درس بازاریابی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت برای کمتر کسی کسل‌کننده خواهد بود. این درس پویا، شیرین و پر از مثال‌ها و مفاهیم جذاب است. بازاریابی ارزش سرمایه‌گذاری دارد و کمتر اذیت می‌کند. درس مدیریت بازاریابی مهم‌ترین درس رشته مدیریت بازرگانی است و ازآنجاکه داوطلبان این رشته خیلی زیاد هستند، طبیعتاً بخش چشمگیری از جامعه‌ی آماری کنکور کارشناسی ارشد مجموعه‌ی مدیریت با این درس سروکار دارند. خیلی از داوطلبان تصور می‌کنند این درس کاملاً حفظ‌کردنی است، درحالی‌که اگر نگاهی به سؤالات سال‌های اخیر این درس بیندازید، ماهیت سؤالات کاملا مفهومی شده است و صرفاً حفظ‌کردن مطالب کافی نیست. گرفتن درصد بالا در درس بازاریابی امکان‌پذیر است و اگر برای کنکور مدیریت بازرگانی یا مدیریت فناوری اطلاعات آماده می‌شوید به‌هیچ وجه این درس را از دست ندهید. برای آشنایی با درس بازاریابی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت، ضریب درس بازاریابی در کنکور مدیریت و منابع درس مدیریت بازاریابی این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

ضریب درس بازاریابی در گرایش‌های کارشناسی ارشد کنکور مدیریت

بازاریابی مهم‌ترین درس رشته‌ی مدیریت بازرگانی با ضریب ۴ است؛ هم‌چنین این درس در رشته‌های مدیریت فناوری اطلاعات، کارآفرینی، منابع انسانی و مربیگری کسب‌وکار ضریب ۲ دارد؛ به‌همین دلیل، اگر این درس را با درصد خوبی پاسخ دهید، امکان رتبه‌برترشدن در چند رشته برای‌تان فراهم می‌شود.

رشتهضریب بازاریابی
مدیریت بازرگانی۴
مدیریت فناوری اطلاعات۲
مدیریت کارآفرینی۲
مدیریت منابع انسانی۲
ضریب درس بازاریابی کنکور ارشد مدیریت

سرفصل‌های درس بازاریابی در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت

بازاریابی از مفاهیم متعددی تشکیل‌شده که همپوشانی زیادی باهم دارند. جداکردن این مفاهیم از هم معمولاً کار مشکلی است و سرفصل‌ها شاید نتوانند تمامی مفاهیم را از هم جدا کنند. معمولاً هر کتاب به‌شکل متفاوتی سرفصل‌های بازاریابی را معرفی کرده است؛ برای مثال، کتاب «مدیریت بازاریابی» کاتلر که به‌عنوان منبع اصلی بازاریابی در دانشگاه‌ها شناخته می‌شود، در ۲۵ فصل به بازاریابی پرداخته است؛ بنابراین شاید تقسیم‌کردن کتاب بازاریابی به بخش‌های کوچک شاید کار درستی نباشید و البته این موضوع در انتخاب منابع هم کار را سخت کرده است؛ زیرا پوشش همه‌ی مطالب در یک کتاب عملاً امکان‌پذیر نیست، اما منابع مختلف سعی کرده‌اند در تقسیم‌بندی‌هایی به‌این شکل مطالب خود را عنوان کنند:

  • معرفی بازاریابی
  • برنامه‌ریزی استراتژیک
  • تحقیقات بازاریابی
  • رفتار مصرف‌کننده
  • تقسیم بازار
  • پیش‌بینی فروش
  • مدیریت محصولات
  • تعیین قیمت
  • مدیریت توزیع
  • فعالیت‌های ترفیعی و تشویقی
  • بازاریابی بین‌الملل
  • انواع بازاریابی و دیگر مباحث

