زبان در کنکور ارشد مدیریت شرایط خاصی دارد. غالبا داوطلبان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول کسانی که از قبل زبان قوی دارند و دسته دوم کسانی که پیش‌ازاین در این درس تقریبا صفر هستند. داوطلبان دسته اول زبان را در کنکور مطالعه می‌کنند و دسته دوم کلا این درس را رها می‌کنند. بنابراین اگر در این درس قوی هستید حتما این درس را در اولویت قرار دهید چون به‌راحتی برای خودتان مزیت رقابت ایجاد می‌کنید. اما اگر زبان انگلیسی قوی ندارید فراموش نکنید که حداقل ۲۰ درصد سوالات کنکور ارشد تکراری و ساده هستند. با کمی مطالعه می‌توانید خود را به درصد قابل قبولی در این درس برسانید. زبان درس دیر بازدهی است اما مطمئن باشید از مطالعه آن پشیمان نخواهید شد. ضریب درس زبان در کنکور ارشد مدیریت بالا است و این درس از دروس مشترک تمام رشته‌ها محسوب می‌شود. داشتن زبان قوی کمک می‌کند در تمام رشته‌های مجموعه مدیریت رتبه بهتری کسب کنید و در چند رشته و گرایش شانس قبولی داشته باشید.

ضریب درس زبان در کنکور ارشد مدیریت

به‌جز رشته‌ مدیریت مالی (ضریب ۲) و هم‌چنین مدیریت حمل‌ونقل دریایی بین‌قاره‌ای و مدیریت بازرگانی دریایی (ضریب ۴)، زبان در باقی رشته‌های مجموعه‌ی مدیریت ضریب ۳ دارد. زبان از آن دسته دروس مشترک کنکور مدیریت است و با زدن این درس می‌توانید در چند رشته شانس رتبه برتر شدن داشته باشید. سی سؤال از این درس در کنکور ارشد مطرح می‌شود.

رشتهضریب درس زبان عمومی و تخصصی
مدیریت بازرگانی۳
مدیریت دولتی۳
مدیریت صنعتی۳
مدیریت فناوری اطلاعات۳
مدیریت تکنولوژی۳
مدیریت مالی۲
مدیریت کارآفرینی۳
مدیریت منابع انسانی۳
ضریب درس زبان در کنکور ارشد مدیریت

بودجه‌بندی درس زبان در کنکور ارشد مدیریت

زبان کنکور ارشد مدیریت به دو بخش زبان عمومی و زبان تخصصی تقسیم می‌شود که سوالات آن در سه دسته واژگان، گرامر و درک مطلب مطرح می‌شوند. زبان عمومی کنکور ارشد مدیریت شامل ۱۵ سوال است که ۱۰ سوال آن واژگان و ۵ سوال بعد در قالب کلوز تست طراحی می‌شود. اما سوالات زبان تخصصی شامل ۱۵ سوال در قالب ۳ متن است و از هر متن ۵ سوال مورد پرسش قرار می‌گیرد.

منابع زبان کنکور ارشد مدیریت

زبان رفرنس دقیق و مشخصی ندارد و هر کتابی به‌نوبه خود می‌تواند به سطح زبان شما کمک کند. برای پاسخ به ۱۰ سوال واژگان کتاب‌های زیر ذره‌بین، ۵۰۴ واژه، لغات ضروری تافل و هر کتاب دیگری که به دایره لغات شما بیفزاید می‌تواند مفید باشد. برای پاسخگویی به سوالات کلوز تست علاوه بر داشتن دایره لغات قوی، شناخت گرامر اهمیت زیادی دارد. کتاب‌های زیاد و خوبی هم در این زمینه وجود دارد که می‌توانید تهیه کنید. متن‌های زبان تخصصی هم طبیعتا توانایی درک مطلب داوطلبان را هدف قرار می‌دهد. هرچقدر لغات بیشتری مطالعه کرده باشید، متن‌های بیشتری مطالعه کرده باشید و روی مهارت ریدینگ خود بیشتر کار کرده باشید، امکان موفقیتتان بیشتر خواهد بود. توجه داشته باشید که چه در سوالات لغت، چه گرامر و چه درک مطلب، دایره لغات شما نقش کلیدی را ایفا می‌کند. پس هرچقدر که می‌توانید لغات بیشتری یاد بگیرید.

زبان عمومی کنکور مدیریتزبان عمومی ارشد زیر ذره بین؛ الناز یوسف زاده، هادی جهانشاهی
504 Essential Words
Barron’s 1100 Words You Need to Know
زبان تخصصی کنکور مدیریتزبان تخصصی مدیریت؛ آرمان اشراقی
منابع زبان عمومی و تخصصی کنکور مدیریت

آموزش زبان ارشد مدیریت

مطالعه زبان به‌صورت خود خوان اصلا نشدنی نیست و کاملا امکان‌پذیر است. اما مولفه مهمی در کنکور وجود دارد که ما را محدود می‌کند؛ زمان. مطالعه این درس نیاز به زمان کافی و زیادی دارد تا به تسلط خوبی برسید و از این نظر آمورش زبان از طریق کلاس‌های زبان کنکور ارشد مدیریت می‌تواند ازنظر زمانی صرفه‌جویی بسیار خوبی باشد. فراموش نکنید هرکسی به طریقی هزینه موفقیت را می‌پردازد. مطمئن باشید مطالعه خود خوان شاید ظاهر هزینه مالی کمتری دارد اما این هزینه با وقت گران‌بها پرداخت می‌شود.

