برگزاری کلاس آنلاین در تلگرام گزینه‌ی اول بسیاری از افراد برای برگزاری کلاس مجازی است. محبوبیت این پیام‌رسان به‌دلیل امکانات فراوان آن است؛ به‌طوری‌که حتی با وجود محدودیت‌های فراوان همچنان بسیاری از آن استفاده می‌کنند. بااین‌حال آیا می‌توان از تلگرام برای برگزاری کلاس آنلاین هم استفاده کرد؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید بدانیم منظور از کلاس آنلاین چیست و برگزاری آن چه امکاناتی نیاز دارد؛ سپس باید امکانات تلگرام برای برگزاری کلاس آنلاین را بسنجیم. در این مطلب، با طی‌کردن این روند، به این پرسش پاسخ خواهیم داد که چرا برگزاری کلاس آنلاین در تلگرام گزینه‌ی مناسبی نیست؟

کلاس آنلاین چیست؟

کلاس آنلاین یا کلاس مجازی بستری است که برگزارکننده‌ی کلاس و استاد و دانش‌آموز و دانشجو در آن می‌توانند کلاس درس را بر پا کنند. این شکل از آموزش آنلاین تمامی امکاناتی را دارد که در کلاس‌های حضوری و فیزیکی برقرار است. بد نیست ابتدا به ویژگی‌های کلاس آنلاین نگاهی بیندازیم و سپس امکانات آن را بررسی کنیم.

ویژگی‌های کلاس آنلاین

استاد و شرکت‌کنندگان بدون هیچ محدودیتی و تنها با استفاده از اینترنت ۲۵۶ کیلوبایت پایدار می‌توانند در هر جا که هستند و در هر زمان کلاس آنلاین را تشکیل دهند. نه تعداد شرکت‌کنندگان در کلاس محدودیتی دارند و نه تعداد استادان. از هر نقطه‌ی جغرافیایی هم می‌توان فقط با اتصال به اینترنت در کلاس آنلاین شرکت کرد. کلاس آنلاین کاملاً شکلی تعاملی دارد و تمامی شرکت‌کنندگان در کلاس می‌توانند به‌صورت عمومی و خصوصی با استاد گفت‌وگو کنند؛ آنان می‌توانند صفحه‌ی دسکتاپ خود را به اشتراک بگذارند، فایل‌های مختلف را با هم ردوبدل کنند و حتی پای تابلو بروند و تمرین حل کنند.

تا اینجای کار می‌توان بسیاری از این ویژگی‌ها را در فضای تلگرام هم تجربه کرد، اما برای رسیدن پاسخ این پرسش که برگزاری کلاس آنلان یدر تلگرام مناسب نیست، باید امکانات کلاس آنلاین را بهتر بشناسیم.

امکانات کلاس آنلاین

امکانات کلاس آنلاین به استاد و شاگرد اجازه می‌دهد به تمامی ابزار لازم برای تدریس دسترسی داشته باشد و فضایی شبیه به کلاس حضوری را تشکیل دهند. امکانات کلی کلاس آنلاین از این قرار است:

  • استفاده از وایت‌برد مجازی
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری انواع فایل
  • امکان پرسش‌وپاسخ و گفت‌وگوی متنی، صوتی یا صوتی و تصویری
  • امکان پخش انواع فایل‌های صوتی و ویدئویی
  • امکان ضبط فیلم کلاس آنلاین، ویرایش و قفل‌گذاری آن
  • حضوروغیاب هوشمند
  • امکان مدیریت حضور افراد در کلاس

همه‌ی این موارد و بسیای از موارد دیگر از فضای کلاس آنلاین یا کلاس مجازی فضایی کاملاً تعاملی می‌سازد. درواقع تعاملی‌برگزارشدن کلاس آنلاین مهم‌ترین خصیصه‌ای است که آن را با آموزش مدرن پیوند می‌زند. این امکان تا حد بسیار زیادی در تلگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی میسر نیست. این موضوع درباره‌ی دیگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم صادق است. برای آشنایی بیشتر با کیفیت کلاس آنلاین در دیگر سامانه‌های پیام‌رسان و شبکه‌ی اجتماعی می‌توانید این مطلب را بخوانید:

بهترین سامانه برگزاری کلاس آنلاین باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

شما در تلگرام همچنان در فضایی سنتی کلاس را تشکیل می‌دهید؛ استاد نقش متکلم‌وحده و دانای کل را دارد و نه امکان کار گروهی در کلاس وجود دارد و نه امکان تعامل. شما نمی‌توانید به‌صورت آنلاین چیزی را با شرکت‌کنندگان به اشتراک بگذارید و البته از به‌اشتراک‌گذاری تخته‌سیاه یا دسکتاپ هم خبری نیست. به‌صورت آنلاین هم نمی‌توانید از ابزار کمک‌آموزشی استافده کنید. همه‌ی این‌ها در حالی است که آموزش آنلاین بدون تعاملی‌بودن دشواری‌های فراوانی را ایجاد می‌کند. اگر میزان یادگیری در کلاس‌های حضوری ۵ تا ۱۰ درصد است، ثمره‌ی آموزشی برگزاری کلاس آنلاین با ابزار نامناسب حتی از کلاس حضوری هم پایین‌تر می‌آید.

