کتاب های مفید رشته MBA را چقدر می‌شناسید؟ كتاب‌‌ها اطلاعات بسیاری را در اختیار ما قرار می‌دهند. یکی از کارهایی که یک فرد فعال در مدیریت کسب‌وکار یا یک دانشجوی MBA انجام می‌دهد مطالعه کتاب‌های مختلف است. این كتاب‌ها در بخش‌های مختلف و درباره موضوع‌های مختلف مدیریت است. در ادامه برخی از كتاب های مفيد رشته MBA را معرفی کرده‌ایم.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. کتاب‌های برای مدیر خوب بودن و موفقیت در رشته مدیریت کسب و کار
  2. 2. کتاب های مفید رشته MBA
    1. 2.1. از خوب به عالی (Good to Great)، نوشته‌ی جیم کالینز
    2. 2.2. هنر شفاف اندیشیدن (The Art of Thinking Clearly)، نوشته‌ی رولف دوبلی
    3. 2.3. چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ (?Why Nation Fails)، نوشته جیمز ای. رابینسون و دارون عجم‌اوغلو
    4. 2.4. قوی سیاه (Black Swan)، نوشته نسیم نیکلاس طالب
    5. 2.5. سقلمه (Nudge)، نوشته ریچارد تیلر
    6. 2.6. فقر احمق می‌کند (Scarcity: Why Having Too Little Means So Much)، نوشته الدار شفیر
  3. 3. منابع دانشگاهی رشته MBA
    1. 3.1. مدیران و چالش‌های تصمیم‌گیری، نوشته ماکس اچ. بیزرمن و دون ای. مور
    2. 3.2. خلق مدل کسب‌وکار (Business Model Generation)، استروالدر
    3. 3.3. تحول دیجیتال، جورج وسترمن و اندرو مکافی
    4. 3.4. کتاب استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean Strategy)، دبلیو چان کیم
    5. 3.5. نظم و زوال سیاسی، فرانسیس فوکویاما
  4. 4. کتاب‌های متفرقه
    1. 4.1. کج‌رفتاری (Misbehaving)، ریچارد تیلر
    2. 4.2. پنج دشمن کار تیمی (The Five Dysfunctions of a Team) – پاتریک لنچیونی
    3. 4.3. بازیکن تیمی ایدئال (The Ideal Team Player)، نوشته‌ی پاتریک لنچونی
    4. 4.4. طرح تجاری یک‌صفحه‌ای، نوشته‌ی جیم هوران
    5. 4.5. کاش وقتی بیست‌ساله بودم می‌دانستم (What I Wish I Knew When I Was 20)، تینا سیلیگ
    6. 4.6. صفر به یک (Zero to One)، نوشته‌ی پیتر تیل
  5. 5. تفکر، سریع و کند (Thinking, Fast and slow)ِ، دانیل کانمن
  6. 6. کار عمیق (Deep Work)، کال نیوپورت
  7. 7. پدر پولدار پدر بی‌پول (Rich Dad, Poor Dad)، نوشته‌ی رابرت کیوساکی
  8. 8. تفکر نامطمئن (Thinking on Bets)، آنی دوک
  9. 9. کتاب پیشنهادی شما

کتاب‌های برای مدیر خوب بودن و موفقیت در رشته مدیریت کسب و کار

برای اینکه مدیر خوبی باشیم، علاوه برداشتن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های درونی، آموزش‌هایی نیز نیاز داریم. آموزش‌هایی در حوزه تخصصی رشته‌ای که در آن فعال هستیم و مواردی در حوزه‌های مختلف دیگر، نظیر ارتباطات، علوم انسانی، تعاملات بینافردی و غیره، هر یک از این موارد بخش‌هایی از درون ما را می‌سازد و به‌تدریج و در کنار هم، ما را آماده مواجهه با مسئله‌ها و حل‌وفصل‌کردن آن‌ها می‌کند.

ناگفته پیداست که برای این امر انتهایی متصور نیست. هر قدر هم که بدانیم بازهم کم است. علوم مختلف روزبه‌روز در حال تحول و پیشرفت هستند. لازم است برای موفق بودن به‌روز باشیم. در ادامه این مطلب تلاش کرده‌ایم كتاب های مفید رشته MBA و همین‌طور رشته مدیریت را معرفی کنیم تا در مسیر به شما کمک کند.

برای آشنایی با مدیریت کسب و کار MBA پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:
رشته MBA چیست و چگونه می‌توان در مدیریت کسب‌وکار موفق بود؟

 کتاب های مفید رشته MBA

با کمی جست‌وجو در اینترنت کتاب‌های زیادی در حوزه مدیریت پیدا می‌کنید. ما در اینجا چند كتاب معروف و پرکاربرد را برای‌تان آورده‌ایم.

از خوب به عالی (Good to Great)، نوشته‌ی جیم کالینز

كتاب مدیریت

با خواندن كتاب از خوب به عالی اثر جیم کالینز، بیشتر باورهای فعلی خود را زیر سوال می‌برید. این کتاب تعریف‌های جدیدی از واژه‌هایی مانند مدیرعامل قدرتمند، مدیریت، تصاحب و ادغام سازمان‌ها ارائه می‌کند.

در کتاب از خوب به عالی (Good To Great) می‌فهمیم که متوسط‌بودن برای موفق‌بودن کافی نیست، بلکه خوب‌بودن و حرکت به‌سوی عالی‌شدن کلید موفقیت است.

اگر به دنبال مطالعه‌ای علمی و جذاب برای شناخت عواملی هستید که شرکت‌های ابرقدرت امروزی شکل داده‌اند این كتاب را بخوانید. شاید فکر کنید کتاب از خوب به عالی نوشتۀ جیم کالینز (James C. Collinse) یک کتاب مدیریتی و مناسب برای صاحبان کسب‌و‌کار است، اما این کتاب راز رسیدن به عالی‌ترین جایگاه انسانی و تفکر خلاق را به شما می‌آموزد.

این کتاب به شما یاد می‌دهد در هر موقعیتی که قرار دارید، می‌توانید با وسعت‌بخشیدن به نگرش خود به جایگاهی والاتر دست یابید.

هنر شفاف اندیشیدن (The Art of Thinking Clearly)، نوشته‌ی رولف دوبلی

كتاب مدیریت

همه‌ی ما در طول روز همواره در حال تصمیم‌گیری، فکرکردن، انتخاب‌کردن، مقایسه‌کردن و غیره هستیم، یعنی کارهایی که ذهن انجام می‌دهد؛ اما آیا واقعاً این کار را درست انجام می‌دهیم؟ آیا همیشه تصمیم‌های درستی می‌گیریم؟ آیا همیشه بهترین گزینه را انتخاب می‌کنیم و در مقایسه دچار خطا نمی‌شویم؟ این کتاب راهنمایی است که تلاش می‌کند در این موارد به ما کمک کند و درواقع دید شفاف‌تری به ما بدهد.

كتاب هنر شفاف اندیشیدن با عنوان اصلی The art of thinking clearly کتابی در زمینه تصمیم‌گیری، شناخت و اشتباه‌ها از جنبه‌های روان‌شناسی اثر رولف دوبلی است. این کتاب شامل مواردی است که تحت عنوان خطاهای ذهنی شناخته می‌شود. درواقع ما در طول فرایندهای مختلف ذهنی، ازجمله تصمیم‌گرفتن، انتخاب کردن و غیره، دچار خطاهایی می‌شویم که گاه حتی چیزی از آن‌ها نمی‌دانیم. این كتاب در ۹۹ بخش کوتاه تک‌تک خطاهایی که ذهن به‌شکل غیرعمدی و ناخودآگاه مرتکب می‌شود به‌همراه مثال‌های مختلف و عموماً ساده و قابل‌درک بررسی می‌کند.

چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ (?Why Nation Fails)، نوشته جیمز ای. رابینسون و دارون عجم‌اوغلو

كتاب مدیریت

در جایی از تاریخ زندگی می‌کنیم که زندگی انسان بسیار پیچیده‌تر از پیشینیانش شده است. روابط اقتصادی و سیاسی و سرنوشت افراد در سطح کلان شکل می‌گیرد و تصمیم‌های بزرگ دولت‌هاست که زندگی ملت‌هایشان را می‌سازد. یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین مسئله‌هایی که انسان امروزی درگیر آن است اقتصاد است. اقتصاد مشخصه‌ای است که سطح زندگی در یک کشور را تعیین می‌کند و در رضایت افراد از زندگی نقش اساسی را ایفا می‌کند. بحران‌های اقتصادی در سطح جهان ریشه‌ی بسیاری از انقلاب‌ها بوده‌اند و دولت‌هایی که توانسته‌اند رفاه اقتصادی را تأمین کنند تا حد زیادی توانسته‌اند رضایت ملت‌هایشان را جلب کنند و سال‌های آرام و بی‌دغدغه‌ای را بگذرانند. 

دارون عجم‌اوغلو و جیمز ای. رابینسون اقتصاددانان مشهوری در سطح جهان‌اند که کتابی با عنوان چرا ملت‌ها شکست می‌خورند نوشته‌اند. این كتاب نقش اقتصاد در بازی جهانی را تحلیل کرده است.

قوی سیاه (Black Swan)، نوشته نسیم نیکلاس طالب

كتاب مدیریت

یکی از كتاب های مفيد رشته MBA كتاب قوی سیاه است. این کتاب نوعی کتاب روان‌شناسانه است که حول ریسک و ریسک‌پذیری و اندیشه‌ورزی درباره‌ی آن نوشته شده است. نویسنده‌ی كتاب درواقع در تلاش است الگوهای رایجی را که مسبب بسیاری از کژفهمی‌ها و انتخابات اشتباه است به مخاطب معرفی کند و اندیشه‌ورزی او را برانگیزد. مسلماً با انتخابات اشتباه رویدادها و پیامدهای سنگین و غیرقابل جبرانی به بار می‌آید. یکی از این پیامدها که سال‌های سال اثرات سنگین و مخربی را روی جوامع و مردم در گذاشت، جنگ جهانی اول بود. این جنگ و موضوع‌های پیرامون آن یکی از رویدادهایی است که می‌توان نام قوی سیاه را روی آن‌ها نهاد.

سقلمه (Nudge)، نوشته ریچارد تیلر

كتاب مدیریت

«او مرا عصبانی کرد و من او را زدم!» چقدر این جمله را از اطرافیان خود شنیده‌اید؟ چقدر خودتان این جمله را به کار می‌برید؟ آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که معتقدید عوامل بیرونی کنترل زندگی ما را به دست گرفته‌اند؟ یا فکر می‌کنید همه‌چیز به درون و انتخاب‌های ما بستگی دارد؟ ویلیام گلاسر جزو دسته دوم بود. او تلاش کرد در دنیایی که بسیاری از روان‌پزشکان علت رفتار انسان‌ها را به عامل‌های بیرونی نسبت می‌دادند، برخلاف جریان آب شنا کند و نتیجه این تفکر را بر اثر مهمش، تئوری انتخاب به جهانیان عرضه کرد.

فقر احمق می‌کند (Scarcity: Why Having Too Little Means So Much)، نوشته الدار شفیر

كتاب مدیریت

هزینه‌ها همواره مسئله‌ی بزرگی در زندگی انسان بوده است. احتمالاً از همان اولین زمان‌هایی که تمدن شکل گرفت انسان‌ها تلاش کرده‌اند برای مدیریت هزینه‌های خود راه‌حل‌هایی پیدا کنند، اما برای انسان مدرن این مسئله نمود بارزتری دارد؛ شکل زندگی تغییر کرده است و تجملات زیادی وارد زندگی انسان شده‌اند که مدیریت هزینه‌ها را سخت کرده‌اند. هزینه‌هایی هم که از آن حرف می‌زنیم می‌تواند هزینه‌هایی مادی و هم چیزهایی مانند زمان باشد که در زندگی انسان امروز که گوناگونی دغدغه‌هایش به‌شدت افزایش‌یافته به‌شدت مؤثر است. فقر احمق می‌کند كتاب جذاب و کاربردی‌ای است که مسئله‌ی «کمبود» یا «کمیابی» را بررسی می‌کند و نگاه جدیدی به خواننده می‌دهد.

این كتاب تلاش می‌کند تأثیر کمیابی (قحطی) را در زندگی انسان درباره‌ی دو مسئله‌ی پول و زمان نشان دهد و البته راه‌حل‌هایی برای مقابله با این شرایط برای افراد ارائه کند.

منابع دانشگاهی رشته MBA

کتاب‌ها جزئی انکارناپذیر در زمان مطالعه برای رشته MBA هستند. بسیاری از منابع دانشگاهی نیز از همین کتاب‌ها الهام گرفته شده‌اند. در ادامه برخی از كتاب‌های اصلی در منابع دانشگاهی را معرفی کرده‌ایم.

مدیران و چالش‌های تصمیم‌گیری، نوشته ماکس اچ. بیزرمن و دون ای. مور

معرفی کتاب

مدیران در هر سازمانی به‌صورت مداوم در معرض تصمیم‌های متفاوتی درباره ذی‌نفعان، بازار، نیروی انسانی، سازمان و غیره هستند. آنان در بسیاری از مواقع بر مبنای شهود خود قضاوت می‌کنند. این در حالی است که عوامل متعددی سبب سوگیری و برداشت ناصحیح در قضاوت‌شان می‌شود. این كتاب راهنمای کاربردی و جامعی برای مدیران است که آنان را برای شناخت بهتر این سوگیری‌ها و غلبه بر آن‌ها یاری می‌کند تا کیفیت تصمیم‌های مدیریتی خود را افزایش دهند.

