انتخاب پلتفرم کلاس آنلاین یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای آموزش آنلاین انجام داد. در این مطلب ابتدا با مقتضیات آموزش آنلاین و کلاس مجازی آشنا می‌شوید؛ درباره‌ی تفاوت کلاس آنلاین و حضوری، امکانات کلاس آنلاین، برگزاری کلاس آنلاین در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ویژگی‌های بهترین پلتفرم کلاس آنلاین، پلتفرم های کلاس آنلاین مرسوم، پلتفرم کلاس آنلاین رایگان مطالعه می‌کنید؛ در پایان هم با نحوه‌ی اجاره کلاس مجازی و برگزاری کلاس آنلاین در سریع‌ترین زمان آشنا می‌شوید.

آموزش آنلاین چیست و کلاس آنلاین چه تفاوت‌هایی با کلاس حضوری دارد؟

این روزها و مخصوصاً پس از شیوع ویروس کوویدـ۱۹ و عوارض آن، اینترنت به بهترین وسیله برای آموزش تبدیل شده است. برگزاری کلاس آنلاین ازطریق پلتفرم‌های مختلف هم مرسوم‌ترین گزینه است؛ به‌طوری که کمتر کسی در فضای آموزش هست که کلاس آنلاین و آموزش مجازی ازطریق آن را تجربه نکرده باشد.

علاوه بر کلاس آنلاین ما با روش‌های دیگری در آموزش آنلاین سروکار داریم: ویدئوهای آموزشی، اپلیکیشن‌های آموزشی و همین‌طور وبینارها.

چیزی که کلاس آنلاین و وبینار را از دیگر گزینه‌های آموزش مجازی جدا می‌کند شباهت و نزدیکی زیاد آن به فضای آموزش حضوری است. به‌این صورت که در ویدئوها و همین‌طور اپلیکیشن‌های آموزشی شما ارتباط دوطرفه و زنده‌ای با استاد و کلاس ندارید و فقط به‌صورت یک‌طرفه آموزش می‌دهید یا می‌بینید؛ به‌عبارتی بهتر، شما امکان آموزش تعاملی را از دست می‌دهید.

کلاس آنلاین تعاملی
کلاس آنلاین تعاملی

کلاس آنلاین، پلتفرمی برای یادگیری عمیق

آموزش تعاملی مهم‌ترین ویژگی آموزش مدرس است. برخلاف آموزش سنتی که یک نفر در مقام استاد، به متکلم‌وحده تبدیل می‌شد و شرکت‌کنندگان در کلاس هیچ نقشی در آموزش نداشتند، آموزش مدرن کاملاً تعامل‌محور است. می‌توان گفت روش سنتی آموزش‌محور است، اما روش‌های مدرن کاملاً یادگیری‌محور است و سعی می‌کند با درگیرکردن دانش‌آموزان و دانشجویان در آموزش به‌صورت در لحظه، از تمامی ابزار آموزشی استفاده کند تا بیشترین یادگیری را به دست دهد.

سازوکار دیگری که در آموزش مدرن و یادگیری‌محور بر آن تأکید می‌شود درگیرکردن تمامی بخش‌ها و توانایی‌های ذهن است. کلاس‌هایی که مبتنی بر این رویکرد برگزار می‌شوند سعی می‌کنند با انواع روش‌های متنی و بصری و چندرسانه‌ای اطلاعات را منتقل کنند. در این فرایند تمامی کسانی که در کلاس حضور دارند، بیش از هر زمان دیگری، با مطالب درگیر می‌شوند، تمرکز بیشتری دارند، از تمام قوای ذهنی و عملکرد مغز استفاده می‌کنند و به‌صورتی فعال و پویا بیشترین یادگیری را خواهند داشت.

درباره‌ی آموزش تعاملی ازطریق پلتفرم کلاس آنلاین در این مطلب بیشتر گفته‌ایم و برای آشنایی بیشتر با این موضوع و روش‌های آن توصیه می‌کنیم این مطلب را نگاه کنید:

چرا باید کلاس آنلاین تعاملی برگزار کنیم و چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟

کلاس آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد؟
کلاس آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین پلتفرم کلاس آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد؟

چه استاد و مدرس باشید، چه برگزارکننده‌ی کلاس آنلاین یا شرکت‌کننده در کلاس مجازی، پلتفرم های کلاس آنلاین امکانات فراوانی در اختیار شما قرار می‌دهد. هدف از وجود همه‌ی این امکانات و ویژگی‌ها هم این است که بیشترین نزدیکی با فضای آموزش حضوری ایجاد شود. به‌صورت کلی ویژگی‌های آموزش ازطریق کلاس مجازی از این قرار است:

