تست‌زنی اصولی چگونه است؟ پاسخ به این پرسش به شما کمک می‌کند بدانید چرا نباید بعد از مطالعه تست حل کرد. در این مقاله قصد داریم به دو مشکل متداول میان متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد پاسخ دهیم؛ همچنین درباره‌ی مهارت مطالعه و تست زنی اصولی صحبت می‌کنیم. یادگیری تست‌زنی اصولی قدم اول برای شروع مطالعه‌ی جدی برای کنکور است.

تست‌زنی اصولی و متداول‌ترین مشکلات داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد

  • پیش از پرداختن به روش تست‌زنی اصولی اجازه دهید ابتدا دو مشکل متداول داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد را بررسی کنیم:
  • مشکل عدم توانایی در تست زدن بعد از اینکه مطالب را یک دور عمیق مطالعه کردیم.
  • مشکل فراموشی فرمول‌ها و لغات.

شاید این مشکل برای شما هم پیش آمده باشد و از خودتان پرسیده باشید: چرا بعد از اینکه همه‌ی مطالب را می‌خوانم یا در کلاس به‌خوبی درک می‌کنم، نمی‌توانم تست‌ها را خوب بزنم و هنوز لنگ می‌زنم؟ یا چرا با گذشت يکی‌دو روز از دور اول مطالعه‌ی، فرمول‌های رياضی یا لغت‌های زبان را فراموش می‌کنم، آن‌هم درحالی‌که به‌خوبی آن‌ها را خوانده بودم؟ کجای روش مطالعه‌ام ایراد دارد که بلافاصله بعد از یکی‌دو روز همه‌چیز را فراموش می‌کنم؟ بارها شده است که بعد از مطالعه مبحث انگار اصلاً آن مطلب را نخوانده‌ام! دلیل این موضوع چیست و آیا راهکاری دارد؟

مشکل از شما نیست؛ این پرسش‌ها متداول است!

این پرسش‌ها متداول‌ترین پرسش‌های داوطلبان کنکور ارشد است. اغلب داوطلبان در روزهای ابتدایی مطالعه یا حتی بعد از گذشت چند هفته از شروع این پرسش‌ها به سراغ‌شان می‌آید. عموماً پس از مواجهه با این پرسش‌ها داوطلبان در خوش‌بینانه‌ترین حالت استرس می‌گیرند و در حالت بدبینانه، سرخورده می‌شوند و مأیوس از اینکه نمی‌توانند تست بزنند، فرآیند آمادگی را رها می‌کنند!

در همین ابتدا باید بگوییم این موضوع کاملاً طبیعی است و لزومی ندارد استرس بگیرید. اینکه با یکی‌دو بار مطالعه مطلب قرار باشد کل مطلب را با عمق زیاد درک کنید و هم‌زمان هم بر تمامی مفاهیم مسلط شوید و بدون هیچ دشواری فرمول‌ها و روابط را حفظ باشید توقع بسیار بیجایی است.

اگر ما قادر بودیم در همان مرحله‌های ابتدایی مطالعه و آشنایی با مطالب بتوانیم همه‌ی مطالب را هم حفظ باشیم و همان‌جا هم به‌طرزی قدرتمند تست‌ها را جواب دهیم که خب، برنامه‌ی آمادگی کنکور را برای روزهای نزدیک به کنکور می‌گذاشتیم! مثلاُ دو هفته مانده به امتحان تصمیم می‌گرفتیم شروع کنیم، روزی ۱۰ ساعت فشرده می‌خواندیم و همه‌چیز را حفظ می‌شدیم؛ دست‌آخر هم می‌رفتیم سر جلسه‌ی امتحان و همه تست‌ها را یکی پس از دیگری پاسخ می‌دادیم و تک‌رقمی می‌شدیم!

