برنامه ریزی کنکور MBA از بایدهای موفقیت در این آزمون است. در پی شیوع ویروس کوویدـ۱۹، آزمون کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) چندین بار عقب افتاد. این اتفاق ناخواسته برنامه ریزی کنکور رشته MBA را مانند باقی آزمون‌ها دشوارتر کرد. اهمیت برنامه ریزی برای کنکور و دشواری انجام‌دادن برای داوطلبان کنکور ۱۳۹۹ ما را بر آن داشت پای صحبت‌های رتبه‌های برتر کنکور بنشینیم و در این باره با آنان گفت‌وگو کنیم.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست

برنامه ریزی کنکور MBA در گفت‌وگو با رتبه ۷۷ کنکور ۱۳۹۹

فاخته جهانبخش رتبه‌ی ۷۷ کنکور مدیریت کسب و کار (MBA) سال ۹۹ است. در مصاحبه با رتبه برتر کنکور ارشد رشته MBA با فاخته جهانبخش، درمورد نحوه مطالعه و برنامه ریزی کنکور MBA و مسیری که برای موفقیت طی کرد گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ابتدا کمی درباره‌ی خودتان بگویید؛ کارشناسی را کجا تحصیل کردید، گرایش‌تان چه بود و معدل‌تان در مقطع کارشناسی چند بود؟

فاخته جهانبخش هستم. من در رشته مهندسی کامپیوتر با معدل ۱۵/۴۶ از دانشگاه مازندران فارغ التحصیل شدم. در کنکور رشته MBA سال ۱۳۹۹ رتبه‌ی ۷۷ را کسب کردم.

اجازه دهید کمی به عقب بازگردیم؛ اصلاً چه شد که به فکر تغییر رشته افتادید؟

رشته‌ی من مهندسی کامپیوتر بود. در این رشته بیشتر از ارزش مدرک، مهارت‌هایی که شما به دست می آورید اهمیت دارد؛ درواقع مهندسی کامپیوتر رشته‌ای مهارت‌محور است و به تمرکز روی همان مهارت نیاز دارد. بااین‌حال من متوجه شدم که علاقه‌ای به ادامه‌دادن این رشته و این حوزه ندارم. با تحقیق و بررسی بیشتر به این نتیجه رسیدم که به حوزه‌ی کسب‌وکار و مدیریت علاقه مند هستم؛ همین شد که رشته‌ی MBA را انتخاب کردم.

کمی از برنامه ریزی کنکور MBA بگویید؛ از کی مطالعه شروع کردید؟ ساعت مطالعه روزانه‌تان چقدر بود؟

من از مهرماه شروع کردم. بین سه تا چهار ساعت در روز مطالعه می‌کردم. روند ساعت‌های مطالعه‌ی روزانه‌ی من در طول کنکور صعودی بود؛ نزدیک کنکور تقریبا هشت ساعت مطالعه می‌کردم. این روند صعودی با سرعت کم و پایداری زیاد انجام شد. چون هدفم را می‌شناختم و از آن مطمئن بودم هر چه که جلوتر می‌رفتم، تلاش بیشتری می‌کردم و می‌توانستم بیشتر مطالعه کنم.

کمی درباره‌ی نحوه‌ی مطالعه و مرور و خلاصه‌نویسی‌تان توضیح بدهید؟

در ابتدا درس ریاضی را به‌صورت خودخوان شروع کردم. تا آذرماه توانستم ریاضی ۱ را به پایان برسانم، ولی متوجه شدم برایم این امکان وجود ندارد که به‌این صورت ادامه بدهم. کار خیلی برایم دشوار بود؛ به‌همین دلیل و همین‌طور به‌دلیل کمبود زمان، تصمیم گرفتم در کلاس شرکت کنم. در کلاس‌های آنلاین ریاضی عمومی ۱و۲ کافه‌تدریس با تدریس استاد رضا شکرزاد شرکت کردم. این کلاس‌ها خیلی به من کمک کرد.

درمورد درصد زمان اختصاص داده‌شده به هر درس باید بگویم که من برای ریاضی ۴۰ درصد زمان و برای جی‌مت ۲۵ درصد و برای زبان ۳۵ درصد زمان اختصاص می‌دادم.

درمورد برنامه ریزی کنکور MBA باید اضافه کنم که من هر آخرهفته برای هفته‌ی آینده برنامه‌ریزی می‌کردم و طبق برنامه‌ریزی خودم پیش می‌رفتم. در پایان هفته برنامه‌ام را ارزیابی می‌کردم.

درمورد خلاصه‌نویسی باید بگویم که ابتدا در مرحله‌ی اول یادگیری خلاصه‌نویسی انجام می‌دادم. بعد از مدتی فهمیدم که این کار اشتباه است؛ چون در دور اول مطلاعه همه‌چیز برای شما جدید است و هر نکته‌ای که میبینید را مجبورید بنویسید؛ درنتیجه حجم خلاصه‌ها به‌شدت زیاد می‌شود و کاربردی ندارد؛ برای همین خلاصه‌نویسی را به مرحله‌ی پایانی انتقال دادم.

