فواید درس خواندن چیست و چطور به ما کمک می‌کند؟ درس خواندن برای کنکور از بایدهای آن است. برای ورود به مسیر کنکور داشتن انگیزه اهمیت زیادی دارد. برای داشتن انگیزه باید بدانید که چرا اصلاً باید درس بخوانید. این سؤال بسیاری از افراد است. پاسخ این سوال می‌تواند شما را در مسیر کنکور ارشد از بسیاری از چرایی‌ها برهاند و انگیزه‌ی شما را تقویت کند. دانستن فواید درس خواندن به ما کمک می کند موضوع مهمی است که پیش از شروع مطالعه باید به آن پاسخ دهید.

فواید درس خواندن چیست و چرا درس خواندن؟

همه‌ی انسان‌ها به‌علت روحیه‌ی کمال‌گرایی به موفقیت علاقه دارند. شما کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید من واقعاً نمی‌خواهم در هیچ عرصه‌ای موفق بشوم؛ همچنین شما شخص موفقی را نمی‌شناسید که بگوید من تنبلی کردم و موفق شدم. یا کسی نیست که بگوید ما باید آن‌قدر تنبل باشیم تا موفق شویم، یعنی هر چه تنبل‌تر، موفق‌تر.

تنبلی چیزی نیست به‌جز به‌کارنبستن همه‌ی توانایی‌های موجود در راه رسیدن به یک هدف.

خب، اینجا ممکن است بگویید هدف ما از درس خواندن رسیدن به موفقیت‌های تحصیلی نیست. اگر احیاناً چنین چیزی بگویید، پس هدف شما چیست؟ هدف شما رسیدن به چه جایگاهی است؟ می‌خواهید در چه زمینه‌ای موفق باشید؟

برای رسیدن به بسیاری از موقعیت‌ها درس خواندن راه رسیدن به آن است؛ البته این را نمی‌گوییم که برای موفقیت تنها باید درس خواند. اما اگر شما هم پشتوانه‌ی قوی برای شروع کار ندارید یا هدف‌تان رسیدن به موقعیت‌های بالای شرکتی و دولتی است، صد درصد درس خواندن از اصلی‌ترین راه‌های رسیدن به موفقیت است.

یکی از علت‌های تنبلی اهمال‌کاری است. برای آشنایی و دوری از آن مطالعه‌ی این مطلب بسیار به کمک‌تان خواهد آمد:

تست اهمال کاری چیست و به شما چه کمکی می‌کند؟

هدف از درس خواندن چیست؟

حتماً شما هم دل‌تان می‌خواهد یک مدیر تجاری موفق باشید، یک وکیل کاردان، یک نویسنده حرفه‌ای، یک ورزشکار درجه‌یک یا خواننده‌ای مشهور شوید. شما از معمولی‌بودن و متوسط‌شدن بیزارید. وقتی می‌پرسید درس خواندن به چه درد می‌خورد هم منظورتان این است که درس خواندن می‌تواند به شما کمکی کند به آرزوهای جورواجورتان برسید یا نه.

انسان ذاتاً مایل به قدرتمندبودن، محبوب‌بودن و بهترین‌بودن است. حالا شما هر یک از موفقیت‌هایی را که مدنظر دارید به‌عنوان هدف در نظر بگیرید. با یک فرض عقلانی درس خواندن شما در تضاد با چه هدفی است؟ اینکه روزانه ساعت‌هایی از وقت خود را به مطالعه اختصاص دهید شما را از کدام هدف دور می‌کند؟ بگذارید به‌جرئت بگوییم از هیچ‌یک.

شما به‌طورمعمول ۸ ساعت شبانه‌روز را به خواب و استراحت می‌گذرانید. احتمالاً چند ساعت را هم به تغذیه، تفریح یا صحبت با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهید. اگر بگوییم شما با نصف این باقیمانده زمان‌تان می‌توانید تحولی بزرگ در وضعیت درسی‌تان ایجاد کنید، متعجب می‌شوید؟ تعجب نکنید چون رتبه‌های برتر کنکور به‌جز چند ماه،

در تمامی عمر تحصیل‌شان کمتر از این مدت، یعنی چهار ساعت، درس‌خوانده‌اند. احتمالاً با دانستن این نکته وقتی کسی از شما بپرسد آیا درس خواندن خوب است، به او جواب می‌دهید وقتی می‌شود با صرف فقط سه‌چهار ساعت، چیز‌های زیادی یاد گرفت و مسیر بهتری در زندگی رفت، چرا درس خواندن بد باشد؟

برای افزایش انگیزتان برای درس خواندن روی این لینک کلیک کنید:

راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن چیست؟

دلایل درس خواندن چیست؟

شاید شما هم برای شروع نیاز به برخی از انگیزه‌ها و پاسخ‌ها داشته باشید تا بتوانید درس خواندن را جدی‌تر و اصولی‌تر پیش ببرید. این مطلب می‌تواند شروعی برای برنامه‌ریزی شما باشد.

