فرصت های شغلی رشته علوم کامپیوتر به‌عنوان مشاغلی با بالاترین حقوق در ایالات متحده رتبه‌بندی می‌شوند. با فناوری‌های جدیدی که هر سال در حال ظهور هستند، جای تعجب نیست که مشاغل علوم کامپیوتر در حال تغییر بازار کار آینده هستند. مدرک علوم کامپیوتر امروز شما را برای مشاغل پرتقاضا آماده می‌کند و مهارت‌های اساسی را که برای موفقیت نیاز دارید به شما می‌دهد؛ اما سؤال این‌جاست که این مشاغل پرتقاضا دقیقاً چه مشاغلی هستند؟ قصد داریم در این مطلب به برخی از اصلی‌ترین و مشهورترین نقش‌های شغلی که با تحصیل در رشتهٔ علوم کامپیوتر یا همان Computer Science می‌توانید به دست آورید صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند به آشنایی با فرصت های شغلی رشته علوم کامپیوتر هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فرصت های شغلی رشته علوم کامپیوتر

در ادامه ۶ شغل برتری که می‌توانید با مدرک علوم کامپیوتر بدست آورید بررسی خواهیم کرد:

۱. توسعه‌دهنده‌ی وب فول‌استک (Full Stack Web Developer)

یک توسعه‌دهنده‌ی وب فول‌استک به‌خوبی در توسعه‌ی وب فرانت‌اند و بک‌اند مهارت دارد. با استفاده از دانش خود در نحوه‌ی ساخت برنامه‌های کاربردی از ابتدا تا انتها یک توسعه‌دهنده‌ی فول‌استک می‌تواند یک نرم‌افزار را برنامه‌ریزی و مدیریت کند و بسازد. اگر دوست دارید درمورد مفاهیم و فناوری‌های جدید بیاموزید، این می‌تواند یک مسیر شغلی عالی برای شما باشد. تخمین زده می‌شود فرصت‌های شغلی برای توسعه‌دهندگان وب تا سال ۲۰۲۶، ۱۳ درصد رشد کند که سریع‌تر از میانگین نرخ رشد برای هر شغل دیگری است.

میانگین حقوق این فرصت شغلی در ایالات متحده: ۴۸۸ ,۸۸ دلار است.

فرصت های شغلی رشته علوم کامپیوتر

۲. توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن موبایل (Mobile Application Developer)

از آنجا که فناوری‌های مرتبط با گوشی‌های هوشمند به پیشرفت خود ادامه می‌دهند، نیاز به توسعه‌دهندگان ماهر برنامه‌های تلفن‌همراه از هم‌اکنون تا سال ۲۰۲۴، ۱۹ درصد افزایش خواهد یافت. در این نقش شما نرم‌افزار کاربردی برای سیستم عامل‌های مختلف، مانند iOS، Windows و Android، ایجاد خواهید کرد. شما به تجربه‌ی استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی مانند جاوا، C++، C و پایتون و غیره نیاز دارید. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن موبایل، هنگام کار با تیم‌های محصول و طراحی برای درک نیازهای کاربر و ایجاد راه‌حل‌های فنی، خلاقیت‌های خود را متناسب با اهداف و نظرات آنان منعطف خواهید کرد.

میانگین حقوق ایالات متحده برای این فرصت شغلی ۹۰,۹۴۷ دلار است.

۳. مهندس نرم‌افزار (Software Engineer)

از دیگر فرصت های شغلی رشته علوم کامپیوتر مهندس نرم‌افزار است. یک مهندس نرم‌افزار کدی را می‌نویسد که به برنامه‌های کامپیوتری اجازه می‌دهد به‌خوبی اجرا شوند و عملکردها را به‌درستی اجرا کنند. در این نقش، همزمان با همکاری نزدیک با شرکای چندکاره، مسئولیت آزمایش و اشکال‌زدایی برنامه‌ها را بر عهده دارید. شما باید زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی، مانند C++، Python یا Ruby، را بدانید و درک کنید. درحالی‌که الزامات مشاغل مهندسی نرم‌افزار از نقشی به نقش دیگر متفاوت است، مهارت‌های خاصی وجود دارد که هر توسعه‌دهنده‌ای به آن نیاز دارد. مدرک مناسب علوم کامپیوتر می‌تواند شما را برای درخواست این شغل آماده کند.

میانگین حقوق ایالات متحده برای این فرصت شغلی ۴۶۳ ,۱۰۴ دلار است.

