بودجه‌بندی مکانیک جامدات کنکور ارشد عمران چگونه است؟ برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد آشنایی با بودجه‌بندی سؤالات یکی از نیازمندی‌های شماست. در این مطلب به‌صورت کامل مجموعه مکانیک جامدات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران را معرفی کرده‌ایم؛ همین‌طور بودجه‌بندی آن در کنکور کارشناسی ارشد را توضیح داده‌ایم.

مجموعه مکانیک جامدات در کنکور ارشد عمران

سومین مجموعه دفترچه آزمون کارشناسی ارشد مهندسی عمران مکانیک جامدات است که در قالب ۲۰ سؤال طرح می‌شود.‌ این مجموعه، در کنار مجموعه‌های خاک و آب، درس‌های اصلی کنکور ارشد عمران را تشکیل می‌دهد. درس مکانیک جامدات به مطالعه باحوصله و پیوسته نیاز دارد؛ زیرا که ذهن شما باید به‌آرامی ورزیده شود و بتواند تجربه لازم برای مسائل گوناگون را به دست آورد.

متاسفانه میان داوطلبان کنکور ذهنیتی نادرست و به‌بیان دیگر، ترسی درمورد این درس وجود دارد؛ عمده دلیل‌های این موضوع مطالعه نادرست و عجولانه درس‌های این مجموعه و نبود مرحله‌بندی برای مباحث آن است.

به یاد داشته باشید که کسب درصد معقول در درسی که برخی داوطلبان آن را حذف می‌کنند، به ارتقای جهشی رتبه شما در کنکور خواهد انجامید.

بخش‌های مختلف مجموعه جامدات کنکور کارشناسی ارشد عمران

نیمی از سؤالات مکانیک جامدات از درس مقاومت مصالح و نیمی دیگر از درس تحلیل سازه‌ها طرح می‌شود. به‌طور کلی، سؤالات مکانیک جامدات به‌این صورت طرح می‌شود:

  • مقاومت مصالح (۱۰ سؤال)
  • تحلیل سازه‌ها (۱۰ سؤال)

درس مقاومت مصالح کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

مقاومت مصالح درسی مفهوم‌محور است و توجه به مفاهیم در آن نسبت به حل زیاد تست اهمیت بیشتری دارد. این مورد یکی از نکته‌های مثبت اصلی این درس است؛ زیرا در صورت مطالعه مفهومی (و حتی حل تست‌های نه‌چندان زیاد) به تسلطی می‌رسید که عملاً طرح سؤال دشوار برای طراح کنکور بسیار سخت خواهد بود. بنابراین در صورت یادگیری مناسب مفاهیم مباحث مختلف مقاومت مصالح، می‌توان به تعداد چشمگیری از سؤالات این درس پاسخ داد.

عمده سؤالات مقاومت مصالح از مباحث تنش، کرنش و تبدیلات و انواع بارگذاری‌ها (محوری، پیچشی، خمشی و برشی) طرح می‌شود. به‌جز فصل اول درس (مبحث تنش، کرنش و تبدیلات) که پیش‌نیاز دیگر مباحث است، دیگر فصل‌های مقاومت مصالح ارتباط چندانی با هم ندارند.

لازم به ذکر است که تسلط به درس استاتیک، به‌خصوص مباحثی نظیر مرکز سطح، ممان‌های سطح و تبدیلات ممان اینرسی، به‌شدت برای حل برخی از سؤالات این درس، موردنیاز است.

آموزش کامل این مباحث به‌همراه برگه فرمول‌های حفظی را می‌توانید از این لینک دریافت کنید:

پکیج پیش‌نیازهای رشته‌های فنی مهندسی و کنکورهای ارشد عمران، مکانیک، هوافضا و …

تحلیل سازه‌ها کارشناسی ارشد مهندسی عمران

تحلیل سازه‌ها درسی تست‌محور است و در مقایسه با مقاومت مصالح، بیشتر زمان خود را باید به حل تست اختصاص دهید. داوطلب باید با حل سؤالات زیاد، تجربه‌ی خود در این درس را افزایش دهد تا در جلسه کنکور به روش حل سؤالات پی ببرد و با سرعت خوبی آن‌ها را حل کند.

پیش‌نیاز تقریباً همه‌ی مباحث تحلیل سازه‌ها، استاتیک (به‌خصوص مباحث استاتیک تیر و قاب و خرپا) است؛ درواقع تمامی ترس و اینرسی داوطلبان کنکور درمورد درس تحلیل‌سازه‌ها از ضعف در استاتیک منشأ می‌گیرد.

مطالعه تحلیل سازه‌ها در صورت تسلط‌نداشتن بر استاتیک، هیچ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

در درس تحلیل سازه‌ها، پس از مطالعه مباحثی نظیر استاتیک و خط تأثیر، به مطالعه روش‌های تحلیل سازه‌های معین و نامعین پرداخته می‌شود.

لازم به ذکر است که حل سؤالات مربوط به سازه‌های نامعین به تسلط و سرعت بیشتر در حل نیازمند است. علاوه بر حل سؤالات زیاد، ترتیب مناسب مباحث در برنامه مطالعاتی این درس و انجام‌دادن مرورهای منظم، اهمیت زیادی دارد.

برای دانلود دفترچه سؤالات کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران ۱۵ سال اخیر روی این لینک کلیک کنید:

دانلود سؤالات و پاسخنامه کنکور کارشناسی ارشد عمران ۱۵ سال اخیر

بودجه‌بندی مکانیک جامدات کنکور ارشد عمران

بودجه‌بندی مکانیک جامدات کنکور ارشد عمران براساس کنکورهای سال‌های اخیر کارشناسی ارشد از این قرار است:

بودجه‌بندی مکانیک جامدات کنکور ارشد عمران

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

اگر برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران آماده می‌شوید، یکی از بهترین منابع برای آمادگی کامل شما و رسیدن به رتبه دلخواه شرکت در کلاس‌های آنلاین است.

شرکت در کلاس‌های آنلاین به شما امکان می‌دهد تا از هر نقطه جغرافیایی به بهترین استادان و منابع دسترسی داشته باشید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد عمران کافه‌تدریس روی این لینک کنید:

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران

نویسنده: محمد تأخیری (آی‌دی تلگرام: Mohammad_Takhiri@)