کشورهای پیشرو حوزه هوش مصنوعی کدام‌اند؟ پیشرفت‌های هیجان‌انگیز کنونی در حوزه‌ی هوش مصنوعی جهان را فراگرفته و بر همه مشاغل تأثیر گذاشته است؛ برای مثال، هوش مصنوعی، تشخیص چهره، وسایل نقلیه خودران، بهبود نتایج آنلاین و توسعه شرکت‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. هوش مصنوعی شاخه ای از تحقیقات است که در آن رایانه‌ها برای انجام‌دادن وظایفی که انسان‌ها انجام می‌دهند برنامه‌ریزی می‌شوند، البته نه در هر وظیفه‌ای؛ برای مثال، رایانه‌ها در توانایی‌های ریاضی و تحلیلی سریع‌تر هستند، اما نمی‌توانند مستقل قضاوت کنند. هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که هوش مصنوعی در آینده مهارت‌های جدیدی را توسعه خواهد داد و این موضوع تأثیر چشمگیری بر محیط شرکت‌ها خواهد گذاشت.
پذیرش هوش مصنوعی در کشورهای مستقر، در حال توسعه و نوظهور برای پیش‌بینی‌ها و رشد بیشتر آینده در اولویت قرار گرفته است؛ بااین‌حال، درحالی‌که فناوری هوش مصنوعی در حال پیشرفت است، برخی از قدرت‌های بزرگ هوش مصنوعی برای مقام اول در این حوزه با هم رقابت می‌کنند. در ادامه فهرست کشورهای پیشرو حوزه هوش مصنوعی را آورده‌ایم.

کشورهای پیشرو حوزه هوش مصنوعی کدام‌اند؟

رقابت در حوزه‌ی هوش مصنوعی هر روز شدت و سرعت بیشتری پیدا می‌کند. این روزها این رقابت به‌حدی بالا گرفته است که همه‌ی کشورهای دنیا به‌نوعی گوشه‌چشمی به آن دارند؛ اما کدام‌یک در این زمینه‌ سرآمد هستند.

کشورهای پیشرو حوزه هوش مصنوعی از این قرارند:

۱. چین

چین مدت‌هاست آرزوی پیشروشدن در زمینه‌ی هوش مصنوعی در جهان را دارد. دولت چین یک هدف روشن و بلندپروازانه درمورد هوش مصنوعی اعلام کرده است که یک اولویت مهم برای رهبر آن است. طبق گفته شورای دولتی چین، این کشور تا سال ۲۰۳۰ با سرمایه بازار ۱۵۰میلیارد دلاری پیشرو جهانی در زمینه هوش مصنوعی (AI) خواهد بود.

علاوه‌براین این کشور مقالات تحقیقاتی یادگیری عمیق بیشتری در مقایسه با کشورهای بزرگ منتشر کرده است؛ بااین‌حال مهم‌ترین مزیت این کشور جمعیت استفاده‌کننده‌ی اینترنت است (حدود ۷۵۰ میلیون نفر) که حجم عظیمی از داده‌های دیجیتال را برای مدیریت و تحلیل تولید می‌کند.

بزرگ‌ترین بازار داخلی جهان با ۱.۴میلیارد کاربر چین است؛ بنابراین چین برای رشد شرکت‌های هوش مصنوعی ایده‌آل است؛ زیرا برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی زیادی برای این بازار وجود دارد.

Baidu، Alibaba، Tencent و ByteDance فقط تعدادی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های چینی هوش مصنوعی هستند که راه را در صنعت دیجیتال در حال رشد این کشور هموار می‌کنند.

کسب‌و‌کارهای فناوری اطلاعات غربی نیز اگر بخواهند در این رقابت باقی بمانند در آینده باید به چین برای نوآوری دیجیتال و پیشرفت‌های هوش مصنوعی نگاه کنند و الگو بگیرند.

