلیل سیستم‌های الکتریکی

دانشجویان برای مطالعه درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱ باید با مباحث اولیه‌ی درس مدارهای الکتریکی و هم‌چنین نحوه‌ی تحلیل توابع مختلط آشنا باشند. درک مفاهیمی مانند اندازه و فاز و محاسبه‌ی آن‌ها در یک سیگنال مختلط پیش‌نیاز مطالعه‌ی این درس است.

اگر این مباحث را فراموش کرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا آن را برای خود یادآوری و سپس شروع به مطالعه این درس کنید.

برای آشنایی با بهترین منابع و نحوه‌ی مطالعه‌ی درس مدارهای الکتریکی این مطلب را بخوانید:

بهترین منابع مدارهای الکتریکی کنکور ارشد

نحوه مطالعه هر یک از فصل‌ها

از فصل اول این درس معمولاً به‌طور مستقیم سؤالی در آزمون‌ها طرح نمی‌شود، اما مطالعه‌ی این فصل از نحوه‌ی عملکرد یک شبکه‌ی قدرت به شما درک خوبی می‌دهد. حل مسائل موجود در این درس، علاوه بر تسلط در مفاهیم موجود در سیستم‌های قدرت، به تسلط و دقت بالا در تحلیل توابع مختلط نیاز دارد؛ بنابراین اگر در محاسبات ریاضی مربوط به توابع مختلط تسلط کافی نداشته باشید، امکان خطا در محاسبات بالا خواهد بود.

طرز مطالعه با تست‌زنی

با توجه به اینکه مدت‌زمان پاسخگویی به سؤال‌ها در آزمون محدود است، دانشجویان باید با تمرین زیاد نحوه‌ی حل سؤال در مدت‌زمان محدود با توجه به نکات موجود در سؤال را یاد بگیرند. برای شروع مطالعه نیازی نیست سؤال‌ها حتماً در زمان محدود حل شوند. در ابتدا بدون محدودیت زمان و مانند یک سؤال تشریحی سعی کنید سؤال را تحلیل و بررسی کنید و با نکات و مفاهیم موجود در سؤال آشنا شوید.

چون شما تازه در حال یادگیری مفاهیم هستید، ممکن است در ابتدا زمان زیادی را برای حل سؤال صرف کنید که طبیعی است. پس از یادگیری کامل مفاهیم سعی کنید سوال‌ها را در مدت زمان کمتری پاسخ دهید، در این مرحله نیازی نیست که حتماً مشابه مدت زمان آزمون به سوال‌ها پاسخ دهید؛ فقط سعی کنید کمی سرعت‌تان در حل سؤال افزایش پیدا کند.

تست‌زنی برای آزمون

پس از این مرحله و زمانی که احساس کردید در تمامی مفاهیم موجود در این درس تسلط نسبی دارید، کم‌کم با زمان محدود و مشابه آزمون سعی به حل سؤال کنید. طبیعی است در ابتدا زمان کافی برای حل سؤال را نداشته باشید، ولی با تمرین و حل سؤال‌های زیاد این مهارت در شما به وجود خواهد آمد. شما با مدیریت زمان قادر خواهید بود سؤال‌های بیشتری را در مدت‌زمان مدنظر حل کنید.

با توجه به اینکه در آزمون نمره‌ی سؤال‌های آسان با سؤال‌های سخت یکسان است، باید در مدت‌زمان آزمون بیشترین سؤالی را پاسخ دهید که برای شما ساده‌تر است. مدیریت زمان، در کنار تسلط به مباحث، در کسب رتبه‌ی مناسب در آزمون نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً سؤال‌های درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱ در آزمون‌های سال‌های اخیر را مطالعه و تحلیل کنید؛ زیرا سؤال‌هایی که هر سال در آزمون طرح می‌شود معمولاً با سوال‌های سال‌های گذشته تشابه دارد.

بهترین منابع مطالعه

برای مطالعه درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱ کتاب «بررسی سیستم‌های قدرت»، تألیف هادی سعادت و همچنین کتاب «بررسی سیستم‌های قدرت»، تألیف امین حلم‌زاده، منابع مناسبی برای مطالعه و درک مطالب موجود در است.

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور کارشناسی‌ارشد مهندسی برق

یکی از بهترین منابع برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد برق کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور این رشته است. این منابع آنلاین به شما امکان می‌دهد در کمترین زمان و با دسترسی به بهترین استادان، از هر نقطه جغرافیایی، به‌صورتی تعاملی و پویا، بر تمامی مباحث ازجمله درس تحلیل سیستم‌های الکتریکی تسلط پیدا کنید.

دپارتمان کنکور کارشناسی‌ارشد مهندسی برق کافه‌تدریس با بهره‌بردن از بهترین استادان مولف کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی درس و تست، نکته و تست و جمع‌بندی و مرور کنکور ارشد مهندسی برق را ارائه می‌کند.

برای دیدن فهرست کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور ارشد مهندسی برق کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور ارشد برق