مناسب‌ترین گرایش MBA برای شما کدام است؟ هر یک از داوطلبان کنکور ارشد مدیریت کسب و کار با پیشینه‌های مختلف و به‌دلایل متفاوتی به این رشته روی می‌آورند، اما کدام گرایش برای شما مناسب‌تر است؟ آیا اصلاً مدیریت کسب‌وکار مناسب شماست. در ادامه این مطلب به پاسخ این پرسش‌ها می‌پردازیم.

مدیریت کسب‌وکار

مدیریت کسب‌وکار با نام MBA شناخته می‌شود و چند سالی است که میان دانشجویان بسیار محبوب شده است.

این رشته در مقطع ارشد و در حال حاضر در هفت گرایش در دانشگاه‌های مختلف تهران و شهرستان ارائه می‌شود. رشته MBA هدف بسیاری از دانشجویانی است که از رشته حال حاضر خود ناراضی‌اند و به دنبال رشته‌ای هستند که بتوانند هم از مهارت‌های قبلی خود بهره ببرند و هم درآمد مناسبی داشته باشند.

برای آشنایی با دانشگاه‌های ارائه‌کننده این رشته این مطلب را بخوانید:

برترین دانشگاه‌ها در رشته MBA را بشناسید!

دانشجویان خصوصاً از رشته‌های مهندسی علاقه فراوانی به این رشته دارند. در ادامه به این پرداخته‌ایم که کدام گرایش برای رشته کارشناسی شما مناسب‌تر است.

گرایش مالی

گرایش مالی از پرطرفدارترین گرایش‌های مدیریت کسب‌وکار است. این گرایش بیشترین ارتباط را با تحلیل‌های مختلف، مخصوصاً مالی و اعداد و ارقام، دارد. عموماً گرایش مالی مناسب‌ترین گرایش MBA برای افرادی است که پایه ریاضی قوی دارند تا بتوانند به‌خوبی از پس دروس تخصصی این گرایش برآیند.

عموماً دانشجویان برق، مکانیک، نفت و به‌طورکلی دانشجویان مهندسی که پایه ریاضی قوی دارند از افرادی هستند که بهتر می‌توانند در این رشته فعالیت کنند. این دانشجویان، به‌دلیل آنکه در دانشگاه بیشتر با دروس محاسباتی کار کرده‌اند، توانایی بالاتری در حل مسئله دارند و افراد مناسب‌تری برای این گرایش‌اند.

گرایش مالی MBA را بهتر بشناسید

گرایش بازاریابی

دومین گرایش پرطرفدار گرایش بازاریابی است. این گرایش مناسب کسانی است که مایل‌اند در مسیر کسب‌وکارها و شرکت‌های بزرگ قرار گیرند. MBA در بازاریابی به مهارت و دانش بالا در زمینه‌ی بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی نیاز دارد. با گرفتن مدرک MBA درفروش و بازاریابی می‌توان به شرکت‌ها کمک کرد پیشرفت کنند و وظیفه این افراد توسعه شرکت‌هاست. دانشجویان این گرایش در بخش‌های مختلف بازاریابی ازجمله تبلیغات و بازاریابی دیجیتال مشغول‌به‌کار هستند.

در این گرایش برخلاف مالی که نیاز به ریاضیات بسیار قوی دارد، علاقه و خلاقیت حرف اول را میزند. شما باید ایده‌های نو را به کارفرمای خود انتقال دهید. برای همین می‌توان گفت افرادی که از مهندسی معماری به این گرایش می‌پیوندند ممکن است شانس بیشتری داشته باشند. البته هرکسی با هر پیشینه‌ای اگر علاقه و خلاقیت داشته باشد می‌تواند موفق شود.

گرایش بازاریابی MBA را بشناسید

گرایش استراتژی

گرایش استراتژی به بررسی استراتژی‌ها و نحوه‌ی برنامه‌ریزی درست برای شروع و ادامه‌ی یک کسب‌وکار است. عموماً افرادی که به فکر شروع کسب‌وکار خود هستند به این گرایش تمایل بیشتری دارند؛ زیرا می‌خواهند از ابتدا به‌صورت مناسبی پایه‌ی کسب‌وکار خود را پی‌ریزی کنند.