سؤال این است که پس چرا معمولاً برای آمادگی کنکور ۶ تا ۹ ماه جلوتر کار را شروع می‌کنیم؟ مگر توقع نداریم که با یک دور مطالعه بتوانیم تست بزنیم و همه‌ی نکته‌ها را حفظ شویم؟

ما ۶ ماه جلوتر مطالعه‌ی کنکور را شروع می‌کنیم؛ چون به‌صورت تجربی دریافته‌ایم که برای آمادگی و تسلط بالا در کنکور به بازه‌ی زمانی طولانی نیاز داریم؛ پس طبیعی است که در دورهای اول مسلط نشویم و نتوانیم برخی از تست‌ها را جواب دهیم.

راهکار مطالع‍ه و تست‌زنی اصولی چیست؟

یادگیری تست‌زنی اصولی به شما کمک می‌کند بهترین نتیجه را از مطالعه به دست آورید. درواقع تست زنی اصولی بخشی از مطالعه‌ی صحیح برای کنکور است. پیش از شروع‌به‌کار بیایید راهکار مطالعه و تست زنی اصولی را مرور کنیم.

۱. فازبندی مطالعاتی داشته باشیم

اگر برای خودمان فازبندی مطالعاتی داشته باشیم، اصلاُ استرس نمی‌گیریم و در این مسیر ناامید و سرخورده نمی‌شویم. باید تعریف کنیم که در مرحله‌ی اول مطالعه صرفاً تمرکزمان روی درک مطالب و ارتباط میان روابط حاکم بر مفاهیم باشد؛ یعنی اول سعی کنیم مفهوم را بفهمیم و به این پی ببریم که برای حل تست‌ها از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌شود و سعی نکنیم زیاد تست بزنیم.

۲. تکرار کنیم

در همان دورهای اول مطالعه سعی کنیم سرعت را بیشتر کنیم، ولی درعوض تعداد تکرارها را بیشتر کنیم؛ به‌این ترتیب که مثلا اگر لغت زبان می‌خوانیم و شب اول سی لغت خوانده‌ایم و شب دوم هم می‌خواهیم ۳۰ لغت دیگر بخوانیم، بهتر است قبل از شروع مطالعه‌ی لغت‌های جدید لغات شب قبل را به‌سرعت مرور کنیم.

۳. صبور باشیم

یکی از آفت‌های بزرگ مسیر آمادگی برای کنکور این است که عموماً افراد به دنبال نتیجه‌گیری سریع هستند (Quick Win)؛ این اتفاق در عمل نشدنی است. اگر آگاهانه در این مسیر وارد شویم و بدانیم داریم چه می‌کنیم و قرار است در چه موقعی از سال به تسلط خوب برسیم، هیچ‌وقت از خودمان توقع بیجا نخواهیم داشت. یادمان نرود که رتبه‌برترشدن در کنکور به رفتار استراتژیک نیاز دارد.

۴. آزمون بدهیم

باید تلاش کنیم برای خودمان هدف گذاری‌های میکرو انجام دهیم (Milestone). این کار به ما کمک می‌کند که در مسیر آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد دل‌سرد نشویم و به‌خاطر آن اهداف خرد تلاش کنیم تا محقق شوند (Fulfill). برای این منظور بهترین گزینه این است که از خودمان آزمون بگیریم. حال اگر کنکور آزمایشی شرکت کنیم بهتر است؛ چون با دیگران هم رقابت می‌کنیم و این کار انگیزه‌ی بیشتری با ما می‌دهد.

در این مطلب درباره‌ی شرکت در آزمون آزمایشی بیشتر توضیح داده‌ایم:

چرا باید در آزمون آزمایشی شرکت کنیم؟

اگر بخواهیم به‌صورت کوتاه جمع‌بندی کنیم، باید به اتفاق‌های مسیر آمادگی کنکور کارشناسی ارشد آگاه باشیم تا بتوانیم با شناخت کافی از مسئله‌های حاکم بر آزمون، رتبه‌ی خوبی کسب کنیم؛ همچنین با مهارت مطالعه و تست‌زنی اصولی می‌توانیم کیفیت عملکرد خود را افزایش دهیم.

برای آشنایی با اصول برنامه‌ریزی اصولی برای کنکور ارشد، مخصوصاً کنکور MBA، مطالعه‌ی این مطلب را هم پیشنهاد می‌کنیم:

برنامه ریزی کنکور MBA ـ نبایدها و بایدهای برنامه‌ریزی موفق