طرز اصولی جمع بندی کنکور چگونه است؟ جمع بندی از بخش‌های مهم مطالعه شما و پایان‌بخش مسیر پرپیچ‌وخم کنکور است. در مرحله سوم شما جمع‌بندی را شروع می‌کنید تا تسلط کافی برای حضور در جلسه کنکور کارشناسی ارشد را پیدا کنید. این کار نکته‌هایی دارد که تمامی رتبه‌های برتر آن را رعایت می‌کنند تا بتوانند بهترین خودشان در روز کنکور باشند. حال ما این نکته‌هایی را جمع‌آوری کرده‌ایم تا شما هم بتوانید با کمک این نکته‌ها رتبه‌برتر شوید.

مرحله‌بندی مطالعاتی

اگر آزمون را یک پروژه در نظر بگیریم، بحث زمان‌بندی درست از اصول مهم پروژه‌هاست. مطالعه شما برای کنکور هم پروژه‌ای است که از سه مرحله تشکیل شده و جمع‌بندی در مرحله سوم اتفاق می‌افتد. این مرحله‌ها به‌ترتیب مرحله دریافت، تثبیت و تسلط هستند. هدف هر مرحله با مرحله‌ی دیگر متفاوت است و شما کارهای متفاوتی برای هر مرحله انجام خواهید داد.

مرحله اول

مرحله اول مرحله دریافت مطالب است. در این بخش هدف شما آشنایی کلی با مطالب است. در این بخش دقت شما در تست‌زنی پایین اما سرعت‌تان باید بالا باشد تا تست‌های متنوعی را ببینید. بهترین تست‌ها برای این بخش تست‌های میکروطبقه‌بندی است. همچنین تعداد تست نباید در این بخش بالا باشد. جمع‌بندی در این بخش معنایی ندارد.

مرحله دوم

مرحله دوم مرحله تثبیت است. هدف در این مرحله این است که مطالبی که در بخش قبل یاد گرفته‌اید تا ۷۰ درصد در ذهنتان تثبیت شود. ۵۰ درصد از کل زمانی که شما برای کنکور اختصاص می‌دهید باید در این مرحله خرج شود. تست‌های این بخش طبقه‌بندی و زیاد باید باشد. همچنین این تست‌ها باید با سرعت کمتر و دقت بیشتری بررسی شوند.

مرحله سوم

مرحله سوم و مرحله آخر مرحله تسلط است. جمع‌بندی و کارهای نهایی در این بخش انجام شده و هدف این است که سرعت شما در حل تست به بالاترین حد خود برسد. تست‌هایی که شما برای جمع‌بندی استفاده می‌کنید عموماً از جنس تست‌های جامع است و سرعت‌تان در این مرحله با سرعت روز آزمون تقریباً یکی خواهد بود. 

 مرحله اولمرحله اولمرحله سوم
عنواندریافتتثبیتتسلط
هدفآشنایی سطحی با مطالبتثبیت ۷۰ درصد مطالبتثبیت تمام مطالب و رسیدن به تسلط در تست‌زنی با سرعت‌بالا
تخصیص زمان۲۰ تا ۳۰ درصد زمان۵۰ درصد زمان۲۰ تا ۳۰ درصد زمان
رویکردسرعت‌بالا/دقت کمسرعت کم/دقت بالاسرعت‌بالا/دقت بالا
شیوه مطالعهمیکروطبقه‌بندیطبقه‌بندیجامع
تعداد و نوع تست‌زنیخیلی کم و با سرعت‌بالاخیلی زیاد و با سرعت کممتوسط و با سرعت متوسط

برای مشاهده ویدئو فازبندی مطالعاتی کلیک کنید:

ویدئوی فازبندی اصولی مطالعاتی

طرز اصولی جمع بندی کنکور

اگر بخواهیم جمع بندی کنکور را تعریف کنیم، در یک عبارت ساده‌تر می‌توانیم بگوییم که جمع بندی یعنی اینکه اطلاعات در ذهن به‌شکلی مرتب شوند که دسترسی به آن‌ها بسیار آسان شود. ممکن است شما به‌عنوان یک داوطلب مطالعه زیادی داشته باشید، اما نتوانید از مباحثی که مطالعه کرده‌اید برای پاسخگویی به سؤالات کنکور استفاده کنید.

بسیاری از داوطلبان کنکور شروع بسیار خوبی دارند، اما موفقیت در کنکور، علاوه بر شروع خوب، به استمرار و پایان خوب نیز بستگی دارد؛ بنابراین باید با پشتکار فراوان مسیر مطالعه خود را طی کنید و درنهایت، تمامی مطالب خوانده‌شده را در ذهن خود طبقه‌بندی کنید.

طبقه‌بندی مرتب اطلاعات در ذهن باعث می‌شود در زمان و فرصت مناسب از اطلاعات خود بهره ببرید؛ به‌این ترتیب، سرعت تست‌زنی افزایش خواهد یافت و موفقیت شما به‌عنوان یک داوطلب کنکور چندین برابر خواهد شد.