در اینجا دلایلی آورده‌ایم که می‌تواند شما را به درس خواندن ترغیب کند و چرایی آن را برای‌تان مشخص کند:

موقعیت اجتماعی

یکی از چیزهایی که باعث می‌شود موقعیت بهتری در جامعه و در میان افراد داشته باشید مدرک تحصیلی بهتر است؛ همین‌طور بسیاری از کسانی که در دانشگاه‌های خوب درس می‌خوانند درک اجتماعی بهتری دارند؛ همچنین اگر شما در منطقه‌ای یا شهری با سطح پایین‌تر زندگی می‌کنید، می‌توانید با درس خواندن خودتان را به‌جای بهتر برسانید.

شغل رؤیایی

یکی از راه‌هایی که با کمک آن می‌توانید شغلی که همیشه آرزویش را داشتید انجام دهید درس خواندن است. درواقع رسیدن به شغل رؤیایی از فواید درس خواندن است. برای برخی از رشته‌ها تنها راه برای رسیدن به این شغل‌ها درس خواندن است؛ پس شما برای آنکه بتوانید در جایگاهی که همیشه آرزوی آن را داشتید قرار بگیرید باید درس بخوانید.

سربازی

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ی پسرها خدمت سربازی است. با درس خواندن شما، نه‌تنها می‌توانید سربازی خود را عقب‌تر بیندازید، در زمانی که در خدمت مقدس سربازی هستید می‌توانید در جایگاه بالاتری قرار بگیرید و از موقعیت بهتری برخوردار شوید. حتی می‌توانید درصورتی‌که نمرات بالایی کسب کرده باشید، از امتیازهایی مانند امریه و پروژه نیز استفاده کنید.

مهاجرت

این روزها تب‌وتاب مهاجرت بسیار بالاست. یکی از راه‌هایی که با کمک آن می‌توانید برای کشورهای دیگر درخواست بدهید اپلای تحصیلی است. برای این شکل از مهاجرت شما هم برای رفتن به آن کشور و هم برای داشتن رزومه خوب باید درس بخوانید. هر چه که درس‌تان بهتر باشد، احتمال قبولی و بورسیه‌شدن شما نیز بیشتر می‌شود؛ پس درس خواندن شانس شما را برای مهاجرت بیشتر می‌کند.

چرا درس خواندن

چگونه بهتر درس بخوانیم؟

درس خواندن هم مانند همه کارهای دیگر به قلق‌های خاصی نیاز دارد تا نتیجه‌بخش و لذت‌بخش باشد. گاهی با تمامی علاقه‌ای به درس خواندن داشتیم احساس بی‌میلی می‌کنیم. با خودمان می‌گوییم که می‌خواهم درس بخوانم، اما نمی‌شود. با خواندن ۸ راز مهم برای بهتر درس خواندن با راه‌های غلبه بر این احساس آشنا می‌شویم.

۱. دغدغه‌تان را بنویسید

گاهی هجوم افکار مختلف از این جلوگیری می‌کند که درس را عمقی بخوانیم. در این‌جور مواقع تلاش ما برای متمرکز‌شدن روی درس بی‌فایده است. یک راهکار خوب این است که افکار مزاحم را روی کاغذ بنویسید؛ در کنارش دلیل به‌وجودآمدن آن‌ها را یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود ذهن از این افکار خالی بشود.

۲. استرس نداشته باشید

فرقی نمی‌کند برای کنکور درس می‌خوانید یا مدرسه یا دانشگاه. داشتن استرس می‌تواند تمامی زحمات شما را به باد دهد. اگر رفع استرس برای‌تان سخت است، می‌توانید با یک گفت‌وگوی دوستانه دلایل اصلی این اضطراب‌ها را شناسایی و رفع کنید.

اگر شما هم با استرس دست‌وپنجه نرم می‌کنید، مطالعه‌ی این مطلب کمک‌تان می‌کند تا کنترلش کنید:

برای کنترل استرس کنکور چه کنیم؟

۳. برنامه‌ریزی کنید

ساعت‌های مطالعه‌ی شما هر قدر هم که زیاد باشد، اگر بر پایه یک برنامه‌ریزی درست نباشد، به نتیجه‌ی دلخواه نمی‌انجامد. ازجمله نکته‌های برنامه‌ریزی درسی این است که برای کوتاه‌مدت و بلندمدت خود برنامه داشته باشید. برای یک روز، یک هفته، یک و ماه و یک سال خود، در نظر بگیرید که چه درس‌هایی را باید در چه زمان‌هایی و چگونه مطالعه کنید.

