شرایط شرکت در المپیاد علمی دانش‌آموزی چیست؟ شرایط ثبت‌نام در المپیاد دانش‌آموزی برای رشته‌های مختلف چگونه است؟ دانش‌آموزان هر رشته‌ی تحصیلی در چه المپیادی از المپیادهای علمی ایران می‌توانند شرکت کنند؟ این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد و توضیح می‌دهد که المپیادی‌شو، جامع‌ترین دوره‌ی کلاس‌های آنلاین المپیاد علمی دانش آموزی، به شما چه کمکی می‌کند؟

شرایط شرکت در المپیاد علمی دانش‌آموزی

به‌صورت کلی ثبت‌نام در المپیاد دانش‌آموزی دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود. در اینجا ابتدا به سراغ شرایط عمومی شرکت در المپیاد علمی می‌رویم و سپس شرایط اختصاصی ثبت‌نام در هر یک از رشته‌های المپیاد را توضیح می‌دهیم.

شرایط عمومی ثبت‌نام در المپیاد دانش‌آموزی

شرایط عمومی شرکت در المپیاد دانش‌آموزی برای همه‌ی رشته‌های المپیاد یکسان است و در طول سال‌های برگزاری هم تقریباً ثابت مانده است:

  • داوطلب باید زیر ۱۸ سال سن داشته باشد.
  • داوطلب باید دانش‌آموز پایه‌ی دهم و یازدهم باشد و حتماً مشغول‌به‌تحصیل باشد (در بعضی از رشته‌ها فقط دانش‌آموزان پایه‌یازدهمی می‌توانند ثبت‌نام کنند).
  • داوطلب نباید وقفه‌ای در تحصیل داشته باشد یا ترک‌تحصیل کرده باشد.
  • معدل نمرات لازم برای شرکت در المپیاد در ابتدای هر سال تحصیلی اعلام می‌شود.
  • هر دانش‌آموز می‌تواند در بیش از یک المپیاد ثبت‌نام و شرکت کند.
  • شرکت در المپیاد علمی دانش‌آموزی به‌صورت آزمایشی یا کسب مدال نقره و برنز در سال اول مزیتی برای داوطلبانی که دوباره می‌خواهند در آزمون شرکت کنند ایجاد نمی‌کند (منهای پایه‌دهمی‌های دارنده‌ی مدال نقره‌ی المپیاد کامپیوتر).
  • همه‌ی المپیادها لزوماً مسابقات جهانی ندارند.
  • امتیازهایی که دانش‌آموز با موفقیت در هر رشته‌ی المپیاد به دست می‌آورد متفاوت است.

شرایط اختصاصی برای شرکت در هر یک از رشته‌های المپیاد دانش‌آموزی

المپیاد علمی دانش‌آموزی در ۹ رشته‌ی مختلف برگزار می‌شود. هر یک از این رشته‌ها شرایط برگزاری مختلفی دارد. المپیادها از نظر منابع آزمون، تعداد نفرهای برگزیده، تعداد مدال‌ها، شرایط شرکت در مسابقات جهانی و غیره متفاوت هستند. برای آشنایی با المپیادهای علمی دانش‌آموزی می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید:

المپیادهای دانش‌آموزی چیست و چه شرایطی دارد؟

شرایط شرکت در آن‌ها هم متفاوت است. شرایط شرکت در المپیاد علمی دانش‌آموزی برای هر رشته به‌صورت اختصاصی از این قرار است:

المپیاد ریاضی

برای ثبت‌نام و شرکت در المپیاد ریاضی دانش‌آموز باید در پایه‌ی دهم یا یازدهم رشته‌های ریاضی و فیزیک یا تجربی تحصیل کند. از هر پایه ۶۰۰ نفر به مرحله‌ی دوم المپیاد دانش‌آموزی راه می‌یابند؛ همچنین علاوه بر آن‌ها ۹۰۰ نفر دیگر از پایه‌های پایین‌تر می‌توانند به‌صورت آزمایشی تا پایان مرحله‌ی دوم پیش بروند.

دارندگان مدال طلای کشوری المپیاد ریاضی از شرکت در آزمون کنکور سراسری برای زیرگروه مربوط معاف می‌شوند؛ همین‌طور دارندگان مدال‌های طلای المپیادهای بین‌المللی ریاضی نیز می‌توانند در زیرشاخه‌های پزشکی تحصیل کنند.

المپیاد ادبی

داوطلب‌های المپیاد ادبی فقط از رشته‌ی ادبیات فارسی و علوم‌انسانی می‌توانند در آزمون ثبت‌نام کنند؛ علاوه‌براین ثبت‌نام‌کنندگان باید مشغول به تحصیل در پایه‌ی یازدهم باشند. داوطلبانی که از پایه‌های پایین‌تر در آزمون ثبت‌نام کنند فقط می‌توانند به‌صورت آزمایشی امتحان بدهند و تا پایان مرحله‌ی دوم پیش بروند.

برگزیدگان در این المپیاد از آزمون کنکور سراسری برای زیرگروه مربوط معاف هستند؛ همین‌طور آن‌ها می‌توانند از سهمیه‌ی کنکوری‌شان برای شرکت در گروه آزمایشی هنر استفاده کنند.