برای آشنایی بیشتر با مهم‌ترین خصوصیت کلاس آنلاین، یعنی تعاملی‌بودن، این مطلب را بخوانید:

چرا باید کلاس آنلاین تعاملی برگزار کنیم و چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟

چگونه کلاس آنلاین برگزار کنیم؟

برای برگزاری کلاس آنلاین یا کلاس مجازی باید به‌سراغ ابزار اختصاصی آن رفت. شما برای برگزاری کلاس آنلاین به‌صورت کلی دو راه پیش رو دارید؛ راه اول این است که سامانه‌ی اختصاصی برای خود تهیه کنید و راه دیگر اجاره‌ی فضای کلاس آنلاین است.

گزینه‌ی اول تمامی امکانات را به‌صورت کاملاً شخصی‌سازی‌شده در اختیار شما قرار می‌دهد، اما نیازمندی‌های فراوانی دارد. جدای از هزینه‌ی ابتدایی برای راه‌اندازی کلاس مجازی شما باید هزینه‌های نگهداری آن را هم به‌صورت مستمر بپردازید. این هزینه‌ها هزینه‌ی سرور و نیروی انسانی متخصص برای پشتیبانی کلاس آنلاین را هم شامل می‌شود. هزینه‌های فراوانی که این گزینه به دنبال دارد و البته نیرو و توانی که به‌صورت مستمر باید برای آن صرف شود این گزینه را به‌راحتی حذف می‌کند.

بهترین گزینه برای راه‌اندازی کلاس مجازی اجاره کلاس آنلاین است. شما به‌راحتی می‌توانید بدون اینکه خود را درگیر مسائل فنی برگزاری کلاس آنلاین بکنید، کلاس آنلاین خود را با بیشترین امکانات داشته باشید.

کافه‌تدریس این امکان را به شما می‌دهد که با کمترین هزینه کلاس آنلاین اجاره کنید. برای آشنایی بیشتر با شرایط اجاره‌ی کلاس آنلاین این مطلب را بخوانید:

درباره‌ی اجاره‌ی کلاس آنلاین چه می‌دانید؟

نرم‌افزار برگزاری کلاس آنلاین رایگان، Adobe Connect

برای برگزاری کلاس آنلاین نرم‌افزارها و پلتفرم‌های اختصاصی مختلفی وجود دارد. همه‌ی نرم‌افزارها و سامانه‌ها امکانات لازم برای برگزاری کلاس مجازی را تأمین می‌کنند. در این میان شما باید تصمیم بگیرید که انتخاب کدام گزینه برای‌تان منطقی‌تر و بصرفه‌تر است.

معمول‌ترین نرم‌افزار و بستری که کلاس مجازی با آن برگزار می‌شود نرم‌افزار Adobe Connect است. این نرم‌افزار شرکت Adobe به‌خوبی تمام نیازمندی‌های کلاس آنلاین را پوشش می‌دهد؛ به‌همین دلیل به انتخاب اول برای برگزاری کلاس آنلاین در دنیا تبدیل شده است.

در ایران نیز با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های ناشی از آن، اغلب کلاس‌های آنلاین با استفاده از این نرم‌افزار برگزار می‌شود. کافه‌تدریس ازجمله شرکت‌هایی است که کلاس آنلاین را بر بستر Adobe Connect در اختیار شما قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این نرم‌افزار بد نیست به آن نگاهی بیندازید:

Adobe Connect

راه‌اندازی کلاس مجازی

کافه‌تدریس سریع‌ترین راه برای راه‌اندازی کلاس مجازی است. شما می‌توانید به‌جای برگزاری کلاس آنلاین در تلگرام از آن استفاده کنید. شما با استفاده از این سامانه از تمامی امکانات کلاس آنلاین بهره‌مند می‌شوید؛ علاوه‌براین از امکانات اختصاصی، ازجمله حضوروغیات هوشمند، اینترنت نیم‌بها، پشتیبانی تمام‌وقت و غیره، بهره می‌برید. برای آشنایی با چگونگی برگزاری کلاس آن و تعرفه‌های کلاس آنلاین کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

برگزاری کلاس آنلاین و وبینار