درس الکترومغناطیس مهندسی برق ازجمله درس‌های مهم در گرایش‌های مختلف کارشناسی ارشد این رشته است. به‌دلیل اهمیت این درس در کنکور کارشناسی ارشد و در گرایش‌های مختلفش آن را به‌صورت کامل بررسی کرده‌ایم. ابتدا به معرفی کلی درس الکترومغناطیس می‌پردازیم، ضریب آن در هر گرایش را بررسی می‌کنیم، فصل‌های هر درس و مباحث مهم هر یک را بررسی می‌کنیم و بودجه‌بندی سؤالات آن در کارشناسی‌ارشد را مرور می‌کنیم. در پایان هم نحوه‌ی اصولی مطالعه‌ی درس الکترومغناطیس مهندسی برق و بهترین منابع مطالعه آن را معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. درس الکترومغناطیس مهندسی برق درباره‌ی چیست؟
    1. 1.1. کاربردهای الکترومغناطیس
  2. 2. ضریب درس الکترومغناطیس در هر گرایش ارشد
  3. 3. فصل‌های درس الکترومغناطیس
    1. 3.1. فصل اول: مقدمه و مدل الکترومغناطیسی
    2. 3.2. فصل دوم: آنالیز برداری
    3. 3.3. فصل سوم: میدان الکتریکی ساکن
    4. 3.4. فصل چهارم: چگالی شار الکتریکی و قانون گوس
    5. 3.5. فصل پنجم: پتانسیل و انرژی الکتریکی
    6. 3.6. فصل ششم: هادی‌ها، جریان الکتریکی و دی‌الکتریک‌ها
    7. 3.7. فصل هفتم: ظرفیت الکتریکی
    8. 3.8. فصل هشتم: میدان مغناطیسی ساکن
    9. 3.9. فصل نهم: نیروی مغناطیسی، مواد و القاوری
    10. 3.10. فصل دهم: میدان‌های مغناطیسی متغیر با زمان
  4. 4. بودجه‌بندی سؤال‌های درس الکترومغناطیس در آزمون کارشناسی ارشد
  5. 5. طرز اصولی مطالعه‌ی درس الکترومغناطیس
    1. 5.1. راهبرد کلی مطالعه برای تسلط بر مفاهیم
    2. 5.2. مطالعه‌ی درس الکترومغناطیس با تست‌زنی
    3. 5.3. تست‌زنی برای آزمون
  6. 6. منابع مناسب برای مطالعه درس الکترومغناطیس
  7. 7. بهترین منابع آنلاین برای مطالعه درس الکترومغناطیس مهندسی برق

درس الکترومغناطیس مهندسی برق درباره‌ی چیست؟

این درس را می‌توان مطالعه‌ی تأثیر بارهای الکتریکی ساکن و متحرک در فاصله‌های معین تعریف کرد. شناخت پدیده‌های الکتریکی و مغناطیسی به تمدن‌های اولیه بازمی‌گردد. برای هزاران سال الکترومغناطیس صرفاً پدیده‌ای جالب و رازآلود بود، بدون اینکه نظریه‌ای برای توضیح و تشریح آن وجود داشته باشد. این پدیده‌ها از قرن هفدهم به‌صورت علمی بررسی شد و در قرن نوزدهم تکامل یافت و در قرن بیستم نیز زمینه‌ی ظهور نظریه‌ی نسبیت خاص را فراهم کرد.

کاربردهای الکترومغناطیس

الکترومغناطیس امروزه در اکثر طراحی‌ها و کاربردهای مهندسی مانند تلفن‌های همراه، مخابرات ماهواره‌ای، بارکد خوان‌ها، اجاق‌های مایکروویو، لیزر، هدایت و ناوبری و… نقش بسیار مهم و اساسی ایفا می‌کند. در مطالعه‌ی الکترومغناطیس به ابزارهای ریاضی، مانند آنالیز برداری و معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی، نیاز داریم.

