بهترین زمان برای حل سوالات کنکورهای اخیر چه موقع است؟ آیا برای مطالعه اصولی کنکور بهتر نیست تست‌های کنکورهای اخیر، مخصوصاً دو سال اخیر، را نزدیک به زمان آزمون کنکور ارشد جواب دهیم؟ برای تست‌زنی تا چه سالی از کنکورهای گذشته را باید انتخاب کنیم و به عقب بازگردیم؟

یکی از سوالات متداول داوطلبانی که مطالعه برای آزمون کارشناسی‌ارشد را شروع می‌کنند این است که آیا سوالات کنکورهای دوسه سال اخیر را باید نزدیک‌تر به امتحان، به‌صورت آزمون، جواب دهیم؟ مثلاً الان که برای کنکور ارشد ۱۴۰۰ آماده می‌شویم، باید تست‌های ۹۹ و ۹۸ و ۹۷ را نزدیک کنکور بزنیم؟ اگر جواب خیر است، بهترین زمان برای پاسخ‌دهی به این تست‌ها چه زمانی است؟ در این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم.

بهترین زمان برای حل سوالات کنکورهای اخیر

در همین ابتدا باید تأکید کنیم که بدون شک بهترین زمان برای پاسخ‌دهی و تمرین‌کردن سوالات سال‌های اخیر همان مرحله‌های ابتدایی شروع مطالعه برای آمادگی کنکور ارشد است؛ دلیل آن هم خیلی واضح است! شما در فرایند آمادگی آزمون باید بدانید با چه آزمونی طرف هستید. از همان ابتدای فرایند اگر با الگوها و دیدگاه‌های طراحان سوال آشنا شوید، خیلی بهتر و آگاهانه‌تر در مسیر مطالعه اصولی کنکور گام برمی‌دارید؛ زیرا آگاه هستید چه مباحثی با چه ادبیات و جزییاتی در حال حاضر بر فضای سوالات آزمون ارشد حاکم است. این موضوع به جلوافتادن شما و صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کند.

برای مثال، فرض کنید اصلاً در جریان نیستید که تست‌های زبان کنکور MBA در سال‌های اخیر چه روند تغییراتی  را تجریه کرده است! اگر برای تمرین در روزهای تابستان و پاییز روی تست‌های پنج سال به قبل وقت بگذارید، زمان بسیاری را برای مباحث گرامری اتلاف کرده‌اید. بعد از اینکه نزدیک کنکور تست‌های جدید را ببینید، تازه متوجه می‌شوید که زبان MBA به‌سمت درک مطلب و لغت پیش رفته است! اجازه دهید موضوع را از جنبه‌ای دیگر هم بررسی کنیم.

همان‌طور که در این تصویر مشاهده می‌کنید، در کنکور MBA  تعداد سوالات زبان تا سال ۹۶ صد سوال بوده است که ۳۵ سوال از آن ها به مبحث گرامر اختصاص یافته است، ولی از سال ۹۶ به‌بعد، تعداد سوال‌ها به شصت سوال کاهش یافته و فقط ۱۰ سوال به گرامر اختصاص یافته است؛ از این رو، باید توجه کرد روند سوالات در سال‌های اخیر می‌تواند روی اهمیت دروس و الگوی مطالعه مطالب بسیار تاثیرگزار باشد.

سوالات زبان کنکور MBA سال ۹۶ به قبل
سوالات زبان کنکور MBA سال ۹۶ به قبل

 

سوالات زبان کنکور MBA سال‌های اخیر (۹۶ به بعد)
سوالات زبان کنکور MBA سال‌های اخیر (۹۶ به بعد)

مطلب مرتبط: منابع مهم لغت زبان تخصصی کنکور ارشد MBA

چرا باید از همان ابتدا سوالات سال‌های اخیر را کار کنیم؟

حالا برای توضیح بیشتر، فرض کنید دو هفته مانده به امتحان اصلی تصمیم می‌گیرید تست‌های کنکور ۹۸ را برای سنجش وضعیت خودتان به‌عنوان امتحان بزنید. اگر همانند مثال قبلی با درسی برخورد کردید که متوجه شدید شک، نوع، ترتیب سوالات، محتوا، رویکرد طراح و غیره تغییر کرده است، استرس می‌گیرید و اعتمادبه‌نفس‌تان را از دست می‌دهید؛ ثانیا اگر هم این اتفاق برایتان نیفتد و خیلی بر خودتان مسلط باشید، زمانی برای جبران این فاصله ندارید؛ از همه مهم‌تر این است که در طول سال کنکور اشتباه عمل کرده‌ و زمان را کشته‌اید! فرض کنید همین زمان را  برای تسلط بیشتر روی همین مطالب می‌گذاشتید؛ چقدر اوضاع متفاوت می‌شد؟!

سوال متداول بعدی این است که برای تمرین تا چه سالی سوالات کنکورهای ارشد را باید به عقب بازگردیم؟ جواب این سوال این است که برای آمادگی آزمون فقط باید تست کنکور بزنیم. الان دیگر می‌دانیم چرا؛ چون باید روی سوالات آزمون مسلط باشیم. علاوه‌براین به‌هیچ عنوان نباید تست تالیفی بزنیم.

میزان عقب‌گرد شما در سال‌های کنکور کاملاً به وضعیت زمانی‌تان وابسته است.

برای تست‌زنی تا کنکور چه سالی به عقب بازگردیم؟

داوطلبی که زمان خیلی محدود دارد، مثلاً شاغل، متأهل یا دانشجو است، مشخصاً چندان نمی‌تواند تست بزند، مثلاً برای ریاضی شاید درمجموع بتواند ۱۵۰۰ تست را بزند؛ درمقابل دانشجویی که وقت کاملاً آزاد و انگیزه بالا دارد می‌تواند دست‌کم ۲۵۰۰ تست ریاضی بزند، البته فقط کنکوری و نه تألیفی؛ بنابراین بهترین الگو و حرفه‌ای‌ترین رفتار برای مطالعه اصولی کنکور این است که با اولویت تست‌های سال‌های اخیر در همان ابتدای مسیر آمادگی آزمون ارشد و براساس میزان زمانی که داوطلب دارد، سال‌های کنکور را به‌سمت عقب پیمایش کنیم.

مطالب بیشتری در وبلاگ کافه تدریس بخوانید:

دانلود سوالات کنکور MBA در 17 سال اخیر