مهم‌ترین سرفصل های کنکور MBA چیست؟ این پرسش برای هر یک از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار مهم است، اما برای برخی از داوطلبان اهمیت بیشتری دارد. داوطلبانی که آمادگی برای کنکور کارشناسی‌ارشد را دیرتر شروع کرده‌اند یا برای آزمون ارشد قصد شرکت در آزمون دو رشته را دارند ازجمله این داوطلبان هستند. در ادامه مهم‌ترین سرفصل های کنکور MBA را بررسی کرده‌ایم و برای‌تان توضیح داده‌ایم که باید روی کدام مباحث بیشتر تمرکز کنید.

مهم‌ترین سرفصل های کنکور MBA را بشناسید!

کنکور MBA، به دلیل بازار کاری مناسب و داشتن دروس کم در کنکور کارشناسی ارشد، برای بسیاری از داوطلبان جذاب است. تعدادی از این افراد نیز MBA را به‌عنوان رشته دوم امتحانی در کنکور ارشد انتخاب می‌کنند و می‌خواهند بیشتر زمان خود را به رشته‌ی اصلی خودشان اختصاص دهند. برخی نیز دیرتر از باقی داوطلبان شروع به مطالعه کرده‌اند.

دانستن این موضوع که چه بخش‌هایی مهم‌تر هستند برای کسانی که MBA رشته‌ی اصلی‌شان نیست یا دیرتر شروع کرده‌اند، اهمیت بالایی دارد. این از داوطلبان می‌خواهند با زمان کمتر بیشترین تعداد سؤالات را مطالعه کنند. البته باید توجه کرد که فقط مطالعه‌ی این بخش‌ها نمی‌تواند شما را به درصد بالایی برساند، اما مطالعه‌ی آن‌ها کمک می‌کند از زمان کمتر بهره بیشتری ببرید.

ریاضیات عمومی ۱ و ۲

درس ریاضی در کنکور مدیریت کسب‌وکار ضریب ۲ دارد. این بخش، بااینکه در مقایسه با دیگر بخش‌ها تعداد سؤال کمتری دارد، به‌دلیل اینکه اکثر داوطلبان، خصوصاً رتبه‌های برتر، درصد بالایی در این درس کسب می‌کنند، تأثیر زیادی روی نمره‌ی تراز شما می‌گذارد و آشنایی با مهم‌ترین سرفصل های کنکور MBA در بخش ریاضیات عمومی می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

درس ریاضی از ۳۰ سؤال تشکیل‌ شده است که عموماً ۱۵ سؤال از سرفصل‌های ریاضی ۱ و ۱۵ سؤال از ریاضی ۲ مطرح می‌شود. ریاضی ۲، به‌دلیل اینکه تعداد سرفصل‌های کمتری دارد، می‌تواند امتیاز بیشتری را برای شما به ارمغان آورد، اما به‌طورکلی به‌دلیل اینکه مسائل ریاضی ۱ پیش‌نیاز بخش‌های ریاضی ۲ است، نمی‌توان بدون مطالعه‌ی ریاضی ۱ به‌سراغ ریاضی ۲ رفت.

طرز مطالعه اصولی ریاضی عمومی

مهم‌ترین مباحث ریاضی عمومی ۱ و ۲

از نظر تعداد سؤالات فصل‌های مختلف، انتگرال‌ها بیشترین تعداد را به خود اختصاص می‌دهند. انتگرال‌هایی که بیشترین سؤال از آن‌ها می‌آيد انتگرال‌ و کاربردهای ریاضی ۱ و انتگرال چندگانه و انتگرال خط و سطح ریاضی ۲ را شامل است؛ اما اینجا هم شما نمی‌توانید فقط به خواندن انتگرال‌ها اکتفا کنید و برای مطالعه‌ی آن‌ها باید بخش مشتق را نیز تا حد خوبی بلد باشید. زمانی که انتگرال ریاضی ۱ را فرابگیرید، انتگرال‌های ریاضی ۲ تا حد بسیار زیادی برای شما ساده‌تر خواهند شد و می‌توانید از این بخش نمره‌ی مناسبی را کسب کنید.

