چقدر با تفاوت مدرک های MBA آشنا هستید؟ زمانی که به دفترچه‌ی انتخاب‌رشته نگاه می‌کنید، اولین ستونی که به چشم‌تان می‌خورد «دوره‌ی تحصیلی» است. بسیاری از افراد سؤال می‌کنند که تفاوت میان این دوره‌ها چیست و آیا نسبت به هم برتری دارند؟ در ادامه این مطلب انواع مختلف دوره‌های تحصیلی MBA و تفاوت مدرک های MBA را توضیح داده‌ایم.

دانشگاه‌های کشور در رشته مدیریت کسب و کار

رشته مدیریت کسب و کار در اکثر دانشگاه‌های کشور در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. دانشگاه‌های برتر کشور معمولا رشته مدیریت کسب و کار را بری آموزش مدیریت به دانشجویانی که در کارشناسی رشته فنی مهندسی داشته‌اند ارائه ‌می‌کنند. البته از هر رشته‌ای در دوره کارشناسی می‌توان برای کارشناسی ارشد ام بی ای اقدام کرد.

مهم‌ترین دانشگاه‌های ارائه‌کننده‌ی رشته‌ی MBA:

  • دانشگاه شریف
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه امیرکبیر
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه علم و صنعت
  • دانشگاه الزهرا
  • دانشگاه مالک اشتر

برای آشنایی با دانشگاه‌های برتر کشور در رشته مدیریت کسب و کار این مقاله را مطالعه کنید:

برترین دانشگاه‌ها در رشته MBA را بشناسید!

تفاوت مدرک های MBA

در دفترچه انتخاب‌رشته سراغ کد ۱۱۴۸ را که بگیرید، تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و دوره‌های مختلف را مشاهده می‌کنید. رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار در ۶ دوره‌ی تحصیلی در دانشگاه‌های تهران و شهرستان‌های مختلف آموزش داده می‌شود.

MBA را به طور کامل بشناسید

دانشگاه‌های تهران اغلب سه دوره‌ی روزانه، نوبت دوم و پردیس‌های خودگردان را ارائه می‌کنند. دانشگاه صنعتی‌شریف تنها دانشگاهی است که فقط دوره‌های روزانه را برگزار می‌کند و دوره‌ی شبانه ندارد؛ البته پردیس خودگردان این دانشگاه خارج از تهران و در جزیره‌ی کیش واقع شده و پذیرای دانشجویان است. در دانشگاه امیرکبیر نیز دانشجویان تمامی دوره‌ها در یک کلاس شرکت می‌کنند و تفاوتی میان اساتید آنان وجود ندارد. دانشگاه تهران نیز دوره‌های پردیس را ندارد، اما دو دانشگاه در فومن گیلان و فارابی قم دارد که آن‌ها نیز دوره‌های روزانه و نوبت دوم را پذیرش می‌کنند.

مدرک MBA مورد تأیید وزارت علوم

دوره‌های فراوانی برای MBA در ایران برگزار می‌شود. در ادامه تفاوت دوره‌های مختلف زیر نظر وزارت علوم را بررسی کرده‌ایم که دوره‌های MBA و مدرک‌های آن را هم شامل می‌شود. همه‌ی این دوره‌ها مدرک MBA مورد تأیید وزارت علوم را ارائه می‌کنند.

مدرک روزانه‌

دوره‌ی روزانه در تمامی دانشگاه‌های دولتی ارائه می‌شود. در دوره‌ی روزانه‌ی دانشجویان هزینه‌ای را برای تحصیل خود پرداخت نمی‌کنند و تحصیل در این دوره به‌طور رایگان انجام می‌شود.

این دوره مشابه دریافت بورسیه‌ی تحصیلی در دانشگاه‌های دیگر کشورهاست که دانشجو در زمان تحصیل خود برای واحدهای ارائه‌شده پولی پرداخت نمی‌کند. هزینه تحصیل دانشجویان روزانه را دولت به دانشگاه‌ها می‌پردازد.

درمقابل دانشجویان بعد از زمان تحصیل متعهد به خدمت در دولت می‌شوند که میزان آن به نوع دانشگاه و نوع دوره بستگی دارد. اگر شما بخواهید این تعهد را لغو کنید، باید هزینه‌ی پرداخت‌شده‌ی دولت را پرداخت و بعد مدرک خود را آزاد کنید.

دانشجویان در دوره‌های روزانه به‌صورت حضوری در دانشگاه حضور می‌یابند و واحدهای مربوط به رشته خود را با توجه چارت درسی می‌گذرانند. امکاناتی مانند خوابگاه‌ها نیز عموماً به دانشجویان روزانه تعلق می‌گیرد. در صورت قبولی در دوره‌ی روزانه، شما باید در دوره حضور پیدا و در رشته قبولی ثبت‌نام کنید. درصورتی‌که در دوره روزانه قبول شوید اما ثبت‌نام نکنید، از شرکت در کنکور سال بعد محروم می‌شوید.

نوبت دوم

دوره‌ی نوبت دوم که عموماً به‌نام شبانه شناخته می‌شود یکی دیگر از دوره‌هایی است که در دانشگاه‌های دولتی تحت‌نظر وزارت‌های علوم و بهداشت ارائه می‌شود. دانشجویان این دوره عموماً همراه با دانشجویان شبانه در یک کلاس تحصیل می‌کنند.

درمورد تفاوت مدرک های MBA روزانه و نوبت دوم (شبانه) در نظر داشته باشید که اگرچه با توجه به سیاست‌های برخی از دانشگاه‌ها، دوره‌های روزانه و شبانه‌ کلاس‌های متفاوت دارند، مدارک ارائه‌شده به فارغ‌التحصیلان روزانه و شبانه کاملاً یکسان است و عنوان نوبت دوم در مدرک درج نمی‌شود.

دانشجویان نوبت دوم، برخلاف دانشجویان روزانه، باید هزینه‌ی تحصیل خود را در هر ترم پرداخت کنند؛ بنابراین تعهد خدمت ندارند. میزان شهریه‌ی هر ترم براساس واحدهای اخذشده‌ی دانشجو مشخص می‌شود و درحقیقت، دانشجویان نوبت دوم منبع درآمدی برای دانشگاه هستند.

دانشجویان شبانه درصورتی‌که موفق شوند در ترم گذشته خود در رتبه‌های اول کلاس خود قرار بگیرند می‌توانند از تخفیف شهریه نیز برخوردار شوند.

امکانات خوابگاهی عموماً برای دانشجویان شبانه وجود ندارد و دانشگاه‌ها تعهدی در قبال ارائه خدمات خوابگاهی به آن‌ها ندارند. تنها در صورتی به دانشجویان نوبت دوم خوابگاه تعلق می‌گیرد که متقاضی روزانه وجود نداشته و خوابگاه ظرفیت مازاد داشته باشد؛ البته هزینه‌ی خوابگاه برای دانشجویان نوبت دوم بیشتر از روزانه است.

در صورت قبولی در دوره‌ی شبانه و ثبت‌نام‌نکردن در آن شما از کنکور بعد محروم نخواهید شد.

مجازی

یکی دیگر از دوره‌های تحت پوشش وزارت علوم و بهداشت دوره‌های آموزش مجازی است. در این دوره، فارغ از شرایط موجود، کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. تنها راه ارتباطی میان دانشجویان و اساتید در این دوره‌ها از طریق اینترنت است و کلاس حقیقی برای دانشجویان وجود ندارد.

در دوره‌های مجازی نیز دانشجویان باید شهریه‌ی مدنظر دانشگاه‌ها را پرداخت کنند. میزان شهریه در برخی دانشگاه‌ها با دوره‌های نوبت دوم متفاوت است.