بودجه‌بندی درس بازاریابی در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

برای درس بازاریابی بودجه‌بندی خاصی نمی‌توان در نظر گرفت. مطالب مفهومی این درس به‌گونه‌ای است که معمولاً در هر سال با توجه به سلیقه‌ی طراح و ترندهای روز سؤالات از بخش‌های متفاوتی مطرح می‌شوند؛ به‌همین دلیل نمی‌توان مطمئن بود که هر سال از کدام کتاب سؤالات بیشتری مطرح می‌شود. معرفی فصل‌های پرتکرار این درس باعث می‌شود که در روز کنکور غافل‌گیر شوید اما معمولا در سال‌های مختلف از بخش‌های مبانی و کلیات بازاریابی، تحقیقات بازاریابی، چرخه عمر محصول، استراتژی‌های قیمت‌گذاری و ارتباطات یکپارچه بازاریابی سوال مطرح شده است. پیشنهاد می‌کنیم این درس را به‌طورکامل بررسی کنید و از مطالعه فصل‌های پرتکرار خودداری کنید.

درصد بازاریابی در کارنامه رتبه‌برترهای کنکور ارشد مدیریت

هیچ رتبه‌برتری، به‌خصوص در گرایش بازرگانی، از این درس به‌سادگی عبور نمی‌کند. رتبه‌‌های تک‌رقمی گاهی تا ۸۰ درصد به این درس پاسخ می‌دهند و اکثر کسانی که رتبه‌ی دورقمی دارند این درس را با درصد بیش از ۵۰ درصد پاسخ داده‌اند. معمولاً رتبه‌برترهای مدیریت بازرگانی با مدیریت فناوری اطلاعات اشتراک‌های زیادی دارند. بسیاری از کسانی که در فناوری اطلاعات رتبه‌برتر می‌شوند درس بازاریابی را به‌خوبی پاسخ داده‌اند، اما به‌این دلیل که این رشته‌ مدیریت تولید هم دارد، بخشی از رتبه‌برترهای این رشته از داوطلبان مدیریت صنعتی هستند؛ بنابراین ممکن است کمی در بررسی درصد رتبه‌برترها دچار اشتباه شوید. به‌طور کلی اگر هدف‌تان رتبه‌برترشدن در مدیریت بازرگانی است این درس را مسلط باشید تا درصد بالای ۶۰ بزنید و اگر هدف‌تان رتبه‌برترشدن در فناوری اطلاعات است دست‌کم در حد ۴۰ درصد درس بازاریابی را پاسخ دهید.

برای آشنایی با این رشته‌ای این مطالب را مطالعه کنید:

بررسی کارنامه داوطلبان مدیریت بازرگانی

بررسی کارنامه داوطلبان مدیریت فناوری اطلاعات

منابع بازاریابی برای کنکور ارشد مجموعه مدیریت

برای بازاریابی کنکور ارشد مدیریت منبع دقیقی وجود ندارد که پیشنهاد کنیم با خیال راحت آن را بخوانید. این درس سرشار از مفاهیم مختلف است که طبیعی است در یک کتاب واحد نگنجد. مؤلفان زیادی سعی کردند که این درس را در یک کتاب جامع جمع‌آوری کنند، اما باز هم هر سال می‌بینیم که کتاب مدنظر نمی‌تواند همه‌ی سوالات کنکور را پوشش دهد؛ بنابراین برای آمادگی در این درس منابع دانشگاهی و اصلی مانند «مدیریت بازاریابی» کاتلر یا «اصول بازاریابی» کاتلر پیشنهاد می‌شود. شرکت در کلاس‌ آنلاین بازاریابی کنکور ارشد کافه‌تدریس تا حد زیادی می‌تواند خیال‌تان را از مباحث گسترده‌ی این درس راحت کند تا این درس را به‌خوبی یاد بگیرید و ریسک پوشش‌ندادن سؤالات را کم کنید. مهم‌ترین منابع درس مدیریت بازاریابی در کنکور مدیریت عبارتنداز:

  • مدیریت بازاریابی؛ کاتلر و کلر
  • مدیریت بازاریابی؛ شهریار عزیزی، ابوالقاسم ابراهیمی، محمدرضا کریمی علویجه
  • اصول بازاریابی؛ کاتلر
  • درصورت نداشتن زمان کافی می‌توانید از کتاب‌های تستی موجود در بازار استفاده کنید.