در این كتاب قضاوت افراد در شرایط کاری مختلف بررسی می‌شود و استراتژی‌های کاربردی برای ایجاد تغییر در فرایند تصمیم‌گیری و بهبود این فرایندها عرضه می‌شود. هدف هم این است که این استراتژی‌ها بخش دائمی رفتار شما باشد. در این کتاب، شما با مثال‌های متعددی از تمرین‌های تصمیم‌گیری و نمونه‌های واقعی روبه‌رو خواهید شد. این مثال‌ها از خلال سال‌ها تدریس این موضوع به‌دست نویسنده جمع‌آوری شده است. این مثال‌های عملی و عینی به شما کمک می‌کند تا کیفیت قضاوت‌های مدیریتی خود را ارتقا دهید.

خلق مدل کسب‌وکار (Business Model Generation)، استروالدر

معرفی کتاب

همراه با تولد هر سازمانی، مدل کسب‌‏وکار آن نیز متولد می‌شود. این امر نشان‏‌دهنده ضرورت توجه به طراحی آگاهانه مدل‌‏های کسب‏‌وکار است. استراتژیست‌ها باید بدانند که مدل کسب‏‌وکار یک سازمان چیست تا بتوانند چالش سازمان در تعامل با محیط را درک و برای گذر از آن استراتژی مناسب را صورت‌بندی کنند. افراد کارآفرین باید خود را به ابزار ترسیم و طراحی مدل کسب‌‏وکار مجهز کنند تا بتوانند تراوش‌های ذهنی خود را در قالبی درآمدزا قرار دهند؛ همچنین بتوانند سرمایه‌گذاران را قانع کنند و نوآوری‌های خود را به سرانجام برسانند.

درصورتی‌که نوآوری‌های فناورانه، پروژه‌های ارائه محصول جدید به بازارهای فعلی و نیز ارائه محصولات فعلی به بازارهای جدید با طراحی مدل کسب‌‏وکار مناسب همراه نشوند، همگی، شکست خواهند خورد.

این كتاب ابزاری را در دست شما می‌گذارد. از آن طریق می‌توانید با استفاده از رویکردی نوین در مدیریت به‌نام «رویکرد طراحی» با ترسیم و طراحی مدل کسب‏‌وکار به خلقی نوآورانه دست بزنید و سازمان خود را متحول کنید.

كتاب خلق مدل کسب‌وکار مناسب مدیران، کارآفرینان و افراد فعال حوزه‌ی کسب‌وکار است. این اثر به افراد آموزش می‌دهد پیش از شروع هر کاری باید چه نکته‌هایی را مدنظر بگیرند و بر چه اساسی مدل مناسب خود را طراحی کنند. این کتاب در پنج بخش اصلی تمامی نکته‌های لازم برای آشنایی و بهره‌برداری از مدل‌های کسب‌وکار پویا و قابل‌استفاده را بیان می‌کند.

تحول دیجیتال، جورج وسترمن و اندرو مکافی

معرفی کتاب

اگر چنین می‌اندیشید که «دیجیتالی‌شدن» فقط مختص به صنایعی ازقبیل فناوری‌، رسانه یا سرگرمی است، پیشنهاد می‌کنیم در دیدگاه خود تجدیدنظر کنید. فناوری‌های موبایل، تحلیل داده، رسانه‌های اجتماعی، رایانش ابری و اینترنت اشیا تاکنون بسیاری از کسب‌وکارها را در صنایع مختلف به‌طور بنیادین متحول کرده‌اند.

سازمان شما می‌تواند فارغ از اینکه در چه صنعتی به فعالیت می‌پردازد، به یک زبده دیجیتال تبدیل شود. این کتاب به شما نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌های بزرگ در صنایع سنتی همانند صنایع مالی، گردشگری، از تحول دیجیتال برای دست‌یابی به منافع راهبردی استفاده می‌کنند.

این کتاب اصول و روش‌هایی را که می‌تواند شرکت‌ها را به‌سمت تحول دیجیتالِ موفق سوق دهد تشریح می‌کند. مبنای نگارش این کتاب پژوهشی است که در مدت سه سال و با بررسی بیش از چهارصد شرکت مطرح دنیا انجام شده است. این شرکت‌ها ازقبیل برِبرِی، مجموعه سرگرمی سیزرز، کودلِکو، گروه بانکداری لویدز، هواپیمایی فرانسه، پروکتر اند گمبل (پی اند جی) و نایک هستند. این کتاب نشان می‌دهد چه ضرورت‌هایی برای تبدیل‌شدن به یک زبده دیجیتال لازم است.

کتاب استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean Strategy)، دبلیو چان کیم

معرفی کتاب

همه دوست دارند کسب‌وکاری پرسود و مداوم داشته باشند، ولی تمامی شرکت‌ها فرازوفرود را تجربه کرده‌اند و کسب‌وکارشان با خطر شکست مواجه شده است. رقبا یکی از چالش‌های همیشگی کسب‌وکار است. امروزه با گسترش فناوری و امکانات بازاریابی دیجیتالی به دانش جدیدی در حوزه‌ی کسب‌وکار نیاز است. کتاب استراتژی اقیانوس آبی یکی از کتاب های مفید رشته MBA است که با بررسی شرکت‌های مختلف به راه‌حل‌هایی در راستای موفقیت تجاری دست‌یافته است. کتاب آن‌ها را در قالب دستورعمل‌های شفاف و کاربردی در اختیار صاحبان و مدیران قرار داده است.

این کتاب با معرفی مفهوم «اقیانوس سرخ» به‌معنای فضاهای رقابتی مسموم که صنایع در آن اغلب مرزهای مشخص و قوانین ثابتی دارند شروع می‌شود. در ادامه از وضعیتی در کسب‌وکار حرف می‌زند که شرکت‌ها در آن برای پیشرفت و رسیدن به سهم بیشتر از تقاضا وارد رقابت با شرکت‌های مشابه خود می‌شوند. کتاب پس از شرح عواملی که شرکت‌ها را در وضعیت اقیانوس سرخ قرار می‌دهد درباره‌ی وضعیت اقیانوس آبی مثال‌هایی از شرکت‌های موفق در این زمینه می‌آورد و ابزارها و روش‌های رسیدن به فضای بدون رقابت را بیان می‌کند.

درک ماهیت فرایندی و خاصیت بازآفرینی روش‌های دست‌یابی به اقیانوس‌های آبی شرط اساسی برای نهادینه‌کردن وضعیت اقیانوس آبی در سازمان است. موفقیت هرگز یک‌دفعه و تصادفی رخ نمی‌دهد.

نظم و زوال سیاسی، فرانسیس فوکویاما

معرفی کتاب

نویسنده کتاب توجه ویژه‌ای به الگوی بوروکراسی یا خدمات کشوری پروس یا آلمان دارد و آن را نمونه اعلایی از یک بوروکراسی مستقل و کارآمد می‌داند. این بوروکراسی تاکنون دربرابر تلاش سیاستمداران برای تحمیل افراد حزبی وابسته خود مقاومت کرده است.

فوکویاما در این راستا داستان جذاب و طولانی اصلاح نظام اداری و به‌تعبیر دقیق‌تر، نظام خدمات کشوری را در کشورهایی مانند بریتانیا و آمریکا بازگو می‌کند. او نشان می‌دهد چگونه شکل‌گیری یک ائتلاف قدرتمند حامی اصلاح نظام اداری به این انجامید که قوانین و مقررات خدمات کشوری تغییر کند و شایسته‌سالار شود؛ همچنین این شایسته‌سالاری در خدمت تقویت قدرت بوروکراتیک دولت و به‌تعبیری، ظهور دولت مدرن قرار گیرد.

به‌باور فوکویاما، دولت ویژه‌پرور یا پدرسالار که در آن حاکم امتیازات و امکانات را ممیان خانواده و نزدیکان خود تقسیم می‌کند ادامه گرایش زیست‌شناختی افراد به نوع‌دوستی ژنتیک است. او با اخطار اینکه جهان دوباره به‌سمت پدرسالاری می‌رود این کتاب را نوشته است.

کتاب‌های متفرقه

در این بخش در ادامه کتاب های مفید رشته MBA کتاب های جذابی را که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست و پیشنهاد افراد زیادی بوده است آورده‌ایم:

کج‌رفتاری (Misbehaving)، ریچارد تیلر

کتاب

کتاب کج‌رفتاری: داستان شکل‌گیری اقتصاد رفتاری اثری از استاد دانشگاه شیکاگو، پروفسور ریچارد تیلر، است که در آن با بهره‌گیری از نثری جذاب و روایت‌گونه، مفهوم‌های مربوط به علم اقتصاد رفتاری را توضیح می‌دهد. کتاب کج‌رفتاری با تکیه‌بر ادبیاتی روایی، دوری از زبان پیچیده و نامفهوم، به‌کارگیری مثال‌هایی عینی و البته شوخ‌طبعی نویسنده، سعی می‌کند مخاطبان را صرف‌نظر از میزان آشنایی اولیه‌شان با علم اقتصاد به‌ خود جذب کند.