المپیاد زیست

پایه‌های دهم و یازدهم رشته‌های ریاضی و فیزیک یا تجربی می‌توانند در این المپیاد ثبت‌نام و شرکت کنند. دارندگان مدال طلای المپیاد زیست می‌توانند بدون کنکور سراسری در دانشگاه و در رشته‌ی مورد علاقه از زیرگروه مربوط ادامه‌ی تحصیل بدهند.

المپیاد شیمی

پایه‌ی یازدهم متوسطه در رشته‌های ریاضی و فیزیک و تجربی می‌توانند در این المپیاد شرکت کنند، اما پایه‌دهمی‌ها، در صورت شرکت در المپیاد، فقط یک بار می‌توانند به دوره‌ی تابستان راه یابند؛ به‌عبارت بهتر، اگر پایه‌دهمی‌ها به مرحله‌ی سوم (دوره‌ی تابستان) راه یابند و در آن شرکت کنند، سال بعد نمی‌توانند به آن راه یابند؛ همچنین درصورتی‌که آن‌ها از شرکت در دوره‌ی تابستان انصراف بدهند و این فرصت را برای سال بعد نگه دارند، بر دیگر داوطلبان سال بعد برتری ندارند و باید از ابتدا تمامی مراحل المپیاد را طی کنند.

دارندگان مدال طلای المپیاد شیمی می‌توانند بدون شرکت در آزمون کنکور سراسری در دانشگاه و رشته‌ی زیرگروه مربوط تحصیل کنند.

المپیاد فیزیک

همانند المپیاد ادبی، داوطلبان المپیاد فیزیک نیز فقط از میان پایه‌یازدهمی‌ها به مراحل دوم به‌بعد راه می‌یابند؛ باقی دانش‌آموزان که در پایه‌های پایین‌تر مشغول‌به‌تحصیل هستند فقط می‌توانند به‌صورت آزمایشی در این المپیاد شرکت کنند.

کسانی که به دوره‌ی تابستان راه می‌یابند، در پایان این دوره از آن‌ها آزمون عملی هم گرفته می‌شود.

دارندگان مدال طلای کشوری المپیاد فیزیک می‌توانند بدون کنکور در رشته‌ی مربوط تحصیل کنند؛ دارندگان مدال طلای المپیاد بین‌المللی این فرصت را دارند که در زیرگروه پزشکی نیز به تحصیل ادامه دهند.

المپیاد نجوم و اخترفیزیک

داوطلبان این رشته از المپیاد از میان دانش‌آموزان پایه‌دهمی و یازدهمی رشته‌های ریاضی و فیزیک یا تجربی انتخاب می‌شوند. برگزیدگان این المپیاد از شرکت در آزمون سراسری کنکور برای رشته‌های دانشگاهی زیرگروه مربوط معاف هستند.

المپیاد جغرافیا

فقط دانش‌آموزان پایه‌دهمی و یازدهمی رشته‌ی ادبیات فارسی و علوم‌انسانی می‌توانند در المپیاد جغرافیا ثبت‌نام کنند. برگزیدگان المپیاد جغرافیا هیچ امتیازی برای کنکور ندارند.

المپیاد کامپیوتر

پایه‌های دهم و یازدهم رشته‌های ریاضی و فیزیک یا تجربی می‌توانند در این المپیاد ثبت‌نام و شرکت کنند. پایه‌دهمی‌هایی که مدال نقره‌ی المپیاد کامپیوتر را به دست آورند می‌توانند به‌شرط اشتغال‌به‌تحصیل، بدون شرکت در مرحله‌ی اول و دوم مستقیماً به دوره‌ی تابستان المپیاد در سال بعد بروند.

برگزیدگان المپیاد کامپیوتر می‌توانند بدون شرکت در آزمون سراسری کنکور در رشته‌ی زیرگروه مربوط شرکت کنند؛ همچنین در صورت کسب مدال طلای المپیادهای بین‌المللی کامپیوتر می‌توانند زیرگروه پزشکی را هم برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کنند.

المپیادی‌شو، جامع‌ترین دوره‌ی کلاس‌های آنلاین المپیاد دانش‌آموزی

المپیادی‌شو جامع‌ترین دوره‌ی کلاس‌های آنلاین المپیاد دانش‌آموزی است. کافه‌تدریس در دوره‌ی کلاس آنلاین المپیادی‌شو بهترین استادان المپیاد کشور را دور هم جمع کرده است و در هفت رشته‌ی المپیاد علمی دانش‌آموزی کلاس آنلاین برگزار می‌کند.
شما می‌توانید به‌صورت رایگان درباره‌ی شرایط شرکت در المپیاد علمی دانش‌آموزی و انتخاب رشته‌ای که دوست دارید در آن رقابت کنید با کارشناسان المپیادی‌شو مشاوره کنید.

برای مشاوره‌ی رایگان و دیدن کلاس‌های آنلاین المپیادی‌شو کافی است روی این لینک کلیک کنید:

مشاوره‌ی رایگان و ثبت‌نام در کلاس‌های آنلاین المپیادی‌شو