ضریب درس الکترومغناطیس در هر گرایش ارشد

درک مفاهیم موجود در درس الکترومغناطیس به‌ویژه برای دانشجویانی که به ادامه‌ی تحصیل در گرایش‌های مخابرات میدان و موج و فناوری ماهواره مهندسی برق علاقه دارند ضروری است. براساس آخرین تغییرات، ضریب این درس در گرایش‌های مختلف کارشناسی ارشد برق از این قرار است:

ضریب درس الکترومغناطیس در هر گرایش ارشد

برای آشنایی با گرایش‌های مختلف کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق به این لینک سر بزنید:

گرایش‌های رشته مهندسی برق در کارشناسی‌ارشد را بشناسید

فصل‌های درس الکترومغناطیس

درس الکترومغناطیس مهندسی برق ۱۰ فصل اصلی دارد. در ادامه‌ی این مطلب مهم‌ترین مباحث هر یک از این فصل‌ها آمده است:

فصل اول: مقدمه و مدل الکترومغناطیسی

این فصل به مقدمات اولیه‌ی درس الکترومغناطیس می‌پردازد. مباحثی مانند الکتریسیته‌ی ساکن، مغناطیس ساکن و متحرک، واحدهای الکترومغناطیسی در این فصل بررسی می‌شود.

فصل دوم: آنالیز برداری

در این فصل مباحث مهمی مانند جبر و عملیات برداری، معرفی دستگاه‌های مختصاتی متداول و مشتق فضایی جهت‌دار (گرادیان، دیورژانس و کرل) بررسی می‌شود. موضوع اصلی این فصل آشنایی با ابزارهای ریاضی ضروری و مهم در تحلیل مسائل درس الکترومغناطیس است. تسلط بر مباحث موجود در این فصل به تحلیل ساده‌تر و سریع‌تر مسائل کمک زیادی خواهد کرد.

فصل سوم: میدان الکتریکی ساکن

در این فصل قانون کولن، میدان‌های الکتریکی ناشی از بارهای پیوسته و گسسته و میدان‌های الکتریکی ناشی از توزیع پیوسته‌ی خطی، سطحی و حجمی بررسی می‌شود.

فصل چهارم: چگالی شار الکتریکی و قانون گوس

مباحثی مانند مفهوم چگالی شار الکتریکی، قانون گوس و کاربرد آن در توزیع بار متقارن و فرم دیفرانسیلی آن در این فصل بررسی و تحلیل می‌شوند.

فصل پنجم: پتانسیل و انرژی الکتریکی

این فصل ابتدا مفهوم پتانسیل الکتریکی را بررسی می‌کند. سپس پتانسیل و انرژی الکتریکی سیستم‌های گسسته و پیوسته را مطالعه می‌کنید.

فصل ششم: هادی‌ها، جریان الکتریکی و دی‌الکتریک‌ها

در این فصل به مباحثی مانند چگالی جریان، هادی‌ها، شرایط مرزی، مقاومت، دوقطبی و تئوری تصویر پرداخته می‌شود.

فصل هفتم: ظرفیت الکتریکی

در این فصل به بررسی عملکرد یک خازن و هم‌چنین معرفی انواع خازن‌های مسطح، استوانه‌ای، کروی و چندلایه پرداخته می‌شود.

فصل هشتم: میدان مغناطیسی ساکن

مباحثی مانند قانون بیوساوار، چگالی شار مغناطیسی، دوقطبی مغناطیسی، قانون آمپر، پتانسیل مغناطیسی، قضیه استوکس و معادلات ماکسول در این فصل می‌آید.

فصل نهم: نیروی مغناطیسی، مواد و القاوری

در این فصل ابتدا به نحوه‌ی محاسبه‌ی نیروی مغناطیسی وارد بر ذره‌ی باردار متحرک، سیم حامل جریان، صفحه‌ی حامل جریان و توزیع حجمی جریان پرداخته می‌شود. سپس مباحثی مانند گشتاور مغناطیسی، بردار مغناطیس‌شدگی، ضریب خودالقایی و انرژی مغناطیسی بررسی می‌شود.

فصل دهم: میدان‌های مغناطیسی متغیر با زمان

در این فصل به بررسی نیروی محرکه القایی و مدارهای مغناطیسی پرداخته می‌شود.

