کلاس آنلاین المپیاد نجوم (رشته ریاضی)

زمان برگزاری: در توضیحات درس مشاهده کنید (شروع کلاس‌ از ۲۱ آذر ۱۳۹۸) هزینه کلاس: ۳۲۰ هزار تومان

مدت: ۳۰ ساعت فیلم این کلاس ضبط می‌شود و به صورت لینک مشاهده آنلاین در همین صفحه قرار می‌گیرد.
پایه‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم رشته‌ ریاضی، می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

توضیحات

زمان برگزاری:
پنجشنبه‌ها ۱۰:۰۰ الی ۱۱:۳۰ و ۱۲:۰۰ الی ۱۳:۳۰
جمعه‌ها ۱۲:۰۰ الی ۱۳:۳۰

توضیحات دوره:
المپیاد نجوم، بهانه‌ای برای شناختن بهتر جهان پیرامون ما است که می‌تواند تا حد راضی‌کننده‌ای پاسخ‌گوی سوالات ما درباره‌ی دنیای شگفت‌انگیزمان باشد.

المپیاد نجوم اساساً به دو بخش نظری و عملی تقسیم می‌شود:
۱- بخش عملی را رصد تشکیل می‌دهد که به نوبه خود بسیار جذاب است. می‌توان اجرام اعماق آسمان را رصد کرد و از زیبایی آن‌ها لذت برد.
کهکشان‌ها، سحابی‌ها، خوشه‌های باز و کروی شما را مجذوب خواهد کرد. منبع اصلی این بخش، کتاب Observer's sky atlas نوشته E.Karkoschka است.

۲- بخش نظری به چند زیر‌شاخه طبقه‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از:
مکانیک سماوی، نجوم کروی، اختر‌فیزیک، دینامیک کهکشان و کیهان شناسی.

می‌خواهم چند مثال از هر مورد برایتان بزنم.

شما با مکانیک سماوی، حرکت سیارات را بررسی و حرکت ماهواره‌ها را پیش‌بینی می‌کنید. شما بیشتر روی نیروی مرکزی و حل حالات این نیرو تمرکز می‌کنید. منبع اصلی این بخش، Orbital mechanics for engineering students نوشته H.Curtis است.

با نجوم کروی، می‌توانید اوقات‌ شرعی را محاسبه کنید، حرکت خورشید در آسمان را به ‌طور دقیق بشناسید و با سازِکار ساعت‌های آفتابی آشنا شوید. به عقیده من نجوم کروی زیبا و جذاب ترین بخش المپیاد نجوم است. شما بیشتر روی هندسه کروی تمرکز می‌کنید. منبع اصلی این بخش، نجوم کروی نوشته اسمارت است.

با اخترفیزیک به درک درستی از منشا نور و ساختار ستارگان می‌رسید. این قسمت مفهومی بوده و می‌توان گفت مبحث دانشگاهی است. شما بیشتر سعی می‌کنید ستاره را مدل سازی کنید. منبع اصلی این بخش، Introduction to Modern Astrophysics
نوشته B.Carroll است.

در دینامیک کهکشان، با انواع کهکشان‌ها آشنا می‌شوید و نگاه دقیق‌تری به کهکشان‌ها و ساختار آن‌ها می‌اندازید. منبع اصلی این بخش، Galaxies in the Universe نوشته S.Gallagher است.

درنهایت با کیهان‌شناسی، مدلی برای جهان پیدا می‌کنید و رفتار کیهان را می‌فهمید. کیهان شناسی مبحثی آینده دار در دانشگاه است. در صورت علاقه می‌توانید در رشته فیزیک، گرایش ارشد خود را کیهان‌شناسی انتخاب کنید. منبع اصلی این بخش، Introduction to Cosmology نوشته B.Ryden است.

این‌ها صرفاً چند مثال بودند. شما می‌توانید خودتان قدم به دنیای جذاب نجوم بگذارید و مطالب جذاب‌تری را فرا‌ بگیرید.