طیف متنوعی از استارتاپ‌ها، شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های بزرگ چین در موقعیتی قرار دارند که به رهبران جهانی در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تبدیل شوند؛ زیرا شکاف فنی میان کشور چین و اقتصادهای غربی به‌سرعت در حال کاهش است.

برای آشنایی بیشتر با هوش مصنوعی این مطلب را مطالعه کنید:

مبانی هوش مصنوعی || آیا هوش مصنوعی واقعاً هوشمند است؟

کشورهای پیشرو حوزه هوش مصنوعی

۲. ایالات متحده امریکا

وقتی صحبت از تبدیل‌شدن به یک نیروگاه هوش مصنوعی به میان می‌آید، ایالات متحده موقعیت را برای چین سخت می‌کند. ایالات متحده، به‌دلیل فرهنگ تثبیت‌شده‌ی فناوری خود، از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی سود برده است.

با بیش از هزار استارتاپ و ۱۰میلیارد دلار سرمایه، ایالات متحده در مسیر تبدیل‌شدن به دومین ابرقدرت هوش‌مصنوعی قرار دارد. IBM، مایکروسافت، گوگل، فیسبوک و آمازون فقط چند نمونه هستند. آن‌ها، نه‌تنها مقالات زیادی را منتشر می‌کنند، پول زیادی برای تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی کنار می‌گذارند. پایگاه دانش علمی امریکا، همراه با قدرت بازار تجاری آن، این کشور را قادر می‌کند تا سلطه‌ی خود را در دنیای هوش‌مصنوعی حفظ کند.

بااین‌حال، به‌دلیل فعالیت‌های اخیر دولت، مانند کاهش بودجه هوش مصنوعی، افزایش قیمت‌های آموزشی و محدودیت‌های مهاجرتی شدید برای پژوهشگران خارج از کشور آینده هوش مصنوعی در این کشور نامشخص شده است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده کاهش یابد.

برای آشنایی بیشتر با هوش مصنوعی مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

کاربرد هوش مصنوعی در متاورس (Metaverse) چیست؟

۳. انگلستان

با ۱۲۱ شرکت مجهز به هوش مصنوعی در سراسر اروپا، بریتانیا در صدر این فهرست قرار دارد. در سال ۲۰۱۷ استارتاپ‌های فناوری اطلاعات بریتانیا ۸.۶میلیارد دلار سرمایه خصوصی دریافت کردند که تقریباً ۳۸ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها در بریتانیا در آن سال را تشکیل می داد؛ علاوه‌براین دولت بریتانیا ۷۸ میلیون دلار بودجه برای ابتکارات تحقیقاتی رباتیک و هوش مصنوعی در همان سال تعیین کرد.

کشورهای پیشرو حوزه هوش مصنوعی

۴. کانادا

دولت کانادا نقش مهمی در تحقیق و توسعه‌ی هوش مصنوعی ایفا می‌کند. کانادا با داشتن برخی از برترین ذهن‌ها و خالقان فناوری هوش مصنوعی در جهان به‌عنوان یک رهبر جهانی در زمینه هوش مصنوعی (AI) در حال ظهور است.

واترلو یکی از مراکز اصلی توسعه‌ی هوش مصنوعی در کاناداست که در حال حاضر بیش از ۹۰ شرکت دارد و تعداد آن‌ها به‌سرعت در حال گسترش است.

دولت کانادا در مارس ۲۰۱۷ یک سرمایه گذاری ۱۲۵ میلیون دلاری در تحقیقات هوش مصنوعی را اعلام کرد؛ درواقع پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، کانادا به‌طور چشمگیری شروع به استخدام کارشناسان هوش مصنوعی کرد. یادگیری عمیق که تأکید گروه‌های مونترال و تورنتو است و یادگیری تقویتی که هسته اصلی آن در آلبرتاست، دو روش هوش مصنوعی هستند که توسط پیشگامان کانادا پیشرو هستند.

برای آشنایی بیشتر با هوش مصنوعی مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

تأثیر هوش مصنوعی بر بازی سازی چیست و چه اهمیتی در رشد آن دارد؟

۵. روسیه

این کشور سالانه ۱۲.۵میلیون دلار برای هوش مصنوعی هزینه می‌کند؛ بااین‌حال مشکل واقعی حوزه هوش مصنوعی در روسیه ناشی از دخالت محدود دولت در تعاملات عمومی و تجاری هوش مصنوعی است.‌ طرح توسعه هوش مصنوعی روسیه از این جهت متمایز است که به‌جای خود دولت یا بخش خصوصی، توسط شرکت‌های ایالتی هدایت می‌شود. این نکته نیز مهم است که بسیاری از نمایش‌های هوش مصنوعی این کشور نظامی هستند، مانند هواپیماهای جنگنده مجهز به هوش مصنوعی و توپخانه‌های خودکار.

۶. آلمان

آلمان از نظر تعداد مقالات تحقیقاتی منتشرشده در زمینه‌ی هوش مصنوعی در رتبه ششم کشورهای پیشرو حوزه هوش مصنوعی قرار دارد. این کشور به‌دلیل دقت و تخصص فنی خود مشهور است. آلمان در حال آماده‌شدن برای ترکیب تاریخ خود با پیشرفت‌های فناوری است. در ربات‌ها، خودروهای بدون راننده و محاسبات کوانتومی این کشور درمورد موقعیت خود به‌عنوان پیشرو احساس اطمینان می‌کند. آلمان هم، مانند چین، می‌خواهد در زمینه هوش مصنوعی یک رهبر جهانی باشد؛ بنابراین دو دانشگاه فناوری و بزرگ‌ترین ایالت صادرکننده کشور در حال همکاری با شرکت‌هایی مانند Porsche، Daimler و Bosch برای توسعه هوش مصنوعی تحقیقاتی هستند.

آلمان نیز مانند ژاپن شاهد کاهش تعداد افراد شاغل است؛ بااین‌حال با ظرفیت اتوماسیون ۴۷.۹ درصد، نویدهای زیادی دارد. درنهایت می‌توان گفت که مهارت‌های صنعتی قوی این کشور، همراه با شرکت‌های بزرگ و آموزش عالی، آن را به محیطی ایده‌آل برای توسعه هوش مصنوعی تبدیل می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با آینده‌ی هوش مصنوعی مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

تأثیر هوش مصنوعی بر کاریابی چیست و به این صنعت چه کمکی می‌کند؟

۷. نروژ

در حال حاضر نروژ جاه‌طلبی خود را برای فراتررفتن از تاریخچه‌ی حفاری نفت و ماهیگیری خود نشان داده است. اگرچه نروژ هنوز راه زیادی تا تبدیل‌شدن به یک قدرت هوش مصنوعی در پیش دارد، برنامه‌ی شتاب‌دهنده‌ای که در سال ۲۰۱۷ با کمک مالی ۱۱میلیون دلاری برای ساختن نروژ به‌عنوان یک نیروگاه فناوری آغاز شد برخی از جاه‌طلبی‌های بزرگ این کشور را نشان می‌دهد. در طول این مدت برخی از معتبرترین شرکت‌ها و مؤسسات دانشگاهی نروژ برای توسعه‌ی تخصص هوش مصنوعی با یکدیگر همکاری کرده‌اند. نروژ قصد دارد راه‌حل‌های هوش مصنوعی (AI) را در سراسر جهان ایجاد و ارائه کند.

کشورهای پیشرو حوزه هوش مصنوعی

۸. سوئد

براساس یک نظرسنجی که اخیراً در سوئد انجام شده است، ۸۰ درصد از مردم محلی درمورد هوش مصنوعی و ربات‌ها خوش‌بین هستند و این امر به‌این معنی است که جایگزینی نیروی انسانی با هوش مصنوعی کار دشواری نیست؛ درعوض، کسانی که در زمینه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات مهارت دارند، به‌احتمال زیاد، از گسترش اتوماسیون در صنایع مختلف سوئد استقبال می‌کنند.

