آیا کارشناسی ارشد مدیریت بدون کنکور ممکن است؟ این پرسش برای بسیاری از علاقه‌مندان به رشته مدیریت مطرح است. رشته‌ی مدیریت یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در مقطع ارشد چه در دانشگاه و چه در بازار کار است؛ همچنین این رشته در دانشگاه‌های بین‌المللی هم وضعیت خوبی دارد و همه‌ی این موارد به این می‌انجامد که بسیاری از داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در این رشته باشند. این سؤال بسیاری از داوطلبان است که آیا مطالعه در مقطع ارشد بدون کنکور ممکن است؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخته و سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد را بررسی خواهیم کرد.

پذیرش بدون کنکور در کارشناسی ارشد مدیریت

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بدون آزمون با سهمیه‌ی درخشان امکان‌پذیر است. شرایط قبولی در آن به دانشگاه مقصد بستگی دارد؛ البته در سال ۹۹ و در وضعیت شیوع کوویدـ۱۹ سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد که علاوه بر پذیرش به‌صورت استعداد درخشان، داوطلبان می‌توانند ازطریق سوابق تحصیلی هم به مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد مدیریت وارد شوند. در این مورد فقط شرط معدل مطرح بود؛ اما این‌طور که پیداست پذیرش ازطریق سوابق تحصیلی در حال حاضر دیگر انجام نمی‌شود و سازمان سنجش مجوز این نوع پذیرش را لغو کرده است.

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد بدون کنکور

هر سال دانشگاه‌های دولتی بخشی از ظرفیت خود را به پذیرش استعدادهای درخشان اختصاص می‌دهند. در پذیرش استعدادهای درخشان دانشجویان، درصورتی‌که شرایط دانشگاه مقصد را داشته باشند، باید در موعدی که دانشگاه تعیین می‌کند ثبت‌نام خود را انجام دهند.

در پذیرش استعدادهای درخشان دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند بهترین دانشجویان مقطع کارشناسی دیگر دانشگاه‌ها را جذب کنند؛ بنابراین این سهمیه شرایط خاصی دارد.

به‌این منظور دانشجویان باید در ترم ششم کارشناسی درخواست خود را ارسال کنند، جزو نفرات برتر ورودی رشته‌ی خود باشند، مقطع کارشناسی را حداکثر در ۸ ترم تمام کنند و در همان رشته‌ی کارشناسی خود درخواست دهند.

توجه کنید که از این سهمیه فقط یک بار می‌توانید استفاده کنید؛ بنابراین اگر جزو نفرات برتر رشته‌ی مدیریت هستید، می‌توانید بخت‌تان را برای پذیرش به‌صورت استعدادهای درخشان ارشد رشته‌ی مدیریت هم امتحان کنید.

برای این کار وب‌سایت دانشگاه‌های مدنظرتان را مرتباً بررسی کنید. هر دانشگاه به‌صورت جداگانه در اطلاعیه‌ای زمان و شرایط پذیرش استعدادهای درخشان را شرح می‌دهد.

دانشجویان استعداد درخشان در کنکور هم مزیت‌هایی دارند که در دفترچه‌ی کنکور کارشناسی ارشد تشریح می‌شود و از موضوع این مطلب خارج است؛ بنابراین در اینجا به آن پرداخته نمی‌شود.

زمان ثبت‌نام سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد

دانشگاه‌های مختلف، با توجه به فرایند ثبت‌نام در بازه‌های زمانی مختلف، اقدام به پذیرش استعدادهای درخشان می‌کنند. به‌طور معمول، در انتهای تابستان و غالباً در شهریور اطلاعیه‌ی پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد را دانشگاه‌ها منتشر می‌کنند. فرایند ارسال مدارک و پذیرش استعداد درخشان و ممکن است کمی وقت‌گیر باشد و دانشگاه‌ها سعی می‌کنند فراخوان پذیرش را زودتر منتشر کنند تا در زمان مناسبی ثبت‌نام‌ها تمام شود.

شرایط ثبت‌نام سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد

شرایط ثبت‌نام سهمیه‌ی استعداد درخشان برای کارشناسی ارشد مدیریت از این قرار است:

  1. دانشجویان دوره‌ی کارشناسی که پس از ۶ نیم‌سال با گذراندن حداقل سه‌چهارم واحدهای درسی (با کسر حداکثر ۴ واحد با توجه به شرایط کرونا) به‌لحاظ میانگین کل جزو ۱۵ درصد برتر دانشجویان هم‌رشته و هم‌ورودی خود باشند.
  2. دانشجویان حداکثر در ۸ نیم‌سال تحصیلی کارشناسی خود را به اتمام برسانند.
  3. پذیرش در رشته‌های غیرمرتبط امکان‌پذیر نیست و درصورتی‌که رشته‌ها نسبتاً مرتبط باشند، معاونت آموزشی دانشگاه مقصد تشخیص می‌دهد که پذیرش بگیرد یا خیر. اولویت پذیرش با دانش‌آموختگان همان رشته است و تغییررشته پذیرفته نمی‌شود.
  4. پذیرش استعداد درخشان فقط یک بار و بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی انجام می‌شود.
  5. پس از فارغ‌التحصیلی در مدرک تحصیلی شما نوع پذیرش (استعاد درخشان) ذکر نمی‌شود، اما در مصاحبه‌های دکتری این نوع پذیرش یک مزیت است.
  6. مبلغی برای انجام‌دادن مرحله‌های اداری باید به حساب دانشگاه واریز شود.
  7. مطابق با آیین‌نامه، دانشگاه‌های سطح ۱ و ۲ باید حداکثر ۴۰ درصد، دانشگاه‌های سطح ۳ حداکثر ۳۰ درصد و دیگر دانشگاه‌ها حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش با آزمون خود را به پذیرش استعدادهای درخشان اختصاص دهند؛ همچنین حداکثر دوسوم این ظرفیت را می‌توانند به دانشجویان دانشگاه خود اختصاص دهند و باقی باید از دیگر دانشگاه‌ها باشند.

اگر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد مدیریت هستید، مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

آخرین رتبه قبولی کارشناسی ارشد مدیریت ۱۴۰۰ چند است؟

آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد با کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس

اگر شما جزو کسانی نیستید که شرایط ورود به کارشناسی ارشد مدیریت بدون کنکور را دارند، جای نگرانی نیست. کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بهترین فرصت را برای رتبه‌برترشدن و ورود به بهترین دانشگاه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد.

کافه‌تدریس بهترین استادان کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت در تمامی گرایش‌ها را دور هم جمع کرده است و با ارائه‌ی یک برنامه‌ی منظم و جامع آموزشی به شما امکان می‌دهد تا در هر جای ایران که هستید، سر کلاس‌های درس و تست، نکته و تست و همین‌طور جمع‌بندی و مرور بهترین استادان ایران شرکت کنید. همین‌طور این امکان برای شما فراهم است که برای رسیدن به بهترین نتیجه با بهترین استادان و مشاوران کنکور کارشناسی ارشد مدیریت مشاوره کنید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مدیریت و دیگر خدمات کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین مجموعه مدیریت