دانشجویان مدیریت افراد موفقی در این بخش هستند؛ زیرا مباحث مربوط به این رشته را عموماً به‌صورت نظری در دوره‌ی کارشناسی خود مطالعه کرده‌اند و حال می‌توانند با توجه به پروژه‌محوربودن دروس MBA، آن را در دنیای واقعی نیز به‌ کار گیرند و بتوانند در این بخش موفق باشند.

البته بازهم تعداد بسیار زیادی از دانشجویان موفق این گرایش دانشجویان فنی هستند که سعی می‌کنند دروس دوره‌ی کارشناسی خود را با مباحث مدیریتی تلفیق و کسب‌وکار مرتبط را راه‌اندازی کنند.

گرایش استراتژی MBA را بشناسید

بهترین گرایش

گرایش عملیات و زنجیره تأمین

گرایش عملیات و زنجیره تأمین MBA از مهم‌ترین گرایش‌های این رشته است. تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها درنهایت بعد از همه‌ی فعالیت‌های تولیدی به دنبال خروجی هستند و کالا یا خدمت یا هر دو را ارائه می‌کنند. فعالیت‌های اصلی شرکت تولیدات و مدیریت کیفیت و توسعه‌ی محصول را نیز شامل می‌شود و همه‌ی این‌ها زیرمجموعه‌ی مدیریت عملیات است؛ درواقع مدیریت عملیات قلب تپنده‌ی سازمان است. گرایش عملیات و زنجیره‌ی تأمین MBA تمرکز بیشتری روی این زمینه دارد.

عمده‌ی دانشجویانی که به سراغ این گرایش می‌آیند دانشجویان مهندسی صنایع هستند. این دانشجویان به‌خوبی با عملیات و نحوه‌ی تحلیل عملیات سازمان‌ها آشنایی دارند و می‌توانند در این گرایش به‌خوبی عمل کنند؛ همچنین اگر کسی در حوزه‌ی IT قوی است و علاقه دارد با قدرت تحلیلی که در زمینه‌ی مدیریت عملیات کسب می‌کند بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد.

گرایش عملیات و زنجیره تأمین MBA

گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی

گرایش منابع انسانی گرایش دیگری از MBA است که تعداد زیادی از دانشجویان در این گرایش مشغول به کار و تحصیل هستند. این گرایش بر اهمیت بخش انسانی سازمان‌ها تأکید می‌کند. بخشی از موفقیت سازمان‌ها به نیروی انسانی آن سازمان وابسته است و این موضوع امروزه بیش از هر زمان دیگری برای مدیران واضح است.

افرادی که به ارتباط با دیگران علاقه دارند و از فکرکردن و کار با انسان‌ها لذت می‌برند می‌توانند در این رشته بسیار موفق عمل کنند. شاید بتوان گفت کسانی که دروس روان‌شناسی را در دوره پیشین خود داشته‌اند بهتر می‌توانند در این بخش عمل کنند و از افراد موفق در این زمینه باشند.

رفتار سازمانی و منابع انسانی MBA را بشناسید

گرایش فناوری

گرایش مدیریت فناوری MBA یکی از گرایش‌های این رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار یا همان MBA است. به‌طور کلی، این گرایش به مجموعه‌ی توانمندی‌های فناورانه‌ی یک بنگاه اقتصادی می‌پردازد. گرایش فناوری به نحوه‌ی اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی فناوری و روش کسب فناوری‌های منتخب می‌پردازد.

می‌توان گفت دانشجویان رشته‌های فنی به‌طورکلی مناسب این رشته هستند و کسانی که اقتصاد را در دوره‌ی کارشناسی خود گذرانده‌اند بیشتر بتوانند با این گرایش ارتباط برقرار کنند.

مدیریت فناوری MBA را بشناسید

گرایش فناوری اطلاعات

در چند سال اخیر، افراد بسیاری به گرایش فناوری اطلاعات MBA علاقه‌مند شده‌اند. پیشرفت روزانه تکنولوژی در دنیای امروزی بر هیچ‌کسی پوشیده نیست؛ به‌همین دلیل، صنعت IT اهمیت زیادی پیداکرده است. امروزه صنعت IT به افراد بسیار واجد شرایط و ماهر نیاز دارد تا بتوانند مدیریت تیم‌های این بخش و پروژه‌ها را بر عهده بگیرند؛ بنابراین این گرایش بسیار کمک‌کننده است.

