نرم‌افزارهای تخصصی گرایش قدرت مهندسی برق چیست؟ در این مطلب ابزار لازم برای موفقیت در رشته‌ی مهندسی برق قدرت را به شما معرفی کرده‌ایم. هر دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق قدرت برای موفقیت در این رشته و همین‌طور موفقیت در بازار کاری آن باید بر این نرم‌افزارها و ابزار تسلط کامل داشته باشد.

دروس گرایش قدرت کارشناسی‌ارشد مهندسی برق چیست؟

پیش از اینکه به‌سراغ نرم‌افزارهای تخصصی گرایش قدرت برویم بد نیست با دروس این گرایش در کارشناسی ارشد آشنا شوید. گرایش قدرت در مقطع ارشد دو گرایش اصلی سیستم‌های قدرت و الکترونیک قدرت و ماشین‌های الکتریکی دارد؛ همین‌طور گرایش‌هایی مانند سامانه‌های برقی حمل‌ونقل، راه‌آهن برقی، سیستم‌های انرژی، مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر و غیره از زیرمجموعه‌های گرایش برق قدرت در آزمون کارشناسی‌ارشد مهندسی برق محسوب می‌شود.

برای آشنایی با دروس گرایش قدرت در کارشناسی ارشد و در زیرمجموعه‌های متنوع آن این مطلب را مطالعه کنید:

دروس گرایش قدرت کارشناسی‌ارشد مهندسی برق چیست؟

Matlab

متلب نرم‌افزاری قدرتمند و جامع برای اکثر رشته‌های مهندسی است. در این نرم‌افزار می‌توان رفتار سیستم‌های فیزیکی را شبیه‌سازی و تحلیل کرد. این نرم‌افزار یکی از اولین محیط‌های محاسباتی است که قادر است مسائل دانشجویان و پژوهشگران در زمینه‌های متنوع مهندسی را حل کند.

DIgSILENT

DIgSILENT یکی از نرم‌افزارهای تخصصی گرایش قدرت مهندسی برق است. این نرم‌افزار حرفه‌ای درباره‌ی شبکه‌های توزیع و نیروگاه‌های برق و هم‌چنین ابزار شبیه‌سازی برای محاسبه و تحلیل رفتار سیستم‌های قدرت با اهداف طراحی و بهره‌برداری است. این نرم‌افزار، در عین اینکه می‌تواند به‌عنوان یک ابزار محاسباتی قوی برای سیستم‌های قدرت در مقیاس بزرگ استفاده شود، هم‌چنین به‌عنوان یک ابزار در حل مسائل نیز استفاده می‌شود. این نرم‌افزار قادر است طیف وسیعی از رفتارهای سیستم‌های قدرت را در حالت‌های ماندگار یا گذرا شبیه‌سازی و پارامترهای مدنظر محاسبه کند.

AutoCAD Electrical

این نرم‌افزار کار طراحی مدارهای الکتریکی را بر عهده دارد. کاربرد اصلی این نرم‌افزار تهیه‌ی نقشه‌ی تأسیسات الکتریکی انواع پروژه‌های کوچک و بزرگ است؛ برای مثال، ابتدا نقشه‌ی تأسیسات الکتریکی یک پروژه، مانند نحوه‌ی اتصال سیم‌ها، قرارگیری روشنایی‌ها، تابلو برق‌ها و غیره، با توجه به اهداف و استانداردهای موجود در این نرم‌افزار طراحی و بررسی و سپس در عمل اجرا می‌شود.

ETAP

این نرم‌افزار قدرتمند برای طراحی، شبیه‌سازی، بهره‌برداری و اتوماسیون تولید، انتقال و توزیع در سیستم‌های صنعتی به کار می‌رود. این نرم‌افزار مجموعه‌ای از ابزارهای تعبیه‌شده و کتابخانه‌های مهندسی است که امکان ایجاد، پیکربندی و مدیریت مدل یک سیستم قدرت را فراهم می‌کند. ابزارهای اصلی امکان ساخت نمودارهای تک‌خطی شبکه‌های AC و DC سه‌فاز و تک‌فاز، به‌همراه اجزا و گذرگاه‌های نامحدود، را ارائه می‌کند.

PSCAD

PSCAD یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی گرایش قدرت مهندسی برق است. از این نرم‌افزار اغلب برای شبیه‌سازی، بررسی و مطالعه‌ی حالت‌های گذرای سیستم‌های قدرت استفاده می‌شود. با استفاده از امکانات بالای این نرم‌افزار می‌توان به‌سادگی یک سیستم قدرت را شبیه‌سازی کرد. این نرم‌افزار در کتابخانه‌های خود از عناصر و المان‌های ساده‌ی پسیو و اکتیو تا انواع ماشین‌های الکتریکی و خطوط توزیع و انتقال را پوشش می‌دهد.

بهترین منابع برای موفقیت در کنکور کارشناسی مهندسی برق، گرایش قدرت

اگر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق هستید و می‌خواهید در گرایش برق قدرت ادامه‌ی تحصیل دهید، پیش از هر چیز نیاز دارید به بهترین منابع دسترسی داشته باشید. هر قدر زودتر بتوانید بهترین منابع را شناسایی کنید، با بهره‌وری بیشتری می‌توانید به هدف مدنظرتان دست پیدا کنید.

برای آشنایی با بهترین منابع کنکور کارشناسی مهندسی برق (گرایش قدرت) این مطلب را مطالعه کنید:

منابع گرایش قدرت کنکور ارشد برق