تکنیک پومودورو چیست و چه کمکی به شما در مسیر آمادگی برای کنکور کارشناسی‌ارشد و دکتری می‌کند؟ این مطلب به‌صورت کامل به این پرسش پاسخ می‌دهد. شما در ادامه‌ی این مطلب می‌توانید ساده‌ترین راهکار مدیریت زمان را یاد بگیرید، برای خودتان چالش مشخص طراحی کنید و در طول هر هفته، علاوه بر انجام‌دادن همه‌ی کارها و استراحت و تفریح مناسب، ۱۰۰۰ دقیقه مطالعه‌ی مفید داشته باشید. اگر دوست دارید به این هدف برسید ابتدا باید به سراغ جواب این پرسش بروید: تکنیک پومودورو چیست؟

گوچه‌فرنگی نماد پومودورو

تکنیک پومودورو چیست و چقدر به کار می‌آید؟

تکنیک پومودورو یا فن پومودورو یکی از تکنیک‌های ساده‌ی مدیریت زمان است. این تکنیک را فرانچسکو سیریلو (Francesco Cirillo) در دهه‌ی هشتاد میلادی اختراع کرده و تاکنون چندین کتاب نیز درمورد آن نوشته است. او این روش را با ایده‌گرفتن از آشپزی ایتالیایی ابداع کرده است. درواقع ابزاری هم که او برای این کار از آن استفاده کرده یک زمان‌سنج آشپزی به‌شکل گوجه‌فرنگی است؛ به‌همین دلیل، هم نماد این تکنیک گوجه‌فرنگی است.

فواید استفاده از فن پومودورو چیست؟

حتماً برای شما پیش آمده است که برای هر روز خود کلی برنامه‌ریزی انجام دهید و با خودتان قرار بگذارید که مثلاً بسیاری از مطالب را در طول روز مطالعه کنید، اما در پایان روز نتوانسته‌اید کار را جلو ببرید. احتمالاً متوجه شده‌اید که این روند شما را ناامید و خسته می‌کند، آن‌هم در فرایند آمادگی برای آزمون کنکور که کاری فرسایشی است. درواقع این روند انگیزه‌های درس‌خواندن را از شما می‌گیرد.

نکته‌ی جالب اینجاست که اغلب افراد به‌همین دلیل بی‌خیال برنامه‌ریزی روزانه و هفتگی می‌شوند! آنان ترجیح می‌دهند بدون هیچ‌ برنامه‌ریزی قبلی، به‌قول معروف، در عمل شیرجه بزنند! اتفاقاً این دسته از افراد کمترین بازدهی را هم خواهند داشت.

دلیل اصلی بروز چنین اشکالی واقعی‌نبودن انتظارات ما از توانایی‌ها و زمان‌مان است. فن پومودورو به شما کمک می‌کند با بهترین برنامه‌ریزی ممکن کارتان را پیش ببرید. بیایید ابتدا به فواید فن پومودورو و درواقع هدف از استفاده از آن نگاهی بیندازیم:

فواید استفاده از فن یا تکنیک پومودورو چیست؟

  • کارها و وظیفه‌ها را براساس زمان برنامه‌ریزی و انتظارات را واقعی می‌کند.
  • تمرکز را به بیشترین حد ممکن می‌رساند.
  • ارزشمندی زمان را به شما نشان می‌دهد.
  • از فرسودگی شما، مخصوصاً در انجام‌دادن کارهای فرسایشی مانند آمادگی برای آزمون کنکور، جلوگیری می‌کند.
  • سلامتی ذهنی و فیزیکی شما را در نظر می‌گیرد.
  • بیشترین بهره‌وری را برای‌تان به‌همراه دارد.
  • اعتمادبه‌نفس‌تان را بالا می‌برد و انگیزه‌های‌تان را افزایش می‌دهد.
اصول تکنیک پومودورو

منطق و اصول تکنیک پومودورو چیست

اساس شکل‌گیری این تکنیک انجام‌دادن کارهای دشوار و فرسایشی با توجه به زمان در دسترس و به‌بهترین شکل است. اصل اساسی این تکنیک این است که شما برای انجام‌دادن چنین کار یا وظیفه‌ای باید آن را به وظیفه‌های کوچک‌تر تقسیم‌بندی کنید و هر یک را در زمان معین انجام دهید؛ چون انسان از نظر ذهنی و فیزیکی توان انجام‌دادن کار در طولانی‌مدت را ندارد. این تکنیک طراحی شده است تا بیشترین بازدهی را از راه تمرکز روی کارهای کوچک و نظم‌دهی به آن‌ها به وجود آورد.

