دلایل شکست در کنکور چیست؟ وقتی صحبت از کنکور می‌شود اکثر افراد به دنبال رمز موفقیت در کنکور هستند و کمتر کسی به مواردی که آزمون کنکور را نابود می‌کند توجه می‌کند؛ اما بسیاری از اوقات دانستن نحوه‌ی شکست بیشتر از دانستن چگونگی موفقیت به شما برای رسیدن به هدف‌تان کمک می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم دلایل شکست در کنکور می‌شود.

دلایل شکست در کنکور چیست؟

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم بکنیم این است که وقتی اوضاع طبق برنامه‌های ما پیش نمی‌رود، به همه‌ی ماجراهایی که اتفاق افتاده است خوب فکر کنیم و تا جایی که می‌توانیم از همه‌ی تجربیات‌مان درس بگیریم و خودمان را برای موفقیت در آینده آماده کنیم؛ اما زمان کنکور بسیار کوتاه است و ما نمی‌توانیم از شکست‌های خود برای موفقیت استفاده کنیم؛ پس بهتر است عواملی را که دیگران به‌عنوان شکست در کنکورشان ذکر کرده‌اند پیدا و از آن‌ها استفاده کنیم.

ما برخی از این موارد را در اینجا آورده‌ایم تا به شما کمک کنیم گرفتار این اشتباه‌ها در زمان کنکور نشوید.

مطالعه‌ی بدون تست

از اشتباه‌هایی که داوطلبان انجام می‌دهند این است که فقط مباحث را مطالعه می‌کنند و تستی در ادامه آن نمی‌زنند. بیشترین میزان یادگیری در زمان تست‌زدن اتفاق می‌افتد و ایرادهای شما با تمرین و تست مشخص می‌شود؛ پس تست‌زدن را جدی بگیرید.

مقایسه‌ی دائمی خود با دیگران

خودتان را با باقی داوطلبان مقایسه نکنید. افراد با پیش‌زمینه‌های مختلفی در کنکور شرکت می‌کنند و ممکن است شرایط شما و فردی که خود را با او مقایسه می‌کنید کاملاً متفاوت باشد؛ درنهایت کسی موفق خواهد شد که تا لحظات آخر از تلاش دست نکشد. خود را دیگران مقایسه نکنید و با تمرین تلاش کنید که بهترین عملکردتان خودتان را نشان دهید.

داشتن منابع زیاد

داشتن منابع متنوع، به‌خصوص در ابتدای کار، از اشتباه‌هایی است که بسیاری از افراد انجام می‌دهند. منابع زیاد و متنوع شما را گیج و سردرگم خواهد کرد و نه‌تنها شما را به هدف نخواهد رساند، شما را از آن دور خواهد کرد. سعی کنید از افرادی که این مسیر را طی کرده‌اند، مانند اساتید و رتبه‌های برتر سال‌های گذشته، برای یافتن بهترین منابع کمک بگیرید. به‌جای این هم که در منابع مختلف خودتان را غرق کنید، یک منبع را به‌خوبی و با تمرکز بالا و به‌طور دقیق مطالعه کنید. درصورتی‌که آن را به اتمام رساندید، به سراغ منابع دیگر بروید.

ناامیدی

ازدست‌دادن امید و انگیزه از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند در زمان کنکور اتفاق بیفتد که باعث می‌شود از اهداف‌تان دور شوید. داشتن هدف و مشاور دلسوز می‌تواند به شما کمک کند که دچار ناامیدی نشوید. اهداف خود را جلوی چشم خود نگه دارید و هر زمانی که احساس کردید دچار ناامیدی شده‌اید آن را به یاد آورید تا بتوانید به راه خود ادامه دهید و به هدف‌تان برسید.

اینکه خودتان را با چه رتبه‌ای تصوری می‌کنید به شما کمک می‌کند مسیر موفقیت را بهتر طی کنید. مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

تصور رتبه کنکور چه نقشی در موفقیت شما دارد؟

نداشتن زمان خواب مشخص

در زمان عادی ممکن است شما تا ساعت‌های طولانی بیدار بمانید و این مشکلی را برای شما ایجاد نکند، اما خواب مناسب در زمان کنکور اهمیت زیادی دارد. ذهن شما بعد از یک روز مطالعه‌ی نیاز به استراحت دارد تا اطلاعات جمع‌آوری‌شده در طی روز را بتواند دسته‌بندی کند و برای روز بعد آماده شود؛ پس بهتر است زمان خواب مشخصی را برای خود انتخاب کنید و در زمان مناسب به رختخواب روید تا کیفیت مطالعه‌ی خود را بهبود بخشید.

برای آشنایی بیشتر با اهمیت خواب مناسب و چگونگی مدیریت آن این مطلب را مطالعه کنید:

تاثیر خواب بر یادگیری را جدی بگیرید!

انتظار برای زمان مناسب

داوطلبان زیادی هستند که برای درس‌خواندن به دنبال زمان مناسب هستند؛ مثلاً حتماً باید ساعت و روز رند شود تا درس خود را شروع کنند. این کار یکی از اشتباه‌هایی است که می‌تواند شما را دچار مشکل کند. هر زمان که تصمیم به مطالعه گرفتید، شروع کنید و سعی کنید زمان را هدر ندهید. ازدست‌دادن زمان یکی از اشتباه‌های رایجی است که داوطلبان در طی کنکور انجام می‌دهند.

برای آشنایی بیشتر با عوامل شکست در کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

عوامل شکست در کنکور را بشناسید و از آن‌ها دوری کنید!