  • ازمیان‌بردن فاصله‌ی زمانی و مکانی
  • دسترسی به مخاطبان بیشترین برای برگزارکنندگان و بهترین استادان منابع آموزشی برای شرکت‌کنندگان
  • کم‌شدن هزینه‌های آموزشی و درنتیجه دسترسی بیشتر به آموزش باکیفیت
  • استفاده راحت از انواع ابزارهای آموزشی چندرسانه‌ای برای رسیدن به بیشترین یادگیری بیشتر
  • دسترسی به ویدئوی ضبط‌شده کلاس و منابع آموزشی دیگر
  • انتقال راحت انواع فایل‌های آموزشی با هر پسوندی

برای آشنایی با ویژگی‌های پلتفرم کلاس آنلاین این مطلب را مطالعه کنید:

کلاس آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین پلتفرم کلاس مجازی باید چه ویژگی‌ها و امکاناتی داشته باشد؟

وقتی بناست ازطریق کلاس مجازی به بیشترین یادگیری برسیم، پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنیم باید ویژگی‌ها و امکانات مشخصی داشته باشد تا ما را به هدف‌مان برساند. درواقع بدون داشتن این ویژگی‌ها و امکانات استفاده آموزش تعاملی و یادگیری‌محور معنای خود را از دست می‌دهد:

  • دسترسی و اتصال آسان
  • بی‌نیاز از اینترنت پرسرعت
  • حجم متناسب ترافیک مصرفی اینترنت
  • شرکت در کلاس ازطریق دستگاه‌های مختلف
  • دسترسی به فضای کلاس بدون محدودیت
  • امنیت بالا
  • امکان انتقال انواع فایل
  • برطرف‌شدن تمامی نیازهای ارتباطی و پشتیبانی در پلتفرم کلاس آنلاین
  • پشتیبانی درلحظه و دردسترس
  • قابلیت‌های هوشمند و خودکار نظم‌دهی به کلاس، مانند حضوروغیاب هوشمند
  • دسترسی به فایل‌های استفاده‌شده در کلاس و ویدئوهای ضبط‌شده‌ی کلاس‌های آنلاین

بهترین سامانه برگزاری کلاس آنلاین
بهترین سامانه برگزاری کلاس آنلاین

چرا برگزاری کلاس آنلاین در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی گزینه خوبی نیست؟

وقتی صحبت از آموزش آنلاین و کلاس آنلاین می‌شود بسیاری از افراد ناخودآگاه به ظرفیت‌های پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف فکر می‌کنند. ناگفته پیداست که این پلتفرم‌ها مزیت‌ها و امکانات فراوان و البته رایگانی دارند که بالقوه می‌توانند کار و زندگی را برای همه‌ی ما لذت‌بخش‌تر و آسان‌تر ‌کنند؛ بااین‌حال آیا برای برگزاری کلاس آنلاین ابزار مناسبی محسوب می‌شوند؟

پاسخ این سؤال فقط یک کلمه است: نه! بهترین پلتفرم‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی، ازجمله تلگرام،‌ اینستاگرام و واتس‌اپ و حتی پلتفرم‌هایی مانند اسکایپ شخصی امکانات لازم برای برگزاری کلاس آنلاین را ندارند.

به‌عبارت دقیق‌تر، اگر هدف از برگزاری کلاس آنلاین رسیدن به بیشترین یادگیری با استفاده از تعامل در محیط کلاس باشد و قرار باشد کلاس آنلاین فضایی نزدیک به فضای کلاس‌های حضوری داشته باشد، باید قید برگزاری کلاس آنلاین با پلتفرم‌های پیام‌رسان یا شبکه‌های اجتماعی را بزنید.

در این مطلب به‌صورت مفصل توضیح داده‌ایم که چرا برای برگزاری کلاس آنلاین نباید به سراغ پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بروید:

بهترین سامانه برگزاری کلاس آنلاین باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

آماده‌سازی محتوای کلاس آنلاین
آماده‌سازی محتوای کلاس آنلاین

با بهترین پلتفرم های کلاس آنلاین آشنا شوید

با گسترش استفاده از اینترنت در زمینه‌ی آموزش و رواج برگزاری کلاس آنلاین هر روز به تعداد پلتفرم های کلاس آنلاین اضافه می‌شود. از زمان شیوع ویروس Covid_19 نیز تعداد و تنوع آن‌ها افزایش و استفاده از آن‌ها بیشتر شده است. همه‌ی این پلتفرم‌ها هم از استاندارهای لازم برای برگزاری کلاس مجازی برخوردارند و البته هر یک ویژگی‌های خاص و مزیت‌های رقابتی خودشان را دارند.

