سبک زندگی برای ایجاد انگیزه مطالعه چیست؟ ایجاد انگیزه برای درس‌خواندن گاهی شاید امری ناممکن به نظر برسد، اما راه خود را دارد و نباید ناامید باشید. شاید شما هم از آن دسته از افرادی باشید که می‌گویند درس‌خواندن از سخت‌ترین کارهاست و انگیزه‌ی درس‌خواندن انرژی زیادی می‌برد! درس‌خواندن می‌تواند سخت‌ترین کار دنیا برای شما باشد، اگر انگیزه درست نداشته باشید.

انگیزه مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد

یکی از مشکلات همه‌ی افراد، به‌خصوص کسانی که برای کنکور کارشناسی ارشد آماده می‌شوند، این است که در عین داشتن برنامه‌ی مطالعاتی، برای مطالعه انگیزه ندارند یا نمی‌توانند در زمان تعیین‌شده و مناسب مطالعه کنند.

ایجاد انگیزه‌ی مطالعه از داشتن برنامه‌ریزی مطالعاتی مهم‌تر است؛ چون اگر نتوانید مطالعه را شروع کنید یا طبق برنامه مطالعه کنید، همه‌ی برنامه‌ریزی‌های شما بی‌فایده خواهد بود.

برای پیداکردن مشکل پیش‌کشیدن این پرسش‌ها می‌تواند راهگشا باشد:

  • آیا انگیزه‌ی برای مطالعه در شما وجود ندارد و دائماً برنامه‌تان را‌ تغییر می‌دهید یا به تأخیر می‌اندازید ؟
  • چگونه بتوانیم مطالعه‌ی مؤثر را شروع کنیم؟
  • چگونه برنامه‌ی مطالعه را تا پایان به انجام برسانیم؟
  • چگونه انگیزه‌ی مطالعه در خودمان ایجاد کنیم؟

این پرسش‌ها تقریباً مشکلات همه‌ی افرادی را بیان می‌کند که انگیزه‌ی مطالعه در آنان از بین رفته یا ضعیف است.

برای آشنایی با سبک زندگی کنکوری این مطلب را مطالعه کنید:

سبک زندگی کنکوری را از همین امروز در پیش بگیرید

سبک زندگی برای ایجاد انگیزه مطالعه

برای بالابردن انگیزه راه‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید. همه‌ی این راه‌ها به سبک زندگی شما مربوط است. در اینجا برخی از راهکارها برای سبک زندگی برای ایجاد انگیزه مطالعه را برشمرده‌ایم:

فضای مناسب

فضای مطالعه‌ی زیبا و مناسب می‌تواند انگیزه‌ی شما برای مطالعه را بالا ببرد. فضایی را که می‌خواهید در آن مطالعه کنید به سلیقه‌ی خود طراحی کنید تا از مطالعه در آن لذت ببرید. این کار انگیزه‌ی شما را بیشتر می‌کند تا هر روز برای مطالعه شوق داشته باشید.

برای آشنایی با شرایط محل مطالعه و نحوه‌ی انتخاب آن این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین محل مطالعه برای کنکور کجاست؟ راهنمای جامع انتخاب محل مطالعه!

نظافت

چه کسی مطالعه در فضای شلوغ و به‌هم‌ریخته را دوست دارد؟ فضای نامرتب روی نظم ذهنی شما نیز تاثیر می‌گذارد و آن را به هم می‌ریزد؛ پس سعی کنید روزانه پیش از شروع مطالعه اطراف‌تان را مزتب کنید تا برای مطالعه انگیزه‌ی بالاتری داشته باشید.

تغذیه

در زمان مطالعه به‌اندازه کافی آب، میوه و سبزیجات مصرف کنید. این خوراکی‌ها بدن‌تان را سرحال می‌کند و می‌توانید بهتر درس بخوانید.

برای آشنایی با رژیم غذایی مناسب برای دوره‌ی آمادگی کنکور کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

برنامه غذایی کنکوری چگونه است و چه مواد غذایی را در خود دارد؟

برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی، نه‌فقط نقشه‌راه شما برای مطالعه‌ی درست است، به بیشترشدن انگیزه‌ی شما نیز کمک می‌کند. با برنامه‌ریزی درست شما می‌دانید به هدفی متعهدید و برای چه چیزی تلاش می‌کنید. این امر انگیزه‌ی شما را بالا می‌برد.

پیشنهاد می‌کنیم برای رسیدن به برنامه‌ریزی مطالعاتی بهتر از اکسل هوشمند برنامه‌ریزی کنکور کارشناسی ارشد استفاده کنید:

برنامه‌ریزی کنکور MBA با اکسل هوشمند

استراحت

یکی از مسائلی که خیلی از افراد، به‌خصوص آنان که هدف جدی دارند در نظر نمی‌گیرند، استراحت است. این امر کمک می‌کند در طی مسیر انگیزه‌ی آنان از بین برود. در زمان مطالعه مطمئن شوید که ساعت استراحت مناسب دارید تا خستگی شما را بی‌انگیزه نکند.

برای رسیدن به نتیجه بهتر پیشنهاد می‌کنیم خواب کافی داشته باشید. برای داشتن خواب مناسب این مطلب را مطالعه کنید:

تاثیر خواب بر یادگیری را جدی بگیرید!

جایزه

جایزه‌دادن همیشه انگیزه‌بخش است؛ پس چرا برای مطالعه‌ی خود جایزه در نظر نگیرید. این جایزه می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد و برای هر بخش از مطالعه در نظر گرفته شود، از کامل‌خواندن درس در یک روز تا نتیجه‌ی خوب در آزمون آزمایشی. جایزه می‌تواند انگیزه‌ی خوبی برای مطالعه باشد.

درون مهم‌تر از بیرون

همه‌ی مواردی که گفته شد انگیزه‌های بیرونی به حساب می‌آیند، اما مهم‌ترین عامل برای اینکه انگیزه‌ی خوب برای مطالعه داشته باشید این است که هدف خود را به‌خوبی مشخص کنید.

قبل از شروع با خودتان کنار بیایید و دلیلی درست و مشخص برای خودتان مشخص کنید. این هدف انگیزه‌ی شما در ادامه‌ی مسیر خواهد بود و موارد دیگر فقط کمک‌کننده هستند؛ پس در قدم اول خودتان را بشناسید و بدانید که قرار است به چه چیزی پایبند شوید.

برای آشنایی با راهکارهای افزایش انگیزه مطالعه در زمان کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن چیست؟