تیلر در این کتاب با به‌کارگیری حکایت‌ها و داستان‌های جذاب و سرگرم‌کننده همچون قیمت پارو در روز برفی، خرید بلیت بسکتبال، مسابقهٔ تلویزیونی، بیمهٔ بازنشستگی و غیره شکل‌گیری علم اقتصاد رفتاری تشریح می‌شود. او رفتار انسان‌های اقتصادی را که موجوداتی خیالی با رفتارهای کاملاً عقلانی هستند و انسان‌های عادی را که همیشه عقلانی نیستند معرفی می‌کند؛ همچنین ثابت می‌کند که انسان‌های عادی کج‌رفتاری می‌کنند و رفتار آنان تحت‌تأثیر جنبه‌های احساسی و هیجانی قرار دارد و نباید نقش محدودیت‌های ذهنی و خطاهای شناختی و کنترل عواطف آنان را نادیده گرفت.

اقتصاد رفتاری رشته‌ای است که در آن راه‌هایی جایگزین برای نظریه‌پردازی درباره‌ی پدیده‌های اقتصادی ارائه داده می‌شود. این راه‌های جایگزین از ورود علم اقتصاد به حوزه‌ی روان‌شناسی و مطالعه‌ی ذهن انسان پدید می‌آید. ریچارد اچ. تیلر، نویسنده‌ی کتاب کج‌رفتاری، از مهم‌ترین افرادی است که در ایجاد و توسعه علم اقتصاد رفتاری نقش داشته است.

پنج دشمن کار تیمی (The Five Dysfunctions of a Team پاتریک لنچیونی

مدیریت کار با دیگران و به‌دست دیگران تعریف شده است. در این تعریف از مدیریت بر کار گروهی و تیمی تأکید می‌شود و تحول در مدیریت از روش‌های سنتی به روش‌های امروزی را تبیین می‌کند.

معجزه در روش‌های نوین مدیریت به‌صورت سینرژی یا هم‌افزایی خود را نشان می‌دهد و می‌گوید که در کار تیمی یا گروهی توانمند، نتیجه‌های به‌دست‌آمده خارق‌العاده و بیش از انتظار است. ساختن تیم‌های توانمند، ضمن سادگی، فرایند پیچیده و دشواری دارد، اما شدنی است. در این کتاب پاتریک لنچیونی پنج دشمن کار تیمی را بررسی می‌کند.

بازیکن تیمی ایدئال (The Ideal Team Player)، نوشته‌ی پاتریک لنچونی

کتاب

بازیکن تیمی ایدئال یکی از کتاب های مفید رشته MBA و کتابی است که در قالب داستانی جذاب سه ویژگی حیاتی برای موفقیت در کار تیمی را معرفی کرده است. رهبرانی که می‌توانند کارمندانی فروتن، پرولع، هوشمند را شناسایی، استخدام و تربیت کنند بسیار برتر از رهبرانی هستند که نمی‌توانند این کار را انجام دهند؛ زیرا آنان قادرند خیلی سریع‌تر و به‌آسانی تیم‌های قوی‌تری بسازند. هدف این کتاب کمک به درک این موضوع است که چگونه ترکیب این سه خصلت ساده می‌تواند فرایند کار تیمی را در سازمان یا در زندگی‌تان تسریع کند.

طرح تجاری یک‌صفحه‌ای، نوشته‌ی جیم هوران

عموماً گفته می‌شود که طرح تجاری برای ارائه به بانک‌ها یا سرمایه‌گذاران مناسب است و ازطریق طرح تجاری می‌توان برای جذب سرمایه اقدام کرد. درست است که سرمایه‌گذاران همیشه علاقه‌مند به دیدن طرح تجاری هستند یا از اقتصادی‌بودن و اجرایی‌بودن طرح مطمئن شوند، اما نباید فراموش کنیم که حتی اگر خودمان دست‌ به‌ کاری می‌زنیم و قرار نیست به سراغ سرمایه‌گذار بیرونی برویم، همچنان طرح تجاری می‌تواند برای شفاف‌کردن ایده‌ای مفید باشد که در ذهن داریم.

كتاب طرح تجاری یک‌صفحه‌ای ازجمله کتاب‌های مدیریتی و ازجمله کتاب های مفید رشته MBA است که در راستای هدف گفته‌شده تألیف و تدوین شده است. جزئیات این کتاب به‌شکلی نیست که براساس آن بتوانید گزارشی برای یک بانک یا شرکت سرمایه‌گذاری استخراج‌ کنید، اما قطعاً به شما کمک می‌کند که تصویری شفاف از ایده‌های گنگی که در سر دارید ترسیم کنید.

