برنامه رتبه برترها چگونه است؟ رتبه‌برترشدن در کنکور کارشناسی ارشد با انجام‌دادن مجموعه‌ای از کارها به دست می‌آید. از آنجا که رتبه برترهای سال‌های قبل کنکور مسیر را با موفقیت طی کرد‌ه‌اند، استفاده از تجربه آنان به ما در رسیدن به مسیر بسیار کمک می‌کند. درواقع برنامه رتبه برترها یکی از بخش‌های مهم این مجموعه است که مانند بقیه کارهای رتبه برترها ویژگی‌های خاص خود را دارد. در این مطلب ویژگی برنامه رتبه برترها را بررسی کردیم.

برنامه‌ریزی چیست؟

برنامه‌ریزی فرایندی است که کمک می‌کند بتوانیم راحت‌تر مسیر رسیدن به اهداف‌مان را طی کنیم و در کنکور کارشناسی ارشد به موفقیت برسیم؛ به‌عبارت دیگر، برنامه‌ریزی شما را به‌سمت مقصد هدایت می‌کند. برای برنامه‌ریزی درست و اصولی ابتدا باید اهداف خود را بنویسید و سپس تمامی مراحل رسیدن به آن را برنامه‌ریزی کنید. اگر برنامه درست داشته باشید، به رتبه‌ای که دوست دارید دست پیدا می‌کنید.

اهمیت برنامه‌ریزی چیست؟

مهم‌ترین کاری که برنامه‌ریزی برای شما انجام می‌دهد مدیریت زمان است. بسیاری از داوطلبان، به‌خصوص در ابتدای کار، سردرگم هستند که چگونه زمان خود را میان دروس مختلف تقسیم کنند؛ برای مثال، رشته کامپیوتر بیش از ۱۰ درس دارد و داوطلبان این رشته باید بدانند که چه حجم از زمان هفته خود را باید به کدام درس اختصاص دهند. برنامه‌ریزی کمک خواهد کرد به این هدف برسند و زمان خود را میان دروس مختلف مدیریت کنند؛ هم‌چنین برنامه‌ریزی کمک می‌کند تمامی جوانب کار را بسنجید و درسی را از قلم نیندازید.

در زمان کنکور فشار ذهنی بالایی روی داوطلبان است؛ با برنامه‌ریزی می‌توانید این را نیز کنترل کنید. شما اگر بدانید در طی روز هر کاری را در چه زمانی باید انجام دهید و دقیق این موضوع‌ها را مشخص کرده باشید، فشار ذهنی شما کمتر می‌شود و با آرامش بیشتری می‌توانید مطالعه کنید.

برنامه رتبه برترها چگونه است؟

حالا که از اهمیت برنامه‌ریزی آگاه شدیم، به این موضوع می‌پردازیم که برنامه رتبه برترها چه ویژگی‌هایی دارد.

تنوع

اولین نکته در برنامه رتبه برترها تنوع دروس است. برنامه باید متناسب با تعداد درس در هر رشته تنوع حداقلی داشته باشد؛ برای مثال، برای رشته MBA که تنها سه درس دارد بهتر است در هر روز هر سه درس در ساعت‌های مختلف مطالعه شود تا ذهن شما بتواند میان دروس رفت‌وآمد کند.

تست‌زدن

فقط مطالعه دروس کافی نیست. برای اینکه درس به‌خوبی در ذهن شما جا بیفتد شما باید در کنار مطالعه تست هم بزنید. بسیاری از اشکالات شما در زمان تست‌زدن مشخص خواهد شد؛ پس با توجه به اینکه در کدام‌یک از مراحل مطالعه هستید، باید تعداد تست مناسبی نیز برای هر درس حل کنید. این نکته از چشم یک رتبه برتر دور نمی‌ماند و درس و تست را در کنار یکدیگر پیش می‌برد.

زمان دروس

برنامه شما باید دو قسمت برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت را تشکیل دهد. در هر دو قسمت نیز مهم است زمان موردنیاز برای هر درس مشخص شود. شما برای رتبه‌برترشدن باید بدانید برای هر درس به‌صورت کلی، در هرماه و هر هفته باید چه میزان از زمان برنامه‌تان را اختصاص دهید. یک رتبه برتر این موارد را در برنامه خود در نظر می‌گیرد و میزان زمان موردنیاز برای هر درس خود را مشخص می‌کند.

روتین شبانه

بسیاری از افراد زمان روز را به‌خوبی در نظر می‌گیرند، اما برای زمان شب خود برنامه‌ی مناسب ندارند. یک رتبه برتر، علاوه بر توجه به برنامه روز خود، اهمیت روتین شبانه را به‌خوبی می‌داند و آن را نیز در نظر می‌گیرد.

استراحت

مطالعه پشت‌سرهم و بدون استراحت بازدهی شما را کاهش می‌دهد. برنامه رتبه برترها علاوه بر مشخص‌کردن زمان مطالعه و تست‌زنی زمان‌های استراحت را نیز مشخص کرده است. استراحت انرژی شما و انگیزه برای ادامه درس را افزایش می‌دهد؛ پس اگر می‌خواهید رتبه خوبی کسب کنید استراحت را فراموش نکنید.

تناسب

بسیاری از افراد موقع نوشتن برنامه، به‌جای واقع‌بینی، آمال و آرزوهای خود را روی کاغذ می‌آورند، اما باید بدانید که بهترین برنامه برنامه‌ای است که براساس توانایی شما نوشته‌شده باشد. اگر شما توانایی دوازده ساعت مطالعه را ندارید، هر قدر که برنامه‌ریزی کنید ممکن است به آن نرسید. پس قبل از برنامه‌ریزی توانایی خود را بسنجید و برنامه رؤیایی ننویسید.

برای آشنایی با عادت‌های رتبه‌برترها این مطلب را مطالعه کنید:

۷ عادت رتبه برترها را بشناسید!