عمده دانشجویانی که به این گرایش می‌پیوندند، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات‌اند. این دانشجویان به‌دلیل اینکه اطلاعات خوبی در زمینه‌ی کامپیوتر و دنیای دیجیتال دارند، به این گرایش علاقه‌ی زیادی دارند تا بتوانند اطلاعات فنی خود را در قالب مدیریتی نیز تجربه کنند.

معرفی گرایش سیستم‌های اطلاعاتی MBA

مناسب‌ترین گرایش MBA برای شما کدام است؟

پاسخ این سؤال کاملاً وابسته به خود شماست. در ابتدا مشخص کنید برای چه چیزی به این رشته وارد می‌شوید. درواقع مهم‌ترین سؤال شما باید این باشد که هدف از شرکت در این رشته برای من چه چیزی است. اگر صرفاً به‌دلیل علاقه‌نداشتن به رشته قبلی خود به این رشته وارد شوید، ممکن است در ادامه همین اتفاق برای شما در کارشناسی ارشد نیز بیفتد؛ پس موضع خود را برای انتخاب این رشته مشخص کنید.

در انتخاب گرایش علاقه‌ی شما حرف اول را می‌زند تا رشته‌ی کارشناسی شما. برای اینکه بتوانید در این رشته موفق شوید باید پشتکار و علاقه را در کنار هم به کار ببرید. اگر از رشته‌ی غیرمرتبط نیز به این رشته وارد می‌شوید، اطمینان کسب کنید که گرایش مدنظر شما به علاقه‌ی شما نزدیک است. بااینکه عموماً فارغ‌التحصیلان مهندسی به سراغ این رشته می‌آیند، افراد موفقی از رشته‌های مختلف در بازار کار این رشته مشغول‌به‌کار هستند.

گرایش‌های رشته مدیریت کسب‌وکار را بشناسید!

برای رسیدن به پاسخ این پرسش که مناسب‌ترین گرایش MBA برای شما کدام است باید شناخت کاملی از گرایش‌های مختلف این رشته داشته باشید؛ همین‌طور باید درباره‌ی آینده‌ی شغلی تحصیل در هر یک از رشته‌ها هم بدانید.

برای آشنایی با گرایش‌های مختلف رشته مدیریت کسب‌وکار و بازار کار هر یک روی این لینک کلیک کنید:

گرایش‌های کنکور کارشناسی ارشد MBA را بشناسید

کافه تدریس با مشاوران و اساتید ماهر به شما کمک می‌کند تا بهترین رتبه را کسب کنید و با آرامش خیال گرایش مناسب خود را انتخاب کرده و در آن به تحصیل بپردازید. برای کسب بهترین رتبه می‌توانید از کلاس‌های آمادگی آزمون و مشاوره با رتبه‌های برتر استفاده کنید:

دپارتمان MBA کافه‌تدریس

هفت‌خوان

هفت‌خوان: مطالعه کن، نظر بده، جایزه بگیر!

هفت‌خوان مسابقه‌ی وبلاگی کافه‌تدریس است. شما با پاسخ به چند پرسش درباره‌ی مطلبی که همین حالا مطالعه کرده‌اید، فرصت شرکت در قرعه‌کشی جایزه نقدی و کلاس رایگان کافه‌تدریس را پیدا خواهید کرد.

جوایز هفت‌خوان

  • ۳۰۰,۰۰۰ تومان جایزه نقدی
  • ۵ کلاس رایگان ۳۰۰,۰۰۰ تومانی

پرسش‌های مسابقه

برای شرکت در هفت‌خوان کافه‌تدریس در کامنت همین مطلب به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

  • گرایش‌های رشته MBA در کارشناسی ارشد چیست؟
  • پرتقاضاترین گرایش‌های MBA کدام‌اند؟
  • برای انتخاب رشته در کارشناسی ارشد MBA چه ملاک‌هایی را در نظر می‌گیرید؟