بودجه‌بندی سؤال‌های درس الکترومغناطیس در آزمون کارشناسی ارشد

اطلاع از بودجه‌بندی سؤال‌های درس الکترومغناطیس برای مطالعه‌ی این درس و موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد ضرور است. بودجه‌بندی این درس در آزمون‌های چهار سال اخیر کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق از این قرار است:

بودجه‌بندی سؤال‌های درس الکترومغناطیس در آزمون کارشناسی ارشد سال‌های اخیر

در این لینک می‌توانید بودجه‌بندی تمامی دروس مهندسی برق در آزمون‌های سال‌های اخیر کارشناسی ارشد این رشته را مطالعه کنید:

بودجه بندی سؤالات آزمون ارشد برق برای کنکور ۱۴۰۰ چگونه است؟

طرز اصولی مطالعه‌ی درس الکترومغناطیس

برای درک و تحلیل سؤال‌های درس الکترومغناطیس نیاز است با آنالیز و جبر برداری، معادلات دیفرانسیل و مشتقات جزئی آشنا باشید. با مطالعه‌ی فصل اول با کلیات و مقدمه‌ای درمورد درس الکترومغناطیس آشنا می‌شوید و می‌توانید دیدی کلی درباره‌ی درس الکترومغناطیس به دست آورید.

برای درک بهتر روابط بین بردارها و نحوه‌ی محاسبه مشتقات جزئی، به‌خصوص برای دانشجویانی که این مباحث را فراموش‌ کرده‌اند، تمرین و تمرکز زیاد ضروری است.

اگر می‌خواهید در مقطع تحصیلات تکمیلی در گرایش مخابرات میدان و موج و مخابرات نوری یا گرایش فناوری ماهواره ادامه تحصیل دهید، مباحث موجود در درس الکترومغناطیس را باید حتماً به‌صورت مفهومی درک کنید.

برای آشنایی بیشتر با این دو گرایش و منابع آن این مطالب را مطالعه کنید:

منابع گرایش مخابرات کنکور ارشد مهندسی برق

منابع گرایش فناوری ماهواره کنکور ارشد مهندسی برق

راهبرد کلی مطالعه برای تسلط بر مفاهیم

پس از پایان هر فصل، حتماً سؤال‌های مربوط به آن فصل را تجزیه‌وتحلیل کنید. این کار مستلزم برنامه‌ریزی مناسب و دراختیارداشتن زمان کافی برای مطالعه‌ی این درس است. نباید انتظار داشته باشید در یک دوره‌ی زمانی کوتاه و به‌شکلی ساده بتوانید به تمامی مفاهیم موجود در درس الکترومغناطیس و نحوه‌ی حل سؤال‌های این درس مسلط شوید.

برای آشنایی با اصول مطالعه‌ی صحیح این مطلب را بخوانید:

اصول مطالعه صحیح را یاد بگیرید!

مطالعه‌ی درس الکترومغناطیس با تست‌زنی

با توجه به اینکه مدت زمان پاسخگویی به سؤال‌ها در آزمون محدود است، شما باید با تمرین بسیار نحوه‌ی حل سؤال در مدت زمان محدود و با توجه به نکات موجود در هر سؤال را یاد بگیرید. برای شروع مطالعه نیازی نیست سؤال‌ها حتماً در زمان محدود حل شوند. در ابتدا بدون محدودیت زمان و مانند یک پرسش تشریحی سؤال را تحلیل کنید. به‌این ترتیب شما با نکات و مفاهیم موجود در سؤال آشنا می‌شوید.

چون تازه در حال یادگیری مفاهیم هستید، ممکن است در ابتدا برای حل هر سؤال زمان بسیاری صرف کنید. این امر طبیعی است. پس از یادگیری کامل مفاهیم سعی کنید سؤال‌ها را در زمان کمتری پاسخ دهید.

در این مرحله نیازی نیست حتماً مشابه با مدت‌زمان آزمون اصلی به سؤال‌ها پاسخ دهید؛ فقط تلاش کنید کمی سرعت‌تان در حل سؤال‌ها افزایش پیدا کند.

برای آشنایی با روش درست مطالعه با تست‌زنی برای آمادگی کنکور کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین روش تست‌زنی برای کنکور: فیدبک یا واش‌بک؟

تست‌زنی برای آزمون

پس از این مرحله و زمانی که احساس کردید بر همه‌ی مفاهیم این درس تسلط نسبی دارید، کم‌کم با زمان محدود و مشابه آزمون سؤال‌ها را حل کنید.