ازجلمه تفاوت مدرک های MBA در دوره‌های مجازی این است که برخلاف نوبت دوم، واژه‌ی «مجازی» در مدرک افراد ذکر می‌شود. دوره‌های مجازی آموزش‌محور هستند و دانشجویان پایان‌نامه را در سرفصل‌های درسی خود ندارند. امتحانات دانشجویان مجازی به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

به‌دلیل مجازی‌بودن دانشجویان این دوره از هیچ‌یک از امکانات رفاهی دانشگاه، مانند خوابگاه یا سلف‌سرویس‌ها، نمی‌توانند استفاده کنند؛ همچنین ثبت‌نام‌نکردن در این دوره نیز محرومیت در کنکور سال آینده را به دنبال ندارد.

پردیس خودگردان

پردیس‌های خودگردان نیز بسیار شبیه به دانشجویان نوبت دوم است. دانشجویان پردیس، مانند باقی دانشجویان، ازطریق آزمون کنکور پذیرش می‌شوند. به‌دلیل هزینه‌ی بالای این دوره‌ها، ردیف‌های پردیس بعد از نوبت دوم پرمی‌شود.

دانشجویان پردیس معمولاً جدا از دانشجویان روزانه و شبانه تحصیل می‌کنند و در مواردی حتی اساتید آنان نیز متفاوت است.

عنوان «پردیس دانشگاهی» در مدارک دانشجویان پردیس ذکر می‌شود، اما با امضای ریاست همان دانشگاه و مشابه مدارک روزانه است. دانشجویان پردیس امکان استفاده از خدمات رفاهی، مانند خوابگاه‌ها، را ندارند.

دانشجویان درصورتی‌که در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند و بعد از آن بخواهند از تحصیل انصراف دهند باید مبلغی را به‌عنوان «هزینه‌ی انصراف از تحصیل» بپردازند.

پیام‌نور

دوره‌های پیام‌نور مانند دوره‌های قبلی، زیر نظر وزارت علوم است و به‌همین دلیل در ایران و خارج از ایران اعتبار لازم را دارد. کلاس‌های دانشگاه‌های پیام‌نور ترکیبی از حضوری و مجازی است و به‌سمت بیشتر مجازی‌شدن پیش می‌رود.

حضور در کلاس‌های پیام‌نور تنها برای دروس عملی اجباری است و واحدهای تئوری اختیاری است. برای مدرک دانشگاه پیام‌نور نیز شما ملزم به پرداخت شهریه برای واحدهای خود هستید.

پذیرش در دوره‌ی ارشد دانشگاه‌های پیام نور بومی نیست، اما امکانات رفاهی مانند خوابگاه برای دانشجویان آن‌ها وجود ندارد.

غیرانتفاعی

دوره‌های غیرانتفاعی نیز تحت نظارت وزارت علوم هستند. دانشگاه‌های غیرانتفاعی به دو صورت با آزمون و بدون آزمون پذیرش آزمونی دارند. این دانشگاه‌ها نوعی از دانشگاه‌های دولتی است.

نکته‌ای که درباره تفاوت مدرک های MBA غیرانتفاعی باید در نظر بگیری این است که مدارک این دانشگاه‌ها نیز اعتبار لازم را دارد، اما درباره‌ی اعتبار مدارک غیرانتفاعی در خارج از کشور ابهاماتی وجود دارد؛ به‌طور کلی، میزان تأثیر مدرک به دانشگاه مقصد شما وابسته است.

شهریه‌ی این دانشگاه‌ها از نوبت دوم بیشتر و از پردیس‌ها کمتر است.

مدارک MBA

دوره‌های آزاد MBA

دوره‌های آزاد MBA در برخی از دانشگاه‌ها، مانند شریف و تهران و برخی مؤسسات آموزشی، برگزار می‌شود. این دوره‌ها عموماً با هزینه‌ی بالا و برای مدیرانی است که در حال حاضر در کسب‌وکاری مشغول‌به‌کار هستند.

این دوره‌ها عموماً با مصاحبه همراه‌اند و سابقه‌ی کاری و در برخی موارد سابقه‌ی کاری مدیریتی در برخی از آن‌ها ازجمله پیش‌نیازهای ورود به دوره است.