کلاس آنلاین زبان تخصصی و عمومی کنکور ارشد مدیریت

تکنیک‌های آموزش زبان انگلیسی کنکور ارشد مدیریت

یادگیری زبان تکنیک‌های زیادی دارد که می‌تواند در جلسه کنکور شرایط را تغییر دهید. آموزش لغت روش‌های زیادی دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. تکنیک‌های سریع خوانی و درک متن در کمترین زمان ممکن می‌تواند در جلسه کنکور صرفه‌جویی زیادی برایتان داشته باشد؛ تکنیک‌هایی مانند تکنیک skimming و scanning که در درک متن کاربرد زیادی دارند. یادگیری این تکنیک‌ها غالبا زیر نظر یک معلم و استاد امکان‌پذیر است. در کلاس‌ آنلاین زبان کنکور ارشد مدیریت کافه تدریس با تکنیک‌های متنوع بازدهی آموزش را چند برابر خواهید کرد.

لغت مهم‌تر است یا گرامر؟

البته که توصیه ما آماده شدن در هردو بخش است اما اگر قرار به انتخاب یکی از این دو باشد، ما لغت را پیشنهاد می‌کنیم. اگر دایره واژگان قوی داشته باشید، علاوه بر تست‌های لغت کنکور، در بخش زبان تخصصی و درک متن هم توانایی بالاتری خواهید داشت. اما صرف دانستن گرامر بودن لغت، فقط در بخش گرامر کمک خواهد کرد. بنابراین سعی کنید تمرکز خود را روی بخش لغت بگذارید و در کنار آن، روی گرامر هم کار کنید. مطالعه زبان دیربازده است و حتما روزی چند ساعت به آن اختصاص دهید. مطالعه این درس در چند ماه نتیجه نخواهد داد و حتما خواندن زبان کنکور ارشد مدیریت را از اولین روزهای آمادگی کنکور شروع کنید.

درصد زبان در کنکور مدیریت

زبان در کسب رتبه اکثر داوطلبان برتر کنکور نقش مهمی دارد. در تمام گرایش‌های بازرگانی، صنعتی، فناوری اطلاعات و دولتی، رتبه برترها با درصد بیش از ۵۰ به درس زبان پاسخ می‌دهند. این نشان می‌دهد که این درس چقدر برای داوطلبان کنکور مدیریت اهمیت دارد. فقط در رشته مدیریت مالی این درصد پایین است که دلیل مشخصی دارد. این رشته سه درس ۴ واحدی و دو درس ۳ واحدی دارد. فقط سه درس باقی می‌ماند که ضریب ۲ دارند و از میان این سه درس داوطلبان ترجیح می‌دهند درس ساده‌تر مدیریت اسلام را مطالعه کنند. بنابراین فرقی نمی‌کند برای چه گرایشی آماده می‌شوید. اگر زبان قوی دارید حتما روی آن حساب کنید و اگر در این درس ضعیف هستید سعی کنید خود را به کمی بالا بکشید.

برای دیدن کارنامه داوطلبان و درصد زبان در کنکور مدیریت لینک زیر را باز کنید:

بررسی کارنامه داوطلبان مدیریت بازرگانی

درس زبان را برای کنکور حذف کنیم؟

زبان عمومی و تخصصی در کنکور مجموعه مدیریت نقش ایجاد تمایز را دارد و البته که می‌توان آن را با توجه به استراتژی شخصی خودتان حذف کنید. اما حذف این درس به معنی پایین زدن دروس مشترک خواهد بود که شانس رتبه شدن در چند رشته را کم می‌کند. اگر در درس زبان درصد خوبی کسب کنید، در چند رشته رتبه خوبی خواهید گرفت و به همین دلیل شانس قبولی در دانشگاه هم چند برابر می‌شود. علاوه بر این دیر یا زود در مقطع ارشد و در کارهای پژوهشی به زبان نیاز پیدا خواهید کرد، پس چه‌بهتر که این درس را در زمان کنکور مطالعه کنید و از مزیت داشتن زبان قوی در کنکور هم استفاده کافی را ببرید.

سوالات متداول

۱. من در درس زبان خیلی ضعیف هستم کلاس کمکی می‌کند؟

کلاس برای همه داوطلبان مفید است و فرقی ندارد چه سطحی دارید. اما باید بدانید که در لحظه شروع شما کمی عقب‌تر از بقیه هستید پس باید بیشتر تلاش کنید.

۲. با مطالعه خود خوان چند درصد می‌زنم؟

این کاملا به سطح زبانتان بستگی دارد. اگر خیلی ضعیف هستید توقع زیادی نداشته باشید.

۳. سوالات زبان انگلیسی کنکور ارشد مدیریت سخت هستند؟

سوالات شامل سوالات آسان، متوسط و سخت می‌شود. زدن درصد بالای ۶۰ اصلا دور از انتظار نیست.

۴. با شرکت در کلاس نیاز به منابع دیگری هم دارم؟

خیر اما این درس باید به برنامه روتین شما تبدیل شود و در هرجایی که هستید با پادکست، ویدیوهای انگلیسی، داستان‌های کوتاه انگلیسی خود را مشغول کنید.

کلاس زبان کنکور انگلیسی ویژه کنکور ارشد ۱۴۰۳