برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به‌شکل اصولی چه خصوصیت‌هایی دارد؟ اگر تصور می‌کنید نتیجه‌ی کنکور صرفاً با تلاش زیاد یا اصلاً با شانس به دست می‌آید، کاملاً در اشتباه‌اید. مهم نیست چقدر تلاش می‌کنید، اگر این تلاش در راستای درست نباشد، بدون شک محکوم‌به‌شکست است. اینجاست که بحث اهمیت برنامه‌ریزی مطرح می‌شود. هیچ رتبه‌برتری را پیدا نمی‌کنید که بدون برنامه‌ریزی نتیجه‌ی ایده‌آل خود را کسب کرده باشد. در این مطلب به برنامه‌ ریزی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی خواهیم پرداخت.

کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

به‌جرئت می‌توان گفت که مدیریت بازرگانی پرطرفدارترین رشته‌ی مجموعه مدیریت است که ظرفیت نسبتاً خوبی هم در دانشگاه‌های کشور دارد. هر سال داوطلبان زیادی در این رشته برای نشستن روی صندلی دانشگاه‌های مطرح کشور با هم رقابت می‌کنند. این رشته در دفترچه‌ی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت در ۶ گرایش مختلف ارائه می‌شود. گرایش‌های مدیریت بازرگانی عبارت‌اند از: بازاریابی، بازرگانی بین‌الملل، تجارت الکترونیک، مدیریت استراتژیک، بازرگانی داخلی و کارآفرینی. برای داشتن یک برنامه‌ی درست ابتدا لازم است بدانیم برای چه هدفی قرار است تلاش کنیم.

داشتن هدف در برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی قرار است شما را از مبدأ به مقصد برساند، اما می‌توان بدون داشتن مقصد، برنامه‌ی درستی ریخت؟ پاسخ خیر است و بنابراین قدم اول ما مشخص‌کردن هدف است. برای چه چیزی تلاش می‌کنید؟ هدف شما کدام گرایش و کدام دانشگاه است؟ بنابراین قبل از برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، ابتدا هدف را مشخص کنید.

بعد از پاسخ به این پرسش‌ها و گذشتن از این مرحله، باید ببینید که دانشگاه مدنظرتان تا چه رتبه‌ای پذیرش دارد؛ برای مثال، اگر می‌خواهید مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران قبول شوید، باید بدانید که رتبه‌ی قبولی در این دانشگاه زیر ۵۰ است.

در مرحله‌ی بعد باید ببینید رتبه‌های زیر ۵۰، چه درسی را با چه درصدی پاسخ داده‌اند و میانگین درصد این داوطلبان چند است؟ برای رسیدن به این پاسخ پیشنهاد می‌کنیم با کلیک روی این لینک کارنامه‌ی داوطلبان مدیریت بازرگانی را مطالعه کنید:

تحلیل کارنامه داوطلبان مدیریت بازرگانی سال ۱۴۰۰

چقدر زمان دارید و چه درس‌هایی را انتخاب می‌کنید؟

مؤلفه‌ی مهم و تاثیرگذار دیگر در فرایند برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی زمان است. از کی قرار است مطالعه برای کنکور را شروع کنید؟ بخش زیادی از داوطلبان از تابستان یا ابتدای پاییز مطالعه‌ی خود را شروع می‌کنند؛ به‌عبارتی این داوطلبان ممکن است بین ۸ تا ۱۰ ماه زمان برای کنکور داشته باشند. طبیعتاً این داوطلبان می‌توانند درس‌های بیشتری را به‌دفعات بیشتر مطالعه کنند و باید مطابق با زمانی که دارند برنامه‌ریزی کنند.

اما گروهی از داوطلبان ممکن است با توجه به شرایط زندگی، شاغل‌بودن، دانشجوبودن و غیره زمان کمتری را برای مطالعه داشته باشند. این داوطلبان ممکن است چند درس را حذف کنند یا فرصت نکنند صد درصد مطالب یک درس را مطالعه کنند.