اهمیت دوره جمع بندی 

دوره جمع بندی کنکور از مهم‌ترین و طلایی‌ترین روزهای یک داوطلب کنکوری به شمار می‌رود که نقش مهمی در کاهش استرس، دست‌یابی به یک نتیجه‌ی خوب و درنهایت موفقیت او در این آزمون سرنوشت‌ساز دارد.

جمع بندی، همان‌طور که از نامش پیداست، یک استراتژی مطالعاتی برای جمع‌وجورکردن اطلاعات در ذهن، دست‌یابی به یک طبقه‌بندی مناسب، رفع آشفتگی‌ها و درنهایت، دسترسی سریع و آسان به مطالب ذهنی هست.

دوره جمع بندی اهمیت بالایی دارد و نباید به‌هیچ وجه دست‌کم گرفته شود. جمع‌بندی اگر به‌درستی و اصولی انجام شود، آشفتگی‌های ذهنی و درسی را سامان می‌بخشد و یک طبقه‌بندی درست و کارآمد را به دست می‌دهد.

درنتیجه‌ی این جمع‌بندی، داوطلب به شناخت صحیح‌تری از نقاط قوت و ضعف خود دست می‌یابد و می‌داند که در جلسه‌ی کنکور روی چه سؤالاتی می‌بایست بیشتر تمرکز کند و از وقت‌تلف‌کردن روی مباحثی که تسلطی بر آن‌ها ندارد صرف‌نظر کند.

اصول دوره جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم جمع‌بندی نقطه پایان ماراتن کنکور است. شما باید تا لحظه آخر مسیر را باقدرت پیش ببرید تا بتوانید رتبه برتر شوید. در دوره جمع‌بندی باید به مواردی نیز دقت کنید و به آن‌ها پایبند باشید:

مطالب جدید نخوانید

در ماه‌ آخر به سراغ مطالب جدید نروید. سعی کنید مطالبی را که پیش از این خوانده‌اید به‌خوبی مرور کنید و از آن‌ها تست زیاد بزنید. سعی کنید هر روز تعداد زیادی تست بزنید تا بتوانید تسلط بالایی روی مطالبی که خوانده‌اید در روز کنکور داشته باشید.

نقطه‌ضعف‌تان را بهبود ببخشید

سعی کنید در زمان جمع بندی روی یک مطلب تمرکز زیادی نگذارید. تست بیشتر حل کنید و از روی تست نقاط ضعف‌تان را پیدا کنید. بعد از پیداکردن نقطه‌ضعف‌تان آن‌ها را در منابع درسی‌تان بیابید و مرور دوباره روی آن‌ها انجام دهید. بعد از مرور سعی کنید تعداد بیشتری تست بزنید تا مشکل‌تان تا حد زیادی رفع شود.

Mind Map طراحی کنید

مطالب هر درس را به‌صورت یک Mind Map درآورید. این کار باعث می‌شود تا زمانی که نیاز به‌مرور دارید برای هر درس به تعداد زیادی کاغذ نیاز نداشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا تمامی مطالب مهم یک درس را با یک نگاه به‌صورت تصویری مرور کنید.

برای آشنایی با Mind Map و نقشه ذهنی این مطلب را مطالعه کنید:

نقشه ذهنی یا Mind Map چیست و چه کاربردی در مطالعه برای کنکور دارد؟

آزمون بدهید

آزمون‌دادن از مواد لازم برای طرز اصولی جمع بندی کنکور و از مهم‌ترین کارهای شما در زمان جمع بندی است. آزمون‌دادن به شما کمک می‌کند شرایط روز کنکور را بازسازی کنید؛ همچنین استراتژی‌های متفاوت را در آزمون اجرایی کنید تا بهترین استراتژي برای سر جلسه برای شما اتفاق بیفتد. تحلیل آزمون را فراموش نکنید که مهم‌ترین کار شما بعد از هر آزمون خواهد بود.

تحلیل آزمون آزمایشی کارشناسی ارشد چگونه است؟

چگونه و چه زمانی جمع بندی کنیم؟

جمع‌بندی از حدوداً یک ماه تا ۴۰ روز پیش از کنکورتان شروع می‌شود. سعی کنید زمانی که وارد مرحله جمع بندی شدید مطلب جدید نخوانید و روی مطالعه بخش‌هایی که تا الان خوانده‌اید تمرکز کنید. خلاصه‌نویسی و آزمونی تست‌زدن از بایدهای جمع‌بندی است.

برای جمع‌بندی از منابع مختلفی می‌توانید استفاده‌ کنید. کتاب‌هایی مانند ۳۰۰ تست مناسب جمع‌بندی درس ریاضی هستند. از آزمون‌های سال‌های گذشته هم غافل نشوید و برای تست از آن‌ها استفاده کنید. کلاس‌های نکته و تست بهترین منبع برای جمع‌بندی دروس در زمان جمع‌بندی هستند. استادان با بهترین روش‌های کارآمد درس‌ها را برای‌تان جمع‌بندی و شما را آماده جلسه آزمون می‌کنند. سعی کنید این کلاس‌ها را از دست ندهید.

برای شرکت در آزمون‌های آزمایشی طبقه‌بندی‌شده و جامع کنکور کارشناسی ارشد روی این لینک کلیک کنید:

آزمون‌های آزمایشی کنکور کارشناسی ارشد