بعد از انتگرال‌ها بخش توابع چندمتغیره‌ی ریاضی ۲ بیشترین تعداد سؤالات آزمون را به خود اختصاص می‌دهند. این بخش از حد، مشتق و کاربردهای توابع چندمتغیره تشکیل‌ شده و ازجمله بخش‌هایی است که تعداد زیادی از سؤالات را به خود اختصاص می‌دهد.

مطالعه‌ی مشتق، انتگرال‌ها و توابع چندمتغیره می‌تواند حدود ۵۰ درصد از سؤالات آزمون را برای شما پوشش دهد؛ البته درصورتی‌که داوطلب زمان بیشتری داشته باشد، می‌تواند بخش دنباله و سری را نیز مطالعه کند تا تعداد سؤال بیشتری را پاسخ دهد.

برای آشنایی با طرز مطالعه صحیح ریاضی عمومی ۱و۲ این مطلب را مطالعه کنید:

نقشه راه مطالعه رياضی عمومی۱و۲

استعداد و آمادگی تحصیلی

بخش استعداد و آمادگی تحصیلی که در ایران با نام GMAT شناخته می‌شود در کارشناسی ارشد فقط در کنکور رشته‌ی MBA از آن سؤال طرح می‌شود؛ البته مشابه این درس در آزمون دکتری نیز وجود دارد که بخش مشترک با GMAT ارشد دارد. این بخش نیز مانند درس ریاضی ضریب ۲ دارد، اما تعداد سؤالات آن از درس ریاضی بالاتر است.

GMAT، به‌دلیل اینکه برای داوطلبان کمتر شناخته‌شده است، جزو دروس دشوار برای اکثر آنان به حساب می‌آید. GMAT از ۵ بخش حل مسئله، استدلال منطقی، کفایت داده، درک مطلب و تصحیح جملات تشکیل شده است. در ادامه مهم‌ترین سرفصل های کنکور MBA در بخش GMAT را برای‌تان آورده‌ایم.

مهم‌ترین مباحث GMAT

برای گرفتن بهترین امتیاز از این بخش بهتر است روی بخش‌های غیرمحاسباتی استدلال، درک مطلب و تصحیح جملات تمرکز بیشتری کنید. این بخش‌ها ۵۰ درصد امتحان را تشکیل می‌دهند و تا حد زیادی می‌توان سؤالات این بخش را پاسخ داد. بخش درک مطلب، با توجه به اینکه برای اکثر افراد آشنایی بیشتری دارد، برای کسانی که دیرتر شروع کرده‌اند جذاب‌تر است.

سؤالات بخش استدلال نیز تا حد زیادی برای کسانی که درس‌نامه‌ی زیادی نخوانده‌اند می‌تواند نمره‌آور باشد.

درصورتی‌که زمان کمی دارید، باید بخش‌ محاسباتی را انتخاب کنید و با تمرکز بالاتر بخوانید؛ همین‌طور باید روی بخش‌هایی سؤال بیشتری از آن‌ها مطرح می‌شود و طراحان سؤال علاقه بیشتری به آن‌ها دارند بیشتر تکیه کنید. بررسی سؤالات کنکور سال‌های مختلف نشان می‌دهد طراحان به بخش‌هایی مانند معادله، نسبت و درصد، هندسه و هوش علاقه بیشتری نشان می‌دهند و معمولاً تعداد سؤال بیشتری از این بخش‌ها مطرح می‌شود.

با بودجه‌بندی GMAT کنکور MBA در چند سال اخیر آشنا شوید!

با مرور این بخش‌ها شما می‌توانید تعداد مناسبی از سؤالات را پوشش دهید و امتیاز خوبی از بخش استعداد و آمادگی تحصیلی به دست آورید.

