وبینار نقشه راه مطالعه رياضی عمومی۱و۲ برای آمادگی داوطلبان کنکور کارشناسی‌ارشد برگزار شد که درس ریاضی عمومی۱و۲ را در درس‌های خود دارند. ریاضی عمومی ۱و۲ اصلی‌ترین درس کنکور کارشناسی‌ارشد MBA و همچنين از درس‌های رقابتی رشته‌های دیگر است. با توجه به چارچوب مشخص این درس، با برنامه‌ریزی دقیق و انتخاب منابع می‌توان درصد بالایی در درس ریاضی عمومی۱و۲ کسب کرد. دپارتمان مدیریت کسب‌وکار (MBA) کافه‌تدریس وبینار نقشه راه مطالعه رياضی عمومی۱و۲ را برای آشنایی با این درس در کنکور ارشد و روش بهینه‌ی مطالعه آن برگزار کرد. گزارش این وبینار پیش روی شماست.

سرفصل‌های وبینار نقشه راه مطالعه رياضی عمومی۱و۲

وبینار نقشه راه مطالعه رياضی عمومی۱و۲ تقریباً دو ساعت طول کشید. رضا شکرزاد در این وبینار از صفر تا صد روش مطالعه ریاضی عمومی۱و۲ را برای رشته مدیریت کسب وکارMBA و رشته‌های ارشد فنی و مهندسی بررسی کرد. سرفصل‌های وبینار نقشه راه ریاضی عمومی۱و۲ به‌این صورت ارائه شد:

  • معرفی فصل‌های ریاضی عمومی ۱و۲: سرفصل‌هایی که در مقطع کارشناسی ارشد از آن‌ها سؤال می‌آید.
  • بودجه‌بندی تعداد سؤال‌های مطرح‌شده از هر فصل، آزمون‌های هشت سال اخیر کنکور ارشد برای تمامی رشته‌ها
  • شیوه‌ی اصولی مطالعه‌ ریاضی عمومی ۱و۲ با رعایت پیش‌نیازی‌ها
  • نحوه‌ی زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مطالعاتی
  • معرفی منابع درس ریاضی عمومی ۱و۲
  • پاسخ به سؤال‌های دانشجویان

 

مقدمه وبینار نقشه راه مطالعه ریاضی عمومی۱و۲

ریاضی عمومی ۱و۲ در آزمون تمامی رشته‌هایی که این درس را دارند برای داوطلبان مزیت رقابتی بزرگی محسوب می‌شود و آنان در این درس می‌توانند نمره خوبی کسب کنند.

میانگین این درس در اکثر رشته‌های فنی و مهندسی حدود صفر درصد است که باعث می‌شود تراز این درس به‌شدت تأثیرگذار باشد؛ همچنین با توجه به اینکه این درس بسیار چارچوب‌مند است، می‌توان با خیال راحت و قاطعانه گفت که با صرف وقت و انرژی در این درس می‌توان به تمامی سؤالات این درس پاسخ داد. شناخت جزئیات حاکم بر این درس از ملزومات شروع هوشمندانه است.

در اين وبینار استاد رضا شکرزاد به‌طور کامل‌وجامع درس رياضي عمومی۱و۲ و نقشه راه مطالعه‌ی آن در کنکور کارشناسی‌ارشد را بررسی کرد.

معرفی درس ریاضی عمومی۱و۲

در ابتدای وبینار نقشه راه ریاضی عمومی۱و۲ استاد شکرزاد این درس را معرفی کردند. ریاضی عمومی ۱و۲ از درس‌های مشترک تمامی رشته‌های فنی و مهندسی در دوره کارشناسی است. درس ریاضی عمومی۱ هفت فصل تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد، انتگرال و کاربرد، مختصات قطبی، اعداد مختلط و دنباله و سری را شامل است؛ همچنین ریاضی عمومی۲ پنج فصل هندسه تحلیلی و جبر خطی، توابع برداری و رویه‌های سه‌بعدی، توابع چندمتغیره، انتگرال چندگانه و انتگرال خط و سطح را دربرمی‌گیرد.

نکته‌ی مهمی که مطرح‌شده در وبینار این است که  فصل‌های ریاضی1، به‌ترتیب، پیش‌نیاز هم هستند. مثال فصل انتگرال پیش‌نیاز دو فصل مختصات قطبی و دنباله و سری است و فصل مختصات قطبی پیش‌نیاز فصل اعداد مختلط است. نکته‌های دیگری که درمورد فصل‌های این دو درس وجود دارد به‌این صورت است:

  • فصل انتگرال چندگانه ریاضی عمومی۲ پیش‌نیاز فصل انتگرال خط و سطح است.
  • حجیم‌ترین فصل دو کتاب فصل مشتق و کاربرد از ریاضی۱ است.
  •  کم‌حجم‌ترین فصل دو کتاب فصل توابع برداری از ریاضی۲ است.

بودجه‌بندی سؤال‌های ریاضی عمومی۱و۲

درس ریاضی عمومی ۱و۲ در بسیاری از رشته‌ها جزو درس‌های کنکور کارشناسی‌ارشد است. برای به‌دست‌آوردن دیدی جامع از نقشه راه مطالعه ریاضی عمومی۱و۲ لازم است بدانیم کدام فصل‌ها برای مطالعه اهمیت بیشتری دارند. استاد رضا شکرزاد در وبینار نقشه راه تعداد سؤال‌های هر فصل ریاضی برای رشته‌های مختلف در دهه ۹۰ را بررسی و جمع‌بندی آن را به‌این صورت ارائه کردند:

بودجه بندی- وبینار نقشه راه مطالعه ریاضی عمومی۱و۲

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مهم ترین فصل‌های انتگرال و کاربرد انتگرال‌های ریاضی ۲ هستند و دانشجویان باید به این فصل‌ها به‌صورتی ویژه توجه کنند.

اصول مطالعه حرفه‌ای ریاضی عمومی۱و۲

استاد شکرزاد در وبینار نقشه راه مطالعه ریاضی عمومی۱و۲ بعد از بررسی سطح بندی سؤال‌های رشته‌های مختلف در کنکور ارشد به این مطلب پرداختند که برای مطالعه‌ی اصولی و حرفه‌ای چه مسیری را باید طی کنیم. درواقع به‌صورت مشخص برای مطالعه ریاضی عمومی ۱و۲ نقشه راه چیست و فازهای اصلی مطالعه کدام هستند؟

روش اصولی مطالعه به‌این صورت است که مطالعه را به سه مرحله‌ی اصلی تقسیم می‌کند: ۱. مرحله‌ی دریافت؛ ۲. مرحله‌ی تثبیت؛ ۳. مرحله‌ی تسلط.

۱. مرحله‌ی دریافت مطلب: هدف مرحله‌ی اول که دریافت مطلب است آشنایی با ریاضی عمومی۱و۲ است؛ یعنی مطلب‌هایی را یاد بگیریم که در فصل‌های مختلف ریاضی وجود دارند و با حل تست‌های آموزشی به‌صورت عمقی مفهوم مطلب‌ها را دریافت کنیم. زمان لازم برای این مرحله تقریباً سی درصد کل است.

۲. مرحله‌ی تثبیت مطالب: هدف این مرحله تثبیت مطالب یادگرفته‌شده در مرحله‌ی اول است. درصد بالایی از مطلب‌های دریافتی در این مرحله با حل تست فراوان و طبقه‌بندی از کنکورهای گذشته در ذهن تثبیت می‌شود. تقریباً پنجاه درصد کل زمان مطالعه باید به این بخش اختصاص داده شود.

۳. مرحله‌ی تسلط: این مرحله به ماه‌های پایانی مطالعه مربوط است. تقریباً بیست درصد زمان کل مطالعه را در برمی‌گیرد. هدف آن هم تسلط کامل روی مطالب و بالابردن سرعت تست‌زنی است.

اگر دانشجویان این سه مرحله را به‌طور کامل مدنظر قرار دهند، می‌توانند مطالعه‌ای کاملاً اصولی را انجام دهند.

ویدئوی وبینار نقشه راه مطالعه ریاضی عمومی۱و۲

آنچه متن پیش رو برای شما شرح داد خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات نقشه راه مطالعه ریاضی عمومی۱و۲ بود. این وبینار با رویکردی کاملاً کارگاه‌محور و ورک‌شاپی انجام شده است. در طول جلسه‌ی وبینار استاد رضا شکرزاد به‌صورت اختصاصی، علاوه بر معرفی کامل ریاضی ۱و۲ به روش های مطالعه اصولی پرداختند که مناسب همه داوطلبان کنکور ارشد می باشد.

برای مشاهده‌ی ویدئوی کامل وبینار روی این لینک کلیک کنید:

ویدئوی وبینار نقشه راه ریاضی عمومی ۱و۲

سوالات متداول

در کنکور رشته مدیریت کسب و کار چه دروس امتحانی وجود دارد؟

در رشته MBA به غیر از ریاضی عمومی ۱ و ۲، از دروس زبان تخصصی مدیریت کسب و کار و استعداد و آمادگی تحصیلی (جیمت) نیز سوال مطرح می‌شود.

دروس امتحانی مدیریت کسب و کار چه ضریبی دارند؟

در رشته مدیریت کسب و کار ریاضی و جیمت ضریب ۲ و زبان تخصصی مدیریت کسب و کار ضریب ۱ دارد.

ریاضی ۱ و ۲ فنی و مهندسی با ریاضی رشته‌های علوم پایه چه شباهتی دارد؟

ریاضی ۱ و ۲ و ۳ علوم پایه همان ریاضی عمومی ۱ و ۲ است که از آن در رشته مدیریت کسب و کار سوال مطرح می‌شود.

اگر در دانشگاه ریاضی نخوانده باشیم می‌توانیم در کلاس‌های ریاضی شرکت کنیم؟

بله، در کلاس‌های ریاضی ویدئوهای پیش مطالعه تهیه شده که ریاضی پایه شما نیز تقویت می‌شود.