نرم‌افزارهای تخصصی کنترل و اتوماسیون صنعتی چیست؟ اگر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق هستید و دوست دارید در گرایش کنترل و اتوماسیون صنعتی تحصیل می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی این گرایش این مطلب را مطالعه کنید. آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی هر رشته و گرایش به شما کمک می‌کند هم در دوره‌ی کارشناسی ارشد و هم در بازار کار موفق باشید.

Matlab

متلب یک نرم‌افزار قدرتمند و جامع برای اکثر رشته‌های مهندسی، ازجمله گرایش کنترل و اتوماسیون صنعتی مهندسی برق، است. در این نرم‌افزار می‌توان رفتار سیستم‌های فیزیکی را شبیه‌سازی و تحلیل کرد. این نرم‌افزار یکی از اولین محیط‌های محاسباتی است که می‌تواند مسائل دانشجویان و پژوهشگران در زمینه‌های متنوع مهندسی را حل کند.

نرم‌افزار متلب یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای گرایش کنترل به شمار می‌رود که دانشجویان با استفاده از کدنویسی و شبیه‌سازی سیستم‌ها در محیط Simulink می‌توانند انواع سیستم‌های کنترلی را بررسی و کنند.

LOGO Soft Comfort

PLC LOGO یکی از انواع رایج PLC هاست و یکی از نرم‌افزارهای تخصصی کنترل و اتوماسیون صنعتی است که در صنایع بسیار استفاده می‌شود. از این نرم‌افزار برای برنامه‌نویسی و راه‌اندازی این نوع PLC استفاده می‌شود.

SIMATIC Step 7

این نرم‌افزار جهت برنامه‌نویسی برای PLCهای شرکت زیمنس استفاده می‌شود. تعداد زیادی از صنایع مختلف از این نوع PLC استفاده می‌کنند.

Automation Studio P6

از این نرم‌افزار برای مستندسازی پروژه‌های صنعتی استفاده می‌شود. مهندسان برای طراحی سیستم‌های شبیه‌سازی و تعمیر و نگهداری از این نرم‌افزار بهره می‌برند.

Eplan

Eplan یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی کنترل و اتوماسیون صنعتی است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان از یک تابلوی برق کوچک گرفته تا سیستم‌های الکتریکی و کنترلی یک نیروگاه تولید برق را طراحی کرد. این نرم‌افزار حد وسیعی از استانداردهای موجود در صنعت، ازجمله استانداردهای وضع‌شده برای مهندسان برق و طراحان سیستم‌های اتوماسیون، را دربرمی‌گیرد.

برای آشنایی با دروس گرایش کنترل و اتوماسیون صنعتی در کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

دروس گرایش کنترل کارشناسی ارشد برق

بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد گرایش کنترل و اتوماسیون صنعتی

اگر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد هستید و دوست دارید در گرایش کنترل و اتوماسیون صنعتی تحصیلات تکمیلی خود را ادامه دهید، با مطالعه‌ی این مطلب می‌توانید با بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد برای این رشته آشنا شوید:

بهترین منابع گرایش کنترل کنکور ارشد برق را بشناسید!