بودجه‌بندی ریاضی عمومی ۱ و ۲ در کنکور کارشناسی ارشد چگونه است؟ بودجه بندی کاری است که شما احتمالاً با آن در مسائل مالی آشنا شده‌اید. برای دروس نیز ما بودجه‌بندی داریم که به ما کمک می‌کند با توجه به اهمیت هر بخش برای آن زمان مناسبی را اختصاص دهیم. برای تمامی دانشجویان متقاضی کنکور بودجه‌بندی سؤالات اهمیت بسیاری دارد و از نیازمندی‌ها برای برنامه‌ریزی درست برای دست‌یابی به هدف‌شان است. بودجه‌بندی شما را متوجه می‌کند که روی کدام‌یک از بخش‌ها باید زمان بیشتری بگذارید و تسلط بیشتری بر آن‌ها پیدا کنید. در ادامه، بودجه‌بندی درس ریاضیات ۱ و ۲ کنکور کارشناسی ارشد چند رشته پرطرفدار را بررسی می‌کنیم.

ریاضی عمومی ۱ و ۲

ریاضی عمومی ۱ و ۲ در سرفصل امتحانی بسیاری از رشته‌های کنکور کارشناسی ارشد وجود دارد. رشته‌هایی مانند مهندسی مکانیک، کامپیوتر، علوم کامپیوتر، ریاضی و آمار، صنایع و MBA ازجمله رشته‌هایی هستند که ریاضی عمومی را در سرفصل‌های خود دارند.

ریاضی عمومی ۱ شامل ۷ فصل است:

  • تابع
  • حد و پیوستگی
  • مشتق و کاربردهای آن
  • انتگرال و کاربردهای آن
  • مختصات قطبی
  • اعداد مختلط
  • دنباله و سری

فصول ریاضی ۲ هم از این قرار است:

  • هندسه تحلیلی
  • توابع برداری و رویه‌‌های سه‌بعدی
  • توابع چندمتغیره
  • انتگرال چندگانه
  • انتگرال خط و سطح

همان‌طور که می‌بینید تعداد فصل‌های ریاضی ۲ از ریاضی ۱ کمتر است، اما در کنکور کارشناسی ارشد عموماً سهم این دو در سؤالات برابر بوده است. بااینکه حجم فصول ریاضی ۲ از ریاضی ۱ کمتر است، این باعث نشده که سؤالات ریاضی ۱ سهم بیشتری را به خود اختصاص دهند.

برای آشنایی بیشتر با درس ریاضی عمومی و نحوه مطالعه آن مطلب زیر به شما کمک خواهد کرد:

طرز اصولی مطالعه ریاضی عمومی ۱ و ۲ چگونه است؟

بودجه بندی ریاضی عمومی ۱ و ۲

همان‌طور که بالاتر گفتیم، ریاضی عمومی ۱ و ۲ در کنکور رشته‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد. برای بررسی سؤالات بودجه‌بندی رشته‌های مختلف را به‌تفکیک در ادامه آورده‌ایم.

رشته عمران

ریاضی عمران

رشته مکانیک

ریاضی مکانیک
بودجه‌بندی مکانیک

رشته مهندسی سیستم

بودجه‌بندی سیستم

رشته MBA

بودجه‌بندی
بودجه MBA

رشته مهندسی کامپیوتر

ریاضیات عمومی در رشته مهندسی کامپیوتر از سال ۹۷ وارد سرفصل‌های کنکوری آن شده است:

بودجه‌بندی کامپیوتر
ریاضی کامپیوتر

سهم هر کتاب در بودجه‌بندی

با توجه به نمودارهای بالا می‌توانید متوجه شوید که سهم هر دو بخش ریاضی ۱ و ریاضی ۲ در سؤالات رشته‌‌ها تقریباً یکسان است. البته برخی از سال‌ها کمی این میزان جابه‌جاشده است، اما به‌طورکلی سهم نصف به نصف را در ریاضی شاهد هستیم.

فصل‌های پرسؤال ریاضی ۱ و ۲

اگر جدول‌های بخش قبل را یکپارچه کنیم، جدول زیر را به دست خواهیم آورد.

متوجه خواهیم شد که برخی از فصول تعداد بیشتری از سؤالات را به خود اختصاص داده‌اند. این فصل‌ها به فصل‌های پرسؤال معروف‌اند. انتگرال‌ها تقریباً بیشترین تعداد سؤال را به خود اختصاص داده‌اند؛ البته باید گفت که ما نگاه نقطه‌ای به هیچ‌یک از سال‌ها نخواهیم کرد، بلکه روند کلی برای ما ارزشمند است.

در یک یا دو سال اخیر سهم انتگرال‌ها به‌طورکلی، در مقایسه با سال‌های گذشته، کمتر شده است. فصل‌هایی مانند تابع و حد به‌خصوص در رشته MBA که سؤالات ساده‌تری را در خود جای‌داده‌اند، این سال‌ها بیشتر شده‌اند. با نگاه کلی‌نگر، فصل‌های پرتکرار شامل انتگرال و کاربرد‌های آن، توابع چندمتغیره، انتگرال خط و سطح، انتگرال چندگانه و دنباله و سری است.

کلاس‌های آنلاین ریاضی عمومی ‍۱ و ۲

اگر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد رشته‌های مختلف فنی‌-‌مهندسی، مدیریت و همین‌طور MBA هستید، کلاس‌های آنلاین درس و تست، نکته و تست و همین‌طور جمع‌بندی و مرور ریاضی عمومی ۱ و ۲ به شما کمک می‌کند برای آزمون ارشد به آمادگی کامل در این درس برسید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین ریاضی عمومی ۱ و ۲ کافه‌تدریس به این لینک سر بزنید:

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کافه‌تدریس