بازهم طبیعی است در ابتدا زمان کافی برای حل سؤال را نداشته باشید، اما تمرین و حل سؤال‌های زیاد این مهارت را در شما به وجود خواهد آورد. شما با مدیریت زمان قادر خواهید بود سؤال‌های بیشتری را در مدت‌زمان مد نظر حل کنید.

با توجه به اینکه در آزمون نمره‌ی سؤال‌های آسان با سؤال‌های سخت یکسان است، باید در زمان آزمون بیشترین سؤالی را پاسخ دهید که برای شما ساده‌تر است.

مدیریت زمان در کنار تسلط بر مباحث در کسب رتبه‌ی مناسب در آزمون نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در این مرحله شما باید در کنار تلاش برای تسلط بر مفاهیم درس، مهارت‌های تست‌زنی را نیز به‌صورت هم‌زمان تمرین کنید و در آن‌ها استاد شوید برای آشنایی با تکنیک‌های تست‌زنی کنکور کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

تکنیک های تست زنی برای کنکور را بشناسید!

پیشنهاد می‌کنیم حتماً سؤال‌های درس الکترومغناطیس در آزمون‌های سال‌های اخیر را مطالعه و تحلیل کنید؛ زیرا سؤال‌هایی که هر سال در آزمون طرح می‌شود معمولاً با سوال‌های سال‌های گذشته تشابه دارد.

برای دانلود سؤال‌های آزمون سال‌های قبل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق به این لینک سر بزنید:

دانلود دفترچه سوالات کنکور ارشد برق ۱۰ سال اخیر

منابع مناسب برای مطالعه درس الکترومغناطیس

کتاب‌ «الکترومغناطیس میدان و موج»، تألیف دیوید چنگ و کتاب «الکترومغناطیس مهندسی»، تألیف ویلیام هیت از مهم‌ترین منابعی هستند که در اکثر دانشگاه‌ها معرفی و مباحث موجود در آن تدریس می‌شوند.

همچنین کتاب «الکترومغناطیس»، تألیف احمدعلی اشرفیان، كتاب «الكترومغناطيس مهندسي»، تألیف محمود محمدطاهری و کتاب «الکترومغناطیس»، تألیف عباس شفیعی نیز منابع مناسبی برای مطالعه درس الکترومغناطیس هستند.

بهترین منابع آنلاین برای مطالعه درس الکترومغناطیس مهندسی برق

برای موفقیت در آزمون کارشناسی‌ارشد مهندسی برق شما نیاز دارید که به تسلط کامل بر مفاهیم دست پیدا کنید. به‌دلیل حجم منابع این رشته و محدودیت زمان، باید بهترین روش را برای مطالعه درس‌های این رشته انتخاب کنید.

در کنار منابع مکتوب موجود و دردسترس، شما باید به منابع آنلاین کنکور کارشناسی ارشد، ازجمله برای درس الکترومغناطیس مهندسی برق، رجوع کنید. این منابع امکانات و مزایای زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد که نمی‌توان به‌سادگی از کنارشان عبور کرد.

صرفه‌جویی در زمان و انرژی، امکان مطالعه‌ی عمیق مطالب با امکانات چندرسانه‌ای، تثبیت بهتر مطالب، تسلط بر تمامی مطالب از پایه، امکان مرور و مطالعه و جمع‌بندی سریع، دسترسی به بهترین استادان از هر نقطه‌ی جغرافیایی و غیره ازجمله مزایای این دسته از منابع است.

دپارتمان کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق کافه‌تدریس، با بهره‌گرفتن از بهترین استادان این رشته، کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی درس و تست، نکته و تست و همین‌طور مرور و جمع‌بندی را برای درس‌های مختلف این رشته، ازجمله الکترومغناطیس، برگزار می‌کند. شما می‌توانید از وبینارهای رایگان آموزشی استادان این دپارتمان هم که به‌صورت منظم برگزار می‌شود استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق روی این لینک کلیک کنید:

کلاس آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق