پیمایش دفترچه کنکور ارشد مدیریت چگونه است؟ آیا تا به امروز فکر کرده‌اید که چطور با دفترچه کنکور رفتار کنید؟ از کدام درس شروع کنید و با کدام درس تمام کنید؟ دفترچه‌ای که درس‌های زیادی دارد و شما شاید فقط به پنج، شش یا نهایتا هفت درس پاسخ بدهید. گشتن در میان این دفترچه و پاسخ دادن به سوالات نیازمند استراتژی درستی است که هم تمرکزتان را از بین نبرد و هم سرعت خوبی داشته باشد. در این مقاله در مورد نحوه پیمایش دفترچه مدیریت صحبت می‌کنیم.

دفترچه سوالات کنکور ارشد مدیریت

کنکور ارشد مجموعه مدیریت کمی متفاوت از سایر رشته‌هاست. در جلسه کنکور مدیریت با یک دفترچه ۲۹۵ سوالی روبرو هستیم که از ۱۶ درس تشکیل‌شده است. داوطلبان می‌توانند در ۱۵۰ دقیقه و با توجه به ضریب دروس مختلف در هر گرایش، به هر درسی که خواستند پاسخ دهند. تنوع بالای دروس دفترچه مدیریت و این دفترچه را متفاوت کرده است و به همین جهت داشتن یک استراتژی مناسب لازم و ضروری است.

با کنکور ارشد مدیریت بطور کامل آشنا شوید

پیمایش دفترچه کنکور مدیریت

مدیریت جلسه آزمون و پیمایش درست دفترچه آزمون چند اصل و تکنیک اساسی دارد. بسیاری از داوطلبان با رعایت نکردن همین موارد نتیجه دلخواه خود را کسب نمی‌کنند. حتما شما هم کسانی را می‌شناسید که خیلی برای کنکور مطالعه کرده و آماده بودند. اما سر جلسه آن چیزی که می‌خواستند رقم نخورد. در ادامه به اصول پیمایش دفترچه کنکور ارشد مدیریت می‌پردازیم.

ترتیب جواب دادن به سوالات کنکور

پیمایش دفترچه کنکور مدیریت را با چه درسی شروع کنیم؟ شروع حل سوالات کنکور باید با درسی باشد که بیشتری تسلط را بر آن دارید. این درس، درس استراتژیک شما خواهد بود. ضریب درس نباید شما را در جلسه کنکور فریب دهد. درسی که ضریب بالاتری دارد لزوما درس بهتری برای شروع حل سوالات نیست. به‌طور مثال اگر یک داوطلب رشته بازرگانی در درسی مانند تحقیق در عملیات بیشترین تسلط را داشته باشد باید با این درس ۲ واحدی شروع کند نه درس بازاریابی که تسلطی در آن ندارد. شروع کردن با این درس به داوطلب احساس اعتمادبه‌نفس می‌دهد و در باعث می‌شود که بخش زیادی از استرس اولیه کنکور از بین برود. تصور کنید داوطلب در ابتدای کنکور و با استرس شدید به سراغ درسی برود که به بخش زیادی از مطالب آن درس مسلط نیست و نتواند به سوالات آن پاسخ خوبی بدهد. سعی کنید برای انتخاب درس استراتژیک دو معیار تسلط و ضریب را در کنار هم قرار دهید. اگر در دو درس تسلط بالا دارید با درسی شروع کنید که ضریب بیشتری دارد.

مدیریت زمان در کنکور

هر داوطلب در جلسه کنکور باید توانایی مدیریت زمان و مدیریت استرس را داشته باشد. این دو مانند دو بال عمل می‌کنند که اگر یکی را از دست بدهید امکان ندارد بتوانید سربلند از جلسه آزمون خارج شوید. کنکور زمان محدودی دارد و اگر این زمان را به‌خوبی مدیریت نکنید مطمئن باشید به بخشی از سوالات نمی‌رسید. داوطلبان باید با تکنیک‌های مختلف ابتدا سوالاتی را که راحت‌تر می‌توانند پاسخ دهند حل کنند و سوالات وقت‌گیرتر را به بعد موکول کنند. تکنیک ضربدر و دایره که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم در این زمینه کمک زیادی می‌کند.

مدیریت استرس در کنکور ارشد مدیریت

استرس یک عامل دیگر است که می‌تواند جلسه کنکور را به چالش جدی تبدیل کند. بسیاری از داوطلبان آمادگی مناسبی دارند اما استرس جلسه آزمون باعث می‌شود که نتیجه خوبی نگیرند. اگر با درس استراتژیک شروع کنید و بدانید که داوطلبان رشته مدیریت با میانگین ۴۰ درصد می‌توانند رتبه عالی کسب کنند، استرس کمتری را تحمل خواهید کرد. پس اگر به دو سه سوال نتوانستید پاسخ دهید بدانید که اگر از هر ۱۰ سوال فقط به ۴ جواب درست بدهید احتمالا جز رتبه‌های برتر کنکور خواهید بود. بدین منظور پیشنهاد می‌کنیم مقالات بررسی کارنامه داوطلبان رشته‌های مختلف را مطالعه کنید و درصدهای داوطلبان کنکور ارشد مدیریت را ببینید.

تکنیک تست زنی ضربدر و دایره

تکنیک ضربدر و دایره یکی از بهترین و کارآمدترین تکنیک‌های مدیریت زمان در کنکور است. این تکنیک یک پیش‌نیاز دارد که قبل از جلسه کنکور باید روی آن کار کنید. در هنگام روبرو شدن با هر سوالی باید در کمتر از چند ثانیه تشخیص دهید که آیا این سوال را می‌توانید حل کنید یا نه. این توانایی با تست زدن زیاد به دست می‌آید. پس از قضاوت در مورد سوال سه حالت مختلف پیش خواهد آمد.

  • حالت اول: سوال را بلدید و می‌توانید در کمتر از دو دقیقه حل کنید. در این حالت سوال را حل کنید و نیازی به هیچ کار دیگری نیست.
  • حالت دوم: سوال را می‌توانید حل کنید ولی زمان‌بر است. در این حالت دور سوال یک دایره می‌کشید و به سراغ بعدی می‌روید تا بعدا به این سوال پاسخ دهید.
  • حالت سوم: پیش‌بینی می‌کنید این سوال را نمی‌توانید حل کنید. روی این سوال یک ضربدر می‌زنید تا دیگر به سراغ آن نروید.

این تکنیک کمک می‌کند به سوالات ساده در اولین فرصت پاسخ دهید و هیچ سوال ساده‌ای بی‌جواب نماند. از طرفی سوالاتی که نمی‌توانید پاسخ دهید حذف شوند تا دوباره وقتتان را نگیرند. اگر کمی با شخصیت سوالات کنکور ارشد مدیریت آشنا باشید حتما می‌دانید که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد سوالات کنکور ارشد مدیریت ساده هستند و با این تکنیک به قبل از هر کاری این سوالات ساده کنکور را پیدا می‌کنید. درواقع با همین سوالات خود را از بخش زیادی از داوطلبان جدا می‌کنید. در قدم بعد به سراغ سوالات دایره می‌روید تا وقت بیشتری روی آن‌ها بگذارید.

برای آشنایی با تکنیک‌های تست‌زنی این مطلب را مطالعه کنید:

تکنیک های تست زنی برای کنکور را بشناسید!

زمان موردنیاز برای هر درسی

یکی از مواردی که باید قبل از جلسه کنکور به‌خوبی تمرین کرده باشید، زمان‌بندی برای هر درس است. کنکور مدیریت از درس‌های مختلفی تشکیل‌ شده است که هرکدام شرایط متفاوتی دارند. دروسی مانند تحقیق در عملیات یا ریاضی و آمار محاسباتی هستند. اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام یا تئوری مدیریت از درس‌های حفظی هستند. بخشی از دروس ماند اقتصاد یا بازاریابی، ریسک و از این دست مباحث ممکن است سوالات تحلیلی داشته باشند. با توجه به میزان سختی هر درس باید زمانی را برای آن درس در نظر بگیرید. به‌طور مثال برای هر سوال درس تحقیق در عملیات حدود ۲ دقیقه زمان لازم است و سوالات مدیریت اسلام را باید در کمتر از ۱ دقیقه و حتی ۳۰ ثانیه پاسخ دهید.

مرحله اول پیمایش دفترچه کنکور ارشد مدیریت

همان‌طور که در تکنیک ضربدر و دایره صحبت کردیم، در فاز اول پیمایش دفترچه تمام سوالاتی را که در کمتر از دو دقیقه می‌توانیم پاسخ دهیم، به‌خوبی پاسخ داده‌ایم. توجه داشته باشید که اگر در مرحله اول بتوانیم به ۲۰ درصد سوالات پاسخ دهیم، مرحله اول را عالی گذرانده‌ایم. این درصد احتمالا در درس‌هایی مثل مدیریت اسلام، تئوری مدیریت، یا هر درس غیر محاسباتی دیگر بیشتر باشد. شاید در مرحله اول بتوانید به ۴۰،۵۰ درصد سوالاتی که در این دروس مطالعه کرده‌اید پاسخ دهید. چراکه معمولا هیچ سوالی در این درس‌ها وجود ندارد که بیش از ۲ دقیقه زمان ببرد. فقط ممکن است بخشی از سوالات برایتان آشنا باشند ولی در آن لحظه ذهنتان کمی آشفته باشد و نتوانید به‌خوبی آن موضوع را به یاد بیاورید؛ بنابراین اگر به‌طور میانگین ۲۰ درصد سوالات را در مرحله اول حل کردید احتمالا کنکور موفقی را پشت سر خواهید گذاشت.

مرحله دوم پیمایش دفترچه کنکورارشد مدیریت

تا این مرحله سوالات ساده را حل کرده‌اید، سوالاتی که نمی‌توانید به آن پاسخ دهید را کنار گذاشته‌اید و سوالاتی که وقت بیشتری می‌برد باقی مانده است. حال باید به سراغ سوالاتی بوید که دایره دارند. این سوالات در کنکور مدیریت معمولا سوالات محاسباتی مانند ریاضی، آمار، بخشی از سوالات اقتصاد، تحقیق در عملیات، مدیریت مالی و از این دست دروس هستند. با توجه به زمان هر درس که از قبل برای آن تصمیم‌گیری کرده‌اید روی سوالات دایره تمرکز کنید. در این مرحله زمانی به سراغ درس بعدی می‌روید که مطمئن شوید در زمان باقیمانده برای درس قبل به سوال دیگری نمی‌توانید پاسخ دهید. مثلا اگر برای درس ریاضی ۵ دقیقه زمان اضافه دارید تا وقتی‌که مطمئن شوید به همه سوالات ریاضی پاسخ دادید به سراغ درس جدید نروید. همچنین اگر سوالی بیش‌ازحد وقتتان را می‌گیرد روی حل آن اصرار بیش‌ازحد نداشته و به زمان هر درس متعهد باشید.

نحوه واردکردن سؤالات به پاسخ‌برگ

شاید تصور کنید که این موضوع کوچکی است اما تاثیر بسیار زیادی در فرایند کنکور دارد. اگر پاسخنامه را بعد از حل تمام سوالات پر می‌کنید، بدایند که این کار اشتباه است. بلافاصله بعد از حل تست هم نباید جواب را وارد پاسخنامه کرد. چراکه حواستان را پرت می‌کند. بهتر است بعد از جل چند تست، مثلا ۴ یا ۵ تست، جواب را وارد پاسخنامه کنید. یا اگر بین سوالات استراحت می‌کنید، این زمان، زمان خوبی برای واردکردن پاسخ‌ها به پاسخنامه است.

تمرین قبل از کنکور

در هفته‌های پایانی کنکور، باید چند بار این مراحل را تمرین کنید. سوالات آزمون سال‌های گذشته را دانلود و پرینت کنید، محیط آزمون را برای خود شبیه‌سازی کنید، همه مراحل پیمایش دفترچه را چندین بار در آزمون‌های مختلف امتحان و تمرین کنید. داوطلبان باید قبل از کنکور چندین بار خود را در محیط نزدیک به کنکور قرار دهند تا شرایط خاص کنکور باعث استرس زیاد و خراب شدن نتیجه نشود. از طریق لینک زیر می‌توانید سوالات کنکور ارشد مدیریت سال‌های گذشته را دانلود کنید.

دانلود دفترچه سوالات کنکور ارشد مدیریت

هفت‌خوان

هفت‌خوان: مطالعه کن، نظر بده، جایزه بگیر!

هفت‌خوان مسابقه‌ی وبلاگی کافه‌تدریس است. شما با پاسخ به چند پرسش درباره‌ی مطلبی که همین حالا مطالعه کرده‌اید، فرصت شرکت در قرعه‌کشی جایزه نقدی و کلاس رایگان کافه‌تدریس را پیدا خواهید کرد.

جوایز هفت‌خوان

  • ۳۰۰,۰۰۰ تومان جایزه نقدی
  • ۵ کلاس رایگان ۳۰۰,۰۰۰ تومانی

پرسش‌های مسابقه

برای شرکت در هفت‌خوان کافه‌تدریس در کامنت همین مطلب به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

  • درس استراتژیک چه درسی است؟
  • مرحله اول پیمایش دفترچه چیست؟
  • شیوه شما در واردکردن اطلاعات در پاسخ‌نامه چیست؟