دوره‌های آزاد با تعدادی کارگاه‌های و جلسات و در اکثر مؤسسات نیمه‌حضوری است. برخی از دانشجویان در حال تحصیل در رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار نیز در این دوره‌ها به‌عنوان مکمل و برای هدف ارتقا و کسب مهارت‌های بیشتر شرکت می‌کنند.

مدارک دوره‌های آزاد با دوره‌های دانشگاهی متفاوت است. در این دوره مدرکی که به شما داده می‌شود مدرک کسب مهارت‌هاست، نه مدرک دانشگاهی. بااینکه این مدارک در مؤسسات معتبر دارای تأییدیه وزارت علوم هستند، اما نمی‌توان به آن‌ها به‌چشم مدرک دانشگاهی نگاه کرد و امکان ادامه‌ی تحصیل و کسب مدارج بالاتر با این مدارک وجود ندارد.

مدرک MBA برای مهاجرت

MBA یکی از رشته‌های پرطرفدار است و بسیاری از افراد هم که قصد مهاجرت دارند علاقه دارند برای ادامه‌تحصیل یا مهاجرت در زمینه‌ی MBA فعالیت کنند. نکته‌ی مهم اینجاست که دوره‌های ارائه‌شده مدیریت کسب‌وکار یا همان MBA در کشور ما با بسیاری از کشورهای دیگر متفاوت است.

در اغلب کشورها دوره‌های MBA بیشتر به‌عنوان تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود. شرکت در آن‌ها و گرفتن مدرک MBA از آن دوره‌ها هم شرایط خاص خودش را دارد، ازجمله داشتن سابقه‌ی مدیریتی در سطح بالا. از این نظر دوره‌های MBA در دیگر کشورها بیشتر به دوره‌های آزاد MBA شبیه است که پیش از این توضیح دادیم.

برای آشنایی بیشتر با دوره‌های MBA در دیگر کشورها می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید:

برترین دانشگاه‌ها در رشته MBA را بشناسید!

بهترین دانشگاه MBA در ایران کدام است؟

همان‌طور که در توضیح تفاوت مدرک های MBA گفتیم، اعتبار مدرک شما بیش از هر چیز به اعتبار دانشگاه شما بازمی‌گردد. این نکته هم برای جذب‌شدن به بازار کار، هم برای مهاجرت مهم است؛ به‌همین دلیل، مشاوران توصیه می‌کنند که برای انتخاب گرایش تحصیلی دوره‌های مدیریت کسب‌وکار، دانشگاه را هم در اولویت قرار دهید؛ چون با توجه به هم‌پوشانی واحدهای درسی گرایش‌های مختلف مدیریت کسب‌وکار یا همان MBA، شما با ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد در یک دانشگاه خوب، می‌توانید در زمینه‌های مختلفی که دوست دارید فعالیت کنید و البته از مزیت‌های مدرک معتبر هم استفاده کنید.

با توجه به تفاوت مدرک های MBA، اگر تصمیم به ادامه تحصیل در رشته مدیریت کسب‌وکار دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با بهترین دانشگاه MBA ایران این مطلب را مطالعه کنید:

معرفی دانشگاه‌های کشور در رشته MBA

کافه تدریس با بهترین استاتید و مشاوران خود به شما کمک می‌کند تا در برترین دانشگاه‌های کشور مدرک MBA خود را دریافت کنید و بعد از آن بتوانید وارد بازار کار این رشته جذاب شوید!

دپارتمان MBA کافه تدریس

سوالات متداول

با مدرک دوره‌های آزاد می‌توانیم در دوره دکتری شرکت کنیم؟

خیر باتوجه به اینکه دوره آزاد مدرک دانشگاهی ندارد نمی‌توانید برای دکتری اقدام کنید.

DBA در ایران ارائه نمی‌شود. برای دکتری چه رشته‌ای می‌توانیم شرکت کنیم؟

برای دوره دکتری شما می‌توانید در رشته‌های مدیریت به صورت تخصصی شرکت کنید و در حوزه علاقه‌مندی خود در دوره دکتری تحصیل کنید. برای مثال افرادی که گرایش مالی هستند می‌توانند در رشته دکتری مدیریت مالی شرکت کنند.