به‌صورت خلاصه می‌توان ۷ پلتفرم برتر کلاس آنلاین را این‌طور برشمرد:

احتمالاً نام‌آشناترین پلتفرم در میان این اسامی گزینه‌ی آخر، ادوبی کانکت (Adobe Connect) است. این نرم‌افزار به‌این دلایل سال‌هاست که پرکاربردترین و محبوب‌ترین پلتفرم کلاس آنلاین است:

  • راحتی در استفاده از هر دستگاه
  • بی‌نیاز از نصب برای استفاده از کلاس آنلاین
  • مصرف اینترنت کم
  • فراگیربودن و تعداد کاربران زیاد
  • برخورداری از تمامی امکانات لازم برای آموزش تعاملی، زنده و درلحظه

طبعاً تمامی پلتفرم‌های دیگر نیز امکانات خوبی برای برگزاری کلاس مجازی در اختیار شما قرار می‌دهند؛ برای آشنایی کامل با این پلتفرم‌ها و معرفی بهترین آن‌ها این مطلب را مطالعه کنید:

چرا بهترین نرم‌افزار کلاس مجازی Adobe Connect است؟

برگزاری سریع کلاس آنلاین
برگزاری سریع کلاس آنلاین

چطور در کمترین زمان با بهترین پلتفرم کلاس مجازی برگزار کنیم؟

اگر تصمیم دارید کلاس‌های حضوری خود را به‌صورت آنلاین برگزار کنید یا دست‌کم امکان دسترسی به کلاس حضوری را ازطریق آنلاین هم فراهم کنید، هفت عامل را باید در تصمیم‌گیری‌ برای انتخاب بهترین پلتفرم کلاس مجازی در نظر بگیرید:

  • دسترسی و مدیریت آسان
  • هزینه‌ی بصرفه
  • پشتیبانی رایگان و تمام‌وقت
  • امنیت بالا
  • سرعت راه‌اندازی برای تمامی شرکت‌کنندگان
  • کمترین قطعی
  • کم‌بودن محدودیت برای برگزاری جلسه‌های کلاس

به‌صورت کلی شما برای برگزاری کلاس آنلاین با استفاده از پلتفرم‌های مختلف دو راه پیش رو دارید:

  1. خرید لایسنس نسخه‌ی پرمیوم پلتفرم برای دسترسی به تمامی امکانات لازم و همین‌طور اجاره‌ی سرورهای موردنیاز؛
  2. اجاره‌ی کلاس آنلاین.

اگر هفت عاملی تعیین‌کننده‌ای را که برشمردیم در نظر بگیرید، هر دوی این راه‌ها نیازهای شما را برطرف می‌کنند، اما تنها راه دوم است که تمامی هفت عامل تعیین‌کننده را دارد؛ درصورتی‌که راه اول را انتخاب کنید، باید هزینه‌ی بیشتری برای آن بپردازید؛ پس یکی از عوامل تعیین‌کننده را از دست می‌دهید.

شما با انتخاب راه اول علاوه بر هزیه‌های اولیه برای لایسنس‌ها و سرورهای موردنیاز، باید هزینه‌های جاری و مداومی برای پشتیبانی و نیروی انسانی در نظر بگیرید. با این اوصاف بهترین راه برای برگزاری کلاس آنلاین در کمترین زمان و با بهترین شکل اجاره فضای کلاس آنلاین است.

برای آشنایی کامل با اجاره کلاس آنلاین این مطلب را مطالعه کنید:

درباره‌ی اجاره‌ی کلاس آنلاین چه می‌دانید؟

اجاره کلاس آنلاین
اجاره کلاس آنلاین

برای اجاره کلاس آنلاین چه باید کرد؟

با وجود گسترش پلتفرم‌های مختلف اجاره کلاس آنلاین اصلاً کار دشواری نیست و شما می‌توانید در کمترین زمان کلاس آنلاین خود را از این طریق راه‌اندازی کنید.

در این مطلب ما به‌صورت کامل شرایط لازم برای اجاره کلاس آنلاین را توضیح داده‌ایم:

اجاره کلاس آنلاین چه شرایطی دارد؟

پس از مطالعه این شرایط، کافی است نیازمندی‌های خودتان برای برگزاری کلاس مجازی، از جمله تعداد شرکت‌کنندگان در کلاس، تعداد جلسات، میزان دسترسی به امکانات مدیریتی و نظارتی، امکانات لازم در کلاس آنلاین بسته به محتوای کلاس و غیره، را در نظر بگیرید و برمبنای آن پلتفرم مناسب را انتخاب کنید؛ از اینجا به‌بعد فقط یک کار باقی می‌ماند: انتخاب طرح متناسب با نیازهای‌تان، اجاره کلاس و درنهایت، ایجاد کلاس و راه‌اندازی آن.

خبر خوب اینکه اگر درباره‌ی هر یک از این موضوعات و مراحل سؤالی در ذهن‌تان دارید، چه برای انتخاب بهترین پلتفرم کلاس آنلاین و چه برای اجاره‌ی آن، می‌توانید با تیم کافه‌تدریس مشورت کنید.

کافه‌تدریس یکی از جامع‌ترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین و برگزاری کلاس مجازی در ایران است. ما تابه‌حال بیش از ۱۶۰هزار ساعت کلاس آنلاین برگزار کرده‌ایم و در تمامی روزهای هفته برای مشاوره و کمک به شما آماده‌ایم.

برای مشاوره رایگان با متخصصان کافه‌تدریس کافی است روی این لینک کلیک کنید:

مشاوره رایگان برای راه‌اندازی کلاس آنلاین