بنابراین زمان یک مؤلفه‌ی بسیار تأثیرگذار بر برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت است؛ اما معمولاً رتبه‌برترها بین ۵ تا ۷ ماه به آمادگی کنکور اختصاص می‌دهند و در هر روز به‌طور میانگین ۴.۵ ساعت مطالعه می‌کنند.

دروس مدیریت بازرگانی در کنکور کارشناسی ارشد

کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از ۷ درس زبان، اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، ریاضی و آمار، تئوری‌های مدیریت، اقتصاد خرد و کلان، تحقیق در عملیات و بازاریابی تشکیل شده است. با توجه به کارنامه‌ی داوطلبان سال‌های گذشته، اکثر داوطلبان حتی رتبه‌های برتر هم تمامی این درس‌ها را مطالعه نمی‌کنند. درواقع در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت دو دسته درس داریم.

دسته‌ی اول درس‌هایی است که همه مطالعه می‌کنند و انتحاب میان خواندن یا نخواندن این درس‌ها دست شما نیست؛ درس‌هایی مانند اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، بازاریابی، اقتصاد خرد و کلان و تئوری‌های مدیریت جزو این دسته هستند.

دسته‌ی دوم درس‌هایی است که داوطلبان با توجه به داشته‌های قبلی خود آن‌ها را انتخاب می‌کنند، مانند زبان، ریاضی و آمار و البته تحقیق در عملیات؛ برای مثال، کسانی که زبان قوی دارند این درس را مطالعه می‌کنند یا فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی درس ریاضی و آمار را بالا می‌زنند و البته کسانی که از رشته‌ی مهندسی صنایع به کنکور کارشناسی ارشد مدیریت وارد شده‌اند تحقیق در عملیات بالایی دارند. بنابراین اگر یک یا دو درس از این درس‌ها را مطالعه کنید و درصد بالایی از آن بگیرید حتماً جزو رتبه‌های خوب مدیریت بازرگانی خواهید بود. این سه درس می‌توانند شما را از یک رتبه‌ی عادی به یک رتبه‌برتر تبدیل کنند.

انتخاب منابع مطالعاتی کنکور ارشد مدیریت بازرگانی

اگر فضای کنکور ارشد مدیریت را شناختید و هدف‌تان را مشخص کردید، حالا وقت انتخاب منابع مطالعاتی است. یکی از مشکلات بزرگ داوطلبان در کنکور رشته‌ی مدیریت انتخاب منبع مناسب است.

در بسیاری از رشته‌های دیگر منابع کنکور کاملاً مشخص است؛ زیرا این منابع معمولاً از بین کتاب‌های دانشگاهی انتخاب می‌شوند، اما در کنکور مدیریت این مورد کمی متفاوت است.

مباحث گستره و متغیر مدیریتی باعث می‌شود که هر سال کتاب‌های موجود تغییر کنند و طراحان سؤال هم در هر سال به کتاب خاصی توجه بیشتری کنند.

این مورد به‌خصصوص در درس بازاریابی بیشتر از باقی دروس احساس می‌شود. تست‌های این درس هر سال مفهومی‌تر و از منابع مختلف طراحی می‌شوند. همچنین در درس‌هایی مانند ریاضی، آمار، تحقیق در عملیات، به‌دلیل حجم و ماهیت مطالب، معمولاً کتاب‌خواندن نمی‌تواند بازدهی خیلی بالایی داشته باشد و کلاس‌های کنکوری در این دروس معجره می‌کنند.

تصور کنید داوطلبی که تا به امروز درس تحقیق در عملیات را ندیده‌ قرار است با مطالعه‌ی کتاب دکتر فدوی سؤالات کنکور ارشد را پاسخ دهد.