اصول تکینک پومودورو چیست؟

اصول تکنیک پومودورو بسیار ساده است. همین سادگی کمک می‌کند هر کسی بتواند آن را برای انجام‌دادن هر کاری به کار گیرد. تکنیک یا فن پومودورو بر ۶ اصل یا مرحله بنا شده است که از این قرار است:

  • کار یا وظیفه‌ای مشخص را در نظر بگیرید و آن را بنویسید.
  • زمان‌سنج را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید.
  • روی کار یا وظیفه‌ی مشخص تا زمانی که به زنگ زمان‌سنج به صدا دربیاید تمرکز کنید. اگر حواس‌پرتی به سراغ‌تان آمد، آن را یادداشت کنید و کارتان را ادامه دهید.
  • با به‌صدادرآمدن زنگ زمان‌سنج و پایان ۲۵ دقیقه، جلوی آن تیک بزنید.
  • برای ۵ دقیقه استراحت کنید؛ می‌توانید اندکی ورزش کنید، حرکت‌های کششی انجام دهید، نوشیدنی مناسب بنوشید، تلفن‌همراه‌تان را بررسی کنید، کمی راه بروید، موسیقی گوش کنید یا هر کاری انجام دهید که برای استراحتی کوتاه مفید است.
  • روند قبلی را تکرار کنید. بعد از اینکه چهار تیک را روبه‌روی یک یا چند کار مشخص زدید و درواقع برای چهار بار ۲۵ دقیقه برای آن‌ها وقت گذاشتید، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید.

راهکارهای شخصی‌سازی و بهبود اصول تکنیک پومودرو

مانند هر تکنیک و ترفند دیگری هیچ قاعده‌ی کلی‌ای برای همه‌ی افراد به‌صورت یکسان جواب نمی‌دهد. شما باید تکنیک پومودورو را برای خودتان شخصی‌سازی کنید تا به بهترین نتیجه برسید. این اصل وقتی پای مطالعه برای کنکور و آمادگی برای کنکور کارشناسی‌ارشد و دکتری در میان باشد اهمیت بیشتری دارد؛ چون برخلاف زمانی‌که شما برای کنکور سراسری کارشناسی آماده می‌شدید، در مقطع فعلی زمان محدودتر و مشغله‌های متنوع و بیشتری دارید. درواقع محدودیت‌های فعلی‌تان را نمی‌توانید با آن زمان مقایسه کنید.

راهکارهای ساده، عملی و بسیار مؤثر پیشنهادی ما برای بهبود اصول فن پومودورو این‌هاست:

  • تلفن‌همراه را روی حالت پرواز قرار دهید یا آن را در جای دیگری بگذارید.
  • مکانی ساکت را در نظر بگیرد یا از گوش‌گیر برای نشنیدن صداهای مزاحم و تمرکز بیشتر استفاده کنید.
  • به‌محض شروع پشت میز مطالعه کار را شروع کنید.
  • در پایان هر روز برنامه‌های پیش‌رفته و کارهای روز بعد را بررسی کنید.
  • روزتان را بررسی کارهای همان روز شروع کنید.
  • هر هفته زمانی برای بررسی کارهای انجام‌شده و کارهای پیش‌رو و برنامه‌ریزی مجدد اختصاص دهید.
  • چالش شخصی داشته باشید.

خودتان را به چالش پومودورو دعوت کنید!

