کاربردهای وبینار این روزها بسیار فراگیر شده است. احتمالاً شما هم جزو آن افرادی هستید که هر هفته به‌شیوه‌های مختلف به یکی از کاربردهای وبینار مواجه می‌شوید. کمترین مواجهه‌ی احتمالی‌تان با وبینار هم ایمیل‌ها یا پیامک‌های دعوت به شرکت در آن است. این فراگیرشدن استفاده از وبینار ما را مجاب می‌کند بیشتر با کاربردهای آن آشنا شویم. در ادامه‌ی این مطلب کاربردهای وبینار را برای‌تان توضیح داده‌ایم.

کاربردهای وبینار

همان‌طور که می‌دانید، وبینار مخفف Web-based Seminar است. درواقع وبینار یا همان سمینار آنلاین برپایه‌ی فضای وب و اینترنت بنا شده است، اما کاربردهای آن به برگزاری همایش محدود نمی‌شود. شما، بسته به نیازتان، می‌توانید از وبینار به‌شکل‌های مختلفی استفاده بکنید.

شاید نام‌های دیگر وبینار هم به گوش‌تان خورده باشد؛ از وب‌کست گرفته تا رویداد آنلاین و کلاس آنلاین. هر یک از این نام‌ها به‌نوعی به یکی از کاربردهای وبینار اشاره می‌کند.

همه‌ی کاربردهای وبینار از ویژگی‌های یکسانی بهره می‌برند:

  • امکان برگزاری رویداد بدون محدودیت تعداد نفرات؛
  • نیازنداشتن به فضای فیزیکی؛
  • حذف رفت‌وآمد و دوری از ترافیک شهری و تأثیر بر کاهش آن؛
  • برنامه‌ریزی بهتر و بدون محدودیت؛
  • دسترسی از هر نقطه‌ی جغرافیایی، فقط با اتصال به اینترنت؛
  • حذف محدودیت‌های مکانی و زمانی و درنتیجه امکان شرکت‌کردن مخاطبان بیشتر؛
  • دسترسی آسان و ساده و بدون نیاز به ابزار خاص؛
  • تعاملی‌بودن و امکان مشارکت بهتر مخاطبان در رویداد؛
  • دسترسی کامل مخاطبان به تمامی اتفاق‌های رویداد؛
  • دسترسی به آسان به فایل‌های مختلف.

همه‌ی این موارد در کنار کاربردهای مختلفی را در دنیای امروز برای وبینار رقم زده است. مهم نیست که کاربرد شما از وبینار چیست، چند نفر در وبینار شما شرکت می‌کنند، چقدر وبینار شما نیاز به تعامل با افراد شرکت‌کننده دارد. درهرحال شما به تمامی امکانات وبینار دسترسی دارید. معمول‌ترین کاربردهای وبینار از این قرار است:

کاربردهای وبینار برای آموزش

با گسترش فضای مجازی و دسترسی همگانی به اینترنت، استفاده برای آموزش به یکی از کاربردهای اصلی وبینار تبدیل شده است. دسترسی آسان، فراگیر و بدون محدودیت جغرافیایی و البته با محدودیت زمانی بسیار کم و همچنین تعاملی‌بودن ازجمله ویژگی‌های اصلی وبینار است که آن را به ابزاری بسیار مناسب برای آموزش تبدیل می‌کند. این ابزار که در این حالت می‌توان آن را کلاس آنلاین نامید این امکان را به استادان و مؤسسه‌های آموزشی مختلف می‌دهد که افراد بیشتری را آموزش دهند. دانش‌پژوهان با استفاده از وبینار می‌توانند در هر جا هستند، بدون دردسر سر هر کلاس آنلاینی که می‌خواهند شرکت کنند. برای آشنایی بیشتر با کاربردهای آموزشی وبینار این مطلب را مطالعه کنید:

۱۰ پرسش درباره‌ی برگزاری کلاس آنلاین

پوشش‌دهی همایش

پوشش‌دهی آنلاین همایش مرسوم‌ترین کاربرد وبینار است. همان‌طور هم که از دلیل نام‌گذاری وبینار برمی‌آید درواقع وبینار تلفیقی است از وب و سمینار. شما می‌توانید تمامی همایش‌های خود را به‌صورت وبینار برگزار کنید. در این صورت، نه‌تنها موانع مختلفی که برای برگزاری سمینار حضوری وجود دارد کاملاً برطرف می‌شود، افراد بیشتری هم می‌توانند در آن شرکت کنند. شما با برگزاری همایش‌های خود به‌صورت وبینار دیگر از دردسرهایی مانند ترافیک، محدودیت فضای برگزاری همایش و احتمالاً مهم‌تر از همه، هزینه‌های برگزاری همایش حضوری نجات می‌یابید.

برگزاری مصاحبه

برگزاری مصاحبه‌های کاری یا مطبوعاتی یکی از معمول‌ترین کارهایی است که کسب‌وکارهای مختلف به‌صورت معمول انجام می‌دهند. وبینار امکان بی‌نظیری فراهم می‌کند که شما و کسب‌وکارتان این کار را به‌راحت‌ترین شکل ممکن انجام دهید. با گسترش استفاده از فضای مجازی در کسب‌وکارها، بسیاری از موقعیت‌های شغلی به توانایی تعامل مجازی نیاز دارند. مصاحبه‌ی شغلی ازطریق وبینار امکان بی‌نظیری است که این توانایی را در افراد مختلف می‌سنجد.

شما می‌توانید فقط با تعیین زمان برگزاری وبینار مصاحبه جلسه‌ی خود را برگزار کنید. مهم‌ترین ویژگی استفاده از وبینار برای انجام‌دادن مصاحبه‌های شغلی یا مصاحبه‌های مطبوعاتی دسترسی بدون محدودیت است. بستر وبینار به‌دلیل تعاملی‌بودن این امکان را ایجاد می‌کند که شما بتوانید در عین برگزاری فرم پرسش‌وپاسخ، جلسه‌های خود را به‌بهترین شکل ممکن برگزار کنید.

برگزاری جلسات پرسش‌وپاسخ

تعاملی‌بودن یکی از ویژگی‌های اصلی وبینار است. جلسات پرسش‌وپاسخ ماهیتی تعاملی دارند. برای پوشش تعاملی‌بودن جلسات پرسش‌وپاسخ، وبینار بستر بسیار مناسبی است. اگر معلم یا استاد هستید یا در کسب‌وکارتان به برگزاری جلسه‌های پرسش‌وپاسخ نیاز دارید، حتماً وبینار را امتحان کنید. ویبنار به شما امکان مدیریت بهتر جلسات را می‌دهد.

وبینار برای معرفی محصول و مارکتینگ

یکی از ابزارهایی که هر روز استفاده از آن در مارکتینگ و بازاریابی بیشتر می‌شود وبینار است. اگر تصورتان درباره‌ی کاربرد وبینار صرفاً جنبه‌های آموزشی یا تکیه بر ویژگی تعاملی‌بودن آن است یا فکر می‌کنید وبینار برای مخاطبان نسبتاً زیاد مناسب است، باید تجدیدنظر کنید. وبینار می‌تواند برای یک نفر برگزار شود و صرفاً جنبه‌ی بازاریابی و معرفی محصول شما را دنبال کند. به‌این ترتیب، شما برای معرفی محصول و بازاریابی مجبور نیستید به‌صورت حضوری اقدام کنید؛ درنتیجه، نه‌تنها می‌توانید از نیروی انسانی بهتر استفاده کنید، به‌مقدار بسیار چشمگیری در زمان و انرژی هم صرفه‌جویی می‌کنید و بهره‌وری کسب‌وکارتان را بیشتر می‌کنید.

چگونه وبینار برگزار کنیم؟

شما برای برگزاری وبینار به ابزار خاصی نیاز ندارید. مهم‌ترین ملزومات برگزاری وبینار اینترنت پایدار با سرعت ۵۱۲ کیلوبایت در ثانیه و رایانه شخصی یا لپ‌تاپ نیاز دارید. بسته به کاربردتان از وبینار ممکن است شما به تخته‌سیاه لمسی، میکروفن و غیره نیاز داشته باشید. جدای از این ملزومات مهم‌ترین نیازمندی شما، استفاده از سامانه‌های برگزاری وبینار است. ما در این مطلب برای‌تان توضیح داده‌ایم که بسته به کاربردهای مختلف وبینار، می‌توانید از کدام سامانه‌ی برگزاری وبینار استفاده کنید:

چگونه وبینار برگزار کنیم؟

سامانه‌ی وبینار کافه‌تدریس و نرم‌افزار رایگان آن بستر بسیار مناسبی برای برگزاری انواع وبینار است. این سامانه تمامی امکانات لازم برای برگزاری وبینار را در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه بر هزینه‌ی بسیار مناسب استفاده از پلتفرم وبینار کافه‌تدریس، مهم‌ترین و بی‌رقیب‌ترین ویژگی آن پشتیبانی است. شما از لحظه‌ی برقراری تماس با کافه‌تدریس برای برگزای وبینار تا پایان آن می‌توانید از خدمات کم‌نظیر پشتیبانی وبینار کافه‌تدریس استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با وبینار کافه‌تدریس و استفاده‌ی آزمایشی از آن به این لینک سر بزنید:

برگزاری کلاس آنلاین و وبینار