برنامه ریزی کنکور MBA ـ نبایدها و بایدهای برنامه‌ریزی موفق

۴. به خودتان استراحت دهید

با استراحت کردن احساس‌عذاب وجدان نکنید. هرچند دقیقه یک استراحت کوتاه میان دروس داشته باشید. البته این میزان می‌تواند در اشخاص متفاوت باشد، اما به‌طور معمول، کارشناسان توصیه می‌کنند که بعد از ۴۵ دقیقه مطالعه، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید.

گذشته از این، استراحت‌های میان چند روز یا ماهانه را در نظر بگیرید؛ مثلاً برای یک یا چند ساعت کوتاه با دوستان یا خانواده به تفریح یا مکان‌های موردعلاقه باشد و مدت کوتاهی را از درس خواندن دور باشید.

سعی کنید در آن لحظه‌ها فقط به فکر تفریح باشید تا برای ادامه مسیر موفقیت انرژی کافی داشته باشید.

برای آشنایی با بایدها و نباید تفریح و استراحت در دوره آمادگی برای کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

بایدها و نبایدها تفریح در زمان کنکور کارشناسی ارشد چیست؟

۵. نگویید می‌خواهم درس بخوانم اما نمی‌شود

به مطالعه به‌عنوان یک وظیفه یا بار سنگین نگاه نکنید، بلکه عاشقانه آن را انجام بدید. به این فکر کنید که با درس خواندن آینده شما چقدر درخشان‌تر و بهتر خواهد شد. البته این در صورتی است که هدف مشخص و موردعلاقه ای داشته باشید.

اگر هنوز هم هدف‌تان برای‌تان مبهم است، توصیه می‌کنیم قبل از هر چیز انگیزه مشخصی را برای خودتان معین کنید.

برای بهتررسیدن به این روند مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

سبک زندگی برای ایجاد انگیزه مطالعه کنکور کارشناسی ارشد چیست؟

۶. فضای مجازی را کنار بگذارید

در این شکی نیست که در دنیای مدرن ما استفاده از گوشی و موبایل جزء لاینفک زندگی است؛ مخصوصاً گذران وقت در دنیای مجازی به یک فعالیت روزانه تبدیل‌ شده است. سعی کنید در دوره‌آی که درس می‌خوانید از این فضاها دور شوید یا دست‌کم کمتر به سراغ آن‌ها برید.

خیلی از افراد، به‌ویژه کنکوری‌ها، فکر می‌کنند که سرزدن گاه‌به‌گاه به گوشی بر درس‌خواندن و درک مطالب هیچ تأثیری نمی‌گذارد، اما متأسفانه این فضاهای مجازی خواه‌ناخواه مشغله‌ی ذهنی به وجود می‌آورند و تمرکز ما را برای مطالعه کم می‌کنند؛ به‌علاوه زمانی که باید برای استراحت ذهن صرف صرف بشود، با مشغول‌شدن به این فضاها سپری می‌شود.

۷. مثبت‌نگر باشید

سعی کنید افکار یا حتی افراد منفی را از خودتان دور کنید. منظور از افراد منفی کسانی است که مدام به شما می‌گویند نمی‌توانی، این کار سختی است یا افرادی که مدام می‌گویند من می‌خواهم درس بخوانم اما نمی‌شود، تو چطور می‌توانی این کار را انجام دهی؟ و از این قبیل جمله‌ها؛ درعوض، با امیدواری و انرژی به رسیدن به آینده دلخواه‌تان قدم‌های محکم بردارید.

۸. محیط متنوعی ایجاد کنید

اتاق یا محلی را که دائماً در آن درس می‌خوانید جذاب کنید. منظور از جذاب‌کردن تزئین یا ایجاد چیزهایی نیست که حواس شما را پرت می‌کند.

سعی کنید اتاق‌تان همیشه مرتب باشد. از گل‌ها و گلدان‌های کوچک برای زیباکردن اتاق استفاده کنید. نور و اکسیژن مناسب داشته باشید و برچسب‌های انگیزشی به دیوار بچسبانید.

برای داشتن بهترین محیط برای درس‌خواندن این مطلب را بخوانید:

بهترین محل مطالعه برای کنکور کجاست؟ راهنمای جامع انتخاب محل مطالعه!

وقت‌های که احساس خستگی یا بی‌حوصلگی می‌کنید چند نفس عمیق کشید. گاهی هم در حین درس خواندن کمی راه بروید و درس را بلندبلند با خودتان تکرار کنید تا از یکنواختی خارج بشوید. همه این‌ها در کنار مشاوره و برنامه‌ریزی درست تأثیر زیادی در ایجاد علاقه به مطالعه دارد و به شما کمک می‌کند در راه بهره‌برداری از فواید درس خواندن قدم بردارید..

کافه تدریس به شما کمک می‌کند تا بتوانید راه خود را درس انتخاب کنید؛ همچنین مدرسان و مشاوران مجرب کافه‌تدریس به شما کمک می‌کنند تا برای شروع مسیر خود آماده شوید.

کافه‌تدریس