یکی از فایده‌های اصلی استفاده از تکنیک پومودورو افزایش انگیزه برای انجام‌دادن کارها و وظیفه‌هاست. این تکنیک به شما کمک می‌کند، ضمن استراحت کافی، با دقت و تمرکز بسیار بالا بیشترین زمان ممکن را به کارمفید اختصاص دهید. در این میان می‌توانید با تعریف چالش‌های شخصی برای خودتان این فرایند را بهتر کنید.

فکر می‌کنید روزانه چند پومودوروی ۲۵ دقیقه‌ای را به سرانجام برسانید؟ خب در ابتدا آسان به نظر می‌رسد، مخصوصاً برای اغلب ما الگوی انجام‌دادن کار در زمان‌های بی‌وقفه عادت کرده‌ایم.

پیشنهاد می‌کنیم هدف چالش شخصی‌تان را با ۵ پومودورو شروع کنید؛ یعنی روزانه ۱۲۵ دقیقه مطالعه! خب در ابتدا این رقم کم به نظر می‌آید، اما اجازه دهید این روش برای‌تان جا بیفتد.

در ادامه شما می‌توانید ۸ پومودورو را در نظر بگیرید؛ رسیدن به این چالش یعنی شما قرار است هفته‌ای ۱۰۰۰ دقیقه به‌صورت متمرکز و منظم فقط مطالعه و حین آن ۳۵۰ دقیقه استراحت کنید.

فقط یادتان باشد چالش‌های پومودورو ماهانه است. یعنی هر چالش برای مقطعی چهارهفته‌ای در نظر گرفته می‌شود. در پایان چهار هفته، در صورت موفقیت نسبی، می‌توانید خودتان را به چالش بزرگ‌تری دعوت کنید.

قطعاً اگر در انجام‌دادن این چالش با دیگران سهیم شوید و آنان را هم به این چالش دعوت کنید، جذاب‌تر خواهد بود.

ساعت پومودورو چیست؟

پیش از این درباره‌ی ساعت پومودورو گفتیم؛ درواقع یک زمان‌سنج آشپزی ساده است که برای آشپزی ایتالیایی کاربرد دارد و البته اغلب شبیه گوجه‌فرنگی است. بااین‌همه شما لزوماً به ساعت پومودورو نیاز ندارید. می‌توانید از ساعت‌های مچی زنگ‌دار یا زمان‌سنج تلفن‌همراه‌تان و یک برگه کاغذ و مداد استفاده کنید، به‌همین سادگی!

البته اپلیکیشن‌های بسیار ساده و جذابی هم در این میان وجود دارد که می‌تواند در پیش‌بردن تکنیک پومودورو به شما کمک کند و نظم بهتری به آن بدهد. در اینجا نرم‌افزاری بسیار کارآمد و محبوب را به شما معرفی کرده‌ایم:

Minimalist: کمتر بهتر است!

Minimalist اپلیکیشنی بسیار کاربردی است و همان‌طور که از شعارش برمی‌آید بسیار ساده است. این نرم‌افزار تمامی Taskهای روزانه‌ی شما را برنامه‌ریزی می‌کند؛ همین‌طور یک ابزار یادداشت‌برداری کاراست. بااین‌همه جذاب‌ترین عملکردش همان تنظیم پومودورو روی تسک‌های مختلف است. این نرم‌افزار رایگان را می‌توانید از طریق این لینک‌ها برای آی‌اواس یا اندروید دریافت کنید:

Minimalist برای iOS

Minimalist برای Android

تکنیک‌های افزایش تمرکز را به کار ببرید!

حالا به این پرسش پاسخ دادیم که تکنیک پومودورو چیست و چه اصولی دارد. تکنیک پومودورو صرفاً ابزار شماست. برای رسیدن به بهترین نتیجه در استفاده از این ابزار باید با تکنیک‌های افزایش تمرکز هم آشنا باشید و برای بهبود فن پومودورو از آن‌ها استفاده کنید.

در این مطلب می‌توانید با تکنیک‌های افزایش تمرکز آشنا شوید:

تکنیک‌های تمرکز در مطالعه را بشناسید