آموزش مدیریت بازاریابی کنکور ارشد مدیریت

مرحله‌بندی مطالعات را در هر درسی رعایت کنید برای یادگیری درس‌هایی که قرار است در روز کنکور با آن روبرو شوید و در زمان کمی به سؤالات پاسخ دهید نیاز به تسلط بالا دارید. در فاز اول مطالعه سعی کنید از منابع مختلف به شکل کلی عبور کنید و با مفاهیم آشنا شوید. در فاز دوم مطالعه مطالب را با دقت بالا بخوانید تا در ذهنتان تثبیت شود و در فاز سوم با مرور چندین و چندباره تسلط خود را در آن درس افزایش دهید. برای یادگیری درسی مثل بازاریابی که نیاز است چندین کتاب بخوانید، کلاس آموزشی کمک زیادی می‌کند. در کلاس مفاهیم چندین کتاب و جزوه پوشش داده می‌شود و مفهومی‌تر تمام درس را یاد خواهید گرفت. کلاس زمان را فشرده‌تر می‌کند تا در زمان محدود مطالب بیشتری یاد بگیرید.

کلاس کنکور ارشد مدیریت بازاریابی

درس بازاریابی حجم زیادی دارد و مطالعه همه منابع و کتاب‌های موجود در بازه زمانی محدود کنکور عملا ممکن نیست. برای این درس کتاب‌های تستی زیادی نوشته شده است که حجم مطالب را کمتر کند اما همین منابع تستی هم نمی‌توانند تمام مباحث موجود را در کم‌تر از ۵۰۰،۶۰۰ صفحه جمع کنند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که آیا این منابع می‌توانند تمام سوالات بازاریابی کنکور ارشد مدیریت با پوشش دهند یا خیر. به همین دلیل کلاس‌های کنکور می‌توانند ریسک این درس را که در کنکور مدیریت بازرگانی بسیار مهم و استراتژیک است، کم کنند. اگر قصد شرکت در کلاس کنکور ارشد مدیریت بازاریابی دارید، صفحه دپارتمان مدیریت کافه تدریس را که در انتهای همین صفحه قرار دارد، باز کنید و سرفصل‌های کلاس را به دقت مطالعه کنید.

سوالات متداول درس بازاریابی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت

۱. درس بازاریابی در چه گرایشی مهم‌تر است؟

درس بازاریابی مهم‌ترین درس گرایش بازرگانی است و در گرایش‌های فناوری اطلاعات و کارآفرینی و منابع انسانی هم تأثیر زیادی می‌گذارد.

۲. از کی مطالعه بازاریابی را شروع کنیم؟

این برای هر کسی متفاوت است، ولی با توجه به حجم بالای مطالب و زمان کنکور ارشد، بهتر است از انتهای تابستان یا ابتدای پاییز مطالعه شروع شود.

۳. بهترین منابع درس بازاریابی در کنکور ارشد کدم‌اند؟

بری این درس نمی‌توان منبع مشخصی را معرفی کرد. بهتر است مفاهیم را از منابع دانشگاهی مانند «اصول بازاریابی» کاتلر و «مدیریت بازاریابی» کاتلر بخوانید. هر کتاب دیگری در این حوزه پیدا کردید مطالعه کنید، اما بدانید که هر سال ممکن است یک کتاب دیگر موردتوجه طراحان قرار بگیرد.

۴. برای درس بازاریابی کلاس لازم است؟

این انتخاب شماست، اما کلاس کمک خیلی زیادی خواهد تا در وقت صرفه‌جویی کنید و آزمون‌وخطا نداشته باشید.

کلاس کنکور مدیریت بازاریابی ویژه کنکور ارشد ۱۴۰۳