برگزاری کلاس آنلاین یکی از راهکارهای نوینی است که می‌تواند کیفیت آموزش شما را متحول کند. شما با این ابزار از مزایای فراوانی برخوردار می‌شوید و محدودیت‌های بسیاری را کنار می‌گذارید. در این مطلب توضیح داده‌ایم چگونه می‌توانید کلاس‌های خود را به‌صورت آنلاین برگزار کنید.

کلاس آنلاین چیست؟

کلاس آنلاین و وبینار یکی از ابزارهای مدرن آموزش است. شما با برگزاری کلاس‌های آنلاین و وبینار، صرفاً با دسترسی به اینترنت و استفاده از نرم‌افزارهای ساده، به امکانات بسیاری دسترسی پیدا می‌کنید. در این روش دیگر شما به مکان فیزیکی و صندلی و نیمکت و غیره برای برگزاری کلاس نیاز ندارید؛ مخاطبان شما یا همان شاگردان‌تان هم از رفت‌وآمد و حضور فیزیکی راحت می‌شوند و می‌توانند فقط با دسترسی به اینترنت در کلاس شرکت کنند. 

تفاوت کلاس آنلاین و حضوری چیست؟

در کلاسی که به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنید محدودیت‌های آموزش حضوری را به حداقل می‌رسانید. شما بدون هیچ محدودیتی می‌توانید برای شاگردان خود، هر جای دنیا که هستند، تدریس کنید. همچنین می‌توانید به‌صورت آنلاین تمامی منابع و داده‌هایی را که در کلاس درس درباره‌ی آن صحبت می‌شود به شاگردان خود منتقل کنید و آن‌ها هم امکان انتقال فایل‌ها را دارند؛ از فایل‌های ساده‌ی متنی گرفته تا ویدئو و انواع مدیا. شما می‌توانید به‌صورت زنده دانش‌آموزان و دانشجویان‌تان را پای تخته بیاورید و آن‌ها تمرین حل کنند؛ آن‌ها هم می‌توانند به‌صورت آنلاین پرسش‌های خود را مطرح کنند. همچنین شما می‌توانید کلاس خود را بدون محدودیت در تعداد شاگردان‌تان برگزار کنید. دست‌تان هم برای برنامه‌ریزی تدریس باز است.

برگزاری کلاس آنلاین چه امکاناتی به من می‌دهد؟

با استفاده از این ابزار شما به چنین امکاناتی دسترسی دارید:
به‌اشتراک‌گذاری تخته‌سیاه و وایت‌بورد
به‌اشتراک‌گذاری دسکتاپ
انتقال راحت منابع و اطلاعات
چت آنلاین
ضبط خودکار کلاس درس

برگزاری کلاس مجازی چقدر از هزینه‌های من کم می‌کند؟

شما برای برگزاری کلاس به‌صورت آنلاین به مکان فیزیکی خاص‌، نیروی انسانی برای مدیریت کلاس‌ها، رفت‌وآمد و ترافیک و غیره نیاز ندارید. شما می‌توانید کلاس آنلاین را با کمترین امکانات ممکن برگزار کنید.

برای برگزاری کلاس‌های آنلاین به چه چیزهایی نیاز دارم؟

اگر می‌خواهید کلاس خود را به‌صورت آنلاین برگزار کنید، به اینترنت پایدار ۵۱۲ کیلوبیت، لپتاپ یا رایانه‌ی شخصی، نرم‌افزار برگزاری کلاس و احتمالاً یک سرور نیاز دارید؛ این‌ها حداقل‌های برگزاری کلاس‌های آنلاین است. بسته به اینکه در کلاس آنلاین شما چه اتفاقی می‌افتد، شما به وب‌کم، میکروفون، وایت‌برد لمسی و غیره نیاز خواهید داشت.

چگونه وبینار برگزار کنیم؟

وبینار (Webinar) و به‌عبارتی Web Conferencing و در تعبیری سمینار آنلاین مخفف Web-based Seminar است. وبینار صورت‌ها و کاربردهای مختلفی دارد. بستر و پلتفرم برگزاری وبینار و کلاس آنلاین یکسان است. شما می‌توانید با همان پلتفرم برگزاری کلاس به‌صورت آنلاین و با همان ترتیب، وبینار خود را به‌منظورهای مختلف برگزار کنید.

برای برگزاری وبینار بد نیست به این مطلب نگاهی بیندازید:

چگونه وبینار برگزار کنیم؟

نرم‌افزار برگزاری کلاس مجازی رایگان را از کجا دانلود کنم؟

شما می‌توانید کلاس خود را با نرم‌افزارهای مختلفی برگزار کنید. معروف‌ترین و معمول‌ترین نرم‌افزارها برای برگزاری کلاس به‌شکل آنلاین از این قرار است: Adobe Connect، Elluminate Live، Sakai، Team Viewer، WizlQ، وب‌سایت‌های Join.me، Webx، Any Meeting و غیره.

کدام نرم‌افزار برگزاری کلاس برای من مناسب است؟

بسته به استفاده و تعداد مخاطبان کلاس شما، همچنین بسته به تعداد جلسات و کلاس‌ها، شما گزینه‌های متنوعی درمیان نرم‌افزارها دارید. معمول‌ترین گزینه استفاده از نرم‌افزار Adobe Connect است که این روزها بیش‌تر از همه استفاده می‌شود. این نرم‌افزار مخصوصاً برای دانشگاه‌ها، مؤسسه‌ها، شرکت‌ها و آکادمی‌ها و کسانی‌که تعداد جلسه‌های متعدد و کلاس‌های زیاد دارند بسیار مناسب است. برای برگزاری کلاس‌های محدود و با تعداد کم می‌توانید از Team Viewer استفاده کنید.

آیا برگزاری کلاس‌های آنلاین برای من مناسب است؟

کلاس آنلاین می‌تواند امکان مناسبی برای همه‌ی افراد باشد. شما باید انتخاب کنید که خودتان به‌تنهایی کلاس را برگزار کنید یا از بسترهای آماده‌ای استفاده کنید که امکان برگزاری کلاس‌های رایگان را برای شما میسر می‌کنند. برگزاری کلاس به نرم‌افزار، داشتن سرور، طراحی و تست نرم‌افزار و تست سرعت برای خود و شاگردان‌تان و تقبل هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی نیاز دارد. پیشنهاد ما این است که با اجاره‌ی کلاس مجازی یا همان استفاده از پلتفرم دیگر شرکت‌ها کلاس مجازی را با بیشترین امکانات و بصرفه‌ترین هزینه برگزار کنید.

برای اجاره کلاس مجازی یا کلاس آنلاین چه کار کنم؟

شرکت‌ها و مؤسسه‌های بسیاری امکان اجاره کلاس مجازی را برای شما فراهم می‌کنند. در این میان کافه‌تدریس، نه‌تنها در حال حاضر بزرگ‌ترین آکادمی آنلاین ایران محسوب می‌شود، امکان اجاره کلاس مجازی یا کلاس آنلاین را با بهترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت برای شما فراهم می‌کند. برای مشورت درباره‌ی برگزاری کلاس مجازی یا آنلاین یا وبینار روی این لینک کلیک کنید:برگزاری کلاس آنلاین و وبینار