البته که یادگیری از روی کتاب نشدنی نیست، اما زحمت و زمان بسیار زیادی را می‌طلبد؛ بنابراین در کنار کتاب‌های موجود، کلاس‌های کنکوری را بخشی از منابع مطالعاتی آمادگی برای کنکور ارشد و برنامه‌ی خود قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد منابع کنکور ارشد مدیریت بازرگانی این مطلب را مطالعه کنید:

منابع کنکور ارشد مدیریت بازرگانی

میزان و طرز مطالعه‌ی روزانه

یکی از سؤالاتی که اکثراً داوطلبان با آن روبه‌رو هستند این است که در روز چند درس را در چند ساعت مطالعه کنم؟ البته که اظهارنظر در این مورد بدون درنظرگرفتن شرایط دانشجو خطای بزرگی است، اما ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهید که چه دروسی را مطالعه می‌کنید و از چه زمانی شروع کرده‌اید؟

کنکور ارشد مدیریت بازرگانی از ۸ درس مختلف (اگر ریاضی و آمار را در برنامه جدا در نظر بگیریم) تشکیل شده است. با فرض اینکه یک درس را حذف کنید (البته این پیشنهاد ما نیست)، باید ۷ درس مختلف را مطالعه کنید.

اگر همه‌ی درس‌ها را هم‌زمان شروع کرده‌اید، بهتر است در فواصل ۴۸ تا ۷۲ ساعتی دروس را مرور کنید تا مطالب فراموش نشود؛ مثلاً اگر امروز بازاریابی را خوانده‌اید، سعی کنید ۲ روز بعد هم این درس را در برنامه‌ی خود داشته باشید. با این فرض ممکن است در هر روز ۲ تا ۳ درس را بخوانید؛ اما از نظر زمان مطالعه‌ نکات زیادی باید در نظر گرفته شود.

زمان مطالعه‌ی روزانه

اولین و مهم‌ترین اصل برنامه‌ریزی کنکور این است که آهسته و پیوسته حرکت کنید. بسیاری از داوطلبان در ابتدای برنامه‌ریزی با ساعت مطالعه زیاد شروع می‌کنند و بعد از مدت کوتاهی خسته می‌شوند، چند روزی را مطالعه نمی‌کنند و دوباره این چرخه ادامه پیدا می‌کند. پس در ابتدای راه حتی با یک ساعت شروع کنید و در ادامه به‌صورت هفتگی این میزان را افزایش دهید تا عادت مطالعه به‌خوبی در شما ایجاد شود.

لازم است تأکید کنیم که صحبت درمورد ساعت مطالعه کاملاً به شرایط ذهنی و عادت‌های شما بستگی دارد. ممکن است شخصی بدون خستگی ۶ ساعت مطالعه کند و شخص دیگری با ۱ ساعت هم خسته شود؛ پس در این مورد حتماً عادت‌های مطالعاتی خود را در نظر بگیرید.

توجه کنید که در ابتدای راه ممکن است مطالعه باکیفیتی نداشته باشید. موانع ذهنی زیادی به سراغ‌تان خواهد آمد تا متوقف‌تان کند؛ از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا درودیوار می‌تواند حواس‌تان را پرت کند. با ادامه‌دادن و شکل‌گرفتن عادت مطالعه، مطالعه‌ی کم‌کم باکیفیت‌تر خواهد شد؛ پس با کنارگذاشن هرچیزی که ممکن است حواس‌تان را پرت کند، به خودتان کمک کنید تا کیفیت مطالعه‌تان زودتر افزایش پیدا کند.