از چه منابعی استفاده کردید؟

برای درس ریاضی من از کلاس‌های استاد شکرزاد استفاده کردم؛ درواقع به‌صورت صددرصد با برنامه و منابع ایشان پیش رفتم. کیفیت کلاس به‌شدت بالا بود و حتی اگر دانشجویی خیلی ضعیفی هم بودید، می‌توانستید خودتان را برای پاسخ ۱۰۰درصد در کنکور آماده کنید. از ویژگی‌های اصلی این کلاس تعاملی‌بودن آن بود و اصلاً احساس خستگی و یکتواختی وجود نداشت؛ به‌ویژه دوره‌ی حل تمرین بسیار عالی‌ای بود و خیلی از آن استفاده کردم. نکته‌وتست ریاضی عمومی ۱و۲ برای تثبیت مطالب بسیار مناسب است.

برای جی‌مت از چند کتاب مختلف استفاده کردم؛ چون درس جی‌مت نیاز دارد که تست‌های مختلفی را حل کنید. تست‌ها باید متنوع باشد تا دید شما به انواع سؤالات گسترده شود. دانشجویان بهتر است از چند منبع تست استفاده کنند تا به تسلط برسند.

برای درس زبان من از کنکورهای MBA سال‌های گذشته و کنکورهای دکتری استفاده می‌کردم. متأسفانه در روز کنکور من به مشکل خوردم و به‌اشتباه سؤالات درس امور شهری را حل کردم؛ نیم‌ساعت از وقت من از دست رفت، ولی در بیست دقیقه توانستم درصد ۵۶ درصد را به دست بیاورم که خیلی خوب محسوب می‌شود.

باقی درصدهایی که در کنکور به دست آوردید چقدر بود؟

همان‌طور که گفتم، زبان را ۵۶ درصد زدم، درس جی‌مت را ۴۶ و ریاضی را ۷۶.

نظرتان درباره‌ی کلاس‌های آنلاین یا ویدئوهایی که از آن استفاده کردید چیست؟ کیفیت کافه‌تدریس، پشتیبانی‌ها و به طور کلی تأثیر آن را چطور می‌بینید؟

کلاس‌های آنلاین را بسیار پیشنهاد می‌کنم، مخصوصاً الان و با توجه به شرایط فعلی، این کلاس‌ها می‌توانند بسیار کمک کنند.

درمورد پشتیبانی کافه‌تدریس باید بگویم که بسیار عالی بودند. هر وقت مشکل برایم پیش می‌آمد، خیلی‌سریع پاسخ می‌دادند.

زمان‌هایی که خسته یا ناامید می‌شدید چه‌کار می‌کردید؟

من حجم مشخصی را برای مطالعه برنامه‌ریزی می‌کردم. اگر به هدف می‌رسیدم، برای خودم جایزه تعیین می‌کردم. جایزه‌ها هم کارهای غیرکنکوری بود که علاقه داشتم انجام بدهم، مثلاً کتابی بخوانم یا سریال یا فیلمی ببینم. در کنار این موضوعات، ورزش‌کردن برای حفظ روحیه خیلی به من کمک می‌کرد.

درمورد ناامیدی باید بگویم که با اینکه چند بار کنکور به تعوبق افتاد، هیچ‌وقت ناامید نشدم؛ چون به هدفم ایمان داشتم و این امر خیلی کمکم می‌کرد که در این مسیر ناامید نشوم.

نظرتان درباره‌ی آزمون‌های آزمایشی چیست؟ آیا شرکت کردید؟

بله، در آزمون‌های آزمایشی شرکت کردم. خیلی کمک‌کننده هستند. چه حضوری باشند، چه آنلاین، هر دو، مناسب هستند. شما در فرایند آزمون خودتان را به چالش می‌کشید و مشکلات و اشتباه‌های‌تان را می‌فهمید. من در اولین آزمون رتبه‌ی ۲۴۰ شدم. تلاشم را ادامه دادم تا آزمون آخر به رتبه‌ی ۴ رسیدم. این روند نشان می‌داد که چقدر تلاشم نتیجه‌بخش بوده است. آزمون‌ها بسیار به من کمک کردند.

توصیه‌تان به داوطلبان کنکور MBA چیست؟

توصیه‌ای که دارم این است که خسته نشوند و تا آخر مسیر ادامه بدهند. بهانه‌آوردن و دست از تلاش کشیدن عاملی است که آنان را از رقابت خارج می‌کند و و نتونید تا آخر مسیر تلاش کنید. امیدوارم موفق باشید.

اگر برای کنکور ارشد مدیریت کسب و کار آماده می‌شوید و دوست دارید درباره‌ی برنامه ریزی کنکور MBA و دیگر موضوعات از تجربه‌ی رتبه‌برترها استفاده کنید، مطالعه این مطلب را هم پیشنهاد می‌کنیم:

مصاحبه با بهنام محمودیان رتبه برتر کنکور MBA