برای آشنایی با طرز مطالعه صحیح GMAT این مطلب را مطالعه کنید:

طرز مطالعه GMAT برای کنکور MBA

زبان تخصصی

زبان تخصصی MBA، با ۶۰ سؤال، بیشترین تعداد سؤالات کنکور را تشکیل می‌دهد. ضریب این بخش کمتر است و ضریب ۱ دارد، اما به‌دلیل اینکه زبان کنکور ارشد مدیریت کسب‌وکار، در مقایسه با باقی رشته‌ها دشوارتر است، میانگین این درس در کنکور پایین‌تر است و می‌تواند تراز شما را بسیار جا‌به‌جا می‌کند. زبان MBA از چهار بخش گرامر، لغت، کلوزتست و درک مطلب تشکیل می‌شود. مهم‌ترین سرفصل های کنکور MBA در بخش زبان تخصصی از این قرار است:

مهم‌ترین مباحث زبان تخصصی

اگر شما زمان زیادی برای مطالعه‌ی زبان نداشته باشید، گذاشتن زمان زیاد روی گرامر ممکن است برای شما کاری پرریسک باشد. از آنجا ‌که گرامر تعداد کمری از سؤالات را تشکیل می‌دهد، اگر زبان خوبی ندارید، تلاش کنید تمرکز خود را روی باقی سؤالات بگذارید.

بخش درک مطلب، با توجه به اینکه به اطلاعات عملی از قبل نیاز ندارد و شما فقط با تکیه ‌بر متن داده‌شده باید به سؤالات پاسخ دهید، می‌تواند نتایج بهتری برای شما داشته باشد. تلاش کنید سرعت خود را در این بخش بالاتر ببرید تا بتوانید به متون بیشتری پاسخ دهید.

برای آشنایی با طرز مطالعه صحیح زبان MBA این مطلب را مطالعه کنید:

درس زبان برای کنکور MBA را چطور باید خواند؟

آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار را از کجا شروع کنیم؟

کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار یکی از جذاب‌ترین رشته‌های کارشناسی ارشد است. این رشته فرصت‌های بسیاری را در اختیار دانش‌آموختگانش قرار می‌دهد و به‌همین دلیل استقبال از آن هر روز بیشتر می‌شود. به‌همین نسبت هم قبولی در این آزمون و تحصیل آن در بهترین دانشگاه‌های کشور هر سال دشوارتر می‌شود.

شما برای رسیدن به بهترین نتیجه در کنکور کارشناسی ارشد MBA، علاوه بر آشنایی با مهم‌ترین سرفصل های کنکور MBA باید نقشه راه جامعی برای مطالعه داشته باشید. برای مرور نقشه‌راه جامع آمادگی کنکور MBA روی این لینک کلیک کنید:

جذاب‌ترین رشته‌ی کارشناسی‌ارشد را بشناسید!

کافه‌تدریس به شما کمک می‌کند تا با بهترین اساتید و مشاوران به رتبه و دانشگاه دلخواه خود برسید:

دپارتمان MBA کافه‌تدریس

رتبه‌های برتر رشته مدیریت کسب و کار چه دانشگاه‌هایی را انتخاب می‌کنند؟

رتبه‌های برتر زیر ۱۰۰ سه دانشگاه صنعتی شریف، تهران و صنعتی امیرکبیر را برای مقطع ارشد رشته MBA انتخاب می‌کنند.

چه گرایش‌هایی در دانشگاه‌ها برای رشته MBA ارائه می‌شود؟

این رشته در ۷ گرایش مالی، بازاریابی، استراتژی، فناوری، منابع انسانی، عملیات و فناوری اطلاعات در دانشگاه‌های مختلف تهران و شهرستان در ایران برگزار می‌شود.

از کجا متوجه شویم بهترین حالت پاسخ به سوالات برای ما چیست؟

شما باید سبک‌ها و ترتیب‌های مختلف را در آزمون‌های آزمایشی تست کنید تا بهترین خود را بتوانید پیدا کنید. نحوه پیمایش دفترچه را در مطالب دیگر مطالعه کنید.

با رشته مديريت کسب و کار براي کدام رشته‌ها مي‌توان اپلاي کرد؟

شما ميتوانيد براي DBA يا به صورت تخصصي براي هريک از گرايش‌هاي رشته مديريت اپلاي کنيد.