۴. معمار سیستم‌ها (Systems Architect)

معمار سیستم یا System Architecht کسی است که سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری را توسعه و نگهداری می‌کند. در این نقش راه‌حل‌های فناوری را که نیازهای معماری فناوری اطلاعات سازمان‌تان را برآورده می‌کند، مفهوم‌سازی، برنامه‌ریزی و طراحی خواهید کرد. برای معماری سیستم‌ها مهم است که دانش دقیقی از تکنیک‌های مهندسی نرم‌افزار داشته باشید؛ زیرا معماران سیستم از نزدیک با توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کار می‌کنند.

میانگین حقوق ایالات متحده برای این فرصت شغلی ۱۰۸,۴۵۰ دلار است.

فرصت های شغلی رشته علوم کامپیوتر

۵. مهندس یادگیری ماشین (Machine Learning Engineer)

یکی دیگر از فرصت‌های شغلی رشته علوم کامپیوتر مهندس یادگیری ماشین است. باید گفت اکنون زمان بسیار خوبی برای دنبال‌کردن حرفه‌ی مهندس یادگیری ماشین (Machine Learning Egineering) است. تعداد مشاغل موجود در یادگیری ماشین هر سال افزایش می‌یابد و مهندسان با مجموعه‌ی مهارت‌های یادگیری ماشین در بسیاری از صنایع مختلف موردتقاضا هستند. به‌عنوان یک مهندس یادگیری ماشین، وظیفه‌ی شما ساختن و استقرار سیستم‌های یادگیری ماشین است که می‌توانند به‌طور خودکار و به‌طور مستقل یاد بگیرند و پیشرفت کنند.

مهندس یادگیری ماشین یک نقش فوق‌العاده نوآورانه است که در آن فناوری‌های جدیدی ایجاد می‌کنید که به پیشبرد این حوزه کمک می‌کند. یک متخصص یادگیری ماشین باید بر ساختارهای داده و الگوریتم‌ها، نحوه‌ی ساخت شبکه‌های عصبی و ساختار پروژه‌های یادگیری ماشین و مدل‌های گرافیکی احتمالی به‌خوبی مسلط باشد. مدرک علوم کامپیوتر شما را برای موفقیت در این مسیر آماده می‌کند و مهارت‌های اساسی کدنویسی را که برای موفقیت بسیار مهم هستند به شما می‌دهد.

میانگین حقوق ایالات متحده برای این فرصت شغلی ۹۳۱ ,۱۲۰ دلار است.

در این مطلب با شرح وظیفه، توانمندی‌ها و مختصات فرصت شغلی مهندس یادگیری ماشین بیشتر آشنا می‌شوید:

مهندس یادگیری ماشین کیست و چه کار می‌کند؟

۶. مهندس داده (Data Engineer)

در این نقش پایگاه داده‌های بزرگ و پیچیده و همچنین سیستم‌های پردازش داده در مقیاس بزرگ را توسعه و نگهداری خواهید کرد. به‌عنوان یکی از اعضای کلیدی تیم‌های تحلیل یا مهندسی، یک مهندس داده باید بتواند خیلی راحت با باقی اعضای تیم همکاری کند. این نقش مستلزم دانش جامع و مهارت‌های پایگاه داده است.

میانگین حقوق ایالات متحده برای این فرصت شغلی ۷۷۶ ,۱۳۷ دلار است.

اگر علاقه‌مند به مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی مهندس داده و وظایف او هستید، این مطلب را از دست ندهید:

مهندس داده کیست و چه مهارت‌ها و وظایفی دارد؟

جمع‌بندی مطالب درباره‌ی فرصت های شغلی رشته علوم کامپیوتر

در این مطلب ۶ نقش شغلی که با داشتن مدرک تصحیلی دانشگاهی علوم کامپیوتر می‌توانید دنبال کنید بررسی کردیم. به‌طور کلی، تمامی مشاغلی که به‌نوعی به تکنولوژی وابسته باشند بسیار پرتقاضا هستند و این تقاضا در آینده نیز ادامه خواهد داشت و حتی ممکن است رشد بسیار زیادی داشته باشد. از میان این مشاغل، آن‌ها که کار با داده‌ها و تحلیل آن‌ها را شامل می‌شوند بسیار محبوب‌تر، جدیدتر و با رشد نسبتاً زیاد هستند. اگر مایل به ورود به دنیای جذاب داده‌ها هستید، پیشنهاد می‌کنیم، دوره‌های علم‌داده کافه‌تدریس را از دست ندهید:

دوره جامع آموزش علم داده (Data Science)