تغییر رشته به MBA یکی از گزینه‌های اصلی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد است. مدیریت کسب‌وکار یکی از جذاب‌ترین رشته‌ها برای ادامه‌ی تحصیل و ورود به فضای کاری محسوب می‌شود. این رشته در چند سال اخیر دانشجویان زیادی را به خود جلب کرده است. در این میان رقابت برای قبولی در این رشته هم هر روز دشوارتر می‌شود. تجربه‌های رتبه‌های برتر کنکور ارشد MBA می‌تواند راهنمای خوبی برای داوطلبان باشد. به‌همین دلیل ما به سراغ آریا خجسته، رتبه ۴۳ کنکور مدیریت کسب و کار (MBA) سال ۹۹، رفته‌ایم. در گفت‌وگو با این رتبه برتر کنکور ارشد درمورد تغییر رشته به MBA و نحوه مطالعه، برنامه‌ریزی و موفقیت در آزمون ارشد صحبت کرده‌ایم.

پیش از هر چیز کمی از خودتان بگویید؛ کارشناسی را کجا گذراندید، چه شرایطی داشتید و معدل‌تان چند بود؟

من مقطع کارشناسی را در رشته شهرسازی در دانشگاه هنر تهران خواندم. در این رشته با معدل ۱۷.۳۷ فارغ‌التحصیل شدم. برای ادامه‌ی تحصیل هم تصمیم گرفتم رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار را انتخاب کنم. در آزمون ارشد رشته MBA سال ۱۳۹۹ رتبه ۴۳ را کسب کردم.

چه شد که به فکر تغییر رشته به MBA افتادید؟

به‌نظر من، بهترین گزینه‌ای که یک نفر می‌تواند برای کارکردن و کسب درآمد انتخاب کند کسب درآمد از ایده‌های خودش است؛ یعنی ایده‌هایش را عملی و اجرایی کند. رشته‌ی MBA برای همین ساخته شده است. درواقع کسانی که ایده‌ای دارند می‌توانند در این رشته یاد بگیرند که چطوری ایده‌های‌شان را به کار و درآمد تبدیل کنند و کسب‌وکارشان را مدیریت کنند؛ به‌همین دلیل، من این رشته را انتخاب کردم.

از چالش‌های‌تان برای تغییر رشته به MBA بگویید؛ از کی شروع به مطالعه برای کنکور ارشد کردید؟ مطالعه روزانه‌تان چقدر بود؟

من مطالعه را از اواخر مرداد شروع کردم. در اوایل کار خوب درس نمی‌خواندم و صرفاً در کلاس‌ها شرکت می‌کردم. در آن زمان روزانه نهایتاً سه ساعت درس می‌خواندم. این روند برای من تا پایان تابستان ادامه داشت. بعد از مدتی شروع کردم زمان مطالعه را زیاد کنم. تا زمستان زمان مطالعه‌ی روزانه‌ام به شش ساعت هم رسید. در ادامه و در چند هفته‌ی آخر تقریباً روزی ۱۰ ساعت مطالعه می‌کردم. اگر بخوایم میانگین کلی را در نظر بگیرم روزی هفت ساعت مطالعه می‌کردم.

کمی درباره‌ی نحوه‌ی مطالعه و مرور و خلاصه‌نویسی‌تان توضیح دهید.

یکی از مهم‌ترین سؤالات همین است. در پاسخم به این سؤال باید بگویم که برنامه‌ریزی از همه‌چیز مهم‌تر است. مهم‌ترین بخش کار من هم برنامه‌ریزی بود. نظمی که برنامه‌ریزی به زندگی من داد تنها راهی بود که می‌توانستم کارهای مختلف زندگی‌ام را پیش ببرم و هم‌زمان برای کنکور کارشناسی ارشد هم آماده شوم. من هم باید درس‌های دانشگاه را می‌گذراندم و کارهای پایان‌نامه‌ام را هم انجام می‌دادم؛ هم‌چنین شرکت در کلاس‌های دانشگاه هم بود؛ البته که کارهای شخصی هم در کنار همه‌ی این‌ها وجود داشت.

مطالعه کنکور به برنامه‌ریزی و نظم در طول مسیر نیاز دارد. ضمناً داشتن برنامه‌ریزی به شما نیرو و روحیه می‌دهد؛ شما پیشرفت خودتان را می‌بینید و می‌توانید انگیزه‌تان را حفظ کنید.

در آزمون کنکور ارشد چه درصدهایی به دست آوردید؟

در آزمون کارشناسی ارشد درس زبان را ۷۲ درصد و جی‌مت را ۴۶ و ریاضی رو ۷۶ درصد زدم.

نظرتان درمورد کلاس‌های آنلاین یا ویدئوهای آموزشی‌ و کیفیت کافه‌تدریس و پشتیبانی‌ها چیست؟

زمانی که من در کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس ثبت‌نام کردم هنوز کرونا وارد کشور نشده بود؛ درنتیجه شرکت در کلاس‌های آنلاین چالش محسوب می‌شد. البته با توجه به اینکه من از رشته‌ای دیگر قصد تغییر رشته به MBA داشتم و هم‌زمان هم باید در کلاس‌های دانشگاه شرکت می‌کردم این کلاس‌ها برای من مزیت داشت.

من با کافه‌تدریس ازطریق گوگل آشنا شدم و در کلاس‌ها شرکت کردم. در وبینارهای رایگان شرکت کردم و بعد از آشنایی با اساتید پکیج کامل درس‌های رشته‌ی MBA را ثبت‌نام کردم. با اینکه خیلی از دوستانم مخالف کلاس آنلاین بودند، به‌نظرم یکی از بهترین تصمیم‌های من شرکت در این کلاس‌ها بود.

این کار باعث شد من در زمینه‌ی مدیریت زمان خیلی سود کنم و توانستم زمان زیادی را که لازم بود برای رفت‌و‌آمد به کلاس حضوری صرف کنم ذخیره کنم. البته که کیفیت کلاس ها و اساتید هم بسیار عالی بود.

زمان هایی که خسته یا ناامید می شدید چه کار می کردید؟

من در کل مسیر خیلی تلاش می‌کردم انگیزه‌ی خودم را حفظ کنم. این موضوع شدیداً برای من مهم بود. من از قبل از کاهش انگیزه‌ی خودم جلوگیری می‌کردم. برای این هدف هم چند ابزار داشتم. یکی از این ابزارها برای من موسیقی بود. موسیقی‌هایی که برای گوش‌کردن انتخاب می‌کردم کمک می‌کرد در مسیرم بمانم و انگیزه‌ام قوی‌تر شود. ابزار دیگر پادکست بود. ابزار سوم سریال‌دیدن بود.

شما لازم دارید با استفاده از این امکانات روحیه‌تان را حفظ کنید و تا روز آخر با انگیزه ادامه بدهید.

نظرتان درباره‌ی شرکت در آزمون‌های آزمایشی چیست؟ آیا شرکت کردید؟

بله، من در آزمون آزمایشی شرکت کردم. کاملاً هم پیشنهاد می‌کنم همه‌ی داوطلبان در آزمون آزمایشی شرکت کنند. شرکت در آزمون آزمایشی به شما یاد می‌دهد به مطالعه‌ی خود نظم بدهید؛ همچنین مدیریت زمان، هدف‌گذاری و تجربه‌ی شرایط آزمون می‌تواند خیلی مفید باشد.

به‌عنوان رتبه‌ی برتر کنکور ارشد مدیریت کسب‌وکار برای داوطلبان چه توصیه‌ای دارید؟

نکته‌ای را که دوست دارم یک بار دیگر به آن اشاره کنم برنامه‌ریزی است. شما برای موفقیت در کنکور لازم دارید نظمی مشخصی به زندگی خود بدهید و با برنامه‌ریزی و هدف این مرحله را سپری کنید.

برنامه‌ریزی کنکور ارشد را امروز شروع کنید!

اگر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) هستید، توصیه می‌کنیم برنامه‌ریزی برای آزمون را از همین امروز شروع کنید.

تجربه‌ی رتبه‌های برتر کنکور MBA در این میان می‌تواند به شما بسیار کمک کند. درباره‌ی برنامه‌ریزی کنکور ارشد مطالعه‌ی این گفت‌وگو را هم پیشنهاد می‌کنیم:

برنامه ریزی کنکور MBA در مصاحبه با رتبه ۷۷ کنکور

دپارتمان MBA کافه تدریس