همچنین اتحادیه‌ها و کارمندان سوئد از پیشرفت هوش‌مصنوعی استقبال می‌کنند؛ زیرا معتقدند فناوری استعدادهای انسانی را بهبود می‌بخشد و برای آنان مزیت رقابتی در بازار جهانی ایجاد می‌کند.

۹. فرانسه

تا سال ۲۰۲۲ دولت فرانسه ۱.۸میلیارد دلار در تحقیقات هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است. پروژه‌های هوش مصنوعی فرانسه از شرکت‌های خصوصی می‌خواهند که داده‌های خود را برای استفاده‌ی آشکار در کاربردهای مختلف هوش مصنوعی ارائه کنند. دیگر برنامه‌ها روی کسب‌وکارهای تحقیقاتی تمرکز خواهند کرد تا در طول زمان آن‌ها را تقویت کنند.

فرانسه تصمیم گرفته است که مبلغ مشخصی برای همکاری تحقیقاتی هوش مصنوعی با آلمان اختصاص دهد. IBM  (۴۰۰ نقش شغلی طی دو سال آینده)، سامسونگ (۱۰۰ موقعیت شغلی)، فوجیتسو و دیپ‌مایند (DeepMind) ازجمله شرکت‌هایی هستند که از ایجاد مراکز تحقیقاتی هوش مصنوعی در فرانسه خبر داده‌اند.

مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

۵ اپلیکیشن برتر هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ کدام است؟

۱۰. هند

هند، به‌عنوان کشوری که به‌سرعت در حال رشد است، دست‌خوش تحول عظیم دیجیتالی شده است. برای اندازه‌گیری تأثیر هوش مصنوعی (AI) بر این کشور تأثیر فناوری‌های دیجیتال بر جنبه های اقتصادی و تولید ناخالص داخلی را در نظر بگیرید که در حال حاضر ۸ درصد است و پیش‌بینی می‌شود این مقدار طی دو سال آینده به ۶۰ درصد افزایش یابد. حتی بااینکه دولت هند هیچ‌گونه بودجه‌ای را برای این کار تخصیص نداده، این کشور متعهد است که با استقبال از انواع ابتکارات هوش مصنوعی در رقابت جهانی هوش مصنوعی پیشروی کند.

جمع‌بندی مطالب درباره کشورهای پیشرو حوزه هوش مصنوعی

مزیت‌های فراوان هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف کشورهای جهان را بر این داشته است تا روی تحقیقات این حوزه سرمایه‌گذاری کنند؛ بنابراین افرادی که مهارت و دانش کافی در این حوزه تحقیقاتی داشته باشند روزبه‌روز بیشتر مورد تقاضا خواهند بود.

ورود به دنیای هوش مصنوعی با کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس

اگر شما هم جزو علاقه‌مندان دنیای شگفت‌انگیز هوش مصنوعی هستید و دوست دارید خودتان هم در این دنیای جذاب نقش بازی کنید، کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس به شما کمک می‌کند از هر نقطه‌ی جغرافیایی به به‌روزترین و جامع‌ترین آموزش علم داده دسترسی داشته باشید و از این دریچه به دنیای هوش مصنوعی وارد شوید.

کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس به‌صورت پویا و تعاملی و کارگاهی برگزار می‌شود و مبنای آن هم کار روی پروژه‌های واقعی علم داده است. همچنین این کلاس‌ها صفر تا صد پیش‌نیازها و مباحث علم داده را پوشش می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس و مشاوره‌ی رایگان برای ورود به دنیای دیتا ساینس و هوش مصنوعی روی این لینک کلیک کنید:

دوره جامع آموزش علم داده (Data Science)