كتاب طرح تجاری یک‌صفحه‌ای را جیم هوران نوشته و زیر نظر دکتر علیرضا فیض‌بخش به فارسی ترجمه شده است.

کاش وقتی بیست‌ساله بودم می‌دانستم (What I Wish I Knew When I Was 20)، تینا سیلیگ

کتاب

اگر کل چیزی که داشتید پنج دلار پول و دو ساعت وقت بود، چه کار می‌کردید تا پول بیشتری دربیاورید؟ این یکی از تکلیف‌هایی بود تینا سیلیگ (Tina Seelig) در یکی از درس‌هایش در دانشگاه استنفورد به دانشجویان داده است. قواعد ساده بودند: به هر یک از پانزده تیم پاکتی داده شد که در آن پنج دلار سرمایه‌ی اولیه بود و به آنان گفته شد که هر قدر که بخواهند می‌توانند برای برنامه‌ریزی با آن‌وقت صرف کنند؛ بااین‌حال وقتی پاکت را باز کنند فقط دو ساعت وقت دارند تا هر قدر که می‌توانند پول‌سازی کنند.

اگر این چالش به شما داده می‌شد، چه‌کار می‌کردید؟ چطور این کار را انجام می‌دادید؟ در كتاب کاش وقتی بیست‌ساله بودم می‌دانستم ماجرای کامل این چالش را خواهید خواند و خواهید فهمید چطور با نگاهی دقیق و موشکافانه می‌توانید مشکلات را به‌شکل فرصت‌هایی در زندگی روزمره خود ببینید.

صفر به یک (Zero to One)، نوشته‌ی پیتر تیل

کتاب

صفر تا یک، اثر پیتر تیل و بلیک مستر، کتابی در زمینه مدیریت کسب‌وکار و درواقع یکی از کتاب های مفید رشته MBA است که نوشتارهایی درباره استارتاپ‌ها و چگونگی خلق آینده با آن‌ها دارد.

این كتاب می‌گوید هر بار که چیز تازه‌ای ابداع می‌کنیم درواقع از صفر به یک رسیده‌ایم و این دستاوردی بزرگ است که با تقلید از دیگران تفاوت دارد؛ پس بهتر است به‌جای پیروی از تکنیک‌های گذشته و تقلید ازآنچه دیگران خلق کرده‌اند، با معجزات و نوآوری‌های فناوری در کسب‌وکار آشنا شویم.

نویسندگان اثر می‌گویند این كتاب برای مخاطب دانشجویان نوشته شده است تا به‌عنوان کتابی کمک‌آموزشی مورداستفاده آنان باشد، اما صفر تا یک کتابی است که می‌تواند برای همه کسانی که در سر سودای راه‌اندازی کسب‌وکارهای مدرن و استارتاپی را دارند مفید باشد.

تفکر، سریع و کند (Thinking, Fast and slow)ِ، دانیل کانمن

کتاب

اگر از شما بپرسند به چه فکر می‌کنید، معمولاً می‌توانید به این پرسش پاسخ دهید. شما باور دارید که می‌دانید در ذهن‌تان چه می‌گذرد. این امر معمولاً شامل تفکری آگاهانه است که به تفکری دیگر می‌انجامد، اما این تنها راه فعالیت ذهن‌تان محسوب نمی‌شود و البته چندان هم معمول نیست. بسیاری از احساسات و اندیشه‌های شما بی‌‎آنکه منشأ آن را بدانید، پدید آمده‌اند.

شما نمی‌توانید مشخص کنید چگونه وجود چراغی را روی میزتان متوجه شدید. آزردگی همسرتان را در صدای او پشت تلفن تشخیص داده‌اید یا چگونه خطری را در جاده بدون آگاهی یافتن از آن پشت‌سر گذاشته‌اید. عملکرد ذهن‌تان که شکل‌‎دهندۀ برداشت، ادراک و تصمیم‌گیری‌هاست در سکوت ذهن ما جریان دارد. در این کتاب کانمن بیشتر به سوگیری‎‌‌های شهودی یا درون‎‌یابی می‌پردازد، اما این تمرکز بر خطاها از ارزش هوش انسان نمی‌کاهد، همان‌گونه که توجه به بیماری‌ها در متون پزشکی تندرستی را زیر سؤال نمی‌برد.

