خرخوانی برای کنکور مؤثر است؟ بسیاری از داوطلبان دل‌شان می‌خواهد زیاد درس بخوانند و در اصطلاحی شاید نه‌چندان خوشایند، خرخوان شوند؛ اما برای اینکه شما بتوانید زیاد درس بخوانید و خرخوان شوید چه کاری باید انجام دهید؟ مراحل خوخوان‌شدن چیست؟

خرخوانی

اگر شما با افراد درس‌خوان در ارتباط بوده باشید، واژه خرخوانی به گوش‌تان خورده است. احتمالاً از نظر شما یا بسیاری از افراد این واژه خوشایند نباشد. حتی بسیاری از شما ممکن است در دوره‌ای به‌دلیل اینکه لقب خرخوان به شما داده نشود درس را کنار گذاشته باشید.

در دوره کنکور خرخوانی، نه‌تنها بد نیست، بسیار مطلوب است. شاید بتوان گفت خرخوانی برای کنکور یکی از کلیدهای رسیدن به رتبه‌ی خوب است.

شما برای اینکه بتوانید رتبه‌ی خوبی کسب کنید باید بتوانید ساعت‌های زیادی را برای درس‌خواندن اختصاص دهید.

دست‌کم در سال کنکور متوجه خواهید شد که «خرخوان» از «خرنخوان» صد پله بهتر است؛ چون به‌قول مولوی «کوشش بیهوده به از خفتگی».

شما برای رسیدن به نتیجه‌ی خوب و رسیدن به حس عالی به همه کار دست خواهید زد؛ پس حتی اگر در سال‌های قبل به خرخوانی فکر نکرده‌اید، بد نیست آن را هم به‌عنوان یکی از انتخاب‌های‌تان را در نظر بگیرید.

 خرخوانی برای کنکور

در عین ناخوشایندی، درس‌خواندن زیاد در دوره‌ی کنکور یکی از بخش‌های مهم در این مسیر است. شما در کنار منابع منابع، اساتید خوب، داشتن برنامه و مواردی شبیه به این، باید بتوانید با بیشترین توان خود درس بخوانید و ساعت مطالعه خودتان را افزایش دهید. استفاده از تمامی زمان در دسترس در زمان کنکور اهمیت بالایی دارد؛ پس باید بتوانید از زمان‌های ازدست‌رفته به‌خوبی استفاده کنید.

برای برنامه‌ریزی بهتر این مطلب را مطالعه کنید:

برنامه ریزی کنکور MBA ـ نبایدها و بایدهای برنامه‌ریزی موفق

چگونه خرخوان شویم؟

برای اینکه بتوانید خرخوان شوید مراحلی را در نظر بگیرید:

  1. هدف داشته باشید و با عشق به آیندتان فکر کنید.
  2. مرور و دوره‌کردن مطالب را در نظر بگیرید تا آن را از یاد نبرید.
  3. از کلاس‌های آموزشی و منابع آنلاین و ویدئویی استفاده کنید.
  4. آزمون‌های آزمایشی ابزار کارتان هستند؛ پس به‌عنوان یک خرخوان آن‌ها را از یاد نبرید.
  5. به خودتان انگیزه بدهید و وبینارها و لایوهای آموزشی را نگاه کنید.
  6. جایزه را از یاد نبرید. حتی اگر خرخوان‌ترین هم باشید، باز هم باید انگیزه‌ی خوبی برای ادامه‌ی مسیر داشته باشید.
خرخونی

نکات خرخوان‌شدن

برای اینکه بتوانید از زمان خود بیشتر استفاده کنید و خرخوان شوید باید نکاتی را در نظر بگیرید:

گوشی

یکی از عامل‌های هدررفتن زمانتان گوشی تلفن‌همراه شماست. شما در زمان کار با گوشی ممکن است از زمان غافل شوید و از مطالعه خود عقب بمانید. برای اینکه در این دام نیفتید، سعی کنید تا زمان استفاده از تلفن‌همراه خود را به حداکثر یک ساعت در روز محدود کنید. شما می‌توانید این زمان را در طی روز پخش کنید یا در دو نوبت در صبح و شب گوشی‌تان را دست بگیرید. می‌توانید از نرم‌افزارهای قفل گوشی نیز برای اینکه سراغ گوشی نروید استفاده کنید.

گوشی همراه یکی از عوامل ازمیان‌بردن زمان‌تان است. برای آشنایی با باقی دزدان زمان این مطلب را مرور کنید:

عوامل اتلاف وقت در زمان کنکور یا دزدان زمان در زمان کنکور را بشناسید!

استراحت

همه‌ی شما می‌دانید که استراحت بخش مهمی از روند درس‌خواندن شماست. ذهن شما نیاز به استراحت میان مطالعه‌ی دروس دارد، اما برای کسی که می‌خواهد خرخولن شود باید این مسئله را در نظر بگیرد که استراحت نباید طولانی باشد.

هر واحد استراحت می‌تواند حدوداً ۱۰ دقیقه طول بکشد. در این حالت هم ذهن شما استراحت کرده است و هم زمان زیادی را از دست نمی‌دهید. این زمان مناسب‌ترین میزان استراحت در راه خرخوانی برای کنکور است.

بیدارشدن از خواب

شما ممکن است در طی روز زمان زیادی را در رخت‌خواب سپری کنید. به‌خصوص زمانی که بیدار می‌شوید تا از رخت‌خواب بیرون بیایید زمانی طولانی را به خود اختصاص می‌دهد. این فرایند زمان شما را به‌شدت می‌کشد و باعث می‌شود نتوانید همان زمان را به درس‌خواندن اختصاص دهید.

تلاش کنید زمانی که از خواب بیدار می‌شوید نهایتاً ۱ دقیقه در رخت‌خواب باشید و سریعاً از جای خود بلند شوید. هر چه شما بیشتر در رخت‌خواب بمانید، دل‌کندن از آن سخت‌تر می‌شود؛ پس تلاش کنید تا زودتر از آن جدا شوید.

با راهکارهای سحرخیزی در دوره کنکور آشنا شوید!

مطالعه

ممکن است این تصور به وجود بیاید که برای خرخوان برای کنکور باید تایم‌های مطالعه طولانی و پشت‌سرهم داشته باشید. این تصور اشتباه است.

واحدهای مطالعه باید استاندارد باشند تا هم درس را به درسی فرا گیرید و تست بزنید و هم خسته نشوید. هر واحد مطالعاتی باید حدوداً ۲ ساعت طول بکشد.

این کار هم پرش ذهنی شما را کاهش می‌دهد و هم استراحت میان آن باعث می‌شود تا زود خسته نشوید.

پیشنهاد ما این است که برای موفقیت در مسیر مطالعه از روش پومودورو استفاده کنید. برای آشنایی با این روش این مطلب را حتماً مطالعه کنید:

تکنیک پومودورو چیست و در مسیر کنکور چه کمکی به شما می‌کند؟

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد

این موارد برخی از کارهایی بود که شما می‌توانید برای بهتر و بیشتر درس‌خواندن استفاده کنید؛ همچنین مشاوران دپارتمان‌های کافه‌تدریس می‌توانند به شما کمک کنند تا مطالعه بهتر و هدفمندتری داشته باشید.

کافه‌تدریس