خلاصه‌نویسی را فراموش نکنید

اهمیت خلاصه‌نویسی را زمانی درک خواهید کرد که مطالعه‌ی درس‌ها تمام شده باشد و در دو ماه پایانی هنگام تست‌زدن و جمع‌بندی با انبوهی از کتاب‌های قطور مواجه باشید. در این صورت یک خلاصه‌ی یک‌صفحه‌ای می‌تواند به‌اندازه‌ی ده‌ها صفحه از کتاب، مطالب را برای‌تان مرور کند؛ پس در زمان مطالعه حتماً خلاصه‌نویسی کنید. اگر خلاصه‌نویسی اصولی را بلد نیستید، این مطالب را حتماً مطالعه کنید:

خلاصه نویسی به روش نموداری

خلاصه نویسی به روش هاروارد

خلاصه نویسی حرفه ای چه شرایطی دارد؟

از چه زمانی تست بزنیم؟

مبحث تست‌زنی چالش بزرگی است که خیلی از داوطلبان تا روز آخر با آن درگیر هستند. تست‌زدن اصول مهمی دارد که حتماً باید بدانید.

موضوع اول این است که هدف شما از تست‌زنی چیست، آموزش یا آمادگی برای آزمون؟ در طی فرایند آمادگی بهتر است تست‌زدن جزو برنامه‌ی روزانه باشد. بعد از یادگرفتن مباحث مختلف، با زدن تست‌های تألیفی همان بخش مطالب را برای خود تثبیت کنید.

در این مورد بلافاصله بعد از مطالعه‌ی هر بخش به سراغ تست بروید تا فرایند یادگیری با تست انجام شود. همزمان می‌توانید به حل تشریحی آن هم نگاه کنید. تست دوم را سعی کنید خودتان حل کنید و اگر جایی به مشکل خوردید دوباره از حل تشریحی کمک بگیرید.  این روش کمک می‌کند مطالب با تست عمیق شود؛ اما ۳ تا ۵ روز بعد از مطالعه مبحث دوباره تست بزنید تا مرور و یادآوری هم با تست همراه باشد.

تا زمانی که هدف از تست آموزش و عمیق‌شدن مطالب است، تست تألیفی کافی است و نیازی به تست‌های کنکور ندارید، اما در در ماه‌های پایانی، به‌خصوص ۲ ماه آخر، تست‌های تألیفی را کنار بگذارید و فقط با تست‌های سال‌های گذشته درگیر شوید. در این مرحله جمع‌بندی و تست‌زدن مهم‌تر از هرچیز دیگری است.

نمونه سوالات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

بهترین منبع برای تست زدن، تست‌های سال‌های گذشته کنکور است. اگر به دنبال نمونه سوالات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی هستید، هیچ منبعی بهتر از سوالات سال‌های گذشته نیست. رتبه برترهای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت، تا روز کنکور بارها و بارها سوالات سال‌های گذشته را حل و بررسی می‌کنند. بخش قابل توجهی از سوالات کنکور ساده یا تکراری هستند که اگر به سوالات سال‌های گذشته مسلط باشید، به‌راحتی می‌توانید به این سوالات پاسخ دهید. بنابراین همین امروز گشتن برای سوالات و تست‌های عجیب تالیفی را کنار بگذارید و برای نمونه سوالات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، از دفترچه کنکور سال‌های گذشته استفاده کنید. سوالات سال‌های گذشته در وبلاگ کافه تدریس موجود است.

نیازی به مشاور نیست؟

حتماً هر مسیر تازه‌ای با داشتن یک راهنما ساده‌تر خواهد بود. شاید تعدادی از داوطلبان بدون مشاور نتیجه‌ی خوبی گرفته‌اند، اما تعداد زیادی هم نتوانسته‌اند موفق شوند. داشتن یک مشاور در طول مسیر برنامه‌ریزی کنکور ارشد مدیریت بازرگانی، علاوه بر تأثیرات روحی که دارد، موفقیت در کنکور را راحت‌تر می‌کند.

کافه‌تدریس با داشتن مشاوران و مدرسان مجرب و باتجربه در کنار شماست تا نتیجه کنکور بهتر از انتظارتان باشد.

برای آشنایی با خدمات کافه‌تدریس برای کنکور کارشناسی ارشد مجموعه‌ی مدیریت روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین مجموعه مدیریت