کار عمیق (Deep Work)، کال نیوپورت

کتاب

بسیاری از ما افرادی را که چندین کار را به‌صورت هم‌زمان انجام می‌دهند تحسین می‌کنیم. دوست داریم خودمان هم با انجام‌دادن هم‌زمان و یا سریع چندین کار، بازدهی‌مان را بیشتر و در وقت‌مان صرفه‌جویی کنیم؛ اما مشکل بزرگی در این نگرش وجود دارد: هیچ نتیجه مهم و قابل افتخاری با این شیوه به دست نمی‌آید!

چرا بدون کار عمیق و متمرکز، نمی‌توان به نتیجه‌های آن‌چنانی رسید؟ کال نیوپورت در كتاب کار عمیق که از زمان انتشار تا به امروز در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز، وال‌استریت ژورنال و آمازون قرار گرفته است و یکی از کتاب های مفید رشته MBA هم محسوب می‌شود می‌گوید که «تمرکز» در دنیای پرآشوب امروزی حلقه مفقوده موفقیت است.

پدر پولدار پدر بی‌پول (Rich Dad, Poor Dad)، نوشته‌ی رابرت کیوساکی

کتاب

کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول، اثری از رابرت کیوساکی‌ و شارون لیچر، می‌تواند نقطه‌شروعی برای همه افرادی باشد که می‌خواهند کنترل مالی‌شان را در آینده به دست گیرند.

ایده‌هایی که آنان در كتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول (Rich Dad Poor Dad) مطرح کرده‌اند به‌نظر خیلی از والدین عجیب‌ و خشک می‌آید. بسیاری از والدین همین‌طوری هم برای پایبندکردن بچه‌ها در مدرسه مشکل‌ دارند. اگر فرزندان‌تان را تشویق کنید که کارمند خوبی باشند، آن‌وقت آنان را مجبور کرده‌اید که بیشتر از آنچه سهم‌شان است مالیات به جیب دولت بریزند؛ درعوض هم انتظار مقرری بازنشستگی ناچیزی را بکشند؛ یا اصلاً منتظر مقرری‌گرفتن هم نمانند. درست است که مالیات قسمت اعظم هزینه‌های افراد را تشکیل می‌دهد، درواقع بیشتر خانواده‌ها از ماه ژانویه تا اواسط ماه می را برای دولت کار می‌کنند تا بلکه بتوانند مالیات‌های‌شان را بپردازند. ما الان به ایده‌های جدیدی نیاز داریم و این کتاب همان نوع ایده‌ها را در دسترس شما قرار می‌دهد.

تفکر نامطمئن (Thinking on Bets)، آنی دوک

کتاب

حتی بهترین تصمیم‌ها هم گاهی به بهترین نتایج نمی‌انجامند. همیشه عنصری کنترل‌ناپذیر به‌نام شانس و اطلاعاتی پنهان از دید وجود دارد. در این کتاب می‌آموزیم که چطور در شرایط نبود قطعیت، تصمیم‌های هوشمندانه‌تری بگیریم.

بنابراین کلید موفقیت در بلند‌مدت و جلوگیری از استرس تفکر در شرایط نامطمئن است. چقدر مطمئن هستیم؟ راه‌های احتمالی چگونه اتفاق می‌افتد؟ کدام تصمیم‌ها بیشترین شانس موفقیت را دارند؟ آیا من در یک استراتژی که ۹۰ درصد مواقع کار می‌کند با ۱۰ درصد بدشانسی زمین خوردم؟ یا اینکه موفقیت من به‌جای تصمیم‌گیری درست به شانس نسبت داده می‌شود؟ كتاب تفکر نامطمئن دو ابزار ساده برای پذیرش نبود قطعیت به ما معرفی می‌کند:

دربرابر باورهای‌مان از خودمان بپرسیم که آیا حاضریم درباره‌ی درست‌بودن آن شرط ببندیم؟

 به‌جای گفتن «مطمئن‌ام که…»، بگوییم «x درصد مطمئن‌ام که…». اگر مقدار اطمینان‌مان را با عددی میان صفر تا صد بیان کنیم، احتمالاً همواره درصد اندکی برای احتمال اشتباه‌بودن آن در نظر خواهیم گرفت. در دنیای واقعی اگر پای‌مان روی زمین باشد، به هیچ چیز صد درصد باور نخواهیم داشت.

کتاب پیشنهادی شما

هر روز کتاب‌های بیشتری ترجمه و تألیف می‌شود. در بخش نظرات کتاب‌های مدیریتی و کتاب های مفید رشته MBA را که برای شما جالب و مفید بوده است به ما و دیگران معرفی کنید.

دپارتمان MBA کافه‌تدریس