برنامه عیدانه کنکور رتبه‌های برتر با دیگران چه تفاوتی دارد؟ عید نوروز، به‌صورت معمول، برای کنکوری‌ها فرصتی طلایی محسوب می‌شود. اغلب کسانی که در کنکور کارشناسی‌ارشد رتبه‌های خوبی کسب می‌کنند این دوره را به‌صورت جدی دنبال می‌کنند. آن‌ها برنامه‌ای مشخص برای سپری‌کردن این ایام دارند. در این مطلب برنامه عیدانه کنکور رتبه‌های برتر را توضیح داده‌ایم.

آیا می‌توان برنامه عیدانه کنکور یکسانی را به همه‌ی داوطلبان توصیه کرد؟

پاسخ این پرسش یک جواب کوتاه دارد: خیر. به‌هیچ وجه نمی‌توان برنامه‌ی مشخصی برای همه‌ی داوطلبان توصیه کرد. فرقی هم نمی‌کند که صحبت از برنامه‌ریزی کلی باشد یا برنامه عیدانه کنکور. هر یک از داوطلبان شرایط خاصی دارد و باید براساس شرایط خودش برنامه‌ریزی کند.

بااین‌همه برای هر تعیین برنامه عیدانه کنکور هر داوطلب باید متغیرهایی را در نظر بگیرد. متغیرهایی که برای برنامه‌ریزی در نوروز باید در نظر گرفت از این قرار است:

  • شاغل یا دانشجوبودن
  • مجرد یا متأهل‌بودن
  • میزان پیشرفت برنامه‌ی آمادگی برای کنکور تا پیش از شروع ایام نوروز
  • میزان درگیربودن داوطلب در مراسم نوروز

شما باید این عوامل را در نظر بگیرید؛ چون زمان کمی در اختیار دارید و باید انتخاب کنید که چه کارهایی را باید در برنامه عیدانه کنکور بگنجانید.

اگر شاغل باشید، طبیعتاً تا قبل از رسیدن به تعطیلات فرصت کمی برای مطالعه دارید. به‌همین نسبت، باید در فرصت طلایی عید نوروز برنامه‌های خود را فشرده‌تر بچینید.

اگر دانشجو باشید، احتمالاً از بعد از امتحانات ترم اول به‌صورت جدی برای کنکور خودتان را آماده کرده‌اید.

به‌همین نسبت، مجرد و متأهل‌بودن هم شرایط خاص خودش را ایجاد می‌کند. طبیعتاً افرادی که مجرد هستند برای مطالعه وقت بیشتری دارند و کمتر در مراسم نوروز درگیر می‌شوند.

با تمامی این‌ها، باید حواس‌تان باشد که کجای کار هستید و چقدر از برنامه‌تان برای آمادگی کنکور را پیش برده‌اید. اگر پیش از این وقت کمتری مطالعه کرده یا تست کمتری زده باشید، باید بین درس‌های مهم انتخاب کنید و برای تست‌زدن و جمع‌بندی وقت بیشتری بگذارید. اگر طبق برنامه پیش رفته‌اید، احتمالاً فرصت مناسب‌تری دارید که تست بیشتری بزنید، بهتر جمع‌بندی کنید و احتمالاً یکی‌دو درس را هم برای کنکور بخوانید.

برنامه‌ی عید رتبه‌های برتر برای کنکور چگونه است؟

اغلب کسانی که رتبه‌های خوبی در کنکور کسب کرده‌اند، بسیاری از کارهای معمول هر سال عید را انجام نداده‌اند. مسافرت، دیدوبازدید، گردش، استراحت، درگیرشدن در کارهای خانه و غیره جزو همه‌ی مواردی است که بسیاری از رتبه‌های برتر بی‌خیال آن شده‌اند.

اینکه سفر بروید، تفریح کنید، به دیدوبازدید بروید و غیره انتخاب شماست. شاید شما جزو افرادی هستید که برای تک‌تک این موارد از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اید، اما به‌هرحال شما باید از فرصت طلایی عید نوروز بهتری استفاده را ببرید. در برنامه عیدانه کنکور اغلب رتبه‌های برتر این موارد دیده می‌شود:

لغو سفر و تفریح

اغلب افراد سفر را دوست دارند، مخصوصاً در ایام عید نوروز. البته ماندن در خلوتی شهر هم گزینه‌ی جذابی است، اما به‌هرحال انتخاب کنکوری‌ها متفاوت است. رتبه‌های برتر اغلب انتخاب می‌کنند که کمترین زمان‌شان را هم به مطالعه و آمادگی برای کنکور اختصاص دهند. به‌جای سفر و تفریح، بیشتر آن‌ها تفریح‌ها و سرگرمی‌های کوچکی را به‌عنوان جایزه برای خود در نظر می‌گیرند.

لغوکردن یا کم‌کردن دیدوبازدید نوروزی

بخواهیم یا نه، تقسیم‌کردن زندگی به قبل و بعد از کنکور کار درستی نیست، اما وقت شما بسیار محدود است. شما باید تصمیم بگیرید که به دیدوبازدید فرصتی اختصاص دهید یا همان فرصت را برای مطالعه و تست‌زنی بگذارید. پیشنهاد ما این است که در برنامه‌های معمول عید تجدیدنظر کنید.

به‌هم‌نزدن ریتم زندگی و برنامه عیدانه کنکور

مهم‌ترین اصل در هر برنامه‌ریزی وفاداری به آن و اجرای دقیق آن است. شاید شما دوست داشته باشید روز عید را به خودتان مرخصی بدهید. این انتخاب شماست، اما هر وقفه‌ای، هر قدر هم کوتاه، نه‌تنها فرصت شما را از بین می‌برد، ریتم برنامه عیدانه کنکور شما را نیز به هم می‌ریزد. گاهی بازگشتن به برنامه کار بسیار دشواری است. برای آشنایی با لایف‌استایل رتبه‌های برتر پشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید:

سبک زندگی کنکوری را از همین امروز در پیش بگیرید

جمع‌بندی و مرور و تست‌زنی بسیار زیاد

بسیاری از افرادی که در کنکور رتبه‌های خوبی کسب می‌کنند لزوماً چند ماه قبل را به‌صورت پیوسته درس نخوانده‌اند. جدای از اینکه پایه‌ی دانش‌تان چقدر باشد، جمع‌بندی و مرور و تست‌زنی در عید نوروز بسیار تعیین‌کننده است.

اغلب رتبه‌های برتر در فرصت طلایی عید نوروز روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تست را بررسی می‌کنند. رمز موفقیت آن‌ها هم استفاده از روش تلفیقی فیدبک‌ـ‌واش‌بک است. اگر با این روش آشنا نیستید این مطلب را بخوانید:

بهترین روش تست‌زنی برای کنکور: واش‌بک یا فیدبک؟

کرونا، عقب‌افتادن آزمون، ماندن در خانه و برنامه‌ریزی مجدد

شیوع ویروس کروناویروس و لزوم ماندن در خانه مجبور هستیم دو کار را حتماً انجام دهیم. وفاداری به برنامه‌ریزی‌های‌مان و سبک‌زندگی کنکوری از طرفی و برنامه‌ریزی مجدد از طرف دیگر.

ماندن در خانه، به‌همان اندازه که فرصتی بسیار عالی برای آمادگی برای کنکور است، می‌تواند به‌راحتی شما را از رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه‌تان دور کند. رمز موفقیت در این شرایط این است که اولاً دوباره برای تمامی کنکور برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید درس‌های جا مانده را در برنامه‌تان بگنجانید و البته مهم‌تر از همه جمع‌بندی و مرور و تست‌زنی است. ثانیاً باید تا جای ممکن سبک زندگی‌تان را مدیریت کنید. کوچک‌ترین تغییرها در سبک زندگی‌تان باید هدفمند باشد.

برای برنامه‌ریزی دوباره برای کنکور پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید:

سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر