کارشناسی ارشد یا اپلای برای تحصیل در خارج از کشور؛ انتخاب شما چیست؟ اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارید، شاید این سؤال برای شما مطرح باشد که ادامه تحصیل در ایران بهتر است یا خارج از کشور؟ در این مطلب سعی می‌کنیم تا حد امکان اطلاعاتی را درباره‌ی شرایط ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های خارج از کشور بیان کنیم تا تصمیم‌گیری برای شما کمی راحت‌تر شود.

کارشناسی ارشد یا اپلای؟

یکی از روش‌های متداول برای مهاجرت گرفتن ویزای تحصیلی کشور مدنظر است. اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا یا امریکا را دارید، کمک‌هزینه‌های تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در این کشورها معمولاً خیلی محدود است و به موارد خاص، مانند داشتن رزومه‌ی علمی خیلی قوی، وابسته است. درواقع معتبربودن دانشگاه مقطع کارشناسی، معدل بالا، کسب مقام در المپیادها و مسابقات علمی، نمره زبان بالا و غیره از عوامل تعیین‌کننده محسوب می‌شود. در حالت عادی در این دو کشور برای تحصیل در مقطع ارشد معمولاً باید هزینه تحصیل را به دانشگاه مدنظر پرداخت کنید و کمک‌هزینه‌ای به شما پرداخت نخواهد شد.

برای آشنایی بیشتر در ادامه برخی از هزینه‌های ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور را بررسی کرده‌ایم.

کارشناسی ارشد در کانادا چگونه است؟

در کشور کانادا هزینه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با توجه رشته تحصیلی و سطح هر دانشگاه‌ متفاوت است. این هزینه برای رشته‌های مهندسی معمولاً سالانه به‌طور میانگین حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار است.

برای مشاهده شهریه‌ی دانشگاه مدنظرتان می‌توانید عبارت (tuition fees «نام دانشگاه مدنظر» university of) را در گوگول سرچ کنید و با مراجعه به وب‌سایت آن دانشگاه از ریز هزینه‌ها در هر مقطع تحصیلی مطلع شوید. همچنین با مراجعه به وب‌سایت www.universitystudy.ca و انتخاب رشته تحصیلی می‌توانید فهرست تمامی دانشگاه‌های کشور کانادا را که امکان تحصیل در آن رشته وجود دارد مشاهده کنید.

هزینه‌ی تحصیل در کانادا

فارغ از هزینه‌های دانشگاه باید هزینه‌های زندگی در کشور مدنظرتان را هم در نظر بگیرید. هزینه‌ی اجاره‌ی یک خانه‌ی یک‌خوابه در کشور کانادا معمولاً از ۸۰۰ الی ۲۰۰۰ دلار در ماه، با توجه به شهر و منطقه‌ی محل سکونت، متغیر است. البته این امکان وجود دارد که با کارهای پاره‌وقت، مانند کار در رستوران‌ها یا فروشگاه‌ها که برای دانشجویان و افراد تازه‌وارد بسیار مرسوم است، و همین‌طور اجاره‌ی مسکن به‌صورت مشترک با یک یا دو نفر دیگر، تا حدی از هزینه‌ها کاست، با‌این‌حال با یک حساب سرانگشتی، برای اقامت و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا حداقل ۴۵هزار دلار نیاز خواهید داشت. به این هزینه هزینه‌های قبل از مهاجرت، مانند هزینه‌ی شرکت در آزمون‌های زبان، ترجمه‌ی مدارک، بلیت هواپیما و غیره را هم اضافه کنید که چندهزاردلاری خواهد شد.

هزینه‌ی تحصیل در اروپا

در برخی از دانشگاه‌های اروپا، مانند دانشگاه‌های کشور آلمان، تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد رایگان است. در کشور آلمان معمولاً افرادی که رزومه‌ی علمی مناسبی دارند (در برخی دانشگاه‌های این کشور داشتن مدرک زبان آلمانی نیز نیاز است) می‌توانند برای تحصیل رایگان در دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرند. هزینه‌ي اجاره‌ی یک خانه یک‌خوابه در کشور آلمان از حدود ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ یورو، بسته به شهر و منطقه‌ی محل سکونت، متغیر است.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد حتی اگه برای تحصیل هزینه‌ای به دانشگاه پرداخت نکنید، برای هزینه‌ی مسکن، غذا، پوشاک و غیره به پشتوانه‌ی مالی مناسبی نیاز خواهید داشت. شاید فکر کنید در بدو ورود به کشور مدنظر به‌راحتی می‌توانید در شرکتی با حقوق بالا مشغول‌به‌کار شوید. اگر چنین تصوری دارید، کاملاً اشتباه فکر می‌کنید؛ اکثر افرادی که به‌تازگی به کشور دیگری مهاجرت می‌کنند، چه دانشجویان و چه افراد عادی، در ابتدا معمولاً مجبور هستند با انجام‌دادن کارهای پاره‌وقت، مانند کار در فروشگا‌ه‌ها، سوپرمارکت‌ها و غیره، قسمتی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند.

تحصیل در مقطع دکتری چگونه است؟

در اکثر دانشگاه‌های معتبر دنیا، با توجه به ارتباط نزدیک صنعت و دانشگاه، تحصیل در مقطع دکتری یک موقعیت شغلی محسوب می‌شود و از طرف دانشگاه هزینه‌های تحصیل و هم‌چنین کمک‌هزینه‌ای برای اقامت به دانشجویان پرداخت می‌شود که بخشی از هزینه‌های اقامت را پوشش می‌دهد؛ برای مثال، برای انجام‌دادن یک پروژه‌ی صنعتی بودجه‌ای در اختیار دانشگاه و اساتید فعال در این پروژه قرار می‌گیرد که بخشی از این بودجه به دانشجویان دکتری زیر نظر این اساتید اختصاص داده می‌شود.

دانشجویانی که رزومه‌ی علمی قوی‌ دارند می‌توانند برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه مدنظر خود اقدام کنند.

با توجه به امکان دریافت کمک هزینه در مقطع دکتری، برخی از دانشجویان در داخل کشور، به‌خصوص دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در دانشگاهی با سطح پایین تحصیل کرده‌اند، سعی می‌کنند در مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاهی معتبر قبول شوند و در حین تحصیل، رزومه‌ی علمی خود را قوی‌تر کنند.

مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به قوی‌ترشدن رزومه دانشجویان در مقطع کارشناسی‌ارشد کمک کند از این قرار است:

  • معتبربودن دانشگاه محل تحصیل
  • معدل بالا
  • انتشار مقاله‌های متعدد مرتبط با موضوع پایان‌نامه یا دیگر پروژه‌های درسی در مجلات علمی و کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی
  • نمره‌ی بالای آزمون آیلتس یا تافل
  • توصیه‌نامه از اساتید

اپلای برای مقطع کارشناسی‌ارشد یا مقطع دکتری؟

با توجه به توضیحات ذکرشده در‌مورد مهاجرت و هزینه‌های تحصیل و اقامت، علاوه بر کارشناسی ارشد یا اپلای گزینه‌ی دیگری هم مطرح می‌شود؛ درواقع اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های خارج از کشور دارید، باید از قبل به فکر تأمین هزینه‌ها باشید. هرچند تحصیل در مقطع ارشد کوتاه‌تر از مقطع دکتری است و شاید دانشجویان سریع‌تر بتوانند به بازار کار در کشور مدنظر خود وارد شوند، اما دریافت کمک‌هزینه‌ی تحصیلی در مقطع دکتری معمولاً ساده‌تر است. این کمک هزینه تا حدی می‌تواند هزینه‌های اقامت و تحصیل را پوشش دهد.

اگر قصد مهاجرت از طریق ادامه‌ی تحصیل دارید و رزومه علمی و تمکن مالی خیلی قوی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم سعی کنید با کسب رتبه مناسب در آزمون کارشناسی‌ارشد و قبولی در یک دانشگاه معتبر داخل کشور، در مقطع کارشناسی‌ارشد تحصیل کنید و در حین تحصیل رزومه‌ی علمی‌تان را قوی کنید تا بتوانید با پذیرش در مقطع دکتری و کسب کمک‌هزینه‌ی تحصیلی برای مهاجرت اقدام کنید.

آمادگی برای آزمون کارشناسی ارشد مهندسی برق را از کجا شروع کنیم؟

انتخاب بین کارشناسی ارشد یا اپلای ممکن است تصمیم آسانی نباشد، اما اگر تصمیم گرفته‌اید ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور و اپلای برای مهندسی برق را در مقطع دکتری انجام دهید، بهتر است کارشناسی ارشد را در یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران بگذرانید تا رزومه‌ی علمی قدرتمندی برای خود فراهم کنید. برای رسیدن به این مقصود باید برنامه‌ریزی مفصل و منظمی انجام دهید.

اگر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق هستید، برای آمادگی کامل مطالعه این مطلب را از دست ندهید:

طرز اصولی